Persoverzicht september 2021

14 SPORTREGIO MAANDAG 20 SEPTEMBER 2021 BASKETBAL ZESTIENDE FINALES BEKER VAN BELGIË LOMMEL 61-93 BERGEN Lommel toont tanden in tweede en derde quarter Bergen is natuurlijk Oosten- de niet en het Covid Safe Tic- ket zal ook wel mensen thuis gehouden hebben. Geen over- volle tribune dus voor het be- kertreffen tegen de vice-kam- pioen. Na minder dan 2 minu- ten hadden de Henegouwers de voorgift al opgehaald (7-8) en met nog eens een 0-12 tus- senspurt hadden Torres, Nze- kwesi en Henson de kwalifica- tie eigenlijk al op zak: 12-30 (8’). “Onze start was heel slecht. We doen dingen die we niet op training doen. We werden overspeeld”, gaf coach Ronnie McCollum toe. “We dribbelen te veel. We spreken en roteren niet in verdediging. We ken- den nochtans al hun spelsyste- men.” Met bommen van Jacobs en Maesen toonde Lommel dat het nog leefde. In het tweede en een groot deel van het derde quarter toonde de thuisploeg wat ze in haar mars heeft (45- 56). Maar vermoeidheid en de bredere Bergense bank zorg- den toch voor een dertiger. Goede momenten “Dit was te verwachten. Ber- gen is een straffe ploeg. Eigen- lijk viel het nog wel mee. In het tweede en het derde quarter hebben we heel goed gespeeld. We komen terug tot op 11 pun- ten maar dan lopen ze terug uit”, stelde Bram Schelkens vast. “We hebben goede momen- ten gehad en we hebben laten zien dat we geen meeloper zijn”, was ook Matts De Keus- ter vooral tevreden over het tweede – en derde quarter. “Wat we van deze wedstrijd geleerd hebben is dat we ons spel moeten blijven spelen te- gen een ploeg die fysiek ster- ker is. We moeten agressief blijven. Dan zijnwemoeilijk te stoppen.” “Ik zag goede dingen zowel in aanval als in verdediging met het oog op de competitie”, be- sloot een al bij al tevreden McCollum. Assistent-coach Hilde Kree- mers zat ziek thuis terwijl Toon Wesenbeek zijn weder- optreden deed. Bij Bergen maakte Matthew Hodge zijn debuut in een officiële wed- strijd. “Toen ik me langs de kant mocht gaan opwarmen, begon het toch een beetje te kriebelen”, bekende de 16-jari- ge Houthalenaar. “Het is wel fijn om die ervaring mee te krijgen.” QUARTERS: 1832, 1922 (3754), 1626 (5380), 813. CROONEN LOMMEL: 20/54 shots (waarbij 7/23x3), 14/24 vrijworpen, 31 rebounds. Voorgift 5 punten, KOONINGS 0+3, JACOBS 5+6, SCHELKENS 7+3, DE KEUSTER 2+4, T. CEYSSENS 13+3, Maesen 3+0, Gu­ tierrez 0+1, Montanari 5+1, S. Ceyssens 2+0, Jansen 0+0, Boutsen 0+1, Wesenbeek 0+2. BERGEN: 34/67 shots (waarbij 9/23x3), 16/21 vrij­ worpen, 42 rebounds. TORRES 9+6, MINTOGO 2+3, NZEKWESI 7+6, PASALIC 0+0, HENSON 14+4, Neri 0+0, Cage 4+4, Mortant 2+3, Bronchart 0+2, Peneva 8+9, Tyus 8+3, Hodge 0+0. Einde van het mooie be- keravontuur van Lommel dat in de eerste acht mi- nuten Bergen als een plet- wals over zich kreeg maar in het tweede en het derde kwart liet zien wat het in zijn mars heeft. RAF COMANS Bram Schelkens: “Dit was te verwachten. Bergen is een straffe ploeg.” DICK DEMEY Yachou. “Het was een hele lastige wedstrijd”, bekende coach Imad Bouazzaoui. “Precies wat we hadden verwacht van Char- leroi. We staan twee keer ach- ter, maar lieten weer zien dat we hongerig zijn. We hebben voor elke meter geknokt. Even voor de duidelijkheid: onze doelstelling is nog steeds ons handhaven. Met 9 punten de- gradeer je gewoon aan het ein- de van de rit. Wij hebben nog veel om beter te doen, maar ik ben wel trots op mijn jongens.” Bijtincident FULL Hasselt nam - met doelman Dries Vrancken als uitblinker – de maat van Lier- se: 3-2. Eisden-Dorp haalde het met 8-6 van het Châtelet van Dujacquier, Leo… en Ra- hou, die snel uitgesloten werd na een bijtincident, een Sua- rezke . De bezoekers duidden de arbitrage als schuldige aan voor het 8-6-verlies in Eisden- Dorp. Slechte verliezers? “Ach, als je het wedstrijdverloop ziet, dan zegt dat toch genoeg”, puft Eisdencoach Guy Beckers. “Bij de rust was het 4-1, nadien We doken snel even de ar- chieven in, sinds 2000 konden we geen twee foutloze Lim- burgse speeldagen op een rij terugvinden. Borgloon spant helemaal de kroon. Waar de collega-Limburgers op de ope- ningsdag nog punten verspeel- den, staat Renolim soeverein op kop met 9 op 9. En dat na een drieluik Herentals-Ant- werpen-Charleroi. Onver- hoopt. In Charleroi zegevierde Borgloon vrijdag met 3-4 na opnieuw drie goals van Jawad De drie Limburgse eerste- klassers zijn met een rot- vaart aan het seizoen be- gonnen. Voor de tweede week op rij pakten ze alle drie de volle buit. Een uni- cum sinds de eeuwwisse- ling. Borgloon is alleen en ongeslagen leider. FUTSAL 1STE NATIONALE Renolim Borgloon, FULL Hasselt en Eisden-Dorp winnen voor tweede speeldag op rij alledrie hun wedstrijd IMADBOUAZZAOUI COACH RENOLIMBORGLOON “Even voor de duidelijkheid: onze doelstelling is nog steeds ons handhaven” 5-2, uiteindelijk 8-6. Bij 6-6 hebben we op basis van grinta verdiend het laken naar ons toe getrokken. De ervaren jon- gens nemen het voortouw, maar ik wil toch ook speciaal Brecht Peulen vermelden, ons 19-jarige jeugdproduct. Bij 6-6 zette hij koelbloedig twee 10- meters om.” (jotr) Renolim Borgloon viert de zege in Charleroi en de leidersplaats na een perfecte seizoenstart. IF het niet”, sakkerde Brian Meul- ders. “Om Pelt pijn te doen, moet je in de eerste plaats ver- dedigen en als er iets is wat we nagelaten hebben, dan is het dat wel. Nergens waren we en ook met het balbezit hebben we weinig goeds gedaan. Een wed- strijd om zo snel mogelijk te vergeten.” Tongeren huppelde nochtans vrolijk mee tot 6-6. Niets aan de hand dus tot de motor wel echt aan het sputteren ging. Aanvallend lukte bij de thuis- ploeg niets meer. Het aandeel van Pelt-doelman Van Leeu- wen hierin was niet gering, maar ook defensief liet Tonge- ren het afweten. Siraut, die wel wat ballen stopte, stond plots in een schiettent en vermocht niets tegen de 7-13 aan de rust. Na pauze hadden C. Glesner, Meulders en Qerimi enkele goede momenten, maar het was veel te weinig om Pelt van een riante 25-34-zege te houden. (ik) TONGEREN: Di Giacomo, T. Bolaers 1, Bique Francisque, Devisch 1, Meulders 3, Geradon 1, Rodado 1, Vanhove, Marchal 2, F. Glesner 3, N. Bolaers 2, Qerimi 6, C. Gles­ ner 5, Siraut 1. SPORTING PELT: Van Sloot, Vandenboer, Falke 9, Pronk 2, Tasevski 1, Van Leeuwen 1, Köhlen 7, Deekens, Ko­ nitz, L. Vandebeeck 5, Vossen 2, Schoenaker 6, Denert, Spooren, D. Vandebeeck 1. HANDBAL BENE-LEAGUE TONGEREN 25-34 SPORTING PELT Tongeren geen partij voor een ontketend Pelt: “Een wedstrijd om zo snel mogelijk te vergeten” Dat was ook de mening van Louis Vandebeeck, die zeker in de eerste helft een gesel was voor de Tongerse defensie. “Het liep als een trein. In de be- ginfase waren we even onder de indruk van het Tongers indi- vidueel geweld, maar na goed tien minuten hadden we plots alles onder controle. Met een stevige defensie, met snelle omschakelingen en degelijk- heid in de afwerking kregen we de tegenstander snel op de knieën. We zijn helemaal klaar voor de confrontatie met Ne- derlands kampioen Aalsmeer volgend weekend.” Zwakke Tongerse verdediging Terwijl Pelt een feestje bouw- de in de kleedkamer, likte Ton- geren de wonden. “Ik begrijp Na de 25-28-thuisnederlaag tegen Lions had Sporting Pelt wat recht te zetten. De trip naar Tongeren oogde op het eerste zicht moei- lijk, maar Pelt was gewoon oppermachtig en kreeg met 25-34-winst waar het recht op had. W Bolaerts probeert af te werken maar ook hij kon de Tongerse motor niet opstarten. SERGE MINTEN