Persoverzicht maart 2020

sport • DINSDAG 31 MAART 2020 hbvl.be s4 CORONACRISIS “Competitie met 20 clubs is opportunisme van ergste soort” Hoe moet het nu verder met het Belgische profvoetbal? Ook voormalig voorzitter van KRC Genk, Jos Vaessen, heeft er in tijden van corona zijn onge- zouten mening over. J os Vaessen heeft het hart op de tong. Dat was vroeger zo, dat is nog altijd het geval. “Laat me één ding wel duidelijk stellen, ik spreek nu in naam van mezelf, niet in naamvanKRCGenk”, al- dus Vaessen. De ex-KRC-preses beseft dat het erg moeilijke tijden zijn, maar krijgt krullende tenen van de voorstellen die sommige clubleiders de wereld instuurden. “Ik viel plat op mijn buik, zo fel schrok ik”, foetert Vaessen. “Be- paalde clubs misbruiken de cor- onacrisis, dat is allesbehalve net- jes. Het zijn opportunisten van de ergste soort. Waarom zouden Beerschot en OH Leuven plots zomaar mogen promoveren? En waarom zou Waasland Beveren zonder enige goede reden toch in 1A moeten blijven, zonder de competitie uit te spelen? Nergens staat daar iets over in de regle- menten.” Zwakkere competitie Wat stuit Vaessen precies tegen de borst? Om te beginnen: de voor- stellen om de competitie te her- vormen. “Een competitie met 20 clubs zou absoluut een slechte be- slissing zijn”, zegt Vaessen. “In mijn periode als voorzitter van KRC Genk (2001-2006, nvdr.) was deG5unaniemover een com- petitiemet veertien eersteklassers. Cijfers staafdendat veertien clubs leefbaar waren, rekening hou- dend met de marketingmogelijk- heden. We hebben dat gevecht destijds maar half gewonnen en zijn van achttien naar zestien ploegen gegaan. Als we nu toch weer voor 20 clubs zoudenkiezen, levert dat gegarandeerdeenzwak- kere competitie op, want de ploe- gen die erbij zullen komen, zijn niet de sterkste. We moeten een kat een kat noemen. Wie zit er in de tweede seizoenshelft nog te wachten op een match tussen nummer vijftienenzeventien inde rangschikking? Niemand.” Tv-contract Vaessen is en blijft voorstander van de play-offs. “Omwille van de play-offs hebben we nu een uit- zonderlijk aantrekkelijk tv-con- tract. Schaffen we die af en gaan we naar een reguliere competitie met twintig, dan zullen de rech- tenhouders daar minder centen voor willen neertellen. Dat zou doodzonde zijn, want nu is ons tv- contract zelfs meer waard dan dat van Nederland. Dus zie ik voor Belgiëmaar tweemogelijke oplos- singen. Eén: een competitie met veertien clubs. Twee: een BeNeLi- ga. Optie één, veertien clubs met play-offs zorgt voor spanning van de eerste tot de laatste speeldag. Het programma zou ook minder belastend zijn omdat er minder matchen gespeeld moeten wor- den. Optie twee, de BeNeLiga zou een gigantische stap vooruit zijn voor het niveau van ons voetbal. PSV was twintig jaar geleden al voorstander, Ajax liep warm maar niet heet, Feyenoord was te- gen. Intussen merk ik dat de Ne- derlandse clubs enthousiaster worden. Dat is hoopvol.” Club Brugge Inhetmoderne voetbal hebbenwe een crisisperiode als deze nooit eerder meegemaakt. Een sluiten- de, eerlijke beslissing voor élke RSZ Vaessen houdt het hart vast voor de toekomst van het Belgische profvoetbal. “Zeker als ook nog eens beslist zouworden omde gel- dende gunstregel van de RSZ-bij- drage af te schaffen. Dit zou ons voetbal eenuppercut bezorgendie we niet meer te boven zullen ko- men. InNederland heeft een prof- voetballer een gelijkaardig netto- loon als in België. Dus daar krij- gen voetballers ook bepaalde voordelen. Alleen in Duitsland, Engeland of Frankrijk is dat niet nodig, door de schaalvergroting in die landen.” Clubs aan infuus Vaessen hekelt ten slotte ook de vele buitenlandse investeerders. “Je kande vergelijkingmet het co- ronavirus maken. Daar dringen harde keuzes zich op: wie wordt gered, wie niet? Dat geldt ook voor vele clubs die aan een infuus hangen. Eigenlijk zijn ze niet le- vensvatbaar. Buitenlandse inves- teerders storten zich ermet slechts één bedoeling op: geld verdienen. Enwie iets anders beweert, maakt je blaasjes wijs. Ons voetbal heeft er echter geen enkele baat bij.” Vaessen ziet voor België twee oplossingen. Eén: een competitie met veertien clubs. Twee: een BeNeLiga. FOTO LUC DAELEMANS VOETBAL GENK Kristof Liberloo clubkan er duswaarschijnlijkniet genomen worden. Dat beseft Va- essen, maar hij gooit zelf ook een knuppel in het hoenderhok. “Wie zal tot landskampioen gekroond worden dit seizoen? Club Brugge? Waarom wel? Er zijn nog elf mat- chen te spelen, daarin kan veel ge- beuren, ondanks de ruime voor- sprong van Brugge. Dus heb ik zelf een opportunistisch voorstel: behoudt de huidige landskampi- oen ook volgend seizoen. KRC Genk dus? Inderdaad. Ik hoor u lachen en ik lach er zelf ook om. Maar het is slechts evenvandepot gerukt als het idee om naar een competitie met twintig clubs te gaan.” “Bepaalde clubs misbruiken de coronacrisis, dat is allesbehalve netjes” Jos VAESSEN Ex-voorzitter KRC Genk WIELRENNEN André Meganck overleden aan hartaanval - André Meganck is op 72-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hartstilstand. Meganck verwierf van 1976 tot 2015 faam als manusje-van-alles tijdens de wieleruitzendingen van de VRT. Tijdens wedstrijden zat hij naast de commentator en zocht hij randinformatie op. Op andere momenten onderhield hij contacten, nodigde hij gasten uit naar praatprogramma’s of bereidde hij de buitenlandse reizen van de redactie voor. Meganck zat op de eerste rij tijdens 39 Tours, 26 Giro’s, 13 Vuelta’s, 40 wereldkampioen- schappen, zes olympiades en talloze koersen. (wic) BUITENLANDS VOETBAL Videotraining voor Vertong- hen en Alderweireld - Rode Duivels Toby Alderweireld (31) en Jan Vertonghen (32) zullen thuis oefeningen uitvoeren terwijl ze richtlijnen krijgen van coach José Mourinho en zijn assistenten. Tot nu toe volgden de spelers een individueel programma om hun conditie te onderhouden. (b) Spelers van FC Barcelona accepteren dan toch salaris- verlaging - De spelers van FC Barcelona nemen gedurende de coronacrisis genoegen met 30 procent van hun salaris. Ze hebben ook beloofd om ervoor te zorgen dat alle medewerkers van de club wel hun volledige salaris zullen ontvangen. (b) HANDBAL Roef T1 bij Visé, Clermont naar Hasselt - Werner Roef wordt de nieuwe T1 bij Femina Visé. Roef, die het afgelopen seizoen T2 was bij de dames van Hasselt, volgt er Ingrid Segers op. Céline Clermont maakt de omgekeerde beweging. Het nummer 4 uit de topschutterslijst van vorig seizoen zet de stap naar Initia Hasselt. (ik) D’Hanis naar Hasselt - Hoek- speler Ilyas D’Hanis zette vijf jaar geleden de stap van Waasmun- ster naar Tongeren. Vrijdag maakte de Oost-Vlaming bekend dat hij aan een nieuwe uitdaging toe is en volgend seizoen voor Initia Hasselt zal uitkomen. (ik) FC LIMBURG ESPERANZA PELT: Keeperstrai- ner Bart Peeters blijft ook volgend seizoen actief bij Esperanza Pelt (3AMA). (path) PATRO: Patro (1AMA) trok de aanvraag voor licentie 1B terug in omdat de club naar eigen zeggen geen sportieve promotie kon bereiken. Patro concentreert zich nu verder op het verkrijgen van de licentie 1ste Amateur. (jmi) GROTE BROGEL: Grote Brogel (4B) is in diepe rouw door het plotse overlijden van assistent- trainer Patrick Winters. (bsa) FUTSAL FP HALLE-GOOIK: Topfavoriet Halle-Gooik maakte gisteren officieel bekend dat het verdere stappen onderneemt tegen de beslissing van de Voetbalbond om Charleroi als kampioen aan te duiden. Hun belangrijkste argument is dat de niet-afge- werkte competitie enkel dient om de acht play-offploegen aan te duiden en nooit rechtstreeks de kampioen. (jotr)