Persoverzicht oktober 2020

sport DONDERDAG 15 OKTOBER 2020 hbvl.be s8 Eerste nationale gaat door, seizoen stopt op 30 mei W at wel duidelijk is: de competitie gaat na deze on- derbreking op- nieuw van start met de speeldag die komend weekend geprogram- meerd stond, het seizoen sowieso duurtniet langerdan30mei2021, er zullen enkel stijgers en dalers aangeduid worden als minstens de helft van alle geplande wed- strijden afgewerkt zijn én eerste nationale (de hoogste amateur- reeks) gaat wél door. De beslissing van Vlaams Minis- tervanSportWeyts(N-VA)omde kleurencode voor sport van geel op oranje te zetten en dus alle kleedkamers te sluiten, deed voor Voetbal Vlaanderen… de deur dicht. De Vlaamse vleugel van de Voetbalbond besliste dinsdag om de competitie in de lagere reeksen (tweede afdeling VV tot en met vierde provinciale) voor onbe- paalde tijdop teschorten.Blijven wel toegestaan: trainingen, vriendschappelijke wedstrijden en jeugdvoetbal (competities tot 17 jaar).OmdatookdeFranstali- ge vleugel ACFF haar amateur- competities stopzette, werd ver- wachtdathetvoetbal ineerstena- tionale (de nieuwe benaming van de hoogste amateurreeks, met THES en Patro) stopgezet zou worden, maar zij gaan toch door. “Behoudenseenanderebeslissing van de overheid, hetzij nationaal, hetzij lokaal, worden de wedstrij- den in eerste nationale komend weekendgespeeld”,zegtThibault DeGendt,competitionsmanager van de KBVB. “Dit kan toch niet” En dus wordt THES Sport zater- dagverwachtbijhetWest-Vlaam- se Mandel United. THES-voor- zitter Wendy De Wit: “Onze spe- lers moeten zich blijkbaar omkleden in de tribune. En na de match moeten ze dan nat van het zweet de bus op? Dat kan toch niet? Wie is verantwoordelijk als we met zieken zitten? We hebben deBondalgemelddatwenietak- koord zijn, maar ze verplichten ons om te spelen. In onze reeks kunnen de meeste clubs nochtans perfect organiseren dat de kleed- kamers veilig gebruikt zouden kunnen worden. Wij beschikken bijvoorbeeld zelf over vijftien kleedkamers... Wat ze nu beslis- sen, lijkt nergens op. Misschien moeten we gewoon solidair zijn met de amateurreeksen.” Reeksgenoot Patro ontvangt za- terdag Dender. “Laten we ernstig blijven:spelenmetgeslotenkleed- kamers is praktisch gewoon niet haalbaar”, reageert coach Stijn Stijnen. “Voetballen blijft enkel mogelijk als we de Pro League- protocollen - met onder meer we- kelijkse testen - zouden kunnen volgen.Maardatisvooramateur- clubs financieel niet haalbaar. Ik denk dan ook dat men stilaan moetgaanoverwegenomdeama- teurcompetities stil te leggen tot komende lente, met dan nog één speelronde.Devoorbereidingzou dan in januari weer kunnen aan- vatten.” Wanneerdecompetitie inde lage- re reeksen nu hervat kan worden, isnietduidelijk.“Zolangdekleu- rencode niet opnieuw geel wordt en de kleedkamers dus niet op- nieuw open mogen, lijkt een her- opstart uitgesloten”, beseft Marc Van Craen, voorzitter van Voet- bal Vlaanderen. Maar de federa- tie legde afgelopen zomer wel al enkelebasisregelsvast,diegelden bij het “voortijdig stopzetten of onderbreken van kampioen- schappen, door een heropflakke- ring van de coronapandemie of door andere externe oorzaken.” Zoals nu dus het geval is. Die be- langrijkste regels samengevat: CORONA Rob Mertens, Kristof Jacobs en Jos Miscoria AMATEURVOETBAL Geen kraker Roeselare-Maaseik zaterdag 1 Volleybal Erwordtditweekendnietge- volleybaldophethoogsteniveau, datbeslistedeLiganaoverlegmet het ministerie van Sport. Dat be- tekent onder andere geen kraker tussen Roeselare en Maaseik za- terdag.“Elkezaalwerdalgoedge- keurdenmomenteelwordtookde laatste hand gelegd aan een test- procedure,”klinkthetbijdeLiga. “Omde ligaclubsdekanstegeven opeencorrectemanier tevoldoen aan deze extra maatregelen, werd er beslist om de wedstrijden van komendeweekenduittestellenen te verplaatsen naar 31 oktober.” De eerstvolgende speeldag staat op 24-25 oktober geprogram- meerd. “Wij staan volledig achter deze beslissing”, zegt Ivo Rutten, teammanager van Greenyard Maaseik. Daarin wordt hij bijge- treden door Joos Gysen, voorzit- ter van Tectum Achel. “De clubs zijn solidair. Trainen kan op dit moment nog steeds, maar enkel overeenkomstig de strenge richt- lijnen. De focus zal voorlopig dus liggenopfitblijvenennietopwed- strijdsituaties.” Corona heeft de zaalsporten voor een tweede keer lamgelegd. Minister van Sport Weyts gaf nog een opening voor prof- en/of topsportclubs, maar die vragen nu ietsje meer tijd om zich voor te bereiden. ZAALSPORTEN Jo Santermans, manager van La- dies Volley Limburg: “De wed- strijdvanzaterdagtegenAntwerp wordtverplaatst.Ofenonderwel- ke omstandigheden de volgende wedstrijden kunnen doorgaan wetenweindeloopvandekomen- de dagen. We blijven trainen, maar uiteraard met respect voor de genomen maatregelen.” 2 Basketbal In het basketbal gaat de Eu- roMillions League (mannen) so- wieso pas op 6 november van start. Bij de Pro League gaat men ervan uit dat - als aan alle voor- waarden en protocollen wordt voldaan - het seizoen dan ook ef- fectief kan starten. De nationale competities onder de EuroMilli- onsLeaguewerdenstilgelegdom- Roeselare- Maaseik van vorig seizoen. Nu is het nog even wachten op die topper in het volley- bal. FOTO VDB De voetbalcompetitie in de lagere reeksen ligt voor on- bepaalde tijd stil. Wanneer die hervat kan worden, is niet duidelijk. “Kan men niet beter overwegen om de amateurcompetities stil te leggen tot komende lente, met dan nog één speelronde?” Stijn Stijnen Patro-coach sport DONDERDAG 15 OKTOBER 2020 hbvl.be s9 SNOOKER Brecel kansloos tegen duivelse Ding op English Open - Ondanks een century (113) verloor Brecel woensdagmiddag kansloos in de tweede ronde van het English Open van Ding Junhui (4-1). De Chinese nummer 10 van de wereld toonde zijn wereldklasse met breaks van 97, 88 en 137. Pas in het derde frame kreeg Brecel zijn eerste kansen, maar tot twee keer toe rolde hij uit positie. Zo haalde Ding het alsnog op de roze bal. Brecel toonde op zijn beurt zijn klasse met de eerste century van de wedstrijd (113) maar kreeg in frame vijf lik op stuk. Ook Ding overschreed de 100-kaap (137) en had maar een dik uur nodig om zich te plaatsen voor de derde ronde van het English Open. (mg) PAARDENSPORT Wereldbeker van start - In Lyon gaat vandaag de eerste wereld- bekermanche van start. Drie Belgen verschijnen hier aan de start, met name Pieter Devos, Niels Bruynseels en Jos Verlooy. (jh) Flanders Horse Expo wisselt van datum - De organisatie van het Flanders Horse Expo heeft aangekondigd dat de paarden- beurs en sportwedstrijd voortaan van datum wisselt. “Net zoals heel de wereld houden wij als organisatoren van Flanders Horse Expo de situatie rond COVID-19 aandachtig in de gaten. Momen- teel is er nog geen duidelijkheid over hoe de nabije toekomst, maar wij verhuizen met de veertiende editie van februari 2021 naar eind oktober t.e.m. 1 november 2021.” (jh) WIELRENNEN - Armée naar het front in Giro, Démare wint - Snipperdagje in de Giro maar niet voor Sander Armée. De Vlaams- Brabander van Lotto Soudal trok een hele dag in het offensief. Op zes kilometer van de finish in badplaats Rimini was ook hij eraan voor de moeite. “Als de wind een beetje beter had gestaan, had het gekund”, aldus Armée. Er werd dus gespurt in Rimini en voor de vierde keer stond er geen maat op Arnaud Démare en het uitstekende werk van Groupama-FDJ. Peter Sagan strandde opnieuw op de tweede plaats, de Portugees Joao Almeida blijft in het roze. (gvdl) BASKETBAL Derde nederlaag op rij voor Antwerp Giants - De Antwerp Giants zijn er niet in geslaagd een eerste zege te boeken in de EuroCup basketbal. Het team van Christophe Beghin verloor op de derde speeldag met duidelijke 96-64 cijfers in Monaco. In groep C blijven de Antwerp Giants nog steeds met lege handen achter. De koppositie is voor de Mone- gasken, die een perfect rapport kunnen voorleggen. De top vier van iedere poule plaatst zich voor de knock-outfase. Op de vierde speeldag spelen de Giants volgende week woensdag een uitduel tegen het Litouwse Lietkabelis, dat net als Vincent Kesteloot en co. nog niet kon winnen. (b) FC LIMBURG REGIO REPPEL: Reppel (2A) heeft de samenwerking met T1 Frank Lemmens, die aan zijn derde seizoen bezig was, beëindigd. (gesi) Naast voetbal en zaalsporten vallen ook de rugby-, squash en tafeltenniscompetitie stil wegens de coronacrisis. De Vlaamse squashfederatie zet haar competities al minstens 8 november on hold tot, waardoor de interclub (op alle niveaus) en de Vlaamse kampioenschappen (junioren) niet kunnen doorgaan. De tafeltenniscompetities in Superdivisie en nationale worden ook voor minstens één maand stopgezet. Ook de Beker van België en het nationaal jeugdcri- terium (eerste fase, 18 oktober) gaan niet door. De competities in de landelijke en provinciale reeksen gaan voorlopig wel door. Ook de rugbybond besliste om alle wedstrijden en tornooien op te schorten tot 8 november. De spelersgroep van RC Hasselt is in quarantaine na een positieve test bij RC Curtrycke, de tegenstan- der van vorig weekend. Vrijdag ondergaan de Hasselt-spelers een test. (frba/jfz) Ook rugby, squash en tafeltennis vallen stil april en mei twee wedstrijden per week in te plannen. Eindrondes worden enkel ge- speeldalshetkampioenschapvol- ledig isafgewerktenervoldoende tijdoverblijftomdezeeindrondes tespelen,uiterlijk30mei2021.In- dien het spelen van eindrondes nietmogelijkis,wordenstijgersen dalers over de reeksen heen aan- geduid. Kampioenschap annuleren? 3. Indien de kampioenschappen definitief worden stopgezet voor- datdemeerderheid (50%+1)van de clubs minstens eenmaal tegen elkaar gespeeld hebben of 50% van de geplande wedstrijden ge- speeldhebben,zullendezekampi- oenschappen geannuleerd wor- den. Bij stopzetting na deze 50%-regels zal de sportieve eind- standvanhetkampioenschapop- gemaakt worden op het ogenblik van het stopzetten van de kampi- oenschappen. Maar zo’n vaart hoeft het (hope- lijk) niet te lopen. X Lees de elf basisregels van Voetbal Vlaanderen op www.hbvl.be/fclimburg week) van de competitiestart. De kansbestaatdatspeeldagééndan wordtafgewerkten inhetdaarop- volgende weekend met speeldag zes wordt verdergegaan. Bedoe- ling is alleszins om de uitgestelde ofteherspelenwedstrijdenzosnel mogelijk te laten spelen. Eindrondes schrappen? 2. Deuiterstedatumvoorhetspe- lenvankampioenschaps-ofeind- rondewedstrijden is bepaald op 30 mei 2021. De organisatiecomités kunnen wel beslissen om in de maanden Volgorde speeldagen blijft 1. De initiële volgorde van de speeldagen blijft behouden. Con- creet: de competitie hervat dus met de speeldag die komend weekend op het programma stond. Enige uitzondering hierop kan zijn als er vanaf 9 november (tot zolang is de kleurencode voorlopig van kracht) weer ge- voetbaldmagworden.Opwoens- dag 11 november staat immers al de eerste speeldag ingepland, die initieel op 5 september gepro- grammeerd stond, maar gesneu- veld is door het uitstel (met één THES was vorig weekend nog aan het feest in de bekerpartij tegen Deinze. Zaterdag worden de Looienaars bij het West- Vlaamse Mandel ver- wacht, maar ze kunnen er niet in de kleedka- mers terecht. FOTORAYMOND LEMMENS dat die tot de amateursporten worden gerekend. In de Top Division Women 1, de hoogste klasse bij de vrouwen, stondditweekendnormaalspeel- dagdriegepland,maardaarkomt niets van in huis. De wedstrijden van de komende twee weken wer- den uitgesteld. “Daarna zal ge- trachtwordenomallesveiligopte starten, in lijn met de protocollen vandeProLeague”,klinkthetbij Basket Vlaanderen. “Vrijdagavondhebbenweoverleg met alle clubs uit TDW1”, zegt PeterCorens,secretarisvanAthe- nas Lummen. “Als we samen met de EuroMillions League willen opstarten, moeten we ook dezelf- de protocollen volgen. Probleem is dat er in TDW1 amper prof- clubs zijn. Wij zijn een amateur- club. Voor ons is het onmogelijk om de coronatests, die twee keer per week moeten uitgevoerd wor- den, te betalen. Daarnaast moe- ten we ook toestemming krijgen om opnieuw normaal te mogen trainen. Als je enkel contactloos moet trainen, kan je geen wed- strijd voorbereiden.” Nadat dinsdag de basketbalcom- petities omwille van code oranje minstens tot na de herfstvakantie stilgelegdwerden,denktookBas- ketbalVlaanderennaoverdeher- opstart van de activiteiten. Daar- bij werden woensdag in een mail aandeclubseenaantalbasisprin- cipesvoorhetverdereverloopvan de competities vooropgesteld. Zo wil Basket Vlaanderen zo lang mogelijk een aanbod voorzien op alle niveaus voor wie wil basket- ten,zolangdeoverheidsregelshet enigszins toelaten. Daarnaast moet sporten op competitief ni- veaumogelijkblijven,“metande- re woorden: er moet een sportief doel zijn”. Het is ook niet de be- doeling dat spelers van een hoger niveau plots op een lager niveau deelnemenomdaardecompetitie tevervalsen.Metdeclubsworden nu virtuele overlegmomenten ge- organiseerd om te luisteren naar hun voorstellen en ideeën. 3 Handbal Het handbal gaat op slot tot heteindevandeherfstvakantie (8 november).Ookdehoogstereeks, de BeNeLeague mannen, ligt stil. Er is geen vraag naar een uitzon- dering.JelleVonckx,technischdi- recteur topsport Vlaamse hand- balvereniging: “We hebben een plan B en C klaarliggen. Plan B voorzieteenheropstartvandeBe- NeLeague in november. Maar als wenuweereenmaandvanhet to- neel verdwijnen en er weer een voorbereidingsperiode voor de clubsmoetvoorzienworden,gaik eerderuitvanplanC.Datvoorziet een minicompetitie vanaf janua- ri.” 4 Zaalvoetbal Hetzaalvoetbal ligt inprinci- pe ook volledig stil tot 8 novem- ber. Al heeft de LENF (Liga van Eerste Nationalers Fustal) wel al bij het ministerie van Weyts geïn- formeerd wat de precieze voor- waarden/protocollenzijnomtoch te mogen spelen. (jüs, rkb, jope, rac, ik, jotr)