Persoverzicht mei 2021

BA 33 SPORT vrijdag 21 mei 2021 Leuven -Hageland MEER REGIOSPORTNIEUWS OP HLN.BE > SPORT > SPORT IN DE BUURT VOETBAL 1A PROMOVENDUSUNIONSG RONDTALKAAPVAN2000ABONNEES ATLETIEK DIAMOND LEAGUE BENBROEDERSMAAKTZIJNWEDEROPTREDEN «Ik hoop vooral dat hamstrings het uithouden in Gateshead» Onze toppers schuimende komende dagen zoveelmoge- lijkde buitenlandsemeetings af omdaar een sterke pres- tatie neer te zetten. Opdiemanier kunnen ze stijgenopde internationale rankings, wat hunkansenopdeelname aandeOlympische Spelenverhoogt. IsaacKimeli bleef in Ostravawel onder verwachtingenmet zijn7.49.37 opde 3.000m,maar hij is al geplaatst voor Tokio. DeDiamondLeaguemoest initieel starten inDakar,maar die meetingwerdafgelast. Zozal het EngelseGatesheadals eer- stevande reeksdienen. VoorBenBroederswordt het een te- rugzienvandeconcurrentie. «Ikmoest inderdaadbijmijn opener inDuitslandal tijdensdewedstrijdopgevenmet last aandehamstrings», zei deatleet vanDCLA, dieal een ticket voor deSpelenbeet heeft dankzij zijndrievoudige5,80mvo- rig jaar. «Ik tast duswat inhet duister qua teverwachten re- sultaat,maar ikhoopvooral dat dehamstringshet uithou- den.» OokRobinHendrix isdaar vandepartij opde5.000m. Eerste test event in sport Ineigen landwerdhetVK inLebbekemet eenweekverlaat naar zondagmet alsgevolgdat velevandebetereatletener niet bij zullenzijn.DitVKwordt trouwenshet eerste test event voor de sport.Door de forfaitswordt het bij demannen bijvoorbeelduitkijkennaar eenpolsstokduel tussenThomas VanNuffelen (DCLA) en JulesVanlangenaker (VAC).Met de discuskrijgt EdwinNys (DCLA) af te rekenenmet tweeHam- sewerpers. VoorOEHstart PhilipCortvriendt opde 1.500m als favoriet, net als JitseMievis inde 100m. Voortswordt het uitkijkennaarTimberHuysmans (GRIM) op200m. Bij devrouwenwordtNinaLauwaert (ROBA) topfavoriete vande5.000menkleurendewerpnummers totaal Vlaams- Brabantsmet ElenaDefrère (VAC-kogel), KatelijneLyssens (ROBA-discus), SarahVermeir (OEH-speer) enVanessa Sterckendries (OEH) of IlkeLagrou (VAC)met dehamer. (VORE) HANDBAL BK MATTHIASCLAES-ATOMIXHAACHT «Als sportman wil je elke wedstrijd winnen» InPoule B vanhet Belgischkampioen- schaphandbal zijnde kaartenal ge- schud. AtomixHaacht kande laatste plaats nietmeer vermijden, terwijl Visé als groepsleider naar de kruisfi- nales trekt. Tegenstander vandit weekend, Handbal Tongeren, eindigt als tweede. Toch isMatthiasClaesniet vanplanom zomaar dehanddoek inde ring tegooi- en. «Eenechte sportmanwil elkewed- strijdwinnenendaar zijnwij niet anders in», steekt linkerhoekMatthiasClaes vanwal. «Dezeweekhebbenwe ieder- eenopnieuwopscherpgezetomdit weekendeengoed resultaat tebehalen. Sportief valt er nietsmeer tehalen, maarwewillenmet eengoedgevoel af- zakkennaar ons tweeluik tegen Initia Hasselt, deploegdie laatsteeindigde in deanderepoule.Ookdaar valt sportief niets te rapen,maarwehebbenons eer- gevoel enwillende laatsteplaatsabso- luut vermijden.Onzedrive isnietweg- geëbd. Voortswillenwedevertrekken- de spelers inschoonheiduitwuivenen dat doenweniet alswedekomendedrie wedstrijdenzomaar onzebroekvegen aandenakendeconfrontaties.» Goed gevoel TongerenklopteAtomix indeheenwed- strijd,maar eerder dit seizoenkon Haacht al tweemaalwinnenvandeLim- burgers. «Het is eenploegdeweopeen goededagzeker kunnenkloppen», be- vestigtClaes. «Belangrijkste isommet eengoedgevoel uit diewedstrijd teko- men. Conditioneel zijnwealvast opni- veau,want individueel hebbenwe tij- densdecorona-onderbrekingwel goed gewerkt.Uit devoorbijedrieverliespar- tijenhebbenwegeleerddatonzeverde- digingenorganisatieachterinhet grootstewerkpunt is. Er zijnduidelijke afsprakengemaakt enwewetenbest wat er vanons verwachtwordt,maar het isniet simpel omdatmeteengoed uit tevoeren.Daarwerkenwenuhard aanop training. Voor de rest ishet nog zaakomdeautomatismenwat aan te scherpen, zodatwevoorinonzekansen vlotter afwerken.» (BDV) LENIEONZIA-OUD-HEVERLEELEUVEN «Ook zonder tweede plek hebben we heel goed seizoen gedraaid» Met nog slechts tweewedstrijdenophet pro- gramma is het duidelijkwat de vrouwenvan Oud-Heverlee Leuven te doen staat: zondag in eigenhuis de drie puntenpakken tegen recht- streekse concurrent Gent. Slagende Leuvena- renhierin, dan zijn ze zeker vande tweede plaats inhet klassement. «Beide ploegen gaan heel scherp zijn», beseft kapiteinLenieOnzia. «Dezewedstrijdgaatnor- maal bepalen wie er op de tweede plaats zal eindigen. Ik verwacht dat zowel wij als Gent er vol voor zullen gaan, wat heel veel intensiteit zal opleveren. Het verschil zal liggen inwie het hoogste tempoopdematkan leggenalsookwie het best de omschakelmomenten zal benut- ten.» De2-0-nederlaag tegenAnderlecht zorgdeniet voor een deuk in het vertrouwen. «De laatste weken loopt het goed en dat vertrouwenmoe- ten we vasthouden. We moeten op zoek gaan naar de automatismen die gedurende het sei- zoengecreëerdwerden. Iedereen isook trotsop het feit dat die derde plaats al sowieso binnen is. Als je inhetbeginvanhet seizoenhadgezegd datweopzijnminstderdegingeneindigen, dan hadden heel veel mensen dat niet geloofd. Het weerspiegelt de progressie die we gemaakt hebben enhoe datwe gewerkt hebben.» «Hoe dichter we bij de wedstrijd komen, hoe meer de zenuwachtigheid wel zal komen. Het is zaak om op de juiste moment te pieken, scherp te zijn en te presteren. Ik vind het geen slechte zaak dat erwat stress bij komt kijken.» «Ik heb absoluut geen schrik dat die stress ver- lammend zal werken. Ik denk dat we moeten kijken naar wat we al bereikt hebben en dat is al supermooi. Ook moesten we die tweede plaats niet halen, dan nog hebben we een heel goedseizoengedraaid. Het is gewoonzodatwe net ietsmeer de kers opde taart kunnen zetten door die tweede plaats te pakken. Niets moet ende druk ligt zeker niet bij ons.» (DCO) VROUWENVOETBAL SUPER LEAGUE • PLAY-OFF 1 WIELRENNEN BELOFTEN Kapitein Lenie Onzia: «Nietsmoet en de druk ligt zeker niet bij ons.» Foto Tresignie STANVANTRICHTMAAKTZICHOPVOORBABYGIRO «Het vertrouwen stijgt iedere dag» Het zijndrukke dagenvoor StanVanTricht. De voorbije dagen strandde hij op een knappe zesde plaats inhet Cir- cuit deWallonie. Veel tijdom na te genietenkreeghij niet, want er komennieuwe op- drachtenaan. Eerst is er de Ronde van Limburg inNeder- land. Vandaar gaat het naar Italië, waar de BabyGirohet ul- tieme doel is. Dezesdeplaats inhetCircuitde Walloniewas eenheuseopste- ker voor Stan Van Tricht. «Ik voelde het aankomen. Het is een parcours dat me ligt. In de finale zijn er meerdere korte hellingen die ik goed verteer. Intussen heb ik de sprint her- bekeken. Wellicht heb ik in de laatste rechte lijn te veel in de wind gereden. Diegenen die derde, vierde of vijfde werden, hadden meer beschutting. Er zat meer in, maar dat zijn praatjes achteraf. De raceheeft mewel eennieuweboost gege- ven, het vertrouwenstijgt iede- re dag.» De komende dagen krijgt Stan Van Trichtmet SEG enkele leu- ke koersen voorgeschoteld. «Maandag is er de Ronde van Limburg. In die eendagskoers zal veel afhangen van de wind. Indiendie fel aanwakkert, kun- nen er brokken gemaakt wor- den. Andersbehoort eensprint tot de mogelijkheden. Het tra- ject werd alvast verkend. Van- daar reis ik door naar Italië, waar ik eerst op 30 mei deel- neem aan de Coppa della Pace. Datwordtde laatstekoersvoor- bereidingopdeBabyGiro.Deze tiendaagse geniet internatio- naal aanzien. Ineenrecent ver- leden liet Henri Vandenabeele zich daar nog positief opmer- ken. In eerste instantie wil ik gaan voor ritwinst. Zeker in de eerstedagenzijner enkelemo- gelijkheden.» Weinig hinder Waardemeesteploegenmoei- lijkheden hebben om aan de bak te komen, heeft Stan Van Tricht geen problemen met SEG. «Ikhebal eentiental koer- sen op de teller staan. Van ach- terstand is nauwelijks sprake. Dat word ik zelfs gewaar, wan- neer ik de confrontatie met de profsaanga. Soms iserwel eens een korte tussenpauze, maar diewordt opgevangenmet een stage. Belgische ploegen trek- ken meestal naar een Spaanse Costa, het Nederlandse SEG kiest voor Griekenland. Mo- menteel is dat omwille van de coronamaatregelennietmoge- lijk. We opereren vaak vanuit Valkenburg. Vandaar zijn we snel inde Ardennen.» (EVL) Stan Van Tricht rijdt in de aanloop naar de Baby Giro nog twee koersen. Foto RV WOUTERWILLEMSMET LEUVENBEARS TEGENANTWERP GIANTS verlengde. De voorbije maanden ging het al- lemaal snel voor mij. Vier maanden geleden maakte ik inLuikmijndebuut ophet hoogste niveau. Sindsdienvolgdeeenstroomversnel- ling. Ik merk dat ik vorderingen maak. De snelheid van uitvoering ligt twee, drie keer hoger dan bij B-ploeg in Top Division 2. Ook Fysiek ben ik een pak sterker geworden. Op het terreinprobeer ikhet spel juist te lezenen leer ik defensief te communiceren.» «Tegelijkertijd zijn dat ook blijvende werk- punten.Mijnverdedigingmoet nogagressie- ver worden, de balbehandeling nog vlotter. Het scorend vermogen moet opgedreven worden, maar dat heeft met ervaring te ma- ken. Die ervaring kan ik bij Bears opdoen. Daaromheb iknauwelijksmoetennadenken ommijn engagement te verlengen.» BASKETBAL PLAY-OFFS EUROMILLIONS LEAGUE Vanavondwerkt LeuvenBears de tweede kwartfi- nalewedstrijd vande play-offs af tegenAntwerp Giants. Na het eerdere verlieswoensdag inAnt- werpenmoet de thuiswedstrijdnu absoluut ge- wonnenwordenomnog voort te kunnenmee- spelen indeze eindfase. Indiener gewonnen wordt, volgt er zondag eenbelle inAntwerpen. ERIK VANDEWEYER Ook in de play-offs blijft Leuven Bears inzetten op de jongeren. Wouter Willems is een van hen. Het Leuvense talent kijkt uit naar deze play-offs. «Na- tuurlijk ben ik blij met deze eindronde. Vroeger wou iksteedsditniveaubereiken. Nuben ikophet punt aanbeland dat ik er een eerste keer kan van proeven.Mijmaaktehet niet ofwe tegenAntwerp Giants of Okapi Aalst moesten aantreden in de play-offs. In de competitie wonnen we van de Gi- ants, maar dat betekent niets in deze fase van het seizoen. Ze beschikken gewoon over een sterk teamdat niet voor niets op de derde plaats is geë- indigd. Ik ben blij dat ik op dit niveau kansen blijf krijgen. Voormij isdit eennieuweervaringdieho- pelijk vrijdag eenpositief vervolg krijgt.» Contractverlenging DevoorbijewekenondertekendenmeerdereLeu- vense jongeren eennieuwcontract bij LeuvenBe- ars. Ook Wouter Willems blijft een jaartje langer inde Sportoase actief. «Leuven geeft eigen spelers kansen.Het lijktmevrij logischdat ikmijncontract Wouter Willems gaat voorbij Niels Van Den Eynde. Vandaag staan beiden opnieuw tegenover elkaar. FotoMpics «Blij dat ik kansen blijf krijgen» Twee dagen na start vrije verkoop nieuw record Promovendus Union SG is zich volop aanhet voorbereidenop zijn terugkeer naar 1A. De Brusselaarsmaaktenal drie nieuwkomers bekend, het programma vande voorberei- ding is klaar, trainerMazzu verlengde zijn contract enook de abonnementengaanvlotjes de deur uit. «Iets minder dan drie weken voor de start van onze voorbe- reiding, kunnen we al enkele tegenstandersbekendmaken», schrijven de Unionisten don- derdag op hun website. «De hele ploeg, met uitzondering van onze internationals, start weer op 7 juni met de medi- sche testen.» «Iets meer dan een week later speeltUnionzijneerstevriend- schappelijke wedstrijd, in en tegenRAECMons. Onze tegen- stander bekijkt met het lokale bestuur of toeschouwers en bezoekende fans deze wed- strijd kunnenbijwonen.» Begin deze week begon Union methet verkopenvandeabon- nementen. «Twee dagen na de start van de vrije verkoop heb- ben we een nieuw record te pakken. We verkochten al 2000abonnementenvoor vol- gend seizoen», klonk het. Voorts toonde Union zich al zeer bedrijvig op de transfer- markt. Zo werden met Bart Nieuwkoop (25, Feyenoord), Marcel Lewis (19, Chelsea) en Matthew Sorinola (20, MK Dons) al drienieuwkomersbe- kendgemaakt.. Mazzu blijft Even was er sprake dat trainer Mazzu de club zou verlaten aangeziener interessewas van andere 1A-ploegen, maar Uni- on drukte die geruchten snel de kop in en stelde de fans ge- rust met volgend nieuws: «Onze kampioenenmaker te- kende een contractverlenging van onbepaalde duur op Uni- on. Ook in eerste klasse A blijft Felice Mazzu dus aan het roer inhet Dudenpark.» Tot slot werd ook meegedeeld dat rechtsachter Guillaume François (30) zijnkrabbel heeft gezet onder een nieuwe over- eenkomst van één jaar bij de kersverse1A-club. «Guillaume, diebegindit seizoen inhetDu- denpark aankwam, speelde 18 wedstrijden, gaf een assist en scoorde de belangrijke goal in de titelwedstrijd tegen RWDM.» (DCO)