Persoverzicht oktober 2020

Sportregio DINSDAG 13 OKTOBER 2020 10 M HANDBAL De mannenvan WeltaMechelen zetten het seizoen in Liga 2 goed in met een 3228zege tegen ‘t Noorden. Bij de vrouwen won Wel­ ta in Liga Welta met 2314 tegen Uilenspiegel. De mannenwonnen in Regio AVB de derby tegen Heist met 1728. De recreatieve ploeg verloor in dezelfde reeks met 14­ 21 van Olse Merksem (R). Nog in Regio AVB verloren de vrouwen met 1632 tegen Atomix (R). (gf) IJSHOCKEY DIVISION1 WhalesMechelen lukte tegen Chiefs Leuven een onwaarschijnlij­ ke comeback. Het zette een 05­ achterstandom in 76winst in overtime (periodestanden:02, 23, 41, 10). Dit met doelpunten van Quintelier (3), Bouchard (2), Caza­ erck en Smets, die ook nog eens drie assists uitdeelde. (lce) OlympiaHeist begonmet een 51­ zege (periodestanden:50, 01, 00), dit na een furieuze start. De goals waren van Fransen (2), Glenn en Ruben Serneels en Geerts. (lce) KORFBAL PROMOLEAGUE Putse zag de uitwedstrijd bij Mi­ nerva uitgesteld worden wegens een coronabesmetting. (lce) HOOFDKLASSE 2A Het thuisdueltegen Appels startte in een hevige stortbui en daar on­ dervond Bornem het meest last van. Het stond meteen 05 en zou ondanks een sterke prestatie die achterstandniet meer ophalen: 14­ 19. De korven kwamen van Van Gaever, Martens, Bosman, De Cau­ wer en Rotthier. (lce) Joki Itegem ondervond, de begin­ fase uitgezonderd, maar weinig last van een verjongd Sparta Ranst en won vrij vlot met 2413. De kor­ ven waren Voet (5), Vermeulen (4), Bernaerts (4), de Peuter (3), Gielis (3), Smets (2), van den Broeck (1), Marien (1) en Kwanten (1). (lce) KRACHTBAL Mechelen weerde zich tegen Overpelt één helft heel kranig, maar zakte na de pauze weg, met een 1029nederlaag tot gevolg. Johan (5) en Govert (3) Muylder­ mans zorgden samenmet van den Broeck (2) voor de punten. (lce) TAFELTENNIS SalamanderMechelen A presteer­ de op verplaatsing bij E.B.S. onder de verwachtingen en moest dat bekopenmet een 106nederlaag. Buskens en De Backer kwamen niet tot scoren. KopmanWloczko bleef ongeslagen. Hoebenwas erg goedmet zeges tegen de B2spe­ lers Dobbelstein en Stapelle. De Bploegbeleefde tegen Sukarti een totale afgang: zonder Ver­ beeck verloor het met 160. (lce) Dylan Berlaar A kwam tegenWo­ luwe niet verder dan een 88ge­ lijkspel. Enghienkwammet een 3 op 4 het best uit de verf. D’hollan­ der en Bickx waren goed voor twee zeges. Mans bleef steken op één winstpunt. De Bploegboekte eenzelfde resultaat. Maes en Vleu­ gels wonnen er elk drie, terwijl Evens en Verbeke allebei met één zege vrede moesten nemen. (lce) VOLLEYBAL BEKERVAN BELGIË (M) De mannenvan Puurs moeten in de tweede voorronde van de Beker van België naar het één reeks lager spelendeDoornik. Bij winst wacht in de laatste voorronde vermoede­ lijk Volley Noorderkempen. Men­ do BooischotB , actief in tweede nationale, krijgt met Thimister een stevig team uit eerste nationale over de vloer. (mabe) VELDRIJDEN ELITE ZONDERCONTRACT Mathijs Wuyts behaaldezondag in het Luxemburgse Dippachal zijn derde tweede plaats van het sei­ zoen. De Beerzelnaarmoest alleen ThomasVerheyen voor laten gaan. “Verheyen had een betere start dan ik en reed vanaf de derde ron­ de alleen op kop met ruime voor­ sprong. Ik was niet in mijn beste doen, maar rukte in de slotronde nog van de vijfde naar de tweede plaats op”, aldusWuyts. (lce) “Dit is echt de slechtst mogelij- ke loting”, stelt aanvoerder Yan- nis Augustynen. “Voor de tweede keer in drie jaar spelen we tegen Eupen. Het is alsof ze het er bij de bond om doen. Het enige ver- schil is dat we nu thuis mogen, terwijl het vorige keer in Eupen te doen was. Maar dat is dan ook het enige positieve. Dat je geen droomloting hebt, daar kan je mee leven. Bovendien is dat voor iedereen anders. De ene speler verkiest Club Brugge, de andere Anderlecht en nog iemand an- ders zou liefst tegen Genk spe- len. En dan heb je nog andere jongens die graag een derby te- gen Antwerp, Beerschot of KV Mechelen zouden spelen. Maar over één zaak is zowat iedereen het eens: Eupen en Moeskroen wil je vermijden. Rupel Boom haalt voor het derde seizoen op rij de ronde met de eersteklas- sers. En dan krijg je als tegen- standers Eupen, Charleroi en op- nieuw Eupen. Dat is balen. Over het financiële aspect kan je wei- nig zeggen, want niemand weet hoe zwaar corona er nog in gaat hakken de komende maanden. Maar zelfs zonder publiek speel je toch liever een keer tegen een ploeg met naam en faam.” Hoe schat je jullie kansen in? Yannis Augustynen: “Tien pro- cent of zo? Veel meer zal het niet zijn. Eupen is niet langer het zwakke broertje in eerste klasse. Het heeft langzaam maar zeker een stabiele kern samengesteld en is gewoon aan een sterk sei- zoen bezig. Dat is een ploeg die verdiend gelijk ging spelen op het veld van Antwerp en dat van Anderlecht. En ik denk niet dat het met een halve beloftenploeg naar hier gaat komen. Als we ons willen plaatsen, zullen wij een superdag én het geluk aan onze kant moeten hebben. Daarom ben ik al blij dat we zaterdag goed hebben gevierd na de zege op City Pirates. Het is erg dat je dat moet zeggen, maar voor ons was dat een mooiere affiche dan Eupen. Waarschijnlijk zal die overwinning tegen de Piraten het hoogtepunt van deze bekercam- pagne zijn. Al weet je uiteraard nooit. We gaan onze huid in elk geval duur verkopen.” (pni) “Het is alsof ze het er bij de bond om doen” Rupel Boom keek reikhalzend uit naar de loting voor de volgende ronde van de beker van België. Om iets over zes werd er gisteravond dan ook flink gevloekt toen Eupen uit de trommel kwam. Voetbal Beker van België: Rupel Boom Yannis Augustynenmet Rupel Boomvoor de tweede keer in drie jaar tegen Eupen Hoe kijk je terugopdezematch? Philippe Janssens: “Toch met eenzuur gevoel. Die4-0geeft een vertekend beeld, want we lagen nooit onder. Het is alleen spijtig dat de cijfers zo hoog opliepen. Dat verdiendenwe niet.” De2-0bleekde fatale tegentref- fer? “Zo lang het 1-0 stond, was er spanning en was Union er ook niet helemaal gerust in. Want voorUnionwas het eenpakmoei- lijker dan voor ons. Zij moésten zich kwalificeren, want iedereen verwachtte dat. Voor Heist was winst altijd een stunt geweest. Het is erhelaasniet vangekomen. Toen tienminutenvoor tijdde2-0 viel, wisten we dat de strijd ge- streden was. Die laatste twee goals deden de uitslag nog een heel andere en verkeerde uitstra- ling geven. Het lijkt nu alsof we niet hebben meegedaan, wat he- lemaal niet klopt.” Jij voetbalt weer nawekenvanaf- wezigheid? “Het waren mijn eerste minuten van dit seizoen in een officiële wedstrijd toen ik een kwartier voor tijd inviel. Ik kon vorige week vlot met de groep trainen. Dus op zich is dat al positief nieuws.” Hoeveel tijdheb jenodigomhele- maal top te zijn? “Dat is moeilijk te zeggen. Ik deed de voorbereiding mee en viel danuit voor driewedstrijden. De enige houvast die je hebt, is dat je in zo’ngeval veel moet kun- nen spelen om opnieuw op ni- veau te geraken.” Danheb jepech, want zaterdag speelt Heist geen competitiewed- strijd. “Roeselareheeft forfait gegeven, maar we gaan die match vervan- gen door een vriendschappelijke wedstrijd. Dat is goed, zo onder- houd je de conditie. Een week la- ter trekken we naar Thes. Ideaal ishet allemaal niet,maar er zijnin onze reeks clubs die nog geen en- kele competitiematch hebben ge- speeld. Die zijn nog slechter af.” Ploegnieuws: Wijns hervat deze week de training met loopoefeningen. De twee spe- lers die positief testten, worden zeven da- gen in quarantaine geplaatst. De beloften wonnen met 5-4 tegen Francs Borains. “Overdreven score smaakt zuur” Heist bereikte de zestiende finales in de Beker van België niet. Het kon niet stunten op het veld van Union. Integendeel: het werd 4-0. “De score was overdreven en dat smaakt zuur”, zegt Philippe Janssens. Philippe Janssens is blij dat hij opnieuw kan spelen, maar... Voetbal Beker van België: Heist Philippe Janssens en Heist zijn komend weekend door het forfait van Roeselare vrij. “Er zijn in onze reeks clubs die nog geen enkele competitiematchhebben gespeeld. Die zijn nog slechter af.” FOTO SMB GEERT FIERENS Svelta Melsele won de topper op Club Brugge met 1-2. “Ik ben heel tevredenmet het resultaat, al was het niet onze beste wedstrijd. We kwamen wel snel op voorsprong via Charlotte Van de Vyvere en kort voor rust kon LienWyndaele, alweer op een assist van een sterke Demi Mares, de voorsprong verdubbelen. Maar ik vond vooral dat we na de rust veel beter georganiseerd waren, zodat de zege wel terecht was”, analyseerde coach Nikita Smet. Ondanks de 9 op 9 houdt ze de voeten op de grond. “Het is nog te vroeg voor conclusies. In onze reeks is alles mogelijk, zowel in negatieve als in positieve richting. Laat ons over eenmaand kijken hoever we staan om echte ambities uit te spreken.” (ive) VROUWENVOETBAL 2DE NATIONALE NIKITA SMET Svelta Melsele “Nog te vroeg voor conclusies” SC Lokeren-Temse speelt in de 16de finales van de beker van België tegen STVV. De wedstrijd wordt half decembergespeeld. “Allicht behoudenwe ons thuisvoordeel wel. Uit respect voor onze fans”, denkt bestuurder en sportief directeur Steven De Proost. “Over de loting zelf ben ik niet ontevreden. Commercieel was het leuker geweest om een echte topper te loten, maar in deze fase van de beker valt er telkens wel ergens een verrassing. Als we allemaal op topniveau zijn, kunnenwe daar misschienwel voor zorgen. In die zin is dit dus één van de minst onhaalbare kaarten. In elk geval krijgen we een weerzien met Steve De Ridder. Dat zorgt voor extra pigment.” (ive) VOETBAL BEKER VAN BELGIË STEVEN DE PROOST SC LokerenTemse “Thuisvoordeel allicht behouden”