Persoverzicht april 2020

sport • DONDERDAG 23 APRIL 2020 hbvl.be s7 Hoeselt Run wordt virtuele loopwedstrijd “Als wielrennen het tijdrijden heeft, implementerenwij vanaf nu het tijdlopen”, vertelt Wim Hellinx. “Tussen zondag 21 juni om9uur tot enmet zondag 28 juni om 19u kan elke spor- tievelingde5km, de10kmende 10 miles op het gekende par- cours lopen. Weliswaar reke- ning houdend met de richtlij- nen omtrent social distancing . Elkeavondom23uurwordt er een rangschikkingopgemaakt, per af- stand maar ook een algemene rangschikking van de drie samen. Hoe dat gebeurt? Alles is voor ie- dereen toegankelijk en gratis, het enigewat jenodighebt omje tijd te laten registreren is een Strava-ac- count. Van elk parcours hebben we een segment op Strava ge- maakt. Elk segment start aan cul- tureel centrum Ter Kommen. Je magzovaakaanelkeafstanddeel- nemenals jewil.De snelste tijd telt en bij elke deelname verhoogt de atleet zijn kans op het winnen van een tombolaprijs. Uiteraard ver- wachten we van onze deelnemers dat ze fairplayhoog inhet vaandel dragen en niet zullen valsspelen door het parcours met de fiets of met de auto af te leggen. Voor wie Ook de Hoeselt Run, een wegwedstrijd die normaal gepland stond op 28 juni, ontsnapt niet aan de afgelas- tingen. Maar de organisatie blijft niet bij de pakken zitten en lanceert via haar sociale media de ‘Hoeselt Run Virtual’. ATLETIEK Gert Sillen het parcours niet kent?We stippe- len de weg uit en plaatsen kilome- terborden. Wie deelneemt, doet dit op eigen verantwoordelijk- heid. De lopers moeten de wegco- de respecteren. Waarom wij uit- pakken met een ‘virtuele versie’? Als organisator horen we van alle kanten dat iedereen betreurt dat er geen loopwedstrijden meer plaatsvinden. Veel atleten snak- ken naar eenwedstrijd.We probe- ren hen tegemoet te komen en de recreanten een uitdaging te bie- den.” Burgemeester positief De Hoeseltse burgemeester Wer- ner Raskin verwelkomt het initia- tief. “We staan hier zeker achter, zolang het voldoet aan de opge- legde veiligheidsmaatregelen. Vandaag komt ons veiligheids- team samen, om daarna heel waarschijnlijk groen licht te ge- ven. De 1,5 meter afstand kan ge- handhaafd worden, er zijn geen toeschouwers en men mag niet achter elkaar lopen. Besmettin- gen kunnen dus onmogelijk plaatsvinden.” (gesi) De populaire Hoeselt Run lokte vorig jaar meer dan duizend lopers. FOTO RR VROUWENVOETBAL KRC GENK LADIES: Genk Ladies heeft zich versterkt met de Vlaams-Brabantse Aster Janssen. De 21-jarige aanvalster speelde voor Wezemaal, Holsbeek, Wijgmaal, Heist, Sittard en Standard. (aula) FC LIMBURG HERK FC - Ledion Murataj (24) komt over van Witgoor Dessel. Na het vertrek van aanvallers Verbeeck (Koersel), Snoeks en Schildermans (beiden THOR) en Jansen (Kolmont) was deze aanvallende kracht welkom in Herk. Murataj speelde voor Beerchot, Geel, Turnhout, Echt en Branddonk. (jfz) SCHOONBEEK-BEVERST - De club versterkt zich met de Yassine Oualach (24, voorheen PSV, Lommel, Zonhoven VV en KVK Beringen). (jc) SMEERMAAS - Aanwinsten bij Fortuna Smeermaas (4A): Dennis Dirkx en Wout Bosmans (Lana- ken), Jeffrey Geraerts (Munster- bilzen), Lander Quanten (Vroen- hoven), Wouter Beckers (Rekem) en Robin Schoubs (Vlijtingen). Jelle Rogiers en Max Debie (LVV), Bennet Timmermans (Rekem) en Jordy Barrez (Uikhoven) verlaten de club. (nm) RAUW SP. - De Antwerpse derdeprovincialer versterkt zich met Jelle Vreys (Kattenbos), Nico Hoes (Kadijk) en Davy Ackx (Leopoldsburg). (rwi) DILSEN-STOKKEM B - Dilsen- Stokkem B heeft zich versterkt met Lars Thora (Neeroeteren). Lorenzo Cascarino (Lanklaar) en Aziz Bassim (Turkse Rangers) verlaten de club. (bsa) HANDBAL Diana Houben naar Visé - De Nederlandse Diana Houben komt naar Visé (vrouwen eerste nationale). Handbalclub Sint-Trui- den verloor eerder ook al Annika Noordink, die koos voor een terugkeer naar Geleen. (ik) BASKETBAL Sint-Truiden - Kris Mayele verlaat na vier seizoenen Sint-Truiden en trekt naar het Waalse Belleflamme, eveneens in eerste landelijke. Arne Lowier wordt coach van de B-ploeg, die naar eerste provinciale promo- veert. (guvo) Doe mij toch maar liever een echte koers Onze wielerman keek op zijn laptop naar de virtuele Ronde van Zwitserland. Zijn indruk? “Doe mij toch maar een echte wedstrijd. Al was het maar een kermiskoers.” E erder keek ik ook naar de Ronde van Vlaande- ren, het allereerste expe- riment ooit in dit genre. Uit nieuwsgierigheid. Omdat het de Ronde was. De Amstel Gold Race miste ik danwel weer. Omdat ikme sim- pelweg van uur had vergist. Ik dacht dat de finale zoals gewoon- lijk rond 17 uur zou zijn. Toen ik gisteren Rohan Dennis zag winnen in de openingsrit van The Digital Swiss 5 wist ik niet zo goed wat denken. Is zo’n uurtje ‘Blijf In Uw Kot-knallen’ op de smart trainer de toekomst van het wielrennen? Absoluut niet, daar- voor is het te saai. Het is welgeko- men bezigheidstherapie. Ik vond het tof om een kleine zes- tig coureurs live aan het werk te zien in hun woonkamer, garage, balkon, of annex. Tegelijkkunnen de teams hun geldschieters in deze koersloze tijd wat publicitaire re- turn bieden, want deze online- koers haalde heel wat tv-zenders. Laat ons dit als het allerbelang- rijkste onthouden. Tien jaar geleden was dit gewoon ondenkbaar. De technologie voor onlineplatformen moest nog wor- den uitgevonden. Al was het ook nu vreemd dat je auto’s uit de te- genovergestelde richting zag rij- den. Het was ook lachen dat Ma- thias Frank niet kon starten om- dat zijn wifi het niet deed. Via de webcam zag je Remco Evenepoel bij hem thuis in Schepdaal live be- zig en kon je vaststellen dat de lan- ge Michael Schär bergop tussen zijn fietskader hing. De pijn in de benen en de vermoeidheid waren echt. Dat is niet gespeeld. Geen gelijke wapens Toch is het maar een spelletje. Een tijdrit op rollen, die op dat Rouvy- platform in een wedstrijd gegoten wordt. Je weet niet eens of er met gelijke wapens is gestreden. De meetapparatuur van de verschil- lende merken levert een fouten- marge op. Remco Evenepoel rijdt verplicht met een Tacx, terwijl Greg Van Avermaets ploeg Elite als supplier heeft en winnaar Ro- han Dennis kickt dan weer op Kickr. Het zou beter zijn als ieder- een op dezelfde Smart fietstrainer reed, maar de ploegen hebben contracten lopen hebben met de merken. Je kan ookmet je gewicht foefelen, want niemand komt dat controleren.Wie zich lichter voor- doet, ondervindt bergop minder weerstand. In deze koersloze tijden eindig je beter in de groep dan op het podi- um, want de grote kunst is om top te zijn als we weer echt koersen. The Digital Swiss 5 blijft Ersatz . Afleiding voor de kijkers en ren- ners, maar de beleving is anders. Doe mij maar een gewone koers. Misschien kijk ik vandaag op- nieuw. Maar dan alleen omdat er niets anders is. Fietsen in de woonkamer. Het is maar de vraag of iedereen met gelijke wapens strijdt. FOTO RR WIELRENNEN VIRTUELE RONDE VAN ZWITSERLAND Hugo Coorevits