Persoverzicht oktober 2020

geen dubbelspel) kan tijdens code oranje wel nog. Ook trainen blijft mogelijk, maar niet in wedstrijd- vorm, of met andere vormen van contact, want er moet altijd en overal afstand bewaard worden. Extra tests voor topsporters In overleg met de verschillende (zaal)sportfederaties worden mo- gelijk wel uitzonderingen toege- staan voor topsporters. Daardoor bestaatdekansdatdeprofcompe- tities in bijvoorbeeld het basket-, volley- en handbal weinig of geen hinder van code oranje zullen on- dervinden. De voorwaarden moe- tenwelnogwordenvastgelegd.‘We denken onder meer aan extra coronatestsennogstrengerevoor- Desportsectorschakeltvanafmor- gen in heel Vlaanderen naar ‘code oranje’. Dat heeft Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) giste- renbeslistnaoverlegmetdesport- federaties. Daardoor worden alle indooractiviteiten waarbij geen anderhalvemeterafstandbewaard kan worden, minstens een maand langverbodenvooriedereenboven 12 jaar. Ook de kleedkamers gaan opnieuw dicht, behalve in de zwembaden. Concreetbetekentditdatvanaf morgenallematchen inzaalsport- competities zoals basketbal, vol- leybal,zaalvoetbalofhandbalwor- den afgelast. Datzelfde geldt voor indoorcontactsporten zoals judo, karate of waterpolo. Maar pakweg fitnessen of tennissen (enkelspel, waardenophetvlakvansocialdis- tancing’,verduidelijktMichaëlDe- voldere, de woordvoerder van mi- nister Weyts. De verstrenging is niettemin eengroteklapvoordezaalsporten, die hun amateurcompetities nu ‘Volleybalclubs hebben nauwelijks nog inkomsten. Mijn eigen club speelde vorig weekend voor amper 24 supporters’ Dirk Cocquyt Bestuurder Volleybal Vlaanderen Geen competitie- matchen volleybal, basketbal of handbal meer vanaf morgen. Alle zaalsporten waarbij geen ander- halve meter afstand bewaard kan worden, zijn dan voor iedereen boven 12 jaar verboden. ZAALSPORTEN Uniforme kleurenkaart eerste stapje naar meer Europese coördinatie AlstijdelijkEU-voorzittersleurten trektDuitslandalwekenomderes- ponsopdepandemieonderde lid- staten beter te coördineren. ‘Nu hebben we verschillende kleur- codes, verschillende criteria en verschillende regels qua testen en quarantaine’, merkte Commissie- voorzitster Ursula von der Leyen gisteren op. Vandaag geven de 27 lidstaten hun zegen voor een aanbeveling die een eerste stap zet in die rich- ting–meerdanzo’noproep isniet mogelijk omdat lidstaten zelf be- voegdzijn. Indeaanbevelingstaat datalle lidstatenvoortaandekleu- rengroen,oranjeenroodzullenge- bruiken, gebaseerd op dezelfde drempelwaarden. Op basis daar- vanzalhetEuropeesCentrumvoor Ziektepreventie wekelijks één kaartpublicerenmetinkleuringen per regio. Regeringen mogen het vrij verkeer van personen binnen Schengen niet aan banden leggen voor wie vanuit of naar een regio reist die groen is. Er komt één tracingdocument, het Europees Passenger Location Form, in te vullen door al wie een andere lidstaat binnenkomt. Qua- rantaineregels gelden niet voor grensarbeiders, transporteurs,pa- tiënten die om medische redenen eengrensoverstekenof leerlingen en studenten die dagelijks les vol- gen in een andere lidstaat. ‘Commissie te ambitieus’ ‘Dit nieuwe systeem zal de zaken eenvoudiger maken voor burgers’, zei Von der Leyen. Dat moet in de praktijk nog blijken. Lidstaten kunnen nog altijd individueel be- slissen om reisbeperkingen in te voeren voor burgers uit oranje of rode regio’s – ze krijgen alleen de raadhetbetrokkenland48uurvan tevorenteverwittigen.Hetvoorstel van de Europese Commissie om een coronatest voorrang te geven op quarantaine voor wie uit een rode zone komt en de duur van de quarantaine gelijk te trekken, bleek te hoog gegrepen. ‘Het gaat niet snel genoeg’, er- kent een hoge Europese diplo- maat,diehetvoorstelvandeCom- missie te ambitieus noemt en als verklaring verwijst naar de com- plexe toestand. ‘Elk landheeftzijn experts en die vertellen verschil- lende dingen. De teststrategieën verschillen,Zwedenpastnieteens quarantaine toe. Dit is niet meer dan een eerste stap. We hopen dat dit lidstaten zal aansporen om de grenzenniettesluitenendatwena verloop van tijd de regels verder kunnen harmoniseren.’ Omdat het om een aanbeveling gaat,zijnlidstatennietverplichtde afspraken na te komen. Behalve ietsmeerduidelijkheid,zalerwei- nigveranderenvoorEuropesebur- gers, nu de toestand in vrijwel alle lidstaten verslechtert, geeft een andereEuropesebrontoe. ‘Wezijn al tevreden dat er iets op tafel ligt. Maar we spreken hier over natio- nale bevoegdheden, en lidstaten geven die niet graag uit handen.’ Er komt weke- lijks één Europese kaart met corona-kleurcodes per regio. Meer Europese coördinatie zit er voorlopig niet in. Bart Beirlant EUROPESE UNIE ‘Elk land heeft zijn experts en die vertellen allemaal verschillende dingen' Hoge Europese ambtenaar Indoorcontactsporten verboden, achterpoortje voor topsport Alle contactsporten, zoals judo, zijn uit den boze. Een partijtje tennis blijft wel mogelijk, zolang het geen dubbelspel is. © getty/eyeem 6 DINSDAG 13 OKTOBER 2020 DE STANDAARD binnenland herfstvakantie op 8 november, tot een fors ingekort competitie- format van januari tot mei. Sportkampen kunnen wel Tijdens de herfstvakantie kunnen sportkampen in kleinere groepen overigensgewoondoorgaan,bena- drukt minister Weyts, en dat vol- gens de protocollen die gelden vooralle jeugdkampen.Ookkanti- nes mogen voorlopig openblijven, maar moeten dezelfde strikte re- gelsvolgenalsdehoreca:enkelzit- plaatsen, maximaal vier personen aan een tafel en anderhalve meter afstand tussen de tafels. Ook pu- bliek blijft toegelaten, met de be- kendebeperkingen:maximaal200 toeschouwers indoor en 400 toe- schouwers outdoor, altijd met af- stand en mondmaskers. Maar ook dat is voorlopig. De strengere maatregelen worden na de herfstvakantie opnieuw geëva- lueerd. ‘Als de situatie voort ver- slechtert, zullen we ook de kanti- nesmoetensluitenenhetpubliek moeten weren’, waarschuwt Weyts. wellicht fors zullen moeten inkor- ten. ‘Ik begrijp de beslissing wel’, zegt Dirk Cocquyt, bestuurder bij Volleybal Vlaanderen. ‘Maar de meeste volleybalclubs hadden het al zwaar – een op de drie wedstrij- den werd vorig weekend al uitge- steld – en veel clubs zullen het nu financieel nog moeilijker krijgen. Erzijnnauwelijksnog inkomsten. Mijn eigen club Aalter speelde vo- rig weekend door allerlei corona- maatregelen voor amper 24 sup- porters.Ensponsorsvinden isook al aartsmoeilijk.’ Bij de basketbalfederatie heeft mendanookdezowat350Vlaamse clubs een financieel steuntje in de rug gegeven. ‘We hebben 400.000 euro verdeeld, ofwel 6 euro per ac- tief lid.Dat isvoordemeesteclubs een druppel op een hete plaat, maar veel meer kunnen we finan- cieel niet doen’, verduidelijkt Al- fredVanDenEynde,bestuurderbij Basketbal Vlaanderen. Net als bij deanderezaalsportenwordternu druk gewerkt aan allerlei alterna- tievecoronascenario’s:gaandevan eenherstartvandebasketbalcom- petitie indeamateurreeksennade Nico Tanghe De kleurcodes komen al langer niet meer overeen met de oor- spronkelijke betekenis die eraan gegeven is (DS 8 oktober) . Code geel wordt omschreven als ‘beperkte transmissie in de sa- menleving’ en code oranje als ‘systematischetransmissie’.Hoe- wel gemeenten zelf de mogelijk- heidhebbenom,viade lokalecri- siscel, een aanvraag in te dienen om te schakelen, blijven de aan- vragenomverschillenderedenen uit. De vakbonden eisen daarom snel duidelijkheid. ‘We willen vooral weten in welke kleurcode we nu globaal zitten, en hoe die matchtmetdeexpertisevandevi- rologen’, zegt Van Kerkhoven. Nietalleendeonderwijsminis- termoetklaarheidscheppen. ‘Bij hetopstellenvandekleurcodesis altijdgezegd:debasisvoorwaarde is dat andere sectoren het open- blijvenvandescholencompense- ren.Zijnernuechtcompensaties die het onderwijs vrijwaren?’ Toch is bijna iedereen het eens, van koepels en vakbonden tot politici en CLB’s: de scholen moeten zo lang mogelijk open- ‘Scholen zijn een veilige plek, net omdat de maatregelen goed worden toegepast. Dat moet zo blijven’ Stefan Grielens Directeur Vrij CLB Netwerk Meer besmettingen, meer zieken- huisopnamesenmeeroverlijdens. Decijfers inons landwordenelke dagdramatischer.Tochblijftopde scholen code geel van kracht. Vlaams minister van Onderwijs BenWeyts (N-VA)wildaarnietvan afwijken.Veelmensen–zowelbin- nenalsbuitenhetonderwijsveld– reageren felopzijnbeslissing. ‘Deministerlaathetmodeldat hij zelf heeft ontwikkeld, hele- maal in elkaar vallen’, zegt Koen Van Kerkhoven van onderwijs- vakbondCOC. ‘Wehebbeneralle belangbijdatdekleurcodesover- eenstemmenmetdeepidemiolo- gischesituatie.Inonzeogenstaat het huidig model op instorten.’ Hij legt daarmee de vinger op dewonde:vankleurcodeverande- ren lijkt een louter politieke be- slissing te zijn. De epidemiologi- sche situatie heeft nauwelijks in- vloed.Datbewijstookdebeperkte invloed van de RAG-rapporten. Tegen afspraken in Devieronderwijsvakbondenstel- lenbovendien ineengezamenlijk statement dat ze de communica- tievandeministerbetreuren.Dat de minister code oranje, waarbij scholieren vanaf het derde mid- delbaarweekomweeknaarschool gaan,geengoedideevindt,gaatin ‘tegen de gemaakte afspraken in de draaiboeken en gaat volledig voorbijaanhetsociaaloverleg’. Onderwijsvakbond ACOD pleitzelfsvoorcodeoranjeofrood indescholen. ‘Decijferszijnder- mateslechtdatcodegeelonhoud- baar is’, aldus Nancy Libert. ‘De kleurcodeszijnvooreenredenaf- gesproken. Die moeten we dan ook toepassen.’ Ben Weyts: ‘Als scholen niet de motor van besmettingen zijn, waarom zouden we ze dan straffen?’ © belga Systeem kleurcodes op school onder druk blijven.Devraagrijstwel:kandat met de huidige kleurcodes? Weyts vindt van wel. ‘In de scho- len vallen de cijfers relatief goed mee’,zegthij. ‘Alsscholennietde motorzijn,waaromzoudenweze dan straffen?’ ‘Vaneen infoavondoverde Ita- liëreis,tothetorganiserenvanzee- klassen: we hebben weet van tal vanriskante initiatieven’,zegtSte- fanGrielens,directeurvanhetVrij CLB Netwerk. ‘Scholen zijn goed bezig,maaralszewillenopenblij- ven, moeten ze het niet gaan zoe- ken.Hetonderwijsveldheeftdaar- om een signaal nodig.’ Grielens pleitervooromteherbekijkenwat debedoelingvandekleurencodes was. ‘Alser langetijdgeengebruik vanwordtgemaakt,moetdevraag gesteldwordenwatzo’nkleurcode waard is. Scholen zijn een veilige plek, net omdat de maatregelen goed worden toegepast. Dat moet zoblijven.’ Extra maatregelen KatholiekOnderwijsVlaanderen, degrootsteonderwijskoepel, leg- dealeenalternatiefoptafel:geen halftijdsafstandsonderwijsinco- de oranje, maar alle leerlingen voltijds op school (DS 9 oktober) . Volgens Elisabeth Meuleman (Groen) zijn er nog extra maatre- gelen nodig. Behalve glijdende uren en afwisselende lesdagen tussen voor- en namiddag sugge- reertzijookeenvervroegdeofver- lengde herfstvakantie om ‘het aantal besmettingen binnen scholen te minimaliseren’. Woensdag wordt tijdens het onderwijsoverleg met minister Weyts, de vakbonden en de koe- pels ‘in alle rust’ voortgesproken over de kleurcodes. Dan verschij- nen nieuwe cijfers van de CLB’s, dieinstaanvoordecontactopspo- ringopschool.Decijferszijnech- ter moeilijk te interpreteren. Zo maken ze geen onderscheid tus- senhetbasis-ensecundaironder- wijs. Klaas Maenhout Dat minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vasthoudt aan code geel, is voor velen onbegrijpelijk. De vier vakbonden zijn ‘ontstemd’ over zijn standpunt. ‘Het model staat op instorten.’ ONDERWIJS naar het Jan Yperman Ziekenhuis, waar ze be- ademd werd. ‘Als een klein,ziekvogeltje lagze daar’, zegt haar klein- zoon.Entochiszenuge- nezen:gisterenmochtze het ziekenhuis verlaten. ‘Zondergelukkan jeniet leven, zonder miserie ook niet’, zegt Voet. ‘Je hebtniettekiezen inhet leven.’Haar106deverjaardagvier- de ze vorige woensdag noodge- dwongen inquarantaine.Intussen iszeverhuisdnaareenzorgverblijf inNieuwpoort,waarzeverderkan herstellen. ‘Er is daar veel plaats omtewandelen indegezondebui- tenlucht’, zegt ze. (tp) Vrouw van 106 genezen Een jaar gele- densprongzenoguiteen vliegtuig,nu iszeookge- nezen van covid-19. ‘Ik dacht nochtans dat het voorbij was’, vertelt Go- delieve Voet (106). Enkelewekengeleden was de vrouw besmet ge- raakt met het corona- virusinhetIeperseHuize Zonnelied. Haar leven hing aan een zijden draadje. ‘Vijf dagen nadat de besmetting was vastgesteld, bezocht ik haar in het woonzorgcentrum’, vertelt klein- zoon Danny Cool. ‘We baden nog een weesgegroetje en namen af- scheid.Het isvoorbij,dachtenwe.’ Godelieve werd overgebracht COVID19 GodelieveVoet. © kd DE STANDAARD DINSDAG 13 OKTOBER 2020 7 binnenland