Persoverzicht september 2021

8 SPORTREGIO ZATERDAG 25 SEPTEMBER 2021 WIELRENNEN PROFS (V) “Ik denk dat ik dit verjongd team met mijn ervaring veel kan bijbrengen” Mieke Docx weet wat ze wil. Na vijf jaar bij Doltcini-Van Eyck Sport-Proximus trok ze zelf op zoek naar een ander team. “Ik had er een mooie tijd. Ik kon mij gedurende die periode in een goede sfeer als renster ontwikkelen. Toch vond ik na die vijf seizoenen de tijd rijp voor een andere omgeving, met de bedoeling daar nieuwe prikkels te ervaren”, vertelt de naar Oost-Vlaanderen uitge- weken renster uit Lier. “Met goedvinden van mijn huidig team, waar het nodige begrip voor mijn beslissing werd opgebracht, ging ik zelf aankloppen bij Lotto-Soudal. Ik kon er sportief manager Kurt Van de Wouwer overtui- gen van de visie die ik wat mij- zelf betreft voor ogen had en daarmee was de overgang be- klonken.” De vrees dat ze bij de rood- witte garde in een keurslijf zal worden gestopt, wijst de vriendin van renner Stijn De Bock van de hand. “Ik ben nog maar 25, maar heb in de vele internationale rittenwedstrij- den waaraan ik deelnam toch al een rijke ervaring kunnen opdoen. Alhoewel ik zelf nog niet van de oudsten ben, wil ik die delen met het verjongde team, waar ik deel van ga uit- maken. Ik heb het vroeger veelal zelf moeten uitzoeken en weet wat de noden zijn als je als jonge renster bij de elite belandt. Vooral op dat vlak wil ik mij in mijn nieuwe omge- ving nuttig maken.” Of dit met haar job als com- municatieverantwoordelijke bij Flanders Classics te com- bineren blijft, valt te bezien. “Ik hoop dat mijn contract, dat eind oktober afloopt, kan worden verlengd. Dan kijk ik weer verder”, aldus Docx, die het dezer dagen met het WK heel druk heeft. “Ik schrijf momenteel de vragen uit die voor de start aan de elite- rensters zullen worden voor- gelegd. Omdat ik sommigen ken, kan ik er al eens een per- soonlijke noot aan toevoegen. Best grappig.” Mieke Docx, die de voorbije drie jaar telkens één zege be- haalde, rijdt voor haar huidig team nog Parijs - Roubaix op 2 oktober en sluit haar seizoen op 5 oktober af met Binche - Chimay - Binche. Mieke Docx vindt bij Lotto-Soudal Ladies de uitdaging die ze nodig had Mieke Docx zet met de overgang van Doltcini-Van Eyck Sport-Proximus naar Lotto-Soudal Ladies een stap hogerop en staat daarmee voor een nieuwe uitdaging. “Ik denk dat ik dit verjongd teammet mijn ervaring veel kan bij- brengen”, wil ze vooral een goede wegkapitein zijn. LEON CEULEMANS Mieke Docx ruilt na vijf jaar Doltcini-Van Eyck Sport-Proximus voor Lotto Soudal Ladies Team. GEERT DE RYCKE “We promoveerden met de twee ploe- gen van de regionale naar de Vlaamse competitie”, zegt sportief verantwoor- delijke Gunther Hendrickx. “Dat is voor onze jonge club iets heel moois, want we bestaan nog maar sinds 2013. We namen in een korte tijd een mooie vlucht.” “Of de club voor deze sportieve uitda- ging klaar is, zal moeten blijken, want handbal kan je niet vergelijken met voetbal. Onze financiële mogelijkheden zijn heel beperkt. Zowel bij de mannen als bij de vrouwen spelen we groten- deels met zij die destijds als U12 bij ons startten. Wij kunnen geen grote transfers doen, te meer omdat ons ni- veau zich daar niet toe leent. Boven- dien zijn er in de buurt niet veel clubs Handbalclub Heist begint dit week- end aan een historisch seizoen. Voor het eerst in de nog prille club- geschiedenis speelt Heist met man- nen en vrouwen in Liga, de Vlaam- se competitie van het handbal. de komst van kampioen Namur Capita- le. Een sterke opponent die we met res- pect behandelen, maar we gaan voor winst. In onze eerste seizoen willen we nationaal en Europees scoren, ,aldus de 23-jarige en 1m86 grote Resimont. Resimont werd in 2018 en in 2019 Bel- gische Speelster van het Jaar en in 2019 ook MVP (alle nationaliteiten). Ze vertrok met een pak adelbrieven naar het buitenland. Na een seizoen Frank- rijk (Tarbes) en Spanje (Cadi La Seu) is ze terug. “Dit is geen stap terug, want de Belgische eerste klasse wint aan kwaliteit en ik kom bij een ambitieuze ploeg met Europese ambities terecht. Dat is dus een win-winsituatie. Ook voor de Belgian Cats zit ik hier, net als onder meer Billie en Becky Massey, goed. We willen naar de top en ook in- ternationaal een woordje meepraten. Leveren we sterke prestaties in de Eu- roCup Women, dan tanken we daar ook ervaring voor de Cats. Maar eerst ligt de focus op Kangoeroes en op de topper van zaterdag.” (cpm) die in de hogere reeksen spelen. Je hebt Welta Mechelen en Atomix Haacht, maar Haacht speelt in de Be- neLeague. Dat is bij manier van spre- ken Club Brugge vergelijken met een ploeg die vijf reeksen lager speelt.” Toch ziet Hendrickx het helemaal zit- ten. “Als je in Liga speelt, dan tel je mee als club. Dat vind ik al heel be- langrijk. Bovendien zijn het reeksen van twaalf ploegen. Dat was in het ver- leden met bijvoorbeeld acht en zelfs vijf wel eens anders. Het seizoen zal voor mij geslaagd zijn als de beide ploegen er drie achter zich zouden kunnen houden. Motivatie zal heel be- langrijk zijn, want we gaan ook kletsen krijgen. Dan is het aan de trainers Björn Coopmans en assistent Alex Ver- linden bij de mannen en Joke De Pre- ter en Anke ’t Seyen bij de vrouwen zaak om daar heel positief mee om te gaan.” De mannen spelen zaterdag om 18.30u in Eeklo, de vrouwen zaterdag om 16.30u in Pelt. (gf) HANDBAL LIGA (M/V) Heist speelt voor het eerst met zowel mannen als vrouwen in Liga: “Er wacht ons een mooie maar zware uitdaging” BASKETBAL 1STE KLASSE (V) KANGOEROES MECHELEN - NAUMR CAPITALE (ZATERDAG 20.30U) Laure Resimont weet dat fusieclub meteen wil meedoen voor de knikkers: “De honger naar een prijs is groot” Voor een goed begrip: Sint-Katelijne- Waver fuseerde met Kangoeroes Me- chelen en speelt onder de naam van Kangoeroes in de Mechelse Winket- kaai. “Onze voorbereiding was goed, al moeten we nog wel wat wennen aan on- ze nieuwe omgeving”, zegt Laure Res- imont. “Coach en veel speelsters zijn wel hetzelfde en dat maakt het qua au- tomatismenmakkelijker. We spelen evenwel voor het eerst met twee bui- tenlandse speelsters: de Servische Iva- na Katanic en de Amerikaanse Ae’Rian- na Harris. Dat was nieuw voor ons, maar het loopt wel lekker. We zijn klaar voor de start, ook al is dat zaterdag in de Winketkaai meteen een topper met Kangoeroes Mechelen wil met zijn nieuw project bij de vrouwen in zijn debuutseizoen meteen schitte- ren. “Dat is inderdaad de bedoe- ling. We mikken naar finales en hopen op een prijs”, zei Laure Res- imont, die na twee seizoenen bui- tenland in Mechelen neerstrijkt. Voor de 27-jarige Cloostermans was het zijn debuut op een EK en deKesselaar stelde allerminst te- leur op de 8 kilometer lopen, 28,5 kilometer mountainbiken met 950 hoogtemeters en 4 kilometer lopen. De debutant deelde goed in en sprong na het eerste lopen als achtste op zijnmountainbike. Op het pittige parcours kon de ex- mountainbiker zich uitleven en wist hij één plaatsje op te schui- ven. In de afsluitende vier kilo- meter lopen behield hij die ze- vende stek. Na 2u17’35 finishte hij als zevende en tweede Belg op een dikke zes minuten van de Italiaanse winnaar Giuseppe La- mastra. “In het eerste lopen zat ik nog mee in de groep voor de vierde plek”, zegt Cloostermans. “In het fietsen gingen enkele Italianen me voorbij, maar kon ik uiteinde- lijk toch nog oprukken samen met eenTsjech. Het laatste lopen was weer echt goed. Het is jam- mer dat ik de sprint om de zesde plaats net verloor, maar meer zat er niet in. Ik heb alles gegeven.” Zondag mag de atleet uit Kessel zijn borst alweer natmaken voor het EK crosstriatlon, dat ook in Molveno plaatsvindt. “Ik ver- wacht dat ik redelijk goed gere- cupereerd zal zijn. Ik heb onder- vonden dat het fietsen belangrijk is. Na het zwemmen, mijn min- dere onderdeel, zal ik nog wat terrein kunnen goedmaken. Ik denk dat top twintig het doel mag zijn. Als ik dat kan halen, dan is mijn weekend helemaal ge- slaagd. Met de Belgen zitten we qua niveau dicht bij elkaar. Het kan een plezante wedstrijd wor- den.” (basp) Mathias Cloostermans debuteert op EK met knappe zevende plaats Drukke dagen voor Mathias Cloostermans. Op het EK crossduatlon in het Italiaan- se Molveno sleepte hij giste- ren een zevende plaats uit de brand. Zondag moet de atleet uit Kessel al opnieuw aan de bak op het EK crosstriatlon. CROSSDUATLON EK IN ITALIË