Persoverzicht oktober 2020

10 SPORTREGIO DINSDAG 13 OKTOBER 2020 FUTSAL 2DE KLASSE RICARDO PINTO FP AARSCHOT “Papa overleed op mijn verjaardag” Na een zware week is FP Aar- schot eindelijk weer uit het dal geklommen. Ze hielden afgelo- pen weekend de drie punten thuis door de topper tegen Zvk Auto5 Genk te winnen en hij- sen zich zo weer naar de vier- de plaats. De 44-jarige Ricardo Pinto zette zijn ploeg op voorsprong met een magistraal doelpunt en werd uiteindelijk ook de verdiende man van de match. Het deed de hulk van Aarschot , die overigens nog een tweede fraaie goal maakte, duidelijk deugd nadat hij eerder in sep- tember zijn vader verloor. Ricardo Pinto: “Mijn vader verliezen deed ongelofelijk veel pijn, maar hij leerde me om nooit bij de pakken te blij- ven zitten. Hij stierf op mijn verjaardag, maar ik ben blijven doorgaan. Mijn vrouw en kin- deren steunen me door dik en dun. Dankzij hen kon ik afge- lopen weekend deze buitenge- wone prestatie afleveren. Dit was voor jou, papa. Had je het maar kunnen zien.” “Alhoewel we met Afkir en Wouail twee sterkhouders misten, heeft de ploeg dit goed opgevangen. Nooit hebben we gezocht achter excuses, maar steeds geroeid met de riemen die we hebben. Rubenschuh en doelman Vertessen waren outstanding. Ook nieuwkomer Asbaa speelde alsof hij er al ja- ren bij hoort. Deze overwin- ning geeft zoveel vertrouwen voor de rest van het seizoen.” “Ik ging het weekend in met een gevoel van trots. Mensen bleven aan mijn capaciteiten twijfelen en daar speelt mijn leeftijd een grote rol in.” “Als je dan laat zien dat je op dit niveau nog steeds twee keer kan scoren, snoer je die mensen toch een beetje de mond. Ik heb geantwoord op het veld en dat doet enorm veel deugd.” (cgt) de rust falend Tongeren met rui- me cijfers uit (34-30). Boven- dien deed het dat met goed handbal en met een ploeg zon- der één hiaat. De negen goals van Piotr Maslowski en Lennert Doms zeggen daarbij niet alles. De manier waarop BrianMeul- ders de aanval leidde evenmin. Gaëtan Van Haesendonck en kwamen de nieuwe Hongaarse pivot Nemanya Neshovanovich regelmatig goed vervangen. En wat Matthias Claes en Ben Schroven lieten zien, verbaasde iedereen. Het was omwille van zware blessures net een jaar ge- leden dat beiden nog hadden ge- speeld. “Geen hinder gevoeld”, wees Claes naar de brace rond zijn lang geteisterde maar intussen genezen knie. “Ik speelde mee in twee oefenwedstrijden en toen voelde ik al dat het zou lukken.” Claes was nooit afgeschreven voor handbal, Schroven was dat op een bepaald moment wel. Eerst een meniscusoperatie, na- dien een kraakbeenletsel. “Op een bepaald moment was ik er van overtuigd dat handbal op dit niveau niet meer voor mij was weggelegd”, aldus de jongste van de broers Schroven. “Het was ook niet de bedoeling om veel te spelen. Ik draaide 50 mi- Atomix Haacht deed vorige za- terdag met bubbels op de tribu- ne en mondmaskers wat kon, maar dat is voortaan onvoldoen- de. Maar Atomix beleefde intussen wel zijn dag van glorie. Het telde een alleen net voor en direct na Het is sinds gisteren duide- lijk dat er straks geen handbal meer is. “Minstens een maand, mogelijk tot nieuwjaar ligt de competi- tie stil”, zegt Gerrit Ver- tommen van de Vlaamse handbalbond. “Zo zal dat ook in de Beneliga zijn”, vervolgt Atomix-voorzitter Marc Goovaerts. “Wij stel- len wel vier buitenlanders te werk, maar we zijn op papier een amateur- ploeg….” HANDBAL BENELIGA ATOMIX HAACHT Matthias Claes en Ben Schroven terug door de grote poort: “Afgeschreven voor handbal op niveau” BENSCHROVEN MIDDENMAN “Het was niet de bedoeling om veel te spelen” nuten mee met de Ligaploeg en daar haalde ik de motivatie om ook in de Benelegia sterk in te vallen.” Ben Schroven zorgde als mid- denman bovendien voor vier treffers. Al zijn goals vielen op belangrijke momenten. Het is voor iedereen jammer dat de competitie nu stopt. Maar in- zonder voor mannen zoals Schroven en Claes die ook zon- der corona al een vol jaar verlo- ren. (avt) Ben Schroven vierde zijn wederoptreden na een jaar afwezigheid met een sterke prestatie. AVT WIELRENNEN ELITE ZONDER CONTRACT “Jaar om snel te vergeten” “Het kampioenschap wordt mijn 20ste wedstrijd van het seizen: twee voor de het uit- breken van de crisis, de rest daarna”, rekent Devos ( Ur- bano CT ) voor. “Kwam daarbij dat de kwa- liteit van die koersen ver te zoeken was. De recente Ar- den Challenge , een interclub in Berlaar en de Ronde van Vlaams-Brabant en dan heb- ben wij het al gehad wat de wedstrijden betreft die bo- ven het niveau van de ker- miskoersen uit komen.” “In de kermiskoersen die er nog restten werd bovendien door pelotons van soms 160 renners, na 300 voorin- schrijvingen, waanzinnige gemiddelden van 46 kilome- ter per uur aangehouden. Be- gin er maar aan. We mogen de organisatoren van Vlaams-Brabant op onze blo- te knieën danken dat zij er, soms tegen beter weten in, toch in geslaagd zijn hun wedstrijd van de grond te krijgen”, is Han vol lof. “Lokeren wordt mijn laatste van het seizoen. Weliswaar wordt er zondag nog in Nee- rijse gereden, maar daar heb ik mij ter beschikking ge- steld als seingever. Dat is eens wat anders. Over mijn kansen op het BK is moeilijk te oordelen, zeker omdat het om een vlak parcours gaat. Weliswaar is er een kassei- strook in opgenomen waar de beslissing kan vallen, maar net zo goed kan het uit- draaien op een massaspurt.” Logisch “Dat zou een logische con- clusie zijn, maar wat is lo- gisch in de sport, bij uitbrei- ding in het wielrennen? Twee jaar terug stonden wij in Stabroek op een eveneens biljartvlakke omloop met 175 aan de start, maar daarvan bereikten er slechts een 40- tal het einde. Zo zie je maar.” Han Devos, afgelopen week- end nog vierde in een massa- spurt in Alken, heeft een vrij klaar uitzicht op de komende tijd. Alleen wat er van het wielrennen zal worden, is hem nog onduidelijk. “Uiteraard hoop ik, samen met alle anderen, op een zo normaal mogelijk seizoen. Aan mijn sponsor zal het niet hebben gelegen, want ik kon nu al een nieuwe verbintenis voor volgend jaar onderteke- nen. Hij is één van de weini- gen die baat heeft gevonden bij de crisis.” “De verkoop in de sector van de woonwagens boomde immers doordat velen nu op- teerden om op die manier hun vakantie door te bren- gen”, besluit Devos, die sinds augustus een job bij zijn sponsor inruilde voor secre- tariaatswerk op een school. Han Devos sluit zaterdag seizoen af met BK in Lokeren Ook voor Han Devos (23) uit Schoonderbuken is het door corona een hor- rorjaar geweest dat hij zaterdag afsluit met het BK in Lokeren. Of hij dat met de nodige glans zal kunnen doen is nog maar zeer de vraag. Een volko- men vlak parcours, weet je wel. IEF VERTOMMEN Han Devos: “Aan mijn sponsor al het niet hebben gelegen.” IF Zondag wer- den de wed- strijden ge- schrapt omdat het onophou- delijk regende in Fiorenzuola d’Arda. De maandagsessie begon in mineur voor de Belgi- sche delegatie. Shari Bossuyt kwam in de afvalling zwaar ten val en werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Na een lange break, de ziekenwagen moest terug zijn vooraleer men de rest van het programma mocht hervatten, was Tuur Dens aan zet in scratch. Hij mengde zich lang niet in de debatten. Op vijf ronden van het einde ritste de Spanjaard Serrano Rodriguez weg. De Italiaan Ama- diowipte op enover de Spanjaard en leek opweg naar goud tot Dens op twee ronden vanhet einde zijn duivels ontbond. “Ik stak de hand uit naar de Eu- ropese titel, maar moest in de Pool Bartosz Rudyk en de Portu- gees Iuri Leitao mijn meerdere erkennen”, gaf de 22-jarige ren- ner van het VDM-Trawobo Cy- cling Team sportief toe. “Ik heb gegokt op een langgerekte spurt, maar viel in de laatste bocht stil. In deze discipline kun je lang wachten en dan loop je het risico dat je ingesloten geraakt. Ik koos er voor om zelf initiatief te ne- men. Ik raapte de Spanjaard en de Italiaan op, maar had geen re- actie meer in huis toen Rudyk en Leitao me voorbijflitsten. Op een EK is het me eindelijk gelukt om eenmedaille te veroveren. Ik ein- digde al vijfde en zesde, maar daar ligt niemand wakker van”, aldus Dens die paste voor de chronorit over de kilometer. “De scratch zorgt voor meer adrenali- ne en vereist een minder speci- fieke voorbereiding. De bronzen medaille toont aan dat ik de juiste keuzemaakte.” (fdg) Tuur Dens verovert brons in de scratch Tuur Dens heeft dan toch zijn medaille beet. De belof- te uit Rotselaar veroverde brons in de scratch. WIELRENNEN BELOFTEN EK PISTE W Tuur Dens. MARCVAN HECKE