Persoverzicht september 2021

GE SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Marie Anne Devos en Marc Reunes sportoost@nieuwsblad.be GENT Gentse Watersportbaan blijft het Mekka van de Belgische roeisport De Gentse RS ontpopte zich met elf titels en vijftien kam- pioenen tot de meest succes- volle roeiclub van het land. Coach Jonas Deconinck en zijn collega’s zagen hun atle- ten verschroeiend uitpakken. “Vice-wereldkampioen Aa- ron Andries stuwde onze ju- niors 18 naar een overtuigen- de zege in de dubbelvier. Ma- zarine Guilbert, 5de op het EK U23, verlengde haar skiff- titel en loodste onze seniores vrouwen naar zeges in dub- beltwee en dubbelvier.” De Gentse zwart-witten schitterden ook in andere ca- tegorieën. “Met drie zeges bij de lichtgewichten geraakten we aan elf titels en kroonden ons tot zegekoning van dit na- tionaal kampioenschap. Een minpunt is wel het missen van een zege in een koningin- nenrace. Dit wordt volgend seizoen een werkpunt”, knip- oogt Jonas naar zijn collega’s. Benjamin Symons is één van de gewezen toproeiers, die de trainers van Club Gent ver- sterkt. “Ook wij kijken heel tevreden terug op het NK. Onze roeiers en roeisters wonnen in 2020 geen enkele titel, nu pakken ze er vier”, verklaart Benjamin zijn te- vredenheid. “Niet alleen om die titels, maar ook om de ze- ven zilveren medailles. Onze tweede plaats van acht junio- res in de koninginnenrace bij de seniores was wel dé uit- schieter!” Benjamin lichtte ook de suc- cessen in het vrouwenroeien toe: “Louise Gyssels, amper vijftien, kroonde zich verras- send tot skiffkampioene bij de vrouwen lichtgewicht. In de dubbelvier meisjes 18 strandde ons kwartet op twee honderdsten van het goud.” Uiteraard zien Symons en zijn collega’s de toekomst van Club Gent met veel optimis- me tegemoet: “Met de voetjes op de grond willen we hard blijven werken. We treden naar buiten als één hecht blok, waarin het team cen- traal staat. Elf kampioenen tekenden voor vijf titels. Die cijfers verdubbelen wordt de uitdaging!” Evelien Ameel, coach van Sport Gent, deelde uiteraard in de Gentse roeivreugde. “Kan ook niet anders wan- neer jouw atleten bij de seni- ores mannen A alle titels in het boordroeien winnen. De zege in twee zonder stuur- man was dé verrassing. Onze overwinning in acht met stuurman seniores A, de meest prestigieuze titel van het NK, is dan weer het be- wijs dat we met de druk van titelverdediger perfect om kunnen. We winnen vijf ti- tels, één minder dan vorig seizoen, maar mede door de puike samenwerking binnen onze trainersgroep, toch wel een voortreffelijk resultaat na dat coronaseizoen. Hope- lijk krijgen we vele junioren opnieuw aan het roeien. Vooral in ploegboten, want het eenzame skiffen werd door de jeugdroeiers niet zo gegeerd, waardoor ze afhaak- ten. De heropbouw van onze juniorcategorie wordt ko- mend seizoen ons werkpunt.” De voorbije septembermaand werden de drie luiken van het Belgisch Kampioenschap roeien afgewerkt. Zevenendertig titels lagen op het water te rapen. De roeiers en roeisters van de drie Gentse clubs zetten ook in dit coronaseizoen hun dominantie dik in de verf: zesendertig Gentenaren namen twintig titels voor hun rekening en lieten aan de rest van België nog amper zeventien nationale schildjes. LUCRÈCE BAEKELAND De acht met stuurman van KR Sport Gent met rechstaand Savin Rodenburg, coach Evelien Ameel met zoontje Cyriel, Arnaud Defraigne, Wouter Van Cauwenberghe, Florian Chalet en Pierre Kibleur. Geknield Ruben Claeys, Tim Theys, Daan Brandt en stuurman Egon Engelbrecht. BLL ROEIEN BELGISCH KAMPIOENSCHAP Gentse RS: elf titels, zes- tien kampioenen: B. De Ca- telle, K. De Keyser, F. Tison, Q. Baecke , M. Guilbert , M. Union, R. Vanderdeelen , K. Minne , B. Taeldeman, J. Persyn, A. Andries, K. Mes- dom, C. Deweert, M. De Wal- sche, P. Geirnaert en L. De Leenheer. KR Club Gent: vier titels, elf kampioenen: A. Van der Tol, M. Van Massenhove, G. Verlodt, X. De Pessemier, K. De Bruyne, J. Verbraeken, J. De Man, S. Kint, D. Laureyns, N. Laureyns , L. Gyssels . KR Sport Gent: vijf titels, negen kampioenen: S. Ro- denburg, D. Brandt, R. Claeys, A. Defraigne, W. Van Cauwenberghe, F. Chalmet, P. Kibeur, T. Theys, E. Pele- man. (bll) 36 Gentsekampioenenwinnentwintigtitelraces Het Gentse RS duo Aaron Andries – Mazarine Guilbert, respectievelijk vice wereldkampioen bij de juniores en 5de op het EK U23 dubbeltwee vrouwen, en het Club Gent icoon Tim Brys, 5de op de Spelen in Tokio, weten zich op hun Gentse Watersportbaan omringd door 35 collega’s die de voorbije weken 20 nationale titels bij elkaar roeiden. EVELIENAMEEL COACH SPORT GENT “De zege in twee zonder stuurman was dé verrassing“ Naesen, leek de beslissing ge- vallen, maar Brent Van Moer dichtte de kloof zodat op dertig kilometer van het einde nog een peloton van veertig ren- ners kans maakte op de over- winning. “De mensen verwachten van mij dat ik dan de boel forceer. Dus heb ik dat maar gedaan. Maar het was allesbehalve makkelijk”, lachtte Oliver Nae- sen nadat hij bij het ingaan van de slotronde de aanvalstrom roffelde. De Britten Harry Tanfield (Qubeka) en Alexan- der Richardson (Alpecin-Fe- nix), de Nederlander Timo De Jong (vorige week nog winnaar in Stekene) en belofte Jarne Van Grieken (Acrog Tormans) pikten aan. De vijf werkten meteen samen en bleven tot het einde voorop. In de spurt WIELRENNEN ELITE MET CONTRACT MEMORIAL FRED DE BRUYNE IN BERLARE Oliver Naesenwint voor eigenvolk: “Nu ben ik een echtekermiscoureur” haalde Naesen het voor Tan- field en Richardson. “Tja. Nu ben ik een echte ker- miscoureur zeker?” vroeg Nae- sen zich af na zijn eerste zege van het seizoen. “Een schande vind ik dat niet hoor. Ze moe- ten het allemaal eens komen doen. Van de eerste tot de laat- ste meter vol gas geven. Voor mij is dit veel meer dan een goede training.” “Nu snel een douche nemen en dan de auto in naar Cam- brai, waar de ploeg me van- avond al verwacht in functie van Parijs-Roubaix.” “Of ik daar klaar voor ben? Ik ben er vrij gerust in, maar iets minder gelukkig ben ik met de weersvoorspellingen. Als ik die mag geloven, wordt het zondag levensgevaarlijk in de hel.” (ive) W In een sprint met vijf toonde Oliver Naesen zich de snelste in Berlare. GEERT DE RYCKE De aankondiging dat de broers Naesen en Brent Van Moer aan de start zouden ko- men, zorgde ervoor dat de massa, ondanks regen en on- weer, de weg naar Berlare had gevonden. Om geen risico te lopen op mogelijke valpartijen zaten de toprenners ook steeds vooraan in het peloton. Nie- mand moest dus lang zoeken om de favorieten te zien. Toen zich op vijftig kilometer van het einde een ruime kop- groep vormde, met de broers Oliver Naesen heeft in zijn geboortedorp Berlare voor de vijfde keer de Memorial Fred De Bruyne geworden. Na een razendsnelle wed- strijd klopte hij vijf mede- vluchters. Ollie is klaar voor Parijs-Roubaix. Na een gelijkopgaande eerste periode (2-2) kon Aalst in de tweede periode 5-7 uitlopen nadat de slordigheden zich in het Gentse kamp opstapelden. In de derde periode herpakte de thuisploeg zich. Vooral Dries Baudonck was van goud- waarde (9-9). In de slotperiode slaagden opnieuw Baudonck, met een vierde treffer, en Ro- bin Ryckaert erin om GZV in de wedstrijd te houden (11-11), maar in de slotminuten maakte een uitgekookter Aalst het ver- schil. Pieterjan Dockers scoor- de viermaal bij de bezoekers. “Een verdiende zege voor Aalst. Wij moeten nog groei- en”, aldus de Gentse coach Wil- lem De Paepe. (gsg) WATERPOLO 2DE NATIONALE GZV onderuit tegen uitgekookt Aalst De Gentse Zwemvereniging verloor het openingsduel verrassend met 11-14 tegen Neptunus Aalst. WIELRENNEN ELITE ZESDAAGSE ROTTERDAM Kenny De Ketele rijdt met de Woon- ing Zesdaagse in Rotterdam (7-12/12) zijn laatste wedstrijd. Wedstrijdleider Peter Schep koppel- de Ketelke aan de Nederlander Niki Terpstra, die al vier keer won in Ahoy. In ’t Gentse Kuipke rijdt Kenny met zijn vaste ploegmakker Robbe Ghys (Sport Vlaanderen-Baloise). (fdg) HANDBAL BEKER VAN BELGIË DON BOSCO GENT EN ELITA LEBBEKE Slechts twee Oost- Vlaamse mannenploegen drongen door tot de derde ronde van de Bel- gische beker. Don Bosco Gent speelt op dinsdagavond 5 oktober bij Sint-Truiden, Elita Lebbeke ont- vangt op donderdagavond 7 oktober Izegem. Bij de vrouwen wordt het uitkijken naar drie wedstrijden met Oost-Vlaamse ploegen. Eeklo-Kort- rijk wordt op donderdagavond 7 ok- tober gespeeld, Bilzen-Aalst en Evergem-Atomix prijken op zater- dagavond 9 oktober op de bekerka- lender. (gsg) FUTSAL BEKER VAN BELGIË BESIKTAS GENT In de tweede ronde van de Belgische beker ging tweedenationaler Besiktas Gent ver- rassend met 3-1 onderuit bij het la- ger spelende Fatina Futsal. De club uit Merksem wordt momenteel ge- coacht door Bart Michiels, ex-trai- ner bij Besiktas Gent. Forza Temse, De Doordrijvers Denderleeuw, Fut- sal Gent, Lazio Lede en FP Veidec ARB Hamme bekeren wel verder. Samen met Besiktas Gent zit het be- keravontuur er ook voor Galaxy Aalst op. (gsg) HOCKEY TOPLEAGUE GANTOISE De mannen van top- klasser Gantoise boekten een ver- trouwensvolle 5-0 zege tegen Ant- werp. Etienne Tynevez bracht de Gentenaars vroeg in de wedstrijd op voorsprong waarna Charles Masson de score op het halfuur verdubbel- de. Na de kampwisseling behield Gantoise de controle over de wed- strijd en scoorde het nog driemaal langs Antoine Kina, Blaise Rogeau en opnieuw Charles Masson. In de rangschikking prijkt Gantoise op de vierde plaats met drie punten ach- terstand op leider Orée. (gsg)