Persoverzicht april 2020

SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Pieter Franssen en Reinout Vangeel sportwest@nieuwsblad.be KORTRIJK-ROESELARE BASKETBAL “Ik vind het een zeer mooie uitdaging” “Het was geen gemakkelijke beslissing”, licht de 44-jarige uitgeweken Wevelgemnaar zijn terugkeer toe. “Mijn vrouw heeft haar werk in Zwitserland en mijn kinde- ren zijn het er al goed ge- wend. Om met het hele gezin terug te verhuizen, was dan ook geen optie. Mijn doel was initieel om in Zwitserland fulltime aan de slag te blijven als coach met een profcon- tract. Ik was ook in gesprek met een Zwitserse mannen- ploeg toen het aanbod van Namen kwam. Het project trok me meteen aan, maar toch ging ik niet meteen over- stag. Pas toen ik met mijn fa- milieleden alles goed bespro- ken had en zij hun steun had- den uitgesproken, ben ik akkoord gegaan.” Gevulde prijzenkast “Al bij al kan ik terugblikken op een topervaring”, blikt Callewaert terug op zijn peri- ode bij Fribourg. “Qua resul- taten hebben we toch heel wat neergezet. We speelden kampioen – mijn eerste titel in eerste klasse - en in Euro- pa slaagden we erin door te stoten naar de volgende ron- de. Ook wonnen we twee Su- percups en de League Cup.” Toch was zijn avontuur in Zwitserland geen onverdeeld succes. “In Zwitserland is het de kunst om zo veel mogelijk rond de pot te draaien en dat strookte niet helemaal met mijn karakter. Ik wil vooruit gaan en zeg dan ook eerlijk mijn gedacht, wat niet altijd op prijs werd gesteld. Te veel kritiek heb- ben kan er gevol- gen hebben. Hoe- wel we goed bezig waren, ben ik Na Nieuwjaar na een nederlaag opzijge- zet als coach van de A-ploeg. Nie- mand die bij de ploeg betrokken was begreep er iets van, maar het is wat het is”, aldus coach Jan Callewa- ert, die ook voor de tweede ploeg en het opleidingscen- trum instond. Vertrouwd nest Bij Namen komt Callewaert terecht in een vertrouwde omgeving. Hij was er ooit al jeugdcoördinator en assistent en had er altijd een goeie band met het bestuur. “Ik vind het een zeer mooie uit- daging”, kijkt Callewaert reikhalzend vooruit. “Er staat al een sterk geheel, waar ik hoop op verder te kunnen bouwen. Mensen vragen me wel eens of ik niet bang ben om in de voetsporen van bondscoach Philip Mestdagh te treden, maar daar heb ik geen schrik voor. Mijn erva- ring in Fribourg heeft me ook een betere trainer gemaakt. Ik geloof rotsvast in mijn ma- nier van werken en speelfilo- sofie.” Jan Callewaert verlaat na twee jaar Zwitserse Fribourg om coach te worden van Namen Na twee jaar bij het Zwit- serse Fribourg keert bas- ketcoach Jan Callewaert volgend seizoen terug naar België. Callewaert, die al hoofdcoach was bij de vrouwen van Ware- gem, zal bij zijn ex-club Namen bondscoach Philip Mestdagh opvolgen. AARON VERBRUGGHE JANCALLEWAERT “Ik kan terugblikken op een topervaring, qua resultaten zeker. Maar in Zwitserland is het de kunst om zo veel mogelijk rond de pot te draaien en dat strookt niet helemaal met mijn karakter” Jan Callewaert: “Ik ben niet bang om in de voetsporen van Philip Mestdagh te treden, want ik geloof rotsvast in mijn manier van werken en spelfilosofie.” WWW.FIBA.BASKETBALL Jan Callewaert zal bij Namen bonds- coach Philip Mest- dagh (57) opvolgen, die daar sinds 2017 aan de slag is. “Ik was bijna drie jaar bij Namen en we hebben een vol- ledige structuur neergezet, op het vlak van coaching, fysieke voorberei- ding en medische ondersteuning”, zei Mestdagh onlangs. “Namen is een club met veel potentieel, maar ik voelde dat we niet meer voor- uitgingen. Ik be- treur ook dat het Belgische kampi- oenschap niet meer kan profiteren van het succes van de Belgian Cats.” (blg) BONDSCOACH PHILIP MESTDAGH STOPT BIJ NAMEN: “IK VOELDE DAT WE NIET MEER VOORUITGINGEN” SV Roeselare vecht om te overleven. De club is zich mo- menteel volop aan het voorbe- reiden om alsnog de proflicen- tie te behalen via het BAS. “Ik vind dit fusienieuws hoogst ongelukkig en vooral heel voorbarig”, aldus voorzitter Yves Olivier. “Onze Chinese eigenares zette vorige week het licht op groen om naar het BAS te trekken voor de licentie en we zijn nu intens bezig om alles voor mekaar te krijgen. We hebben er goede hoop op dat we daarin zullen slagen en zowel de prof- als de jeugdli- centie zullen bekomen.” Olivier bevestigde noch ont- kende de fusieplannen. “Ik heb er in de eerste plaats veel moeite mee dat dit nu alweer op straat ligt. Hoe kan je op zo’n manier iets positief berei- ken en hoe moeten onze sup- porters en medewerkers zich nu voelen? Vooral ook omdat er niks concreet is. Er is één keer een verkennend gesprek geweest. Als bestuurder - en zeker in deze coronatijden - moet je constant jezelf in vraag stellen en alle pistes onderzoe- ken. Dat is zo in het bedrijfsle- ven, maar zeker ook in het voetbal. Welke rol Roeselare zou kunnen spelen in een mo- gelijke fusie? Dat is nu nog on- duidelijk. Daarvoor is het nog veel te vroeg.” De fans reageerden eerder koel op de geruchten. Moes- kroen en Kortrijk hebben een historische band, maar dat is niet zo met betrekking tot Roe- selare. Dat is ook de mening van Kurt Vercamp, al vele ja- ren voortrekker van de jeugd op Schiervelde. “Ik zie mo- menteel voor Roeselare weinig toegevoegde waarde. Ik zie niemand uit de regio hier naar Kortrijk rijden om supporter te worden van een fusieclub met Moeskroen, Kortrijk en Roeselare. Dan zou Roeselare meer gebaat zijn met een fusie of samenwerking met Winkel of Mandel.” Vercamp hoopt in eerste in- stantie dat de Chinese eigena- res Dai woord houdt en weer geld in de club pompt. “Er moet gesleuteld worden aan de formule van 1B, maar voor Roeselare is het geen slechte reeks, vind ik. Tenminste als er met meer spelers uit de re- gio zou gespeeld worden. Er is ook stabiliteit nodig, want het verhaal moet geloofwaardig blijven. Ik schat dat er door al die onzekerheid al vijftig jeugdspelers vertrokken zijn naar Zulte Waregem, KV Kort- rijk of KV Oostende, in minde- re mate naar Cercle Brugge. Maar ook interprovinciaal is er een leegloop naar KM Torhout of Mandel United. Hopelijk stopt dat als er duidelijkheid komt over de licenties.” (kv) VOETBAL PROXIMUS LEAGUE Entourage van SV Roeselare reageert eerder lauw op fusiegeruchten met KV Kortrijk en Moeskroen Stapt SV Roeselare mee in het fusieverhaal van KV Kortrijk en Moeskroen? Voorzitter Yves Olivier vond het gisteren op z’n minst voorbarig en rea- geerde ‘not amused’ op het uitlekken van de fusiege- sprekken in Zuid-West- Vlaanderen. YVESOLIVIER VOORZITTER “Belachelijk dat dit alweer op straat ligt” WIELRENNEN CORONAVIRUS De Driedaagse Brugge-De Panne zal net als de BinckBank Tour in het najaar be- twist worden. De Elfstedenronde in Brugge en de Baloise Belgium Tour worden definitief van de kalender 2020 geschrapt. (tvm) MAURI VANSEVENANT zal niet in de Ronde van Utah zijn prof- debuut in het truitje van Deceun- inck-Quick Step kunnen maken. De Amerikaanse rittenkoers in augus- tus is afgelast. “Jammer, maar ik blijf duchtig trainen.” (tvm) WESLEY VERCAMST , Davide Bomboi, Brent Van Mulders, Rune Herregodts, Trystan Fivé en Thibaut Verhofstadt vertegenwoordigen Ho- me Solution-Soenens CT in de virtu- ele versie van de Franse Ronde des Combattants. (tvm) WERNER SIMOENS is op 84-ja- rige leeftijd overleden. Hij reed vele jaren met de neutrale wagen in wie- lerwedstrijden en was ook nauw be- trokken bij KSV Deerlijk. (tvm) VOETBAL 2DE AMATEURKLASSE MANDEL UNITED Jeugdpro- duct Henri Vanmarcke gaat volop zijn kans krijgen en moet samen met Tom Raes de sterkhouder ach- terin worden. Ook middenvelder Sam Vanhuyse en spits Robbe San- tens maken de overstap vanuit de Talentengroep naar de A-kern. (kv) 2DE PROVINCIALE SK BEVEREN-LEIE is nog op zoek naar spelers U13, een trainer voor de U17 en een keeperstrainer voor de jeugd. Info: Benny Cornelis (0479/68.91.76) of Tom Vanlerberg- he (0479/75.75.88). (ids) SVD KORTEMARK Yuno Trou- villiers en Louis Bulcke trekken naar Houthulst. Nieuw is Aldo Declercq (ex-KM Torhout). (bl) 3DE PROVINCIALE FC AALBEKE Thomas Kongolo komt van Bissegem. Middenvelder Taha Souhail (28, ex-KV Kortrijk, RC Waregem en Wielsbeke maar dit seizoen inactief) tekende ook. (fvm) VOLLEYBAL LIGA A DECOSPAN MENEN Na mid- denman Wannes De Beul (29) ver- huist ook opposite Jente De Vries (26) naar Gent. De Nederlander kwam twee seizoenen geleden over van Gent naar Menen. (vhe) HANDBAL HBC IZEGEM , dat naar eerste nationale promoveert, haalde San- der Soetaert en Thomas Braeckman weg bij Don Bosco Gent, volgend seizoen een reeksgenoot. (gsg)