Persoverzicht mei 2021

VK 33 vrijdag 21 mei 2021 Regio De eerste editie vandeRonde van Limburg onder de vlag vanFlan- ders Classics trekt oppinkster- maandag door het Zuidenvan Lim- burg. De deelnemerslijst puilt niet uit van toppers,maar dat zet de deur openvoor een ruime lijst van kanshebbers. De zeven Limburgers aande start lijkennietmeteenvoor dewinst te kunnengaan, al is het uitkijkennaar ondermeer thuisrij- ders Amaury Capiot (TeamArkea- Samsic) enMilanMenten (Bingoal Pauwels SauzenWB). Met LottoSoudal, zonderdegebles- seerde Gerben Thijssen, Intermar- ché-Wanty-Gobert en TeamQube- ka Assos staan er drie WorldTeams aan de start in Hasselt. Echt grote namen zijn er niet bij, behalve dan John Degenkolb (Lotto Soudal) die gezien zijn palmares topfavoriet mag genoemd worden. Lotto Sou- dal zou normaal met Gerben Thijs- sen naar de Ronde van Limburg ge- trokken zijn, maar de Genkenaar werd deze week aangereden op training enbrak zijn sleutelbeen. Wel aan de start staan Milan Men- ten en Jelle Vanendert (Bingoal PauwelsSauzenWB), JensReynders (Sport Vlaanderen Baloise), Amau- ryCapiot (TeamArkea-Samsic),Mi- lanPaulus (SegRacingAcademy) en Simon Daniels en Joshua Teasdale (XSpeed United). Met Menten, Ca- piot, Reynders en Paulus komen er vier streekrenners inactie,mannen die elke koerskilometer kennen. Milan Paulus gaf al aan dat hij voor devroegeontsnappingzal gaan.Mi- lanMenten enAmaury Capiot star- ten naar eigen zeggen niet met het beste vormpeil. Is het dan uitkijken naar de debu- tanten Jens Reynders en Jelle Van- endert? Reynders maakte de voor- bije edities van kortbij mee, maar zelf deelnemen was er nog niet bij. Na zijn elfde plaats in Ruddervelde, waar hij de spurt aantrok voorwin- naar Sasha Weemaes, mag Reyn- dersopeigenterreinzijneigenkan- sengaan.Wachthij tot indeslotfase of trekt hij in de aanval? Ook Jelle Vanendert staat op zijn 36ste voor het eerst aan de start van de Ronde van Limburg. De Peltenaar voelt zich in zijn sas op geaccidenteerd parcours, al krijgthij tussenHasselt en Tongeren geenArdennenhellin- gen voor dewielen geschoven. Met Simon Daniels en halve Lim- burger JoshuaTeasdalestaanernog twee outsiders aande start. (KWP) Jelle Vanendert voor het eerst in de Ronde van Limburg. PhotoNews De strijdomde eerste plaats inPO2 blijft enormboeiend. Zowel KRC Genk Ladies als Eendracht Aalst wonnenhunmidweekpartij en knokken zij aan zij voor de leiders- plaats. Bij Genk Ladies lijkt Jorien Voets alsmaarmeer haar draai te vinden. Dinsdaghadde 17-jarige middenveldster inelkeGenks doel- punt eenvoetje. KRCGenkLadies enEendrachtAalst gevenelkaar geenduimbreed toe in de strijdomdeeersteplaats inplay- off 2. Beide teams lieten zich in de midweekmatch niet verrassen. Genk nammet gemak de maat van Woluwe. «Het duurde een tijdje eer we op dreef raakten, maar na twin- tig minuten drukten we door en konden de Brusselse meisjes niet meer volgen», blikt de Genkse uit- blinkster Jorien Voets nog even te- rug. «We dwongen doorlopend veldoverwicht af en lieten onze te- genstander achter de bal hollen. Jammer dat we de vele doelkansen niet allemaal konden verzilveren. Ofwel liephet fout bij de laatste bal, ofwel haddenwe pech bij de afwer- king.» Jijzelf speelde een prima wedstrijd en had een voet in beide Genkse goals. «Ik begin inderdaad steeds betermijndraai tevinden. Datheeft ook te maken met vertrouwen. Je merkt dat iedereen voluit gaat en met honderd procent aan inzet speelt. Dat ik bij twee treffers het voorbereidend werk voor mijn re- kening neem, doet goed. Bij de eer- ste goal kop ik een hoge voorzet doornaarHanneMerkelbachwaar- na Sien scoort en bij de tweede tikt Gwen Duisters mijn voorzet bin- nen.» In de rangschikking telt Genk met Aalst evenveel punten, maar jullie hebben een bonus door de resulta- ten van de reguliere competitie. «Klopt. Wanneer we met hetzelfde puntenaantal eindigen, geeft die bonusdedoorslag.Wij spelenzater- dagom20uur thuis tegenCharleroi, terwijl Aalst voor eenmoeilijkever- plaatsingnaarZulteWaregemstaat. Dat wil niet zeggen dat de wedstijd tegen Charleroi een simpele op- dracht is. DeWaaltjes waren steeds een taaieenstugge tegenstander. In deplayoff schovenweer2-0onder- uit. Maar ditmaal mag het nietmis- lopen. Op de laatste speeldag moe- tenwe naar Aalst. Je begrijpt datwe geenpuntentegrabbelmogengooi- en. Iedereenweet dit. Met zeven op negen zitten we in een goed flow. Het vertrouwen is er», besluitVoets. (CLM) Youngster Jorien Voets. FotoDick Demey VOETBAL SUPER LEAGUE PO2 WIELRENNEN PROFS JORIENVOETS-KRCGENKLADIES «Het wordt een nek-aan-nekrace met Aalst voor de leidersplaats in PO2» Zeven Limburgers aan de start van matig bezette Ronde van Limburg MAXIME DEPUYDT (LIMBURGUNITED) NAVERLIES INAALST «Met het mes op de keel in thuismatch» Om te kunnen doorstoten naar de halve finales moet Limburg Unitedminstens één keer winnen in het Forum. De geschiedenis leert ons dat het niet evident is omOkapi Aalst in eigen huis te verslaan. Woensdagavond zag het voor coach SachaMassot en zijn team lange tijd rooskleurig uit, maar in het laatste schuifje liep het fout (77- 68). Vrijdagavond komen de Ajuinen naar de Al- verberg. GUIDOGIELEN «We spelen inHasseltmet hetmes opdekeel»,weetMaximeDepuydt (28) die kon terugblikken op een knappe partij. «Okapi is duidelijk het zwarte beest voor ons. Zeker in het Forum. De statistieken uit het verleden liegen blijkbaar niet. De eerste en laatste keer dat United kon winnen in Aalst was op 11 maart 2017.» «Aan onze voorbereiding op de wedstrijdkanhetniet liggen.De fo- cuswas aanwezig enwebegonnen sterk aan de partij. Na het eerste quarter konden we een mooie kloof slaan. Okapi kon een beetje knagen,maarnahetderdeschuifje stonden we nog zes punten voor. Aalst heeft natuurlijk enkele klas- bakken zoals Mihailovic (21 ptn, red.) en Vujosevic (15 ptn, red.) in huis. Lange tijd konden we Maras en McGriff uit de wedstrijd hou- den, maar in het slotkwart kwam dat duo sterk opzetten en gingen we kopje onder.» «Wekrijgendit seizoenookvaakaf te rekenen met de scheidsrech- ters», is de small forward onder de indruk. «Telkenswij eenkleinzetje uitdelen, krijgenweeenfout tegen. De tegenstrevers mogen blijkbaar meer. Het ligt erduimdikbovenop. Aalst mocht 34 keer aan de vrij- worplijn plaatsnemen. Wij slechts veertienkeer. Dezenederlaagkun- nenwezeker voor80% inde schoe- nen vande refs schuiven.» «Het isvrijdagvanmoetenwinnen, maardekwaliteitomAalst indeAl- verberg te verslaan hebbenwe ze- ker inhuis.Wezijnverplichtomre- vanche te nemen en in een belle blijft allesmogelijk. Natuurlijkzul- len de zenuwen parten gaan spe- len, want alle druk komt nu op onze schouders terecht.» Toekomst «Of er al een doorbraak is bij een nieuweclubvoorvolgendseizoen? Bergen?Mijnagent isermeebezig. Weldra zal er wel een nieuwe club uit de bus vallen», besluit Depuydt die in september voor de eerste keer papawordt. Yannick Desiron (Limburg United) probeert Vladimir Mihailovic (Okapi Aalst) af te stoppen. FotoGeert De Rycke HANDBAL PLAY-OFFS SAMUELDEGBEY- INITIAHASSELT «In Pelt de laatste strohalm proberen te grijpen» InitiaHasselt heeft zaterdagavond in sporthal ‘Dommelhof’ inPelt eenmirakel nodig omzich te plaatsenvoor de kruisfinales tegenVisé. Has- selt koos bewust de kaart vande jeugd. Kan Ini- tia inPelt de laatste strohalmgrijpenof staat de wedstrijd volledig inhet tekenvande voorbe- reiding op volgend seizoen? «Wemoeten inPelt die laatstekansproberen te grijpen», stelt de talentrijkeHasseltse spelverde- ler SamuelDegbey (20). «Ikweet ookwel datwe eenmirakel nodighebben,wantwemoetenwin- nenmet twintigdoelpuntenverschil.Ach, datwe dekruisfinalesniet spelen, is ergens logisch. Ineen poulemet topteamsBocholt enSportingPeltwis- tenweopvoorhanddatwekanslooswaren.» Bouwenaande toekomst «Dezemini-competitieorganiserenwas schitte- rendvoor allehandballiefhebbers,maarwij kre- gennogvoor de start tekampenmet corona inde groep. ClubsalsBocholtof Pelt stondenmeteen eenstukverder danwij enzijnmomenteel ook geenspekvoor onzebek.Wij kozenvorigseizoen omde jeugdmeer kansen tegeven.Naar volgend seizoen toezullener nogmeer talentendekans krijgenomdoor tebreken. Initia isbezigaaneen mooi project,maar dat heeft tijdnodig.» «Het bestuur koos voor een jongecoachuit eigen huismetTijlHabraken.Als jeugdcoördinator en jeugdcoachheeft dit teamgeengeheimenvoor hem.Het is een jongecoachdie somsnog fouten zalmaken,maarwij als jonkies zullendat nogva- ker doen.Wehebbeneengoede leermeestermet Habrakenenhijwilmet deze jongeploegmodern handbal brengen.» «We trachtenvooral zeer snel te spelen. Voormij- zelf isdat leuk. Ikbenpolyvalent. Kan instaanvoor de linkeropbouwof spelverdeler zijn. Switchen tij- densdewedstrijdvanpositie isgoedomde tegen- standers temisleiden.» «Inonze laatste thuiswedstrijd tegenBocholt kon- denwe flinkweerwerkbieden.Wegaandanook naar Peltmet deambitieomeenmooi resultaat te boeken. Er zit veel talent inHasselt. Ikbenervan overtuigddat iedereeneenander Initiazal tezien krijgenbij de start vanhet nieuwe seizoen.» (GGT) ATLETIEK VK Anne Schreurs mikt op podium 5000m en een sterke tijd Anne Schreurs (28)mikt zondag op eenpodi- umplaats eneen tijd vanomenbij de 17minu- tenopde 5000mopdeVlaamse atletiekkampi- oenschappen in Lebbeke. Dat haar conditie in orde is, toonde ze op12mei inVughtwaar ze een tijd van9.35.60 realiseerde opde 3000m. Schreurswasmeteenopdeafspraak inhaar eer- stepistewedstrijdvan2021.Het gebrekaanwed- strijdritme speeldehaarweinigof geenparten. «Ik was tevredenover die3000momdat het tochheel langgeledenwasdat iknogeens eenwedstrijd hadgelopen», vertelt deatletevanAcGenk. «Ik deedwelmeeaanhetBKcross eind februari.Maar omdat dat allemaal zo lastminutewas, viel het eenbeetje tegen.Mijn laatstepistewedstrijdda- teert al vanseptember vorig jaar.Maar ikben tij- densdewintermaandenwel goedblijven trainen. De intensiteit lagniet zohoog.Denadruk lagmeer opde langereafstanden.Nuerweerwedstrijden in zicht komen,werk ikop training iets specifieker en doe ikmeer snelheidstrainingen.» Zondagkrijgt ze twaalf eneenhalvebaanronde voorgeschoteld. Zeheeft geenschrikvande lan- gereafstandenopdepiste. «Opde5000mopde pisteheb ikniet heel veel ervaring.Het is eenaf- standdiebij devrouwenweinigaanbodkomt. Maar het ritme ligtmenog ietsbeter dandat van de3000m.Op termijnhoop ikdaaromzeker nog mooiedingen te tonenopdie5000m.Wezijnzon- dagmet acht vrouwendiemogendeelnemen. Ik hebdederde tijdachtermijnnaamstaan. Ikhoop ookomdederdeplaats tebehalen.Maar eigenlijk ambieer ik ietsmeer eenmooie tijddaneenplaats. Ikzouheel graagdicht tegende 17minutenaan- zitten», formuleert zehaar ambitie. «Onder de 17minutenduiken ingoedewedstrijd» «Doordat er geenhazenzijner slechtsacht vrou- wendeelnemen, ishet ietsmoeilijker omvoor een toptijd tegaanophetVK.Maar als ikeens een goede5000m-wedstrijdkanvindenmet hazen, danmoet hetme lukkenomonder die 17minuten tegeraken.Momenteel ismijnpersoonlijk record 17.22.76.Die tijdhoop ikzondagwel teverbete- ren.Opde3000mwil ikdit seizoengraagonder de 9.30geraken.» (BSE) MEER REGIOSPORTNIEUWS OP HLN.BE VIA SPORT EN SPORT IN DE BUURT BASKETBAL EUROMILLIONS LEAGUE KWARTFINALES PLAY-OFFS