Persoverzicht september 2021

sport • ZATERDAG 25 EN ZONDAG 26 SEPTEMBER 2021 hbvl.be s15 B ondscoach Johan Boonen pakt in deze Naties - noodge- dwongen - met een onervaren trio uit. Brent Van Doninck (25, Open klasse) is met twee eer- dere deelnames (2016 en 2017) zowaar de ‘veteraan’ van het team. De Herentalsenaar krijgt met Liam Everts (17, MX2) en Riemstenaar Cyril Genot (22, MXGP) twee rookies naast zich. De twee Limburgers vervangen JagoGeerts (die geen risico’s wou nemen met het oog op het WK) en Jeremy Van Horebeek (die testwerk moet doen voor Beta). Dieper dan ooit Liam Everts bleef na zijn knap GP-debuut in Riola Sardo zon- dag - hij pakte er meteen 15 WK- punten - nog enkele dagen op Sardinië. Donderdag reisde hij samen met papa Stefan door naar Mantova. “Deze week Tweede debuut in één week stond vooral in het teken van de recuperatie”, vertelt Liam. “Ik ben in Riola heel diep gegaan. Dieper dan ooit tevoren. Dat is toch wel enkele dagen blijven na- zinderen. Op Sardinië heb ik en- kel wat recuperatietrainingen ge- daan. Donderdag heb ik voor het eerst weer met de motor gereden, in Ottobiano. En dat ging best lekker. Ik ben dus klaar voor deze Naties. Weet je dat ik hier nog meer naar uitkijk dan naar mijn GP-debuut. Een Grote Prijs zit hetzelfde in elkaar als een EK- race. De Naties is helemaal an- ders: met zijn drietjes in teamver- band, met veel meer media-aan- dacht en met een heel andere sfeer. Ik heb er echt zin in.” Everts junior kreeg afgelopen week heel wat felicitaties. “Ik was echt verrast door de vele bericht- jes. Ik kreeg er zelfs eentje van Tom Vialle, de wereldkampioen MX2. Ik heb hem meteen zijn shirt van in Riola gevraagd. Hij brengt het dit weekend voor me mee.” Papa Stefan won de Naties vijf keer, opa Harry twee keer. “Druk leggen, noemen ze dat”, lacht Liam. “Nee, we moeten realis- tisch zijn: tussen de vijfde en tien- de plaats zou een prima resultaat zijn.” Heel hongerig Als er nog iemand enorm fier is op zijn selectie dan wel Cyril Ge- not. De Riemstenaar loopt bijna continu met een big smile rond. “Dit is het grootste evenement in onze sport. Heerlijk omdit temo- gen meemaken”, aldus Genot. “Bovendien mag ik met het num- mer 4 rijden, het rugnummer van papa vroeger.” De Riemstenaar zijn seizoen zat er na de laatste ADAC-race in Duitsland, twee weken geleden, eigenlijk op. “Ik was dus op zoek naar een nieuw doel. Plots viel deze Naties uit de lucht. Ik heb de laatste anderhalve week enorm naar deze wedstrijd toegewerkt. Het was veel meer dan alleen maar wat de conditie onderhou- den. We zijn dan wel een onerva- ren en jong team, maar dat kan je ook als een voordeel zien. We zijn heel hongerig. Top vijf ? Waarom niet? In de Naties is alles moge- lijk.” Veel, maar niet alles. Winst is bij- voorbeeld een utopie voor de Bel- gen. De strijd voor het goud wordt allicht een duel tussen titel- verdediger Nederland (Colden- hoff, van de Moosdijk, Herlings) en thuisland Italië (Cairoli, Gua- dagnini en Lupino). Eén week na zijn geslaagd WK-debuut in Riola Sardo, staat Liam Everts voor een volgende primeur: de Motorcross der Naties in Mantova. “Hier kijk ik zelfs nóg meer naar uit”, zegt de 17-jarige Lummenaar. “We zijn heel hongerig. Top vijf? Waarom niet? In de Naties is alles mogelijk” Cyril Genot jeugdacademie bij Initia”, aldus Heeren. ”Ik had de toestemming van de school omde ochtendtrai- ningen bij de club mee te pakken en ook ‘s avonds werkte ik het hele programma bij de club af. Trainingsarbeid die zich vertaal- de in een plaats bij de A-kern.” Te jong? Naast Baart en Heeren hebben ook Pieter-Jan De Bruyn, Jona Boiten, Quinten Cornelis, Sa- muel Degbey, Stijn Heeren, Ma- thijs Schellingen en Albrecht Willemans hun weg naar de A-kern gevonden. Dat maakt dat Initia aan de slag gaat in de BE- NE-League met een team van ge- middeld 21 jaar. Niet te jong? Heeren: “We hebbenmisschien te weinig ervaring,maar daartegen- over staat veel goesting en en- thousiasme. We kunnen natuur- lijk terugvallen op een paar erva- ren spelers. Richard Meinicke, Bram Van Der Goten en Yme Bertels zorgen op de momenten dat het echt dreigt mis te lopen voor rust.” Baart: “De ambitie voor het sei- zoen was niet het kneusje van de BENE-League worden. Met een beresterke wedstrijd tegen Ne- derlands kampioen Aalsmeer en winst tegen Atomix hebben we getoond dat deze ambitie ge- rechtvaardigd is. En tegen Quin- tus zie ikons opnieuwaande goe- de kant van de score eindigen. Zo‘n overwinning op dit niveau maakt energie vrij.” Van de fusie met Tongeren liggen de twee voorlopig niet wakker. “Misschien de kans om een top- ploeg op de been te brengen”, al- dus Heeren. Baart wil in dit sei- zoenmet Hasselt het behoud ver- zekeren. “Hard werken dus en zo aangeven dat ik mijn plaats in de A-kern van de fusieclub waard ben.” MOTORCROSS NATIES IN MANTOVA Van onze verslaggever Jürgen Schrooten in Mantova Het Belgische team (vlnr): Cyril Genot, Liam Everts, bondscoach Johan Boonen en Brent Van Doninck. FOTO @SHOTBYBAVO HANDBAL HASSELT-QUINTUS ZATERDAG 20.15 UUR Ivo Kwanten Het jonge geweld van Initia Hasselt boekte vorige week zijn eerste zege. “We bewijzen dat we niet het kneusje van de BENE-League zijn”, zeggen Warre Baart (22) en Rob Heeren (20). Zondagnamiddag overheerste bij Initia Hasselt een gevoel van opluchting. De eerste zege in de BENE-League staat er. En met die 24-31-overwinning op het veld van Atomix kreeg de jonge ploeg waar het recht op had. Initia wil zaterdag te- gen het Nederlandse Quintus maar al te graag bevestigen. “Klopt”, vertelt ons de 22-ja- rige Warre Baart, die tegen Atomix goed was voor drie doelpunten. De West-Vla- ming kwam voor de start van het seizoen 2019-2020 over van Kortrijk. “Ik heb een paar jaar gestudeerd in Hasselt en draaide ook al een tijdje mee bij de jeugdacademie van Ini- tia. Trainen deed ik inHasselt, wedstrijden spelen gebeurde bij Kortrijk maar voor het sei- zoen 2019-2020 stuurden Ton- geren en Hasselt aan op een transfer. De keuze is uiteinde- lijk op Initia gevallen en daar kan ik nu alleen maar blij om zijn. Ik krijg spelgelegenheid op het hoogste niveau en kan me dus beter ontwikkelen.” Hetzelfde geldt voor de 20-ja- rige Rob Heeren, die zondag tegen Atomix vijf keer scoor- de. “Ik heb mijn middelbare studies kunnen combineren met een opleiding aan de Warre Baart (22, links) en Rob Heeren (20). FOTO DICK DEMEY Initia gaat met ploeg van gemiddeld 21 jaar voor tweede zege