Persoverzicht maart 2020

sport • ZATERDAG 21 EN ZONDAG 22 MAART 2020 hbvl.be s5 FORMULE 1 Virtuele races vervangen afgelaste Grote Prijzen Ter vervanging van de Grote Prijzen die wegens de coronacri- sis geannuleerd of uitgesteld zijn, zal de Formule 1 de komende weken virtuele races organise- ren. De GP van Bahrein schiet de online competitie zondag op gang. De virtuele GP’s zullen de reguliere races al zeker tot 24 mei vervangen. Een “menigte sterren” zal het volgens de organisatoren opnemen tegen F1-coureurs. Wie de deelnemers zijn, is nog niet bekendgemaakt. De kwalificaties en GP’s zijn te zien op de YouTube-, Twitch- en Facebookkanalen van de F1. Vorig weekend vond al de ‘Not the... Aus GP’ plaats, een virtuele GP van Australië die de reguliere race verving. Thibaut Courtois (11de) en Stoffel Vandoorne (15de) namen hieraan deel. Verder stellen in de strijd tegen het coronavirus enkele Britse teams hun knowhow ter beschik- king. Zij zullen zich vooral toeleggen op de fabricatie van ademhalingstoestellen. De F1 liet niet weten over welke ploegen het gaat. (b) Cats blijven focussen op Spelen en leggen oefenprogramma vast “Het gewone leven ligt even stil”, stelt bondscoach Philip Mestdagh. “Of de Spelen effec- tief zullen plaatsvinden, is een vraagteken. Toch bereiden we ons opdezeSpelenvoor alsof ze zullen doorgaan. Speelsters trainen nu individueel in afwachting van het moment dat er weer kan geoefend worden in groep. Alles is tot in de puntjes geregeld om perfect voor- bereid te zijn voor de Spelen, waarheenwemet ambitie vertrek- ken. Die ambitie is om er de kwartfinales tebereiken.Eenmaal in de kwartfinales zien we wat er nog meer mogelijk is”, zegt de bondscoach. Uitwuiven op 11 juli Opmaandag 8 juni starten de Bel- gian Cats in Louvain-La-Neuve met hun voorbereidingsprogram- De loting van het olympisch basketbaltornooi is uitgesteld, maar ondanks de onzekerheid leven de Belgische basketbal- vrouwen heel gefocust toe naar Tokio. Ook hun voorbereidings- programma ligt nu vast. Op maandag 8 juni beginnen de Cats aan de laatste rechte lijn. BASKETBAL TOKIO 2020 Raf Comans ma, met onder meer medische en fysieke testen. In functie van de WNBA-verplichtingen van Emma Meesseman en Julie Alle- mand zal de groep uit een 18-tal speelsters bestaan. De eerste oe- feninterlands staan op 26 en 28 juni gepland in respectievelijk Bergen en Luik. Op 4 en 5 juli zijn er op het internationaal tornooi op Tenerife wedstrijden tegen Spanje en PuertoRico. In de Lan- ge Munte in Kortrijk vindt op 9, 10 en 12 juli een vierlandentor- nooi plaats met naast de Belgian Cats ook Servië, Puerto Rico en Nigeria. Op zaterdag 11 juli wordt in Ieper een fandag georganiseerd waarop de fans de mogelijkheid krijgen om de Cats uit te wuiven, vooral- eer zenaarTokioafreizen. Ieper is de thuishaven vanEmmaMeesse- man,Kim,Hanne enPhilipMest- dagh. Het vertrek naar Japan is voorzien op 14 juli. Tot 24 juli ver- blijven de Cats inMito, waar ze in 2019 op uitnodiging van het BOICal een stage hebbenbetwist. Daarna trekken de Cats naar To- kio en het olympisch dorp. Het naturalisatiedossier van Ce- leste Trahan-Davis is dankzij de samenwerking tussenBOIC, Cas- tors Braine en de federatie in een stroomversnelling geraakt, zon- der vooruit te kunnen lopen op het resultaat. De selectie van 18 speelsters zal op 30 april bekend- gemaakt worden. D oor de coronacrisis heeft de Koninklijke Belgische Handbalfe- deratie in samen- spraak met de Vlaam- se Handbalvereniging en de Ligue Francophone de Handball beslist een punt te zet- ten achter de nationale, regionale en provinciale competities. Ook de finales van de beker van België, die op 11 april in Hasselt moesten gespeeld worden, gaan niet door. De modaliteiten wat betreft stij- gen en dalen in de verschillende reeksen worden later vastgelegd. Bij de landskampioenen Sint- Truiden (vrouwen) en Bocholt (mannen) wordt deze beslissing van de federatie als logisch om- schreven. “Ik kan die beslissing alleen maar toejuichen”, reageert voorzitter Romain Martens van handbal- club Sint-Truiden opgelucht aan de telefoon. “We waren met onze vrouwenploeg misschien op weg naar de dubbel, maar aan lands- kampioenworden of de beker van België winnen heeft op dit mo- ment niemand boodschap. Het enige wat nu telt is de gezondheid van iedereen die ons lief is. En wat het handbal betreft, is het goed dat er nu duidelijkheid is. Voor de clubs dit seizoen geen organisato- rische beslommeringen meer en voor de federaties voldoende tijd om zich te buigen over de organi- satie van het seizoen 2020-2021 en misschien eens na te denken over een mogelijke hervorming van de competitie.” Gezondheid boven alles “De gezondheid gaat boven alles en daaromheeft de federatie goed gehandeld”, zegt secretaris Jan Evens van Bocholt. “Uiteraard is er ook sprake van teleurstelling. Onze mannenploeg deed nog op alle fronten mee voor de prijzen. We konden kampioen van België en van de BeNeleague worden en we zaten ook al in de finale van de beker van België. Naar die finales werk je een heel jaar toe. Dit zijn de wedstrijden waarvoor we het allemaal doen en als die dan plots wegvallen, is alles voor niets ge- weest. Maar ik besef dat de com- petitie hervatten weinig zin heeft. Nogmaals: de veiligheid en de ge- zondheid van spelers en suppor- ters komt op de eerste plaats.” Ook het handbal wordt een halt toegeroe- pen. FOTO BELGA Ivo Kwanten HANDBAL Coronavirus trekt ook streep door handbalseizoen Na het volleybalseizoen en het basketbalseizoen zit ook het handbal- seizoen er in ons land definitief op. Alle competities worden stopgezet. CORONACRISIS TENNIS Tennis Vlaanderen annuleert paastornooien Nadat de sportkampen al verboden waren tijdens de paasvakantie heeft Tennis Vlaanderen nu ook beslist om alle paastornooien te schrappen. “Er is nog geen officieel competitie- verbod voor de paasvakantie vanuit de overheid, maar op basis van dagelijkse contacten met het kabinet en Sport Vlaanderen schatten wij de kans dat er in de paasvakantie competitietennis en -padel kan gespeeld worden in als onbe- staande”, zegt CEO Gijs Kooken. Voor het HBVL-Jeugdsterrencir- cuit betekent dit concreet dat de tornooien van Tenniscentrum Alken, Romershovense TC Jus In en Kim Clijsters Tennis Club niet worden gespeeld. Zij worden eventueel verschoven naar een latere datum. Over interclub werd nog geen beslissing genomen. Tennis Vlaanderen houdt ver- schillende scenario’s achter de hand en de federatie bekijkt ook welke steunmaatregelen mogelijk zijn voor clubs, trainers en personeel. (jmu) SNOOKER Geen WK voor Brecel en co Ook het WK snooker wordt uitgesteld door het coronavirus. De kwalificaties zouden normaal starten op 8 april in Sheffield, de eindfase in het Crucible Theatre op 18 april. Er werd nog geen nieuwe datum vastgelegd, de pronostiek luidt “ergens in juli of augustus”. (mg)