Persoverzicht maart 2020

sport MAANDAG 30 MAART 2020 hbvl.be s8 IN TIJDEN VAN CORONA De coronacrisis slaat hard toe en iedereen onder- vindt hinder in zijn of haar dagelijks leven. Iedere dag laten wij een sporter aan het woord over hoe het virus zijn leven beïnvloedt. Vandaag: Ludo Philippaerts . P aarden kunnen het co- ronavirus oplopen maar de symptomen zijn anders dan bij mensen”, duidt vee- arts Wim Housen uit Oudsbergen. “Het virus treedt vooral op bij veulens, die er diar- ree van krijgen en niet bij oudere paarden. Bovendien kunnen veu- lens dat virus niet doorgeven aan mensen.” Deze symptomen treden vooral bij jonge veulens openkunnenva- riëren van zeer milde tot ernstige buikloop met dehydratie tot ge- volg. Het is erg besmettelijk voor andere veulens, maar voor de sportpaarden is er niets aan de hand. “Hoedanook is het heel be- langrijk dat het veulen niet uit- droogt”, vervolgt Housen. “Zorg er daaromvoor dat het voldoende vocht binnenkrijgt en ga samen met een dierenarts op zoek naar de oorzaak van de buikloop.” Intussen draaien de Limburgse fokkerijen en stoeterijen maar op halve kracht en wordt er alles aan gedaan om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. “Het virus is gewoonweg een dra- ma voor ons”, zucht Ludo Philip- paerts van stoeterij Dorperheide. “We kunnen geen wedstrijden be- twisten en er is ook geen handel van paarden doordat niemand nog reist. Het enige wat we kun- nen doen is thuisblijven, afwach- ten en onze paarden hier in condi- tie houden. We laten ook zo wei- nig mensen binnen op ons domein. Alleen zij die hier wer- ken, komen erin.” Ook op stoeterij Zangersheide neemt men alle mogelijke voor- zorgsmaatregelen omde versprei- ding van het coronavirus tegen te gaan. “Enkel de mensen die in- staan voor het onderhoud van de paarden en de verwerking van het sperma komen nog op ons do- mein”, geeft CEO TomLemmens mee. “Koeriers komen ook niet meer binnen, maar doen hun op- halingen van zaadcellen buiten het domein.Daarnaastwassenwe zo veel mogelijk onze handen, houden we geen vergaderingen en bewaren we afstand ten opzichte van elkaar.” Geen Z-Tour Op de Lanakense stoeterij zou la- ter deze maand de internationale Z-Tour georganiseerd worden, maar die werd logischerwijze ge- annuleerd. “Met een financiële kater tot gevolg,maar daar is niets aan te doen. Op dit moment pri- meert de volksgezondheid”, be- sluit Lemmens. “Het virus is gewoonweg een drama voor ons”, aldus Ludo Philippaerts van stoeterij Dorperheide. FOTO INGE KINNET Pieter Vanlommel en Jean Hendrix Paarden blijven buiten schot maar veulens niet Ook in de paardensport is de coronacrisis voelbaar, nochtans kunnen enkel de veulens het virus oplopen en dat niet doorgeven aan mensen of oudere paarden. BASKETBAL OPTIMA: Na het aantrekken van Jeffrey Bogaerts (Lummen) versterkt eersteprovincialer Optima zich ook met ex-speler Vince Nys (Vabco Mol). (guvo) Elsen overleden – Guido Elsen (74) is vrijdag na een korte ziekte overleden in het Jessa Zieken- huis. Elsen was scheidsrechter van 1992 tot 2011 en hield zich daarna bezig met de opleiding en begeleiding van jonge refs, iets wat hem op het lijf geschreven was. Afgelopen seizoen was hij nog actief als controleur in de provinciale reeksen. Daarnaast was Guido ook organisator én gezicht van het tot ver buiten de provinciegrenzen bekende veteranentornooi dat aan zijn dertigste editie zou toe zijn. (rac) HANDBAL TONGEREN: Stephane Geradon speelt de volgende twee seizoe- nen voor Tongeren. De 28-jarige opbouwspeler komt over van Eynatten-Raeren. Geradon was eerder al actief bij Flémalle, Herstal, Beyne en Visé. (ik) PELT: Bjorn Timmermans wordt de nieuwe T1 bij Sporting Pelt. Hij neemt er de plaats in van Abati. Timmermans werd in 2004 nog Belgisch kampioen bij de club en is al vijf seizoenen T2. Sporting meldt eveneens de komst van Dylan Vossen. De 28-jarige Nederlander, die bij Hasselt aan de deur gezet werd, neemt de plaats in van Silva die terug naar Portugal ging. (ik) WATERPOLO Seizoen afgelopen - Het Belgische waterpoloseizoen wordt geannuleerd. De resteren- de wedstrijden worden niet meer gespeeld en er wordt nergens een kampioen uitgeroepen. Er zullen ook geen ploegen promo- veren of degraderen. De samen- stelling van de afdelingen in het seizoen 2020-2021 zal identiek zijn aan die van dit seizoen. Dat betekent dat Hasselt A, dat op een vierde plaats geklasseerd stond, volgend seizoen opnieuw in de tweede divisie zal uitko- men. Genk, op een vierde plaats, en Hasselt B, op een zesde stek, maken dan weer hun opwachting in de vierde divisie. (gesi) FC LIMBURG TERMIEN: Linkerflankverdediger Brian Baerts maakt de overstap van Lommel SK naar Termien. Simon Decuypere tekende voor reeksgenoot Houtvenne en spits Kenneth Ulenaers heeft een akkoord met Balen (2prov. Antwerpen). (gsb) GRIMBIE 69: Luca Castronovo (E. Mechelen a/d Maas) en Tirolien Nayiziga (’s Herenelderen) spelen volgend seizoen voor Grimbie 69. Alessio Alcamisi en Giuseppe Contino verlaten de club. (edst) HOUTHALEN VV: Aziz Lagouireh die de voorbije vijf seizoenen voor Houthalen VV (3A) speelde, zegt veldvoetbal vaarwel. (edst) E. ZELEM: E. Zelem (3B) ver- sterkt zich met Stefaan Claes, Jef Vanderhoeven, Yves Billiau, Matthijs Mullens en Glenn Laenen (allen Paal-Tervant). Van Kortessem komen Joris Swinnen, Lorre Appeltans en Vincent Segers over. Viktor Vaes en Jo Verhoft komen van Linkhout. (krth) HW ZONHOVEN: HW Zonhoven (4B) heeft zich versterkt met Gabrielle Convalle (Laakdal) en Anthony Todde (Boxberg). (bsa) PROVINCIAAL VOETBAL STOPZETTING COMPETITIE Piringen stijgt, Winterslag niet Niet Sporting Winterslag (4B), zoals in onze weekendkrant ver- meld, maar Valencia Piringen (4A) zou als bijkomende stijger naar derde provinciale promove- ren. De aanduiding van de stij- ger(s) en daler(s) die normaal via eindrondes bepaald moesten worden, gebeurt immers over de reeksen heen. Concreet: om de drie bijkomende stijgers te ken- nen, moet niet op zoek gegaan naar de - op de kampioen na - hoogst geklasseerde ploeg per reeks, maar moet het coëfficiënt van alle clubs herrekend worden naar 28matchen (zoveel waren er in 4B gespeeld, 4A had slechts 25 speeldagen afgewerkt en de clubs in 4C24). In die berekening komt Velm op 64,5 punten, Heis op 61,6, Piringen op 61,6, Kortes- sem op 60,6 enWinterslag op 58. Op basis daarvan zou dus niet Winterslag promoveren, maar wel Piringen, samenmet Velm en Heis naar derde. “We gaan van de hemel naar de hel”, reageert Winterslag-voor- zitter Grouwels op onze excuses. “Toen ik vrijdag vernam dat we zouden promoveren, heb ik ie- dereen binnen de club op de hoogte gebracht. We waanden ons dus één nacht in derde. Dit moet toch even bezinken.” Piringen-voorzitter Ferdy Mi- chiels spreekt van “een enorme verrassing”. “De promotie zat er- gens in ons achterhoofd. Maar het was geen doel op zich. We hebben een verouderde spelers- groep, waardoor we nu met meer aandrang zullen speurennaar en- kele jongere versterkingen.” Kans voor jongeren Eén van die oudere spelers is ka- pitein Tom Crommen (40). Ook hij viel zaterdag compleet uit de lucht bij het nieuws dat Valencia Piringen zou promoveren. “Mooi toch”, glimlacht hij. “Na een sterk seizoendurfdenwe zelfs mikkenopde titel.Het is speciaal omop dezemanier alsnog te pro- moveren. Derde provinciale is een leuke uitdaging voor de jon- gere spelers. Zij kunnen zich be- wijzen in die reeks. Samenmet de broersMoresi zal ikproberenom hen wegwijs te maken.” Voor een goed begrip: de bijko- mende stijgers zijn nog steeds on- der voorbehoud, want zij moeten nog bevestigd worden door de Voetbalbond. Die zou die bijko- mende stijgers woensdag publi- ceren op Sportleven. (gsb/rome)