Persoverzicht april 2020

SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Jelle Laenen sportantwerpen@nieuwsblad.be ANTWERPEN WIELRENNEN PROFS AMSTEL GOLD RACE “Eddy Merckx kreeg me bergop niet te pakken. Hoeveel kunnen er dat zeggen?” We zullen maar meteen eer- lijk zijn: de Amstel Gold Race had in 1970 nog niet de gran- deur die de race intussen wel verworven heeft. De Amstel was nog maar aan zijn vijfde editie toe en stond in die pe- riode ook nog een week na de Ardense klassiekers gepro- grammeerd. Al wil dat niet zeggen dat er in die tijd nog geen grote coureurs aan de start stonden. Slecht weer-coureur “Als sponsor van de wed- strijd had de Amstelbrouwe- rij er toen al een berg geld voor over om zowat alle ve- detten uit die tijd aan de start te krijgen”, zegt Pintens. “Het deelnemersveld was dan ook vergelijkbaar met dat van de grote klassiekers. De vijfde editie in 1970 vertrok in Hel- mond en ging naar Meerssen, waar we nog vier plaatselijke ronden moesten rijden. Na 240 kilometer lag daar ook de finish. Het was toen al een lastige wedstrijd en regen, wind en sneeuwbuien maak- ten de klus nog eens een stuk zwaarder. Tien dagen eerder was ik al tweede geworden in de Waalse Pijl. In de finale was ik er ontsnapt met Eddy Merckx, maar die reed er me in de finale bergop zonder pardon af. Enkele dagen later in Luik-Bastenaken-Luik werd ik dan vijfde. Roger De Vlaeminck was daar toen de beste. Om maar te zeggen dat ik toch wel iets betekende in die jaren.” Na die goede resultaten ge- loofde Pintens dat er ook in Nederlands-Limburg iets mogelijk moest zijn. “Ik kwam daar alleszins heel ge- motiveerd aan de start. Slecht weer was voor mij eer- der een bondgenoot dan een vijand en met het vormpeil dat ik te pakken had, achtte ik me zeker niet kansloos. Het werd een afvallingskoers, waardoor in de finale een groep met de sterkste renners vooruit bleef. Op een van de laatste hellingen heb ik gede- marreerd. Ik keek om en zag dat Eddy Merckx reageerde. Ik verwachtte hem binnen de kortste keren aan mijn zijde, maar toen ik weer omkeek, zag ik dat hij moest passen en weer was ingerekend door de groep. Uiteraard gaf me dat een enorme boost. Alleen mijn ploegmaat Willy Van- neste en Erik De Vlaeminck geraakten nog tot bij mij. De broer van Roger moest door pech afhaken en Vanneste was geen partij in de spurt. Merckx werd uiteindelijk achtste. Het was mijn eerste grote zege in een eendags- koers.” Vooral bekend van Luik-Bastenaken-Luik Toch vindt de 73-jarige ren- ner uit Schelle het vandaag de dag niet de mooiste overwin- ning uit zijn carrière. “Mijn zege in Gent-Wevelgem in 1971 schat ik nog iets hoger in. Ik was daar in de finale met vier anderen ontsnapt, maar in de laatste kilometers leek het peloton ons toch weer te gaan pakken. Mijn medevluchters werden inge- rekend, maar ik kon met een fietslengte nog net standhou- den op alle grote namen.” Veel wielerliefhebbers her- inneren zich Pintens enkel van die onvergetelijke re- monte in Luik-Bastenaken- Luik van 1971, waar hij in zijn eentje een achterstand van vijf minuten goedmaakte op Eddy Merckx om uiteindelijk toch vrede te moeten nemen met de tweede plaats. Maar de Schellenaar heeft toch een meer dan aardig palmares bij mekaar gefietst. Naast de Amstel van 1970 en Gent- Wevelgem 1971 eindigde hij ook als twaalfde (1968) en tiende (1970) in de Tour, schreef hij in 1971 de Ronde van Zwitserland op zijn naam, won hij in 1968 de ko- ninginnenrit in de Tour over de Tourmalet en de Aubisque en pakte hij in 1974 met Luik- Bastenaken-Luik ook nog de zege in een Monument. Exact vijftig jaar geleden pakte Schellenaar Georges Pintens (73) de zege in de Amstel Gold Race Geen Amstel Gold Race zon- dag en dus ook geenmemo- rabele remonte van Mathieu van der Poel zoals dat vorig jaar gebeurde. Precies een halve eeuwge- ledenwas het aan de toen 24-jarige Georges Pintens om te vieren. De renner uit Schelle zorgde daarmee voor een stunt van formaat. In de finale reed hij de toen haast onklopbare Eddy Merckx uit het wiel omzo de eerste grote eendags- koers uit zijn carrière te winnen. KAREL LEMMENS GEORGESPINTENS SCHELLE “Mijn zege inGent- Wevelgemin 1971 schat iknoghoger in. Daar bleef ik als enige uit de greep vanhet peloton” Exact vijftig jaar geleden reed Georges Pintens Eddy Merckx uit de wielen om de Amstel Gold Race op zijn naam te schrijven. Voor de Schellenaar was het zijn eerste grote zege in een eendagskoers. NIEUWSBLAD slag gaan, gaan we naar een competitie met 10 clubs, ge- volgd door play-offs met zes ploegen en play-downs met vier ploegen. Dat geeft 28 matchen in totaal en bete- kent dus ook een goedgevulde kalender. Wij hopen het sei- zoen half september, begin oktober te kunnen starten. De trainingen zouden dan hervatten in augustus. Hope- lijk kan dat, want de zomer- vakantie heeft dan echt wel lang genoeg geduurd.” Meer spanning brengen Ook Guido Hens, voorzitter van Merksem, was positief over de uitbreiding naar tien clubs, maar zag zelfs meer mogelijkheden. “Spelen met HANDBAL 1STE NATIONALE (M) Merksem van Guido Hens best tevreden over nieuw competitieformat: “Voor ons hadden we zelfs meteen mogen uitbreiden naar twaalf clubs” “Deze competitiehervorming is een gevoelige verbetering”, zegt Alex Jacobs, sinds jaren boegbeeld bij Sasja. “In eer- ste nationale, waar zowel Merksem als wijzelf aan de In het voetbal zou de cor- onacrisis weleens kunnen leiden tot een grondige competitiehervorming, in het handbal komt die her- vorming er al zeker. Sasja en Merksem gaan komend seizoen van acht clubs in eerste nationale naar tien clubs en vinden dat een prima beslissing. “Van ons hadden dat in één keer ook zelfs twaalf clubs mo- gen worden”, zegt Merk- sem-voorzitter Guido Hens. tien ploegen is heel wat pro- fessioneler dan de acht ploe- gen van vorig seizoen, maar waarom niet meteen over- stappen naar twaalf clubs? Oké, zowel de play-offs als de play-downs zouden dan moe- ten verdwijnen. Dat is dus nog drastischer, maar volgens ons moet dat zeker kunnen. Een competitieformule met een Beneleague, een eerste nationale met daaronder zo- wel een Waalse als een Vlaamse topliga, dat lijkt me het ideale format en zou bo- vendien ook voor meer span- ning kunnen zorgen. Maar voor alle duidelijkheid: wij zijn al zeer tevreden met de- ze uitbreiding naar tien clubs, dit hadden we nodig.” (midc) VOETBAL 1STE AMATEURKLASSE RUPEL BOOM Centrale verdedi- ger Jimmy Cwynar tekende een con- tract bij Rupel Boom. Hij komt over van Solières, dat in de tweede ama- teurklasse speelt. Cwynar (27) ge- noot zijn jeugdopleiding bij onder meer Standard en STVV. Hij is ook een uitstekend zaalvoetballer, want hij schopte het zelfs tot internatio- nal. Rupel Boom moet nu vooral nog op zoek naar spitsen, want er zijn nog geen vervangers voor Jonas Laureys en Nico Binst. (pni) 2DE AMATEURKLASSE BERCHEMSPORT Doelman Bru- no Appels en Ken Spies verlengden hun contract bij Berchem. (hf) 3DE PROVINCIALE DOSKO heeft al acht aanwinsten: Robbe Borgmans (beloften Turn- hout), Jonas Kersemans (Merks- plas), Lander Huyghen (KFC Turn- hout B), Yves Van Den Borne (Flan- dria), Willem De Witte (Flandria), Thomas Thielemans (Flandria), Ma- rouane Mazouri (beloften Turnhout) en Chemssedin Mazouri (Oud-Turn- hout). (make) 4DE PROVINCIALE SKS HERENTALS Thomas Van de Vonder (Bevel), Samuel Vande- craen (Wiekevorst), Roel Lenaerts (Herenthout), Siebert Peeters (Booi- schot), Roy Hens (Molenkring), Leon Szangela (VC Herentals) en Seth Peeters (VC Herentals) zijn de nieuwkomers bij SKS Herentals. (make) KORFBAL TOPLEAGUE VOORWAARTS Christoph Helle- mans (28) verdedigt volgend sei- zoen opnieuw de groen-witte kleu- ren van Voorwaarts. Afgelopen sei- zoen maakte hij even de overstap naar Borgerhout/GW, maar daarvoor was hij sinds het seizoen 2014-2015 bij Voorwaarts aan de slag. (lwi) VROUWENVOETBAL 1STE KLASSE KVMECHELEN trok de 21-jarige aanvalster Lore Asselberghs aan. Ze komt van OH Leuven, waarmee ze het afgelopen seizoen vooral in eer- ste klasse speelde. Asselberghs heeft ook een verleden bij Lierse. (gf)