Persoverzicht oktober 2020

sport • DINSDAG 27 OKTOBER 2020 hbvl.be s10 wer (gezinslid) per speler aanwe- zig zijn op de wedstrijd. Van de circa 4.500 wedstrijden, die afgelopen weekend georgani- seerdwerdendoorVoetbal Vlaan- deren, werden er uiteindelijk zo’n 45 procent afgelast. Daar zijn drie verklaringen voor. Eén: ze kun- nen niet spelen (de club is effectief getroffen door corona, er zijn spe- lers besmet of in quarantaine). Twee: ze mogen niet spelen (door een verbod van de lokale over- heid, zovroegende burgemeesters van Pelt en Hamont-Achel aan al hun sportclubs hun activiteiten stil te leggen). Of drie: ze willen niet spelen. Beide clubs - zowel thuisploeg als bezoekers - kunnen dat vooraf digitaal melden aan de Voetbalbond, zonder dat hen daarvoor een boete wordt aange- rekend. En de zin om te spelen (of wedstrijden te organiseren onder deze omstandigheden) neemt dui- delijk af. Zo werden vorige week 14 procent van de wedstrijden af- gelast,maar liepdat aantal afgelo- penweekendal op tot circa45pro- cent. Bijna helft jeugdmatchen afgelast T erwijl de seniorencom- petitie voor onbepaal- de tijd opgeschort is, mogen jeugdploegen tot nader order wel nog wedstrijden spelen. Maar ook dat wordt steeds min- der evident. Zo moeten kleedka- mers én kantines dichtblijven en mag er nog slechts één toeschou- “Mijn persoonlijke mening? Herbegin met een propere lei in januari” Eric Hoogewys Voorzitter PC Limburg VOETBAL Bijna de helft van de wedstrijden in het jeugdvoetbal zijn afgelopen weekend afgelast wegens corona. Ter vergelijking: vorige week werd ‘slechts’ 14 procent van alle matchen geannuleerd. In Limburg hebben intussen 33 clubs hun jeugdwerking zelf ‘on hold’ gezet. Voetbal Vlaanderen beslist woensdag over hoe het nu verder moet. Rob Mertens, matr, kj JEUGDREEKSEN Er is nog geen beslissing over de herstart van de Top Divisie vrouwen. “We hebben afgelo- pen vrijdag een tweede overleg gehad met de clubs uit de Top Divisie vrouwen moet nog afwachten reeks”, aldus Peter Corens van Athenas Lummen. “De wedstrij- den zijn al uitgesteld tot 19 no- vember, waarschijnlijk zelfs tot minstens 5/6 december. Trainen mag voorlopig nog, maar zonder contact. De audit van preventie- dienst Mensura zou 1.500 euro per club kosten, exclusief btw. De sneltesten kosten 5 euro per stuk enmoeten twee keer per week uit- Er is nog geen beslissing over de herstart van de Top Divisie vrouwen. BASKETBAL gevoerdworden, maar ze zijn niet echt betrouwbaar. Wie dit gaat betalen is ook nog niet duidelijk. Waarschijnlijk de clubs. Boven- dien hangen er waarschijnlijk nog kosten boven de hoofden van de clubs, maar dat zou in de pro- tocollen staan. Die hebben we nog steeds niet ontvangen. Vrij- dag is er weer overleg.” (jope) “Als we zonder publiek en vip- inkomsten spelen, vragen we voor 31 december het faillisse- ment aan. Ik heb de andere profclubs gewaarschuwd dat het zonder ons zal zijn omdat deze situatie ondraaglijk zou zijn voor Luik.” Christophe Muytjens, directeur van de Luikse club, windt er geen doekjes om. Normaal gezien begint de EuroMillions Lea- gue, de hoogste basketbalklas- se, op 6 november zonder pu- bliek en horeca. Hij denkt dat de clubs nog langer dan tot de nu voorziene 19 november ach- ter geslotendeuren zullenmoe- ten spelen. Muytjens: “Net zo- als het voetbal zullen we lang zonder volk moeten spelen. Het grote verschil is dat we niet dezelfde tv-rechten hebben.” Geen publiek, dan failliet: start basketbalcompetitie onder druk In het basketbal krijgen de prof- clubs bijna niets van tv-inkom- sten. Zehangengrotendeels af van sponsors, ticketverkoop, abonne- menten, businessseats en vip-in- komsten. Luik staat niet alleen. Vier van de tien profploegen ziet spelen zon- der publiek niet zitten, de hoofd- reden is het financiële verlies. Zo is Charleroi, een van de grotere Waalse ploegen, tegen, net als Okapi Aalst en Limburg United. Limburg United en Okapi Aalst zullen hun eerste twee thuiswed- strijden verplaatsen naar een late- re datum. Zo staat de start vandeEuroMilli- Basketbalclub Luik is duidelijk: als er zonder publiek wordt gespeeld, vraagt ze het faillissement aan. Ook andere ploegen, zoals Limburg United, Okapi Aalst en Charleroi, willen niet zonder publiek of horeca spelen wegens te verlieslatend. De start van de basketbalcom- petitie, voorzien op 6 novem- ber, staat onder druk. BASKETBAL EUROMILLIONS LEAGUE Patrick Ceulemans ons League op de helling. En er duiken nog meer problemen op. Zo speelt Brussels in een zaal van de stad Brussel, terwijl daar de sporthallen dicht moeten. Muytjens pleit voor een annule- ring van de competitie zolang er niet met publiek en horeca kan worden gespeeld. Ook Limburg United-voorzitter Maarten Bos- tyn pleit voor uitstel en vraagt de competitie te verlengen. Voor de internationale basketbalbond FIBA moeten de competities ten laatste half juni 2021 beëindigd zijn, zodat ze niet in het vaarwater komen van de Olympische Spelen in Tokio. Ioann Iarochevitch (r.) van Luik, de club voor wie het failliet dreigt. FOTO BELGA “De coronacijfers liegen er niet om. De experten dringen erop aan om het aantal sociale con- tacten drastisch terug te schroeven. Dus hebben wij be- Initia Hasselt schrapt alle activiteiten voor minstens één maand slist om geen groepstrainingen meer te organiseren en dit zeker tot eind november. Daarna evalu- erenwe de situatie en plannen dan mogelijk een heropstart. Onze spelers en speelsters gaan op indi- viduele basis en in open lucht hun conditie onderhouden.” Maar diezelfde Willems is vrij pessimistisch over die heropstart. “In de BeNeleague heeft men de plannen over een mogelijke her- opstart in november al laten va- ren”, aldus de chirurg uit Hasselt. “Daar wordt al gefluisterd over een herbeginnen op 23 en 24 janu- ari. Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan. Ik sluit niet uit dat er dit seizoen niet meer gehand- bald wordt. Hoe jammer ook, maar de eersteprioriteit is vat krij- gen op het virus.” Bij Initia Hasselt hebben de clubleiding, de technische en medische staf beslist om alle activiteiten met de senioren- teams tot eind november stop te zetten. “We willen vooral een voorbeeld stellen”, geeft voorzitter Bruno Willems aan. HANDBAL INITIA HASSELT Ivo Kwanten Nationale ploeg De Belgische nationale ploeg kreeg van de Europese hand- balfederatie nog geen duide- lijkheid, nu corona de wereld blijft overheersen. De RedWol- ves nemen het in de EK-kwali- ficatie in principe op donder- dag 5 november in Chambéry op tegen Frankrijk. De Fran- sen dringen aan op spelen om- dat het merendeel van hun spe- lers naast de Franse competitie ook nog wedstrijden in de champions league moeten af- werken. Servië daarentegen wil de wedstrijd tegen België in Hasselt (zaterdag 7 november) liever niet spelen. Wachten dus op de beslissing van de Europe- se federatie. Bruno Willems. FOTO DICK DEMEY Seppe Wouters heeft op de eerste manche van het nationale Ponycriteri- um in Bocholt zowel de rubriek 1m10 (Sucato) als 1m20 (Kristal Sparkle) ge- wonnen. De Hasselaar werd ook twee- de in 1m10 (Kandide). Ook Nell Sche- pens (Fury) won een proef. *** In Op- glabbeek won Kelly Cornelis (Castella di Luna) twee proeven. Ook Nico Baerts (Mowgli), Inés Van Den Bosch (Zirocco) en Frank Schuttert (Kinky Boy) wonnen. *** Chloé Aston (Amigo T) won in Vilamoura een FEI-ranking- proef. *** Mathieu Boudeaud’hui (To- tality Z), stalruiter van Wilm Vermeir , won de Silver-GP in Lier. *** Op de M&M-dressuurcup in Grote Brogel won Suraya Hendrikx (Vigo Gold) niveau 1, Anke Van Moer (Carstenwaard) en Chantalle Moors (Sandor) de Prix St.-Georges én Jeannette Haazen (D Day) de Grand Prix. (jh) Wouters op dreef PAARDENSPORT