Persoverzicht mei 2021

LI 31 SPORT vrijdag 28 mei 2021 Limburg Libero Just Dronkers keert na de zomervakantie niet terug naarMaaseik. DeNederlander zet na de campagnemet de na- tionale ploeg allicht eenpunt achter zijnprofessionele loop- baan. Dronkers heeft eendi- ploma biomedischeweten- schappenop zak enwerkte de voorbije jarenaan zijndocto- raat. Hij kiest nu voor eenaca- demische carrière. De libero is na JelteMaan, Pieter Verhees enMitch Stahl eenvierde sterkhouder die deMaaslan- ders verlaat. Komen en gaan van spelers, in Maaseik zijn ze dat intussen gewoon. Toch is de uitstroom dit seizoen net iets anders dan de voorbije jaren. Jelte Maan was einde contract, had intus- sen 35 jaren op de teller staan, maarhetdefinitieveeindewas toch een kleine verrassing. Zelfde verhaal bij Pieter Ver- hees. Amper 31 jaar, maar knieën van een 80-jarige. Hoe zeer de Peltenaar ook wilde, topvolleybal was niet langer aan hem besteed. Bij Verhees was ook te horen dat corona een grote rol gespeeld heeft. Lege tribunes, spelers ver- spreid over verschillende kleedkamers, hetwasdedrup- pel voor iemand die het in het verleden allemaal veel beter gekendheeft. Betrouwbaar sluitstuk Ook de beslissing van Just Dronkers blijkt deels door co- rona ingegeven. De Nederlan- der kwamvier seizoenengele- denover vanLycurgusGronin- gen en hij ontpopte zich bij Maaseik tot een betrouwbaar sluitstuk in de verdediging. Dronkershadnaasthet volley- bal nog een andere bezigheid want alsbiomedicuswerktehij hard aan zijn doctoraat. In Maaseik, maar ook regelmatig in Groningen waar zijn vrien- din werkt. Maaseik-Gronin- gen, amperdrieuurtjesmet de auto,maar incoronatijdenaan het andere eindvandewereld. Tenminste, daar leek het op. Perin als opvolger Dus nam Dronkers de beslis- sing om in augustus niet naar Maaseik terug te keren. Hij haalde zijn appartement leeg en leverde de clubauto in. De zomercampagne met Oranje wordtwaarschijnlijkde laatste professionele volleybalhalte voor de sympathieke Noord- Nederlander. In Groningen wenkt allicht ook de start van een academische carrière. Dronkersheeft trouwensnooit een geheimgemaakt van deze andere ambitie na of naast het volleybal. Maaseik heeft met de jonge belofte Martin Perin alvast eenopvolgeraangetrok- ken. (KWP) Met nog éénwedstrijd te gaanheeft KRCGenk Ladies de buit reeds binnen. DeGenkies zijnnietmeer bij te halenen hebbendewinst inPO2definitief op zak. Tochblijft de slotwedstrijd inen te- genAalstmeer daneenprestigeduel. «Wewillenditmooie seizoen in schoonheid afsluitenenbewijzendat Genkwel degelijkde beste ploeg indeze play-off was», zegt GuidoBrepoels. In principe zou de confrontatie met Aalst de winnaar van PO2 aanduiden. Maar door het verlies van Aalst tegen Zulte Waregem en de winst van Genk Ladies tegen Charleroi, is de teerling reeds eenweek eerder geworpen. «Voorhet seizoenhaddenweinigendur- ven voorspellen dat KRC Genk Ladies zulkmooi resultaat zoubehalen», klinkt GuidoBrepoels trots. «Velesterkhouders trokken inhet tussenseizoennaarande- re oorden, zodat we een haast nieuw team moesten vormen met allemaal jonge speelstersmetweinigof geenSu- per League-ervaring. Velenvoorspelden onseenplaatsje indeondersteregionen. Wel, onze jonge groep gaf hen lik op stuk. Met 10 op 12 inde laatste vier con- frontaties, toonde Genk Ladies zich tot de verdiende en terechte winnaar van PO2. Ik ben dan ook enorm fier op mijn spelersgroep ende club.» Stappen vooruit De jonge Genkies zetten inderdaad se- rieuzestappenvoorwaarts. Voorhet sei- zoen stelden jullie een project op om binnen drie jaar met de top vier te kun- nenwedijveren. Jullie zitten op de goed weg. «Het is inderdaad ongelooflijk hoe deze jongegroep isdoorgegroeid. EmilyStey- vers, LunaVanhoudt, FleurBienkens, Jo- rien Voets,... sommigen zijn nog geen achttien jaar en dan zulke prestaties neerzetten. Top is dat. Het ganse team verdient eenpluim. Inclusief onzekapi- tein Sien Vandersanden, die met veel flair en strijdlust de groepop sleeptouw nam. Volgend seizoen leggen we de lat hoger. Met enkele gerichte transfers wordt deze ploeg nog sterker.» In schoonheid seizoen afsluiten Zaterdagwacht deallerlaatsteopdracht van het seizoen tegen Eendracht Aalst. «Het resultaat heeft geen belang meer,maarhet is logischdat jeals speel- ster elke partij wil winnen. Anderzijds wil ik met het oog op volgend seizoen nogenkele jongerespeelsters speelkan- sen geven», laat Brepoels in zijnkaarten kijken. (CLM) Genk-trainer Guido Brepoels kijkt tevreden terug. FotoDemey VOETBAL SUPER LEAGUE PO2 VOLLEYBAL EML GUIDOBREPOELSTEVREDENENTROTS «Dat dit jeugdige Genk zulke prestatie zou neerzetten, had niemand verwacht» Maaseik ziet met Just Dronkers opnieuw een sterkhouder vertrekken YANNICKDESIRON EN LIMBURGUN. VANAVOND THUIS TEGENOOSTENDE «Die zware uitnederlaag rechtzetten» Na het eerste quarter zag het er veelbelovend uit voor Limburg United in de eerste wed- strijd van de halve finales tegen Filou Oosten- de. De kustploeg schakelde een versnelling hoger en United leed na slordigheden en bal- verliezen een zware 84-55-nederlaag. GUIDOGIELEN «Onze start was goed», wist center YannickDesiron. «Opmerkelijkdat we slechts met twee spelers kon- denscoren. Iknamveertienpunten voormijn rekening enWenMuku- bu scoorde de andere zeven. Oos- tende stak een tandje bij in het tweede schuifje en bij de rust (49- 35, red.) wistenwedathetmoeilijk gingworden.» «Daarnazaktenwealseenpudding in elkaar», gaat de 29-jarige Ant- werpenaar verder. «We speelden niet meer collectief en in defense lieten we steken vallen. Een top- teamalsOostende isdanbij depin- ken om de balverliezen af te straf- fen.» «Dit is zeker een pijnlijke neder- laag, maar anderzijds, in de play- offs geldenandere regels. Of wenu verliezen met zware cijfers of met één punt verschil, het is allemaal gelijk.» «Of die pandoering mentaal niet gaat doorwegen? Ik verwacht van niet. We zijn profs en moeten in staat zijnomdeknopsnelweerom te draaien. Het staat 1-0 voor Oos- tende,meermoetenwe er niet van maken. Natuurlijk is het de bedoe- ling om lessen te trekken uit deze nederlaag,maardegroepweet ook wel dat de intensiteit nog hoger moet.» «Indeeersteplaatsnueventot rust komen. De wedstrijden op topni- veau volgen elkaar snel op. Tegen Okapi Aalst hadden we drie wed- strijden nodig om ons te plaatsen voor de halve finales. Oostende moest slechts twee keer spelen en kondusmeer rustenomons gretig te ontvangen. Ik ben er van over- tuigd dat we opnieuw fit genoeg zijnomte knallen.» Belle «Wemoeten alles uit de kast halen en de focus veertig minuten aan- houden. Dit United heeft dit sei- zoen nog niet kunnen winnen van Oostende. Ik scoorde nu twintig punten en ook in de vorige con- frontatie tegen Oostende deed ik het goed, maar telkens verloren we. Nu moeten we zorgen voor de 1-1. Eenbelleafdwingenzouschit- terend zijn. Ik wil er niet bij stil- staan dat het vrijdagavond onze laatste match van het seizoen kan worden. Echt niet, we moeten vo- luit gaan voor die belle», besluit ‘The Tank’. Yannick Desiron (Limburg United) probeert Dusan Djordjevic (Filou Oostende) af te stoppen. Foto Belga HANDBAL HALVE FINALES PLAY-OFFS THOMASBOLAERS-HANDBALTONGEREN «Jammer dat sterke prestatie tegen Bocholt slechts gelijkspel oplevert» Op voorhanddachten ze bij Tongerenniet klaar te zijnvoor de komst van titelkandidaat Se- zoens Achilles Bocholt inde halve finales van het Belgischkampioenschap. Zeker omdat T1 Jean-Luc Grandjeanover een smalle kernbe- schikt. De Eburonen speeldenechter een schit- terende partij enhadden languitzicht op een verdiende overwinning. Inde slotseconden leg- de ex-speler YannickGlorieux de 26-26-eind- stand vast. «Wehebbengevochtenals leeuwen», stelt rots in debrandingThomasBolaers (31). «Vanbij de start warenwebij de les endoor onzeagressieveaan- pakkondenweBocholt verrassen.Hetwerdeen spannende, leukepartij.NickDeKnegt neemt na drie jaarTongerenafscheid.Hij stoptenogeen strafworpvanSergioRola. TochkwamBocholt na dertienminuten langsTimClaessens voor het eerst opvoorsprong,maar inde slotminutenvan deeerstehelft gingenweeropenerover (14-13bij de rust, red.). » «Wehaddenveel energiegegeven,maar nade rust kondenweonder impuls vaneenuitmuntende spelverdelerArberQerimi vijf doelpuntenuitlo- pen. Eensublieme topschutter SergeSpooren brachtBocholtweer inhet spoor. En ikmagzeker niet vergeteneenpluimtegevenaanonze superi- euredoelmanArthurVanhove.De slotminuten warenadembenemenden toenColinGlesner scoorde, leekdezegebinnen. Tongerenaar enex- spelerYannickGlorieuxscoorde inde slotsecon- dendegelijkmaker.» «Jammer,wantwehadden inmijnogendeover- winningverdiend», gaat LuikenaarBolaers voort. «Sindsmijn terugkeer naarBelgië isditmijnbeste wedstrijd. Ikspeelde ijzersterk indefenseenkon zeskeer scoren.AlleenArberQerimi deedbeter met zeven rozen. Ikbeleefdeachtmooie jaren in Frankrijk,maar voormijngezinnamikdebeslis- singomterug tekerennaar deheimat.Dekeuze voorTongerenwas logisch.MijnbroerNathan speelt hier enookmijnbestevrienden. Tongeren heeft eensterk team, alleenwarenweophet laat- steverschrikkelijkmoe.Onzekern is teklein, zeker met deblessurevan JulienDevisch. » (GGT) WIELRENNEN BELOFTEN RYANCORTJENSWERKTNAKNIEOPERATIEAAN TERUGKEER INHETPELOTON «Hervatten is niet voor de eerste maanden» Het zit RyanCortjens (Alpecin-Fenix) nietmee. Nadat hij vorige crosswinter vroegtijdig staak- te, zette hij alles op eengoede zomer. Een schuifpartij op een Spaanse trap strooide roet inhet eten. Cortjens scheurde eenvoorste knie- kruisband en staatmaanden langs de kant. «De kans dat ikdeze zomer koers, is zo goed als on- bestaande. Ikhoopdat ikde start vanhet cross- seizoenhaal,maar ikwil niks forceren», vertelt hij. RyanCortjensbeleefdenogniet veel plezier aan zijncampagnebij debeloften.Debronzenmedail- lewinnaar ophetWKvoor junioren in2019 inhet DeenseBogense leekde stapnaar debeloftenvlot tekunnenzetten. Potentieel zat en inzijneerste seizoeneenvierdeplaats inde Wereldbeker inhet FranseNommaydeedhet besteverhopen. Zijn tweede seizoenbij deU23bracht geenbevesti- ging. Cortjens vondnooit het goede ritme, allicht alsgevolgvaneenniet bevestigdecoronabesmet- ting, enbesliste in januari omnietmeer inactie te komen. «Datwasdebestekeuze. Ikhad toenal eenduidelijkplanvoor dezomer», zegtCortjens, diedeel zouuitmakenvanhet opleidingsteamvan Alpecin-Fenix. «Er stondeenmooiewegcampag- neophet programma. Vorigeweekzoudeeerste wedstrijdgeweest zijn.» Zou,want beginmei sloeghet noodlot opnieuw toe. Cortjenskwamtijdens eenstage inSpanje ten val. «Nietmet de fiets,maarwel opeengladde trap.Dom,maarmet zwaregevolgen,want de voorstekruisband inmijn linkerknie scheurde. Een blessurekomt nooit gelegen,maar dit isnuecht wel eenstreepdoor de rekening.» DeMaaslandermochtmeteeneenkruismaken over devoorbereidingopdezomer enzijnweg- campagne.Wanneer hijweer opde fiets zit, isnog niet duidelijk. «Volgensdedokter zal de revalida- tieviermaandenduren.Geenzomercampagne dus enal evenminzicht opwanneer ikweer inactie kankomen.De start vanhet cross-seizoen lijktme veel tevroeg,maar ikhoopwel dit jaar nog tekun- nenkoersen. Ikwil niks forceren.» Over zijnplaats inhet crosspelotonmoetCortjens zichgeenzorgenmaken.Hij is voor zijnvolledige beloftencampagneonder dakbij het teamvande broersRoodhooft. (KWP) BASKETBAL EML HALVE FINALES PLAY-OFFS MEER REGIOSPORTNIEUWS OP HLN.BE VIA SPORT EN SPORT IN DE BUURT