Persoverzicht september 2021

sport MAANDAG 20 SEPTEMBER 2021 hbvl.be s26 Dat was ook demening vanLouis Vandebeeck, die zeker in de eerste helft een gesel was voor de Ton- gerse defensie. “Het liep als een trein. In de beginfase waren we evenonder de indrukvanhet Ton- gers individueel geweld, maar na Robin Schoen- aker gaat voorbij Nathan Bolaers. FOTO SERGE MINTEN Na de 25-28-thuisnederlaag tegen Lions had Sporting Pelt wat recht te zetten. De trip naar Tongeren oogde moeilijk, maar Pelt was oppermachtig en kreeg met 25-34-winst waar het recht op had. TONGEREN 25 SPORTING PELT 34 BENE-LEAGUE Ivo Kwanten HANDBAL Tongeren geen partij voor ontketend Sporting Pelt goed tien minuten hadden we plots allesonder controle.Met een stevige defensie, met snelle om- schakelingen en degelijkheid in de afwerking kregen we de tegen- stander snel op de knieën. We zijn helemaal klaar voor de confronta- tie met Nederlands kampioen Aalsmeer volgend weekend.” Terwijl Pelt een feestje bouwde in de kleedkamer, likte Tongeren de wonden. “Ik begrijp het niet”, sakkerde Brian Meulders. “Om Pelt pijn te doen, moet je in de eer- ste plaats verdedigen en als er iets is wat we nagelaten hebben, dan is het dat wel. Nergens waren we en ook met het balbezit hebben we weinig goeds gedaan. Een wed- strijdomzo snelmogelijk te verge- ten.” Tongeren huppelde nochtans vro- lijk mee tot 6-6. Tot de motor aan het sputteren ging. Aanvallend lukte niets meer. Het aandeel van Pelt-doelman Van Leeuwen hier- in was niet gering, maar ook de- fensief liet Tongeren het afweten. Siraut, die wel wat ballen stopte, stond in een schiettent: 7-13 aan de rust.Na pauze haddenC.Gles- ner, Meulders en Qerimi enkele goede momenten, maar het was veel te weinig om Pelt van een ri- ante 25-34-zege te houden. TONGEREN: Di Giacomo, T. Bolaers 1, Bique Francisque, Devisch 1, Meulders 3, Geradon 1, Rodado 1, Vanhove, Marchal 2, F. Glesner 3, N. Bolaers 2, Qerimi 6, C. Glesner 5, Siraut 1. SPORTING PELT: Van Sloot, Vandenboer, Falke 9, Pronk 2, Tasevski 1, Van Leeuwen 1, Köhlen 7, Deekens, Konitz, L. Vandebeeck 5, Vossen 2, Schoenaker 6, Denert, Spooren, D. Vandebeeck 1. hebbenwe op basis van grinta ver- diend gewonnen. De ervaren jon- gens nemen het voortouw, maar Brecht Peulen, ons 19-jarige jeugdproduct, zette bij 6-6 koel- bloedig twee 10-meters om.” voor het 8-6-verlies in Eisden- Dorp. “Ach, als je het wedstrijd- verloop ziet, dan zegt dat toch ge- noeg”, puft Eisdencoach Guy Beckers. “Bij de rust was het 4-1, nadien5-2, uiteindelijk8-6.Bij 6-6 den-Dorp haalde het met 8-6 van het Châtelet van Dujacquier, Leo…enRahou, die snel uitgeslo- ten werd na een bijtincident, een Suarezke . De bezoekers duidden de arbitrage als schuldige aan op kop met 9 op 9. En dat na een drieluik Herentals-Antwerpen- Charleroi. Onverhoopt. In Char- leroi zegevierde Borgloon vrijdag met 3-4 na opnieuwdrie goals van JawadYachou. “Hetwas een lasti- ge wedstrijd”, bekende coach Imad Bouazzaoui. “Precies wat we verwachtten van Charleroi. We staan twee keer achter, maar lieten zien dat we hongerig zijn en knokten voor elke meter. Even voor de duidelijkheid: onze doel- stelling is nog steeds ons handha- ven.Met 9puntendegradeer je ge- woon aan het einde van de rit. Er is nog veel wat beter kan, maar ik ben wel trots op mijn jongens.” FULL Hasselt nam - met doel- man Dries Vrancken als uitblin- ker – de maat van Lierse: 3-2. Eis- Renolim Borgloon beleeft een droomstart en staat aan de leiding in de hoogste klasse FOTO SVEN DILLEN Borgloon ongeslagen op kop We doken even de archieven in, sinds 2000kondenwegeen twee foutloze Limburgse speeldagen op een rij terugvinden. Bor- gloon spant de kroon. Waar de collega-Limburgers op de ope- ningsdag nog punten verspeel- den, staat Renolim soeverein FUTSAL 1E NATIONALE De drie Limburgse eersteklas- sers zijn met een rotvaart aan het seizoen begonnen. Voor de tweede week op rij pakten ze alle drie de volle buit. Een unicum sinds de eeuwwisse- ling. Borgloon is alleen en ongeslagen leider. Na nederlagen tegen achter- eenvolgens Tongeren en Aals- meer liet Initia Hasselt op de derde speeldag zijn eerste zege optekenen in de BENE-Lea- gue. Slachtoffer van dienst was Atomix. De thuisploeg deed het in de eerste helft nochtans verre van onaardig. Het had zelfs even een voorsprong van drie doelpuntenmaar opdertig seconden van het einde van die Initia Hasselt boekt zijn eerste overwinning eerste helft nam Initia het com- mando over, 12-13. Een versnelling hoger Waar Initia voor de rust makjes en traag acteerde schakelde het in de tweede helft naar een hogere versnelling. Hasselt ging agressie- ver verdedigen en was een stuk sneller in de omschakelingen. Atomix keek al snel tegen een ver- schil van vijf aan en drong niet meer aan.VoorHasselt eenopste- ker in het vooruitzicht van de thuiswedstrijd tegen Quintus aanstaande zaterdag. HASSELT: Bertels 6, Degbey 3, Gevers 4, Heeren 5, Versteegden 2, D’Hanis 7, Van Der Goten 1, Baart 3. ATOMIX 24 HASSELT 31 BENE-LEAGUE Ivo Kwanten Jo Trekels Voor nieuws en extra reportages in de zaal www.hbvl.be/zaalsporten Na de 33-12-nederlaag op het veld van Uilenspiegel kon ge- steld worden dat DHC Over- pelt zijn start in eerste nationa- le compleet gemist had. “De voorbereiding op die wedstrijd verliep verre van ideaal”, aldus trainer Thomas Peeters. “Ziek- te en pijntjes links en rechts zorgden ervoor dat een aantal speelsters niet fit aan de wed- strijd kon beginnen. Reden te- meer om tegen de ex-ploeg van T2 Conny Scheepers wat recht te zetten.” En dat gebeurde, maar niet zonder slag of stoot. In de eer- ste periode bedroeg de voor- sprong even vier doelpunten (10-6 in de 20’) maar Waas- munster liet het daar niet bij en halveerde nog voor de rust die achterstand (114-12). Aan- klampen deden ze ook in de tweede helft. Bij een 24-23- stand (54’) was niets beslist. Noten maakt het verschil voor Overpelt Ingrijpen en beslissen Tijd voor Elien Noten om in te grijpen. Met vier doelpunten stond ze inde slotfase garant voor een 30-26-zege. Noten was met in totaal acht doelpunten beste af- werkster bij haar ploeg. Die acht treffers kwamen er allen in de tweede helft. DHC OVERPELT: Hermans 4, A. Noten 4, Gijbels 3, Steyvers 2, Kerkhofs 1, E. Noten 8, Conny 2, Kuppens 1, Pellens 3, Cuyvers 2, Damen 2. DHC OVERPELT 30 WAASMUNSTER 26 VROUWEN EERSTE NATIONALE Ivo Kwanten Elien Noten, archiefbeeld. FOTO DICK DEMEY