Persoverzicht oktober 2020

2 DINSDAG 13OKTOBER2020 WWW.THECARTOONIST.BE MAREC Het coronavirus in dit land scheert hoge toppen, zeker wat het aantal besmettingen betreft. Met de felle opstoot neemt ook de kakofonie weer toe. Dat helpt echt niet. We zouden dat toch moeten hebben onthouden uit het voorjaar. De toestand is ernstig. Al iets meer dan dat zelfs. Het beste bewijs is dat vanaf morgen de ziekenhui- zen moeten ingrijpen om op intensieve zorg plaats genoeg te hebben voor coronapatiënten. Het was het voorspelde en gevreesde gevolg van de snelle toename van de besmettingen. De ziekenhuis- opnames volgen pas na een tijd. De stijging van het aantal doden ook. Er wacht ons nog een karren- vracht sombere mededelingen. We moeten geen excuses zoeken als die er niet zijn. Er is op veel beleidsniveaus veel te lang gewacht, om Brussel niet te noemen. Dat is niet de enige reden van de versnelling. We hebben ons ook in slaap laten wie- gen door het virus. Wat lakser gewor- den in het volgen van de preventie- maatregelen. Het komt bovenop die minderheid die lak heeft aan de regels en het echt verpest. De “zondaars” zijn niet alleen fuivende studenten op de Leuvense Grote Markt. Maar ook de massa shoppers in de Brusselse Nieuwstraat en zelfs de ouderen – de risicogroep – die een mondmasker en social distan- cing niet alleen op drukke plaatsen maar ook op het openbaar vervoer maar niks vinden. Minister Frank Vandenbroucke (SP.A) maakte duidelijk waar de prioriteiten liggen als ingegrepen wordt en wat de focus is: het beschermen van de scholen, de bedrijven en de ziekenhuizen. Wat dat laatste betreft, sukkelen we stilaan in de proble- men. Wat het onderwijs betreft, is de oorlog begon- nen over strengere maatregelen. Aangestuurd door de vakbond op ramkoers met een koppige minister. Eigenlijk zou het simpel moeten zijn. Als er in de scholen weinig besmettingen zijn, zoals de virolo- gen zeggen, dan is er geen reden om de maatregelen te verstrengen. Pak de bron van besmetting aan daar waar het virus broedt: van horeca, sport, de werkvloer tot het onderwijs. Die expertise, de sta- tistieken en wijsheid hebben de wetenschappers. De onderwijsbonden hebben die niet. Ze zaaien momenteel alleen verwarring en onrust. Dat kun- nen we echt missen. “Laten we virologen volgen als maatregelen verstrengd moeten worden. Zij hebben de expertise. De onderwijsbonden niet “ Schoolstrijd COMMENTAAR Peter Mijlemans Nieuwsmanager Reageer op commentaar@nieuwsblad.be ZIEKENHUIZEN MAKEN BEDDEN VRIJ Worden ook trainingen verboden? Die mogen nog, als de nodige afstand wordt gerespecteerd. Basketbalclubs kunnen bijvoorbeeld trainen op shots en conditie. “Maar het spel trainen kan niet”, zegt Koen Umans, secretaris-generaal van Basket Vlaanderen. “Ik vermoed dat veel clubs dat wel zullen blijven doen. Voor jongeren is het een van de laatste uitlaatkleppen.” Voor zaal- en minivoetbal liggen de kaarten anders. “Zeker bij zaalvoetbal gaat het vaak om veldspelers die in de winter een match bin- nen spelen”, zegt Marc Van Craen, voorzitter van Voetbal Vlaanderen. “Veel trainen komt daar niet aan te pas. Voor hen is het dus de facto gedaan.” Welke sporten zijn precies verboden? Alle sporten die binnen plaatsvinden en waarbij het onmogelijk is om anderhalve meter afstand te houden. Denk aan zaalvoetbal, basket- bal, volleybal of handbal. Ten- nissen of badminton kan wel, als je het bij enkelspel houdt. Ook fitnessen en zwemmen blijven mogelijk, zolang je de afstandsregels respecteert. “Waterpolo mag bijvoorbeeld niet meer, daar komen de sporters te dicht bij elkaar”, zegt de woordvoerder van Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Sport. Waarom mogen kinde- ren onder 12 jaar wel nog binnen sporten? Omdat het risico op over- dracht van het coronavirus bij kinderen onder de 12 jaar stukken lager ligt dan bij vol- wassenen. Dezelfde redene- ring eigenlijk als die voor het onderwijs: de basisscholen blijven in élke kleurcode open, ongeacht de kracht van het virus in de samenleving. Ook de sportkampen kunnen in de herfstvakantie blijven doorgaan in kleinere groepen, volgens dezelfde protocollen die gelden voor alle jeugd- kampen. In dat geval is het mogelijk dat kinderen ouder dan 12 jaar binnen sporten. Onze ziekenhuizen moeten tegen morgen nog eens 200 extra bedden vrijmaken op de afdeling intensieve zorg. Gevreesd wordt dat de huidige 300 bed- den die zijn voorbehou- den voor Covid-patiën- ten tegen dan allemaal bezet zijn. YVESDELEPELEIRE Het ‘Comité Hospital & Transport Surge Capacity’ van de federale overheidsdienst Volksgezondheid heeft gister- avond alle algemene en uni- versitaire ziekenhuizen ge- vraagd om meer bedden vrij te maken voor Covid-patiënten. Alle ziekenhuizen gaan daar- mee officieel in fase 1a. Dat wil zeggen dat ze niet langer 15 procent, maar wel 25 pro- cent van hun bedden op inten- sieve zorg voor coronapatiën- ten moeten voorbehouden (voor heel het land zijn dat 500 bedden), en nog eens vier keer dat aantal op ‘gewone’ Covid-afdelingen. In het overlegorgaan zitten onder anderen infectiologe Erika Vlieghe (UA) en intensi- vist Geert Meyfroidt (UZ Leu- ven). Die laatste zegt dat de opschaling sneller komt dan hij had verwacht. “Als je mij vorige week had gevraagd wanneer we naar een volgende fase zouden moeten gaan, dacht ik niet dat dat nu al nodig zou zijn. Ik vrees dat er weer een onderschatting is geweest. Drie weken geleden zaten ziekenhuizen nog niet in de problemen. Toen al hadden maatregelen genomen moeten worden om de pandemie in te dijken. Het enige wat zieken- huizen nu kunnen doen, is zich voorbereiden op wat op hen afkomt.” Binnen 48 uur De dwingende vraag aan de ziekenhuizen om op te scha- len, bewijst eens te meer dat zowel het aantal besmettingen als het aantal ziekenhuisop- names bijzonder snel de hoog- & SPORTZALEN GAAN DICHT Vanaf morgen gaan strengere maatregelen in voor de sport. Zaalsporten zijn vanaf dan verboden voor iedereen boven de 12 jaar, tenzij afstand houden mogelijk is. Bovendien gaan álle kleedkamers dicht, ook voor de sporten buiten. “Dat betekent dat we mogelijk ook het veldvoetbal moeten stilleggen”, zegt Voetbal Vlaanderen. Eén lichtpuntje: een pintje pakken in de kantine mag – voorlopig – wél nog. JENSVANCAENEGHEM DINSDAG 13OKTOBER2020 3 DBA Hoe reageren de sportclubs? Met gemengde gevoelens. Overal klinkt begrip voor de maatregelen, en sommigen hadden verwacht dat ook de kantines dicht zouden moe- ten. Anderen hadden op beter gehoopt. “We hadden gehoopt dat de trainingen nog konden blijven doorgaan in sportbub- bels, want we denken niet dat daar een groot aantal besmet- tingen uitkomt”, zegt Geert De Dobbeleer, algemeen di- recteur van Volley Vlaande- ren. “Maar we kunnen niet anders dan de bijzonder zwa- re maatregelen aanvaarden. Dat komt natuurlijk hard bin- nen bij alle clubs. Iedereen was blij opnieuw te kunnen starten.” Tot wanneer gelden de nieuwe maatregelen? De maatregelen gaan morgen in en gelden voorlopig tot na de herfstvakantie. Dan volgt een evaluatie. “Als de situatie blijft verslechteren, dan ko- men er nog strengere maat- regelen in beeld”, zegt Weyts. “Het is nu van cruciaal belang om alle veiligheidsvoorschrif- ten goed na te leven. Als we de cijfers terugdringen, kun- nen we opnieuw versoepe- len.” Mag er nog publiek komen kijken? Ja, op dat punt gelden dezelfde regels als voorheen. Concreet: maximaal tweehon- derd toeschouwers binnen en vierhonderd buiten. Telkens met afstand en met mond- maskers. Afwijkingen zijn mogelijk, maar daar is een speciale toelating voor nodig van de minister. Sportclubs die zo’n afwijking willen, moeten aan strenge voor- waarden voldoen. Bijvoor- beeld voor ventilatie of de aanwezigheid van stewards om de stromen toeschouwers in goede banen te leiden. In de praktijk is het enkel het eersteklassevoetbal dat daar centen voor heeft. Blijven de kleedkamers open? Neen, die gaan vanaf morgen dicht. Dat geldt ook voor sporten die buiten worden beoefend, zoals het veldvoet- bal. De zwembaden zijn de enige uitzondering. “Vraag is of het werkbaar is om op die manier wedstrijden te organi- seren”, zegt Van Craen. “Het weer wordt slechter. Als je dan in de regen moet spelen, daarna niet kan douchen of warme kledij kan aantrekken en op nationaal niveau nog eens 100 kilometer met de auto moet rijden … Dat zijn geen ideale omstandigheden. We zullen morgen (vandaag, nvdr.) in alle rust bespreken met het bestuur of het nog zin heeft of dat we moeten over- wegen om de competitie stop te zetten.” Mogen we nog iets drinken in de kantine? Ja, de kantines blijven open. Al gelden daar de strenge re- gels van de horeca. Dat bete- kent: enkel zittend, maximaal vier personen aan een tafel en anderhalve meter afstand tus- sen tafels. Lijkt tegenstrijdig met de sluiting van de kleed- kamers? “We willen de lat overal gelijk leggen”, zegt Weyts’ woordvoerder. “Voor de kantines volgen we dus de regels van de horeca.” Ouders die naar de match van hun kinderen gaan kij- ken, kunnen nadien dus nog iets drinken. Van Craen: “De minister heeft ons met na- druk gezegd dat ze met argus- ogen naar de kantines zullen kijken en dat er controles zul- len gebeuren.” is de regel om bij een overgang naar een volgende fase tegelij- kertijd nog eens vier keer zo- veel Covid-bedden op gewone afdelingen vrij te houden mo- gelijk niet houdbaar. “Wij krij- gen signalen, vooral uit het Antwerpse, dat het aantal patiënten op gewone Covid- afdelingen sterker toeneemt. Als we daar nog meer bedden moeten voorbehouden, zal dat een sterke impact hebben op de andere zorg.” Geen knieoperaties Zorgnet-Icuro vergadert van- daag over het ‘afschakelplan’ voor de gewone zorg. Volgens Cloet zullen zaken zoals slaap- onderzoeken en kleine knie- operaties allicht het eerste sneuvelen. Nu al zijn er ver- schillende ziekenhuizen die niet-dringende operaties beet- je bij beetje moeten afbouwen. “In eerste instantie zullen wij ambulante of dagchirurgische ingrepen afbouwen waarvoor anesthesie ( verdoving, nvdr. ) nodig is, omdat we die anes- thesisten voor Covid-zorg no- dig zullen hebben”, zegt Marc Noppen, directeur van het UZ Brussel. “Voor patiënten die geen anesthesie nodig hebben, willen we de gewone zorg zo lang mogelijk laten doorlopen. In de eerste golf hebben we gezien tot welke ellende uit- gestelde zorg kan leiden. Zo hebben wij diabetici die zo- danig achteruit zijn gegaan, dat ledematen moesten wor- den geamputeerd.” Om de gewone zorg zo veel mogelijk te vrijwaren, is op nationaal niveau afgesproken dat ziekenhuizen sneller coro- napatiënten naar andere zie- kenhuizen kunnen overbren- gen. Maar, zo staat in de brief die gisteren naar de zieken- huizen is verstuurd: “Spijtig genoeg hebben we afgelopen weekend ook moeten vaststel- len dat niet alle ziekenhuizen solidair zijn binnen het sprei- dingsplan. Enkele ziekenhui- zen stellen dat ze volzet zijn of volzet dreigen te geraken.” Het zou gaan om 14 van de 103 Belgische ziekenhuizen die niet happig waren om patiën- ten van buiten de eigen regio op te vangen. CIJFERS BELGIË INTERNATIONAAL 162.258 Totaalaantalbesmettingen Daggemiddeldebesmettingen (dag -10 totdag -4) 1 juli 12oktober 1 juli 12oktober 4.153,7 83,7 Besmettingen 37.976.309 Overleden 1.084.149 Reproductiegetal Bron:Sciensano ,worldometers.info -maandag22.00u 0,93 1,39 1 (boven 1wint Covid-19 aankracht) Ziekenhuisopnames 1 juli 12oktober 130 9 De kleedkamers gaan op slot, ook voor sporten die buiten beoefend worden. De ziekenhuizen bereiden zich voor op een toestroom aan coronapatiënten. BELGA te ingaan. Volgens de huidige trend zullen alle 300 bedden die nu (in fase 0) op intensieve zorg voorbehouden zijn voor Covid-patiënten, morgen be- zet zijn. De opschaling naar fa- se 1a moet binnen de 48 uur gebeuren. “Als we woensdag willen klaarstaan, moeten we vandaag schakelen”, staat in de brief voor de ziekenhuizen die onze zusterkrant De Stan- daard kon inkijken. Volgens Margot Cloet van Zorgnet-Icuro, dat alle Vlaam- se ziekenhuizen overkoepelt,