Persoverzicht september 2021

sport • VRIJDAG 24 SEPTEMBER 2021 hbvl.be s9 WIELRENNEN WK wielrennen in Rwanda - Het is nu ook officieel: het WK wielrennen in 2025 gaat door in Rwanda. De wielerdwerg heeft zo een grote slag thuis gehaald want Rwanda is het eerste Afrikaanse land dat het WK wielrennen zal organiseren. (vva) Nibali naar Astana - Astana heeft de komst bevestigd van Vincenzo Nibali. De 36-jarige Italiaan verlaat Trek-Segafredo en keert terug naar het team waarmee hij in 2014 de Tour won. (gvdl) WATERSKIRACEN BK-finale in Hasselt - Na de dubbelrace in Beringen is Hasselt aan de beurt voor de finale. De favorieten in F1 zijn Tim Lisens (M) en Sylvia De Spiegeleire (V) die nu in Stevoort woont. In F2 strijden een 5-tal racers voor de nationale titel met Frederic De Wachter als favoriet. (pomo) PROGRAMMA: 12u Nieuwelingen, 15u45 F3 Mannen, Masters en junioren, 14u30 F2 en 3 Vrouwen, 15u30 F1 Mannen en Vrouwen. HANDBAL KORTESSEM: Voor de eerste competitiewedstrijd tegen ‘t Noorden (liga 2) kan coach Predrag Dosen geen beroep doen op Vanheusden. (ik) HASSELT: Bij Initia (vrouwen eerste nationale) is Sam Robyns ook tegen DHC Overpelt out. (ik) DHC OVERPELT: Fiene Driesen en Iris Peeters missen de wedstrijd tegen Initia Hasselt (1e nationale vrouwen). De opstelling van Britt Noten is nog twijfelachtig. (ik) PAARDENSPORT Guisson wint GP - Aurelia Guisson (No Limit) won de CSIO-Grote Prijs voor juniores in Kronenberg. De Lummense was de enige Belg in de 13-koppige barrage. Met de Belgische juniorenploeg pronkt Aurelia, samen met broer Tristan en Anthony Philippaerts aan de leiding van de Nations Cup. In de GP voor young riders eindigde Simon Morssinkhof (Vivolta) op de tweede plaats en Thibault Philippaerts (Derby) op de vierde plaats. (jh) Gregory Wathelet blijft aan de leiding in BK - Het BK jumping is halfweg en na twee manches blijft Gregory Wathelet (Faut-Il des 7 Vallons) aan de leiding. (kvlo) GOLF Team USA favoriet in Ryder Cup - De Ryder Cup, de tweejaarlijkse confrontatie tussen de beste Europese en Amerikaanse golfers, start vandaag en duurt tot zondag. Team Europe staat aan de start als titelverdediger hoewel de favorietenrol duidelijk naar Team USA gaat. Amerikaan- se captain Steve Stricker duidde zijn twaalfkoppige ploeg zelfs onomwonden aan als het allerbeste Team USA ooit. Europa zet daar een hecht blok tegen- over, weliswaar zonder Belgen. (xc) HANDBAL Gelijkspel voor Tongeren - Geen tweede zege voor Tongeren maar wel een zwaar bevochten gelijkspel op het veld van Hurry Up. De Limburgers verspeelden in de eerste helft (13-13) een voorsprong van vijf doelpunten. In de tweede helft haalden ze tot twee keer toe een achterstand van drie doelpunten op. (ik) TONGEREN: T. Bolaers 4, Qerimi 4, C. Glesner 7, Devisch 2, N. Bolaers 4, Marchal 2, Geradon 1, Meulders 1, F. Glesner 2. Samen zijn Marc Goossens (6 keer) en Dylan Derdaele (4 keer) goed voor tien overwinningen in de 24 Uur van Zolder. Aan hen de vraag: wat is het geheim om de grootste auto- race van Vlaan- deren te win- nen? “Hou de vier wielen op de grond” “Het grote geheim: aankomen. Geenfoutenmaken.Uitdeproble- men blijven. Vergeet de chrono’s, rij een constant ritme. Verminder de tijd in de pitlane”, zegt Marc Goossens (51), die tegenwoordig het Lommelse Belgium Racing runt voor de familie Derdaele. Dit weekend trekt hij zelf de brand- vrije overall nog eens aan, in een poging om de eerste te worden die Zolder zeven keer op zijn naam heeft staan. Dylan Derdaele (29) vult aan: “Wij hebben gekozen voor een Porsche 911 van de vorige genera- tie, ook al hebben we het nieuwe model in huis dat 7 tienden rapper is per ronde. Maar iedereen weet dat een 24Uur niet op snelheid ge- wonnen wordt. Al zeker niet in Zolder. In de kwalificaties heb je natuurlijk altijd haantjesgedrag. Maar in deze wedstrijd gaat het niet om rondetijden.” Hoe hard wordt er eigenlijk gereden in zo’n uithoudings- race? Hoe groot is het verschil met een sprintrace? Goossens: “Soms ligt de baan slecht enis1:36moeilijkerdan1:32 op een goede piste. Een oliespoor kanal eensecondeverschilmaken. Om te weten wat een goed tempo is, kijk jenaar de concurrentie en je gaat af op piloten met ervaring. Maar erwordt hardgetrapt hoor.” Derdaele: “ De enepiloot kancom- fortabel snelle tijden rijden, de an- dermoet ermoeite voor doen. Het is niet de bedoeling dat je risico’s neemt, maar wij leggen de lat hoog. We zijn hier om te winnen. Het grootste gevaar komt van on- ervarenpiloten.Als er een incident gebeurt, is dat meestal omdat een ander iets stoms doet.” Wat kan je doen om de auto te sparen? Derdaele: “Van de kerbstones af- blijven.De vierwielenopde grond houden, daar komt het eigenlijk op neer. Voor de rest gaan we vol- uit.” Goossens: “Vroeger moest je de motor sparen door bij lagere toe- rentallen te schakelen. Of je nam een bocht in vierde in plaats van in derde versnelling. Dat hoeft niet meer. Deze auto’s kunnen 24 uur voluit gaan. De elektronica ver- hindert ookdat je foutenmaakt. Je kan niet te hoog in de toeren gaan ende elektronica geeft zelf het per- fecte tussengas. Je kan wel nog je remmen sparen, zodat je een stop minder moet houden.” Belgium Racing heeft vier keer op rij gewonnen, van 2013 tot en met 2016. Wat is de impact van een zege in de 24 Uur? Derdaele: “Op nationaal niveau is dit hét van hét in België. Iedereen wil deze race op zijn palmares heb- ben.Daaromis iedereenhierzoge- dreven. Maar het is echt niet van- zelfsprekendomtewinnen, omdat de piste zo agressief is. Ik zou heel graag winnen, maar ik ga niet roe- pen dat we gáán winnen, want dat komt heel makkelijk terug. Door de 24 Uur te winnen hebben we met Belgium Racing bewezen wie we zijn. Of het nu autosport is of vastgoed of een van onze andere projecten, Derdaele wil altijd voor kwaliteit staan. Hier winnen is goed voor ons imago. Want de mensenkennende24UurvanZol- der. We hebben hier toch weer 150 mensen voor onze netwerkavond tijdens de kwalificaties ennog eens meer dan 800 tijdens de race.” Hoeveel slaap je tijdens zo’n 24 Uur? Derdaele: “Ikdrie à vier uur. Als ik ’s nachts uit de auto kom, neem ik eenmassage en een douche en dan ga ik slapen. Later in de race is je lichaam te moe, zit je rug vast en heb je zoveel pijn, dat die massage niet meer hoeft. Dan is het alleen douchenomte relaxen.Wehebben ook een jacuzzi, dat geeft ook een opkikker.” Goossens: “Ik heb al vaak hele- maal niet geslapen, maar soms ook meerdere keren. Het voor- naamste is dat je op voorhand ge- noeg rust neemt. Ik heb Dirk mee die al twintig jaar mijn kine is. Hij kent mijn lichaam door en door. Hij ziet dat ik nu doodmoe ben, maar ikhebnogtweenachtenvoor de start enDirkgaat ervoor zorgen dat ik vrijdagavond goed kan sla- pen.Hij haalt de spanninguitmijn lijf, ziet eroptoedat ikde juistedin- gen drink en eet.” We zijn eind september, de nacht is langer dan normaal. Wat is het verschil tussen racen bij dag en bij nacht? Derdaele: “’s Nachts is het koeler voor jezelf, voordeautoenvoorde remmen. De motor krijgt meer zuurstof en geeft meer vermogen, waardoor je een tandje sneller kan rijden. In je eerste rondje in het donkermoet je wel even je referen- tiepuntenzoeken,want die zijnan- dersdanoverdag.De entry vaneen bocht zie je meestal wel, maar de exit dikwijls niet.Wat het soms ge- vaarlijk maakt, is dat je wel kop- lampen in de spiegels ziet, maar je kan niet altijd inschatten hoe ver de andere auto is en hoe snel hij nadert. Dat kan verwarrend zijn voor onervaren piloten.” Goossens: “De ene ziet ’s nachts goed, de andere niet. Mij hebben ze al dikwijls opgespaard voor de nacht. Met vakantie rij ik ook lie- ver ’s nachts.” De 24 Uur zijn naast een race ook een feest naast de piste. Merk je daar als rijder iets van? Derdaele: “Als je rijdt, merk je wel wat beweging rond de baan. Als er optredens bezig zijn, zie je soms de spots en de rook. Soms hangt er ook een geur van een barbecue of van een vuurtje dat de marshalls stoken. Belgium Racing heeft een feesttent en het is mijn plicht om daar een paar keer mijn hoofd te laten zien. Maar lang blijf ik daar niet babbelen, omdat jede focusbij de race wil houden. Je sluit je af voor het randgebeuren.” Goossens: “Je voelt, hoort, ziet en ruikt de vibe wel. Maar ons feest is hier: in de box en op de piste.” X Magnus op pole - Gilles Magnus zette de Norma van Russell by PK Carsport op pole met een rondje in 1:26.569. Hij klopte Stienes Longin, Sam Dejonghe en Pieder Decurtins. Snelste GT was Ales Jiracek met een Praha. (mc) Marc Goossens en Dylan Derdaele, samen goed voor tien zeges in de 24 Uur van Zolder. FOTO JEFFREY GAENS AUTOSPORT Marc Cornelissen 24 UUR VAN ZOLDER