Persoverzicht april 2020

GE SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Marie Anne Devos en Marc Reunes sportoost@nieuwsblad.be GENT FIETSTRIAL ELITE “Bijna op weg naar Amerika, maar ik kon nog net op tijd mijn taxi afbellen” “In eerste instantie leek deze break nog plezant. Jarenlange competities, shows en media- projecten combineren, dat kruipt niet in je koude kleren. Dat was ook de reden waarom ik vorig jaar besloot om een stapje terug te zetten en 2020 uit te roepen tot mijn laatste competitiejaar op internatio- naal niveau”, zo vertelt de 37- jarige Bellemnaar. Vergelijk het met Pieter Timmers en Ann Wauters die ook nog één keer wilden schitteren op de Spelen, maar daarvoor een extra jaar moesten of moeten doorgaan. “Het draait nu allemaal anders uit. In tegenstelling tot de weg- renners is virtueel trainen voor mij geen optie. Ik ben aangewe- zen op onderhoudstrainingen in en ommijnhuis. De rotsen in mijn tuin bieden troost om te kunnen blijven trainen”, vertelt de meervoudige wereldkampi- oen, die de buitenlandse show- optredens nodig heeft om zijn sportieve ambitie rendabel te houden. Kenny Belaey is al ver- schillende jaren een graag ge- ziene gast in de randshows van de NBA-wedstrijden. Op dit moment zou hij normaal in de States vertoeven. Inreisverbod “Net voor ik zou afreizen voor een Amerikaanse toernee van tweemaanden vernamik dat de Verenigde Staten een inreisbod had uitgevaardigd voor de Eu- ropeanen. Een taxi zou me om kwart na vijf ’smorgens naar de luchthaven brengen toen ik op CNBC zag dat president Trump de Amerikaanse grenzen zou sluiten. Mijn eerste show was er één voor de Detroit Pistons, maar daar wilde men me niets officieel bevestigen. Het waren gekke uren, want ik wilde na- tuurlijk niet vast komen te zit- ten in Amerika. Uiteindelijk gaf de manager van Oklahoma City Thunder aan dat het de NBA menens was om zelf alles af te gelasten. Ik kon nog net mijn taxi afbellen.” Na deAmerikaanse optredens viel voor Belaey ook de bijl voor enkele Europese evenementen die in mei en juni zouden door- gaan. Uitgerekend nu draait Kenny met zijn broer Wesley een documentaire die zijn af- scheidsjaar in beeld zou bren- gen. Sporza gaf al zijn akkoord om het programma uit te zen- den. “We kunnen deze docu nu evengoed volgend jaar draaien, maar dan ben ik er bijna 39. Om dan nog eens het podium van het WK te halen? Ik weet het momenteel nog niet. Ook het feit dat de voorbereiding op een WK mentaal zo veeleisend is, speelt mee. Om te blijven pres- teren tegen kerels die tot twin- tig jaar jonger zijn, moet ik het allerbeste uit mezelf naar bo- ven halen. Allemaal niet evi- dent hoor.” Kenny Belaey (37) overweegt om afscheidstournee jaartje uit te stellen Kenny Belaey was van plan om dit najaar zijn sportief afscheid kleur te geven. Bij deze plannen lag het mikpunt vooral op het wereldkampioen- schap. “De coronacrisis herleidde mijn anders zo drukke agenda tot een ga- pend wit gat”, zucht hij nu evenwel. GEERT STEVENS Kenny Belaey: “In tegenstelling tot de wegrenners is virtueel trainen voor mij geen optie.” INGEZONDEN FOTO VOETBAL/CORONACRISIS 2DEPROVINCIALE LUC CALSIJN SK MALDEGEM “Finaledag Jeugdcup door de neus geboord” SKMaldegemzit door het coro- navirus met de handen in het haar. “Het kan niet veel slechter dan bij ons”, meent woordvoer- der Luc Calsijn. “Wij grijpen niet enkel naast de inkomsten van twee maanden van onze kantine en vande Paas- stage, maar missen ook twee hoogtepunten die ons seizoen voor een groot stuk goedmaken. Er was de annulering van de Oost-Vlaamse finaledag van Jeugdcup Het Nieuwsblad, die de voorbije jaren tussen de 1.500 en de 2.000 toeschouwers lokte. We hadden in de competitie ook geen derby tegen Kleit, waar tra- ditioneel zeer veel volk op af- komt,. We zitten met een gigan- tisch financieel verlies, maar zullen dit overleven.” (jp) VOETBAL/CORONACRISIS 2DEPROVINCIALE FREDDY ACCOE SINT-LAUREINS “Hopelijk alles normaal in maand september” De Goalgetters liepen door de coronacrisis een eindronde mis. “Het beloofde nog druk te wor- den”, aldus preses Freddy Accoe. “We hadden nog de topper te- gen Drongen en de derby tegen Assenede te goed. Een kampioe- nenfeest ook van de zondagre- serven. Twee jeugdploegen wa- ren nog actief in de Jeugdcup Het Nieuwsblad. Er stond een jeugdtoernooi met 100 jeugd- ploegen op de rol en op paaszon- dag was er onze traditionele Bunny Party, een fuif waar heel wat spelers uit de regio op afko- men. Duizenden euro verlies, maar het is vooral hard voor de Goalgetters-familie die dit alles moestmissen.We zijn financieel gezond. Hopelijk is alles genor- maliseerd in september.” (vhe) VOETBAL/CORONACRISIS 3DEPROVINCIALE ERIC BLOMMAERT HOREBEKE “Planning afhankelijk van de maatregelen” “Vandaag is het ergens moeilijk een zinnig antwoord te formule- ren. Wij weten dat de financiële gevolgen groot zijn maar willen toch vooral de richtlijnen af- wachten”, aldus clubsecretaris Eric Blommaert vanHorebeke. “Ons jaarlijks eetfestijn en het paastoernooi, twee belangrijke bronnen van inkomsten, werden geschrapt. We wachten af onder welke veiligheidsvoorwaarden de heropstart gebeurt. Daarna kunnen wij een bepaalde plan- ning maken. Zoals de kaarten nu liggen, worden alle grote wieler- wedstrijden vanaf september ge- reden. De concurrentie met de koers kan het iets gemakkelijker maken om in provinciale bij de fans de onderlinge afstand te be- houden.” (rm) VOETBAL/CORONACRISIS 3DEPROVINCIALE YVES DE WIELEMAEKER OLSENE SPORTIEF “In januari al beslist lidgeld te verhogen” Sportief werd het met het af- dwingen van het behoud een succes voor Olsene. Het financi- eel verlies, door het wegvallen van de activiteiten, is uiteraard wel een minpunt. “Misschien kan de bond een inspanning doen door minder aansluitings- kosten per aangesloten lid te vragen”, zo suggereert voorzitter Yves DeWielemaeker. “De over- heid kan een premie geven, want bijvoorbeeld de kantine bleef al bijna twee maanden dicht. Ik hoop ook dat de gemeente nog iets zal doen.” “In januari was al beslist het lidgeld te verhogen. Onze jeugd- ploegen blijven in aantal hetzelf- de. Er zijn geen grote werken ge- pland. De wedstrijdpremies blij- venwel behouden.” (rm) VOETBAL 3DE AMATEURKLASSE TIMOTHY OLISEH (BRAKEL): VOORDE Flankaanvaller Timothy Oliseh (18), zoon van Bike Oliseh die dit seizoen even als interim-coach fungeerde bij FCV Dender, trekt van Olsa Brakel naar Voorde-Appelterre, dat met Yoran Jacobs ook een links- achter weghaalde bij de U18 van An- derlecht. (rwd) 3DE PROVINCIALE FC VELZEKE: MANOLITO FIERS Manolito Fiers is volgend seizoen de opvolger van Frédéric Van Den Abeele. Manolito is oud-pe- ler van onder anderen Racing Strij- pen, Grotenberge, Hansbeke, Dron- gen en Velzeke. Hij was al hulptrai- ner bij FC Velzeke onder Dirk Stoebel en Steven Blomme. Na en- kele sabbatjaren werd hij jeugdtrai- ner bij Munkzwalm en nadien bij KSV Oudenaarde. (pgb) HANDBAL LIGA (V) EVERGEM Handbalclub Evergem heeft de hoop om met de vrouwen- ploeg naar tweede nationale te pro- moveren nog niet opgegeven. “We eindigden op de tweede plaats, maar alleen de kampioen maakt rechtstreeks de overstap naar twee- de nationale”, stelt voorzitter Ethel De Backer. “We moeten nu hopen dat er in tweede nationale een ploeg zal stoppen. We klampen ons vast aan de geruchten. Mocht zich de kans voordoen, dan zijn we zeker vragen- de partij om de vrijgekomen plaats in te nemen.” Ook de jeugdige man- nenploeg van de Evergemse club heeft er een sterk seizoen opzitten. Een prestatie die wordt bekroond met de promotie naar tweede liga. (gsg) BASKETBAL 1STE PROVINCIALE (M) AMON JEUGD GENTSON Jeugd Gentson blijft ambitieus. Dat Zeno Neyt hoofdcoach blijft, was al bekend. Philip Beeckmans wordt zijn assistent bij de A-ploeg, terwijl Hannes Vanden Berghe Gentson B onder zijn hoede krijgt. De nieuw opgerichte U 21 A zal lan- delijke ambities tonen en wordt straks geleid door Milan Torrekens. Deze laatste is tevens verantwoor- delijk voor de U16 en krijgt dus een uitgebreid takenpakket. (jgn) VOLLEYBAL 1STE NATIONALE (M) FELCO GAVERE Hoewel Felco nog geen zekerheid over de reeks waarin het volgend seizoen speelt, kon het toch al heel wat spelers aantrekken. Met Elouan Cassaert van tweededi- visiteam Tielt en Gil Leturcq van eer- stenationaler Dooornik is de kern uitgebreid met twee hoekaanval- lers. (ivh) 1STE PROVINCIALE (M) SFEROS DEINZE Na twee jaar haakt coach Koen Van den Abeele af. Bij de ploeg van Promoreeks 2 wordt hij opgevolgd door Abdelilag Ettoumi. De 45-jarige coach is al acht jaar ac- tief bij eerstenationaler Gavere. Daar wordt hij sportief verantwoor- delijke en assistent van hoofdcoach David Termote. (ivh) 1STE DIVISIE (V) D’HONDT OUDENAARDE De kern van het jonge vrouwenteam is versterkt met Lotte Van den Abeele. Zij verdedigde vorig seizoen de kleuren van eersteprovincialer Aste- rix Avo B en waagt komend seizoen bij D’Hondt Volley Oudenaarde haar kans in nationale 3, de vroegere eerste divisie. Van Den Abeele zet daarmee een belangrijke stap. (ivh)