Persoverzicht september 2021

(KM90/6) I 71 VRIJDAG 24 SEPTEMBER 2021 VARIA “We begonnen de voorbereiding vrij goed op 1 augustus”, vertelt Klaas Thiers (24). “We hebben vrijwel dezelfde ploeg als vorig jaar, dus kennen we elkaar goed. De trainingen verlopen vlot en we haalden vaak al een verras- send niveau tijdens de oefenwed- strijden. Verdedigend zijn we sterker geworden, iets wat toch wel een werkpunt was.” TE WEINIG KANSEN “Jammer genoeg gingen we met het kleinste verschil kopje onder twee weken geleden tegen Ize- gem voor de Beker van België. We beleefden een vreemde week vooraf met blessures en een coro- nageval. Toch was het een leuke eerste officiële wedstrijd van het seizoen. Je wil dan ook winnend afsluiten, maar dat was niet van essentieel belang. We waren niet echt slecht, kregen slechts 20 punten tegen, maar aanvallend brachten we met 19 punten te weinig. We kwamen in de aan- vangsfase moeilijk tot scoren, we creëerden te moeilijk kansen. Dit kwam deels door blessures maar werd opgevangen door het schui- ven met posities. We hebben flexibel inzetbare spelers in onze ruime kern. Ikzelf ben best tevre- den tot dusver”, gaat de Kortrijk- zaan verder. “Ik heb al opnieuw genoten van het spelletje na lan- ge tijd niets. Ik ben en redelijk tevreden wat mijn handbalpres- taties betreft.” Dit weekend be- gint echter het echte werk tegen Kreasa Handbal Houthalen. “De Limburgers speelden 19-19 gelijk op het veld van Izegem vorig weekend. “Ze zijn een van de play-off-kandidaten. We hebben deze week goed kunnen trainen, en het zou al een stuk vlotter moeten gaan dan tegen Izegem. Dat we met geblesseerden te ma- ken hebben, zal geen excuus zijn. Dit kunnen we met onze brede kern opvangen.” “Het doel is in eerste instantie de play-offs halen. Maar we krijgen af te rekenen met heel wat sterke kandidaten zoals Eupen, Houtha- len en Izegem. Het blijft natuur- lijk afwachten hoe sterk ze uit de hoek gaan komen. Halen we de play-offs niet, dan pas zouden we echt teleurgesteld zijn. Maar daar gaan we niet vanuit.” BENE-LEAGUE “Mochten we de kans krijgen om naar de BeNe-League te promo- veren met deze groep, dan zeg ik zeker geen nee. We spelen al van Liga 1 met deze vaste ploeg. We hebben een heel mooi traject af- gelegd. Dit zou een topervaring zijn, de kers op de taart voor deze groep. Maar daar moeten we ook geen drie jaar meer mee wachten. We worden er immers niet jonger op”, lacht Klaas Thiers. Zaterdag 25 september om 20.15 uur: Kreasa Handbal Houthalen – Apolloon Kortrijk A P O L L O O N K O R T R I J K S T A R T M E T A M B I T I E A A N C O M P E T I T I E “Verdedigend sterker geworden” _________ “We hebben flexibel inzetbare spelers in onze ruime kern” KLAAS THIERS _________ Klaas Thiers was blij met het “verrassend goede niveau tijdens de oefenwedstrijden”. (foto ELD) KORTRIJK Handbalclub Apolloon Kortrijk opent za- terdag de competitie tegen Kreasa Handbal Houtha- len. Blessures en corona gooiden roet in het eten tij- dens de voorbereiding. “Maar dat mag geen excuus zijn”, klinkt het. DOOR EDDY LIPPENS De ploeg van coach Frederic Claessens tankte vorig weekend alvast heel wat vertrouwen, door in de 1/16de finale van de Beker van België Spirou Charleroi met het kleinste verschil te verslaan. Het werd 73-74 na een bloedstol- lende eindfase. Een van de uit- blinkers was kapitein Saar Bo- gaert. De Waregemse dirigeerde haar ploeg naar de zege nadat die aan de rust nog met 46-34 in het krijt stond. “Voor de buitenwereld is dit mis- schien een verrassing, maar nadat we hun wedstrijd tegen Laarne bekeken hadden, wisten we dat er misschien wel iets mogelijk was”, vertelt de 27-jarige Saar Bogaert. “We hebben als ploeg een mooie prestatie neergezet. Jammer ge- noeg zagen we Amy Desmet al na één minuut uitvallen met een voetblessure. In de voorbereiding wonnen we alles. Vooral de zege tegen Phantoms Boom gaf ons een boost.” Zaterdag is een be- zoekje aan Sparta Laarne ge- pland, de ploeg die zich versterkte met Margot Vanhoutte, vorig sei- zoen nog bij Waregem. GEEN ONDERSCHATTING “Dit is een wedstrijd tegen een ploeg die heel wat bekend volk in de rangen heeft. Dat maakt het toch wel specialer en motiveert ons nog meer. Willen we onze doelstelling behalen, dan mogen we zeker geen steek laten vallen. Ze hebben met Gerrit Driessens een nieuwe coach aan wie ze zich zullen willen bewijzen. Laarne speelt al iets langer samen en heeft uiteraard meer ervaring dan onze jonge ploeg. Van onder- schatting zal dus geen sprake zijn, maar we gaan uiteraard voor de volle buit. In vergelijking met vo- rig seizoen hebben we nu al stap- pen gezet als team. In ons eerste jaar op het hoogste niveau brach- ten we nog te veel jeugdig basket, nu maakten we al een evolutie naar seniorenbasket. Alles gaat nu veel vlotter. Met Nina Krisper als aanwinst moeten we in staat zijn om de top acht, wat recht heeft op playoffs, te halen.” GOEDE FLOW “In het tussenseizoen zijn we blij- ven werken met Sofie Hendrickx en er stond een wekelijkse shot- training op het programma. Zo moesten we niet van nul begin- nen aan het echte werk. Hopelijk blijven we in de goede flow. Het is plezant spelen met deze gedreven bende. Als we spelen zoals onze laatste wedstrijden en blijven evolueren, dan kan dit wel eens een mooie campagne worden”, besluit de Waregemse. Zaterdag 25 september om 20.30 uur: KBBC Sparta Laarne – ION Basket Waregem D A M E S V A N I O N B A S K E T W A R E G E M H E B B E N D U I D E L I J K E A M B I T I E “Play-offs bereiken, is ons doel” _________ “In vergelijking met vorig seizoen hebben we stappen gezet als team” SAAR BOGAERT _________ Kapitein Saar Bogaert mikt op de top acht. (foto ELD) WAREGEM Dit weekend start de competitie in de hoogste klasse van het damesbasketbal. Voor ION Basket Waregem staat meteen een belangrijke con- frontatie tegen Sparta Laarne op het programma. De doelstelling dit seizoen is de play-offs halen. DOOR EDDY LIPPENS Mediargus met docroom pdf