Persoverzicht oktober 2020

WAASLAND SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Marie Anne Devos en Marc Reunes sportoost@nieuwsblad.be WAASLAND HANDBAL 2DE NATIONALE ELITA LEBBEKE Elita Lebbeke zag zijn debuut in tweede nationale in het water vallen. Bij opponent Herstal gingen de spelers in quaran- taine nadat een speler van een te- genstrever uit een oefenmatch posi- tief testte. In de Beker van België werd na de zege tegen Groot-Bijgaarden Izegem geloot. (rwd) SCHERMEN VROUWEN JOLIEN KLOPT ZUS SAARTJE CORTEYN De titelstrijd op het BK bij de junioren bij de vrouwen groei- de andermaal uit tot een duel tus- sen Saartje en Jolien Corteyn. Het werd een spannend duel waarbij Jo- lien finaal de titelstrijd kon winnen met 15-12. (gsg) JUNIOREN ARNE DE RIDDER Arne De Rid- der schermt verder aan een mooie schermcarrière. Op het BK bij de toppers doorbrak hij vorige week de tienjarige hegemonie van Seppe Van Holsbeke en zondag voegde hij in Libramont de titel bij de junioren aan zijn palmares toe. De Waaslan- der legde een vlekkeloos parcours af. De schermer van De Klauwaerts won de finale tegen de Waal Prossé met 15-10. (gsg) VROUWENVOETBAL SUPER LEAGUE EENDRACHT AALST LADIES Niet in het aanvankelijk geplande Lotto Park, maar achter gesloten deuren in het oefencomplex in Neer- pede ging Eendracht Aalst Ladies in een uitgestelde match met 9-0 on- deruit tegen landskampioen Ander- lecht. De Aalsterse youngsters Loes Van Mullem en Daisy Baudewijns verschenen aan de aftrap. (rwd) WIELRENNEN VROUWEN MARIJKE DE SMEDT Het Mul- tum Accountants LSK Ladies Team voegt acht U 23-rensters toe aan zijn kern voor volgend seizoen. Dit zijn Julie Stockman, Eefje Brandt, Leontine Farazijn, Megan Panton, Sara Maes, Fien De Wispelaere, Lily Schuitemaker en Rosalie Van der Wolf. Bij de eliterensters zal ook de 49-ja- rige Marieke De Smedt deel uitma- ken van deze continentale UCI- ploeg uit Wetteren. De nestor van het vrouwenwielrennen zal zich vooral ontfermen over de jeugd in het team. (gsg) W Leroy Anthonis: “Het wordt nog hard werken.” EWT “We hebben deze keer de klus wel kun- nen klaren. De afspraken werden goed na- geleefd”, aldus Leroy Anthonis. “Er waren uiteraard nog wat dipjes, maar die hebben we collectief goed opgevangen. Het wordt nog hard werken, want we zijn nog niet waar we moeten zijn. Hoe het verder moet hebben we intern al besproken, maar het is nog afwachten op de beslissing van het gemeentebestuur.” “We hebben absoluut een sterke wed- strijd gespeeld”, vond ook coach Dave Van Den Brande. “Ik zag wel nog werkpunten en details die een pak beter moeten, maar de reactie van de groep na vorige week was top. Ik betreur wel de beslissing van de overheid. Ik begrijp zeker en vast de bezorgdheid en ik begrijp volkomen dat we voorzichtig moeten zijn, maar uit alles wat ik lees, blijkt dat op het veld amper of geen besmettingen plaats vinden. Het is eerder in de wagen, douches of kantines. Misschien kan daar iets aan gedaan wor- den of een oplossing voor gezocht worden. Nu neemt men de ontspanning en de pas- sie van velen weg. Spijtig. Ook de financi- ele gevolgen voor vele clubs zullen groot zijn. Na de open brief van de federatie van vorige week waarin een heel andere uitleg stond, is dit pijnlijk. Voor de jongens is dit een mentale klap, decompressie is het ge- volg. Deze week hebben ze de keuze om te komen trainen of niet, contactloos uiter- aard, tenminste als we in de zaal mogen. Daarna is het de bedoeling dat we inten- sief, maar contactloos, verder trainen om klaar te blijven als we toch terug zouden mogen opstarten. Ik hoop daarop, maar in mijn achterhoofd ben ik toch bezig met ‘wat als?’ Ik mag er niet aan denken dat er maar mag opgestart wordt in januari of dat het seizoen volledig geschrapt wordt. Daar heb ik schrik voor.” (rdk) BASKETBAL TOP DIVISION MEN 1 BBC REMANT BASICS MELSELE A Dave Van Den Brande: “Ik betreur beslissing om de competitie stil te leggen” Na de ongelukkige nederlaag op de eerste speeldag heeft Remant Basics Melsele vlot met 91-72 gewonnen van Limburg United. Vigor Wuitens Hamme heeft een nieuwe raad van bestuur. Bart De Bruyne - Van Den Broeck wordt voorzitter. Ook Marcel Van Mele (ondervoor- zitter), Koen Ysewijn (secreta- ris) en de leden Freddy Ver- cammen, Marc De Wilde, Karel Fonck en Peter De Vylder (die ook jeugdvoorzitter wordt) ma- ken deel uit van de vernieuwde groep. Voormalig voorzitter Bart Steuckers wordt adviseur en voormalig jeugdvoorzitter Sofie Van Hee wordt juridisch adviseur. Ronny Van Acker (al- gemeen) en David Van Hoy- weghen (sportief) verzekeren de dagelijkse leiding. Alle acti- viteiten (trainingen en wed- strijden) voor alle ploegen bo- ven de U17 werden, tot er groen licht komt van Voetbal Vlaanderen, stopgezet. (ive) VOETBAL 3DE AFDELING VV Bart De Bruyne - Van den Broecke nieuwe voorzitter van Hamme WIELRENNEN ELITE SCHELDEPRIJS “Wennen aan dat chaotisch spurten” Caleb Ewan zette een mees- terlijke sprint naar zijn hand en kreeg voorbij de streep een knuffel van Florian Ver- meersch. De 21-jarige neo- prof uit Lochristi had zijn plaatsje in de sprinttrein voor de Australische pocketsprin- ter. “Het was de afspraak dat ik het punt van de laatste kilo- meter tot 500 meter voor de streep voor mijn rekening zou nemen, maar dat is me maar half gelukt. Het ging er enorm chaotisch aan toe. Ge- lukkig kon Jasper De Buyst nadien zijn ervaring aanwen- den om Caleb in de juiste sprintpositie te houden. Mijn aandeel was vandaag mis- schien niet zo groot, maar het is natuurlijk wel leuk om in het winnende kamp van een klassieker te zitten.” Niet onbelangrijk was het gegeven dat hij ongeschonden uit de strijd kon komen. “Ook in de BinkBanck Tour werd er al enkele keren op de li- miet gesprint. Je moet je plaats daarin weten te vinden en eigenlijk is het voor mij ook nog altijd een beetje wen- nen. Maar ik kan me wel red- den. Of ik soms geen schrik heb om me los in dat gewrie- mel te gooien? Op het mo- ment dat je zo’n finale rijdt mag je daar niet aan denken.” Vierde in de Brussels Cy- cling Classic, vijfde op het BK tijdrijden, achtste in de ronde van Toscane, negende in de tweede rit van Tirreno-Adri- atico, negende in de eind- stand van de BinckBank Tour en vorige zondag dertiende in Gent-Wevelgem. Zonder meer een imponerend lijstje voor een renner die zijn eer- ste profjaar als een leerschool zag. Noem het een debuutjaar met onderscheiding. En zon- dag staat hij in Antwerpen aan de start van de ronde van Vlaanderen. “Dat is een droom die in ver- vulling gaat. Ik ben op mijn negende beginnen koersen en toen al sprak iedereen maar van één koers. Ik verwacht dat ik er zowat eenzelfde rol als in Gent-Wevelgem zal toebedeeld krijgen. Ik voel me momenteel in ieder geval super in vorm. Attent mee zijn in de voorbereiding van de finale en in dienst rijden van onze kopmannen Tim Wellens en John Degenkolb.” Volgende woensdag volgt ook nog de driedaagse De Panne-Koksijde. “Ik ben de ploeg dankbaar dat ik zo’n mooi programma mag rijden. Dat de resultaten tot hiertoe meevielen, is een opsteker voor mezelf, maar ook voor de ploegleiding die in mij ge- looft.” Florian Vermeersch schakel in de winnende sprinttrein van Caleb Ewan De Scheldeprijs eindigde in Schoten niet anders dan de voorbije jaren. Met een tuimelperte na een chaotische sprint met één winnaar en veel verlie- zers. Het kamp van Lotto Soudal mocht juichen en daar was ook Florian Ver- meersch blij mee. GEERT STEVENS FLORIANVERMEERSCH “Gelukkig kon Jasper De Buyst zijn ervaring aanwenden om Caleb in juiste sprintpositie te houden” Florian Vermeersch kan een mooi lijstje voorleggen in zijn eerste profjaar. Ook In Gent-Wevelgem fietste hij zijn zondag in de kijker en werd negende. PHOTONEWS