Persoverzicht september 2021

10 SPORTREGIO VRIJDAG 17 SEPTEMBER 2021 Pascal Gora mikt met VHL op top drie: “Maar stress is uit den boze” Zaterdag staat Roeselare opnieuw op het programma. De West-Vlamingen zullen gebrand zijn op revanche na hun uitschakeling. De coach van Haasrode Leuven, Pascal Gora, is een gewaarschuwd man en bereid de komst van de West-Vlamingen opnieuw voor. “Het wordt opnieuw een moeilijke wedstrijd”, is Pas- cal Gora duidelijk. “In Roese- lare waren we nog heel wis- selvallig. Daardoor moesten we op een bepaald moment achtervolgen bij een 2-1 stand. In de laatste twee sets waren we opmerkelijk beter. Er waren minder fouten te noteren en ons aanvalsspel was gevarieerder. De aanval- lers wisselden een geplaatste aanval af met een dropshot. Daar had Roeselare het moeilijk mee.” “Om zaterdag opnieuw aan het langste eind te trekken zullen we ook nu weer die wisselvalligheid moeten be- perken. Met veel lengte en power kennen we de sterke punten van Roeselare. Voor ons is het door de slechte voorbereiding vooral zaak om te blijven groeien naar de goede vorm. Ik wil de speel- sters daarbij niet te veel stress op te leggen. Als je gaat forceren, dan loeren de bles- sures om de hoek. Ambitieus blijven we wel. De top drie moeten we zeker kunnen ha- len. Met Anna Valkenborg haalden we nog wat extra er- varing uit Liga A. Zij moet als libero vooral de achterlinie dirigeren. Halverwege het seizoen wil ik graag een eva- luatie maken en kunnen we misschien onze doelstelling bijstellen. De kwaliteiten zijn zeker aanwezig. Ook in de be- ker willen we ambitieus blij- ven. Met Gent B treffen we wel opnieuw een sterke te- genstander uit onze reeks. Daarna wacht ons een moge- lijke confrontatie met een ploeg uit Liga A. Dat zijn toch altijd wedstrijden waar je als ploeg naar uit kan kijken. Het zou interessant zijn om ons in een competitieve wed- strijd te meten aan ploegen uit een reeksje hoger. De fo- cus ligt nu eerst bij de wed- strijd tegen Roeselare.” Het volleybal seizoen van de vrouwen van Haasro- de Leuven startte voor- bije weekend met een op- steker. HLV knokte zich voorbij Roeselare naar de volgende ronde van de beker van België. RUBEN VALGAERTS PASCALGORA COACH VOLLEY HAASRODE LEUVEN “We willen ons graag meten met ploeg uit Liga A” Pascal Gora: “Als je gaat forceren, dan loeren de blessures om de hoek.” VEL VOLLEYBAL NATIONALE 1 VOLLEY HAASRODE LEUVEN VOLLEYBAL 3DE NATIONALE Wissel bij Hofstade-Zemst: Geert Bautmans en Luc Mees nieuw trainersduo De passage van Roy Van Heu- rick draaide uit op een verhak- keld parcours. “De eerste speeldag tegen He- miksem werd vorig jaar uitge- steld wegens een verbod door de Antwerpse provinciegou- verneur. De tweede match ging in rook op omdat Leuven zich op de selectie van een jeugdinternational beriep om uitstel te vragen. Op de derde speeldag konden we eindelijk aan de bak. Op Charleroi won- nen we overtuigend met 0-3, maar naderhand testten bij Charleroi vier spelers positief op Covid-19 en bij ons eentje. De competitie werd opgehe- ven en voor het eerst in jaren vond ik plots de tijd om meer tijd te besteden aan de kinde- ren, intussen tieners. Dat le- ven beviel me danig dat ik voor een sabbat koos in het volley- bal. Het spelletje boeit me nog wel en ik keer vermoedelijk wel nog terug wanneer de kin- deren wat ouder worden”, zegt Roy Van Heurick. Luc Mees, clubman in hart en nieren, kwam in zijn zoek- tocht bij Geert Bautmans te- recht. “Het werd geen sinecu- re om de vacature van hoofd- coach in te vullen. Ik kon twee soorten trainers onderschei- den. Je hebt degenen die hun club jarenlang trouw blijven en degenen die ermee stoppen. Met Geert Bautmans vonden we een vakman die twintig jaar geleden al eens neerstreek bij Hofstade Zemst. Omdat Geert het razend druk heeft, stap ik mee in het verhaal. De spelersgroep wijzigde niet zo- dat de ambitie intact blijft. We willen graag bovenaan mee- draaien.” (rwd) Hofstade-Zemst opent de competitie tegen VH Leu- ven. Met Geert Bautmans en Luc Mees staat een nieuw trainersduo aan het roer. VOLLEYBAL NATIONALE 3 David Verwimp (Volley Haasrode Leuven): “Jonge spelers klaarmaken voor het grotere werk” Met een verplaatsing naar Hofstade staat er meteen een klepper voor de deur. Coach Da- vid Verwimp blijft geloven in de eigen kansen. “Na de voorbereiding heb ik een positief gevoel”, zegt Ver- wimp. “Het enige nadeel is dat we niet vaak op volledige sterk- te konden spelen, maar de spe- lers zijn er wel klaar voor. We staan op een deftig niveau, nu moet het op het veld gebeuren. Het blijft vooral de bedoeling om deze jonge ploeg te doen groeien. Zelf geef ik twee keer een training. Dat zijn ploegtrai- ningen waarin we vooral naar de wedstrijden toe werken. Daarnaast is Ben Loosen ook een keer per weekmet de gasten individueel bezig. In de eerste plaats zou het mooi zijn om als ploeg naar een niveau hoger te groeien, maar er zijn heel wat spelers die snel het stapje ho- gerop zullen kunnen zetten. Met Hofstade treffen we met- een een ploeg die vooraan zal meestrijden. We zijn zeker niet kansloos. Ik geloof er in dat we de top vijf kunnen halen en dan kunnen we ook tegen de top- ploegen af en toe punten rapen. In de voorbereiding speelden we al eens tegen Hofstade, maar toen waren beide ploegen niet volledig. Ik probeer er wat uit op te steken en mee te nemen naar de tactische bespreking. Zater- dag zullen de wisselmogelijkhe- den wat beperkt zijn. We star- ten het seizoenmet slechts twee middenspelers en één van onze spelverdelers is nog ziek. Al zijn beide setters aan elkaar ge- waagd. Hij mag dan wel niet uit- vallen tijdens de wedstrijd.” (rvh) David Verwimp staat voor zijn eerste seizoen als coach van de jonge Leuvens ploeg in Nationale 3. Jonge spelers laten doorstromen naar een hoger niveau is het doel. VOLLEYBAL NATIONALE 1 start. Meteen heel fijn om de eerste wedstrijd te spelen voor mijn nieuwe ploeg. Het voordeel is voorlopig dat we heel vlot het midden kunnen aanspelen. Dat geeft ons wat extra tijd om met de hoek- aanvallers het gewenste spel te ontwikkelen.” “We leven met vertrouwen toe naar de wedstrijd tegen Noorderkempen. Zij verloren hun bekerwedstrijd tegen Hemiksem. We treffen onge- twijfeld een op revanche te- rende ploeg. Er is heel wat geloof binnen de ploeg. Als je dat niet doet, dan kan je be- ter niet spelen.” “Er zit bij ons nog veel rek op de ploeg. Enerzijds zullen we de aanvallers steeds beter vinden. Ook de spelers met lichte blessures krijgen de tijd om naar hun beste vorm toe te groeien. Quinten De Wettinck en Thomas Bisa- erts trainen ook weer mee en zullen snel weer wedstrijdfit zijn. De komende weken zul- len we snel beter worden. Als alles in zijn plooi is gevallen, kunnen we elke wedstrijd met vertrouwen aanvatten.” (rvh) W Tijl Van Looveren nam met de nationale U19 deel aan het WK. VEL “Het WK U19 was een enor- me speciale ervaring. Zo mis- te ik wel de voorbereiding bij Haacht, maar dit maak je maar één keer mee”, zegt Van Looveren. “Wel extra jammer voor Haacht dat de andere setter Wout Van Dijck nog geblesseerd was. De voorbije twee weken zijn we ongeveer samen beginnen trainen met de ploeg. De connectie met de aanvallers begint te ko- men voor ons beiden. Ook de voorbije bekerwedstrijd te- gen Ruiselede kregen we bei- de onze kans om te spelen. In de eerste twee sets viel ik in met een dubbele wissel. De derde set stond ik aan de Tijl Van Looveren (Feniks Haacht): “We worden de komende weken alleen beter” Met een WK-ervaring op zak sloot Tijl Van Looveren begin september aan bij zijn nieuwe ploeggenoten van Feniks Haacht. VOETBAL 1STE DIVISIE JARNOLION Merchtemnaar Jar- no Lion (20) doet het prima bij onze noorderburen. De speler die door KV Mechelen werd uitgeleend aan de Ne- derlandse eerste divisieclub Helmond Sport, laat zich opmerken. De midden- velder werd er zopas verkozen tot spe- ler van de maand augustus. (ebm) 2DE PROVINCIALE FCMEISE Trainer Nico De Meyer last voor onbepaalde tijd een pauze in. Het bestuur behoudt het vertrou- wen in hem en T2 Kristof Hannaert zal voorlopig de ploeg leiden. Mogelijk krijgt hij nog iemand naast zich. Vic Jacobs blijft keeperstrainer. Speler Walid Bourzine werd bedankt voor be- wezen diensten. Fabio De Vito is na de eerste match op eigen initiatief ge- stopt. (ebm) HANDBAL BEKER VAN BELGIË GROOT-BIJGAARDENSK Na een thriller plaatste Groot-Bijgaarden SK zich voor de tweede ronde van de Beker van België. De Dilbekenaars haalden het na verlengingen met spectaculaire 43-45-cijfers op Ever- gem. (rwd)