Persoverzicht september 2021

WR SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Pieter Franssen en Reinout Vangeel sportwest@nieuwsblad.be ROESELARETIELT IZEGEM Chesney Vanden Abeele (VP Gits): “Ik zou graag nog eens promoveren” “We moeten wel eerlijk dur- ven toegeven dat we nog geen topper hebben ontmoet”, rela- tiveerde Taillieu de zes op zes bij de start van de competitie. “Zaterdag tegen Nieuwkapelle speelden zij één keer de coun- ter goed uit, maar wij scoor- den toch drie keer en twee goals werden afgekeurd. We troffen ook een paar keer het kader”, aldus Chesney Vanden Abeele. “Zonder ongelukken moeten we dit seizoen kunnen meedoen. Ik zit hier al vanaf mijn zesde en wil graag nog eens promoveren.” (kv) Trainer Ringo Taillieu en clubicoon Chesney Vanden Abeele staan na de 3-1- overwinning tegen Nieuw- kapelle nog altijd met het maximum met VP Gits. Dries De Backer (GL Ruiselede): “We blikken terug op geslaagde start” “Zoals elke ploeg zijn we nog wat op zoek naar ons ritme”, , zegt aanvoerder Dries De Bac- ker. Na meer dan 1,5 jaar niet voetballen moeten we plots twee weken midweekmatchen spelen. Dat kruipt in de kleren. Als je bovendien niet voldoen- de scoort, kun je geen matchen winnen. Los daarvan was het wel plezant om eens tegen Wingene te spelen. Normaal is dé derby tegen Doomkerke, maar met Wingene hebben we er een extra burenduel bij. Met negen op vijftien staan we nog altijd knap vierde en kunnen we terugblikken op een ge- slaagde start.” (av) Groene Leeuwen Ruiselede kon zijn goeie start niet be- vestigen en verloor met 2-1 de derby in Wingene. Johan Vandeputte(SC Wielsbeke B): “Ons voetbal kan nog een stuk beter” “Wij wonnen verdiend van Ingelmunster B en Avelgem B. Over de resultaten kan ik dus niet anders dan tevreden zijn”, geniet T1 Johan Vandeputte van de goede start. “Toch ben ik ervan overtuigd dat ons voetbal nog een stuk beter kan en dat is zeker hoopvol naar de toekomst toe. Ondanks onze zes op zes moeten de spelers met de voeten op de grond blij- ven, want zaterdagavond krij- gen zij met Kuurne zware kost voorgeschoteld. Ik zag hen al aan het werk en in elke linie hebben zij goeie spelers lopen. Ze worden trouwens niet voor niets bij de titelkandidaten ge- noemd.” (ids) Johan Vandeputte debu- teerde als hoofdtrainer met een zes op zes. VOETBAL 4DE PROVINCIALE A VOETBAL 4DE PROVINCIALE B VOETBAL 4DE PROVINCIALE C VOETBAL 4DE PROVINCIALE C Pieter Danneels (KFC Aarsele): “Een meer dan deugddoende driepunter” “Ik kan hier alleen maar te- vreden mee zijn”, vertelde coach Pieter Danneels achter- af. “Aan de rust stonden we al 0-3 voor en was de match ei- genlijk gespeeld. In de tweede helft controleerden we de match. Vorige week tegen Sta- segem verdienden we eigenlijk al een gelijkspel. We verloren met overdreven cijfers. Dit spoelden we deze week door met een ruime en deugddoen- de zege. Dit is fijn voor het be- stuur, de spelers en de suppor- ters. Een zeer welgekomen driepunter. Hopelijk zijn we nu vertrokken en kunnen we hierop verder bouwen tegen Avelgem B.” (av) KFC Aarsele won overtui- gend met 0-4 bij SV Ingel- munster B. RALLY Wim Lootens overleden Voormalig rallypiloot Wim Lootens is zondag op 41-jarige leeftijd over- leden. De geboren Tieltenaar was van 2000 tot 2017 actief met o.a. een Citroën Saxo, Renault Clio, Mit- subishi Lancer Evo 6 en BMW M3. Samen met zijn trouwe copiloot Bert Minne behaalde hij vier algemene overwinningen, waaronder een zege voor eigen volk in het Criterium van de TAC Rally in 2006. (jdh) WIELRENNEN ELITE GRAND PRIX DE WALLONIE Gianni Vermeersch werd ondanks een lek- ke band op een slecht moment vijf- de in de Grand Prix de Wallonie. Christophe Laporte haalde het. Gi- anni Marchand was 24ste, Xandro Meurisse 29ste. Sep Vanmarcke maakte een tijd deel uit van een kopgroep van negen. Ook Baptiste Planckaert reed zich in de kijker. (tvm) RONDE VAN LUXEMBURG Kenny Molly maakte ook in de koningin- nenrit van de Ronde van Luxemburg deel uit van de vroege vlucht. Hij behield de bergtrui. Marc Hirschi sloeg een dubbelslag. Mauri Vans- evenant was 31ste, op vijf minuten van de Zwitser. Cériel Desal werd 81ste en Molly 104de. (tvm) JELLE WALLAYS zal dit jaar om me- dische redenen niet meer in actie komen. De Stadenaar ligt net als Piet Allegaert tot eind 2023 onder contract bij het Franse Cofidis. (tvm) BELOFTEN GREG LUYSSEN moet na acht jaar noodgedwongen stoppen met wiel- rennen. De 22-jarige Adinkerkenaar werd onlangs onwel in koers. On- derzoeken brachten aan het licht dat zijn hartspier verzwakt is. De be- lofte van vind! cycling project werd dit jaar nog vierde in Oostende. (tvm) LENNERT CAPPAN werd 24ste in de Omloop van Eurode, manche van de Nederlandse Topcompetitie. De pro- vinciale beloftenkampioen gaf an- derhalve minuut toe op de Neder- lander Bart Lemmen. (tvm) ELITE Z/C & BELOFTEN BREDENE GILLES BORRA Gilles Borra mocht juichen in Bredene. De renner van EFCL&RVulsteke was duidelijk sneller dan zijn medevluchters Niclas Marthe, Robin Orins en Victor Vercouillie. David Desmecht werd op twintig secon­ den vijfde voor Jeroen Huysser. Thieme Van Ruym­ beke won de sprint van het peloton voor de zeven­ de prijs. Jens Vandenbogaerde, Cédric Defreyne en Jo Maes vervolledigden de top tien. (tvm) KALENDER ELITE Z/C & BELOFTEN: Westkerke: 115 km, start 16u TENNIS JEROEN VANNESTE verloor op het ITF-tornooi (25.000 dollar) in Ma- drid zijn eerste enkelduel tegen de Spanjaard Mario Gonzalez Fernan- dez (ATP 2054) met 6-2/7-6. (bl) BK JEUGD Op dag één van het BK voor de jeugd in Sprimont won Tho- mas Debussche in J11 met 3-4/4-1/ 1-4 van Max Roland. In de halve fi- nale ontmoet hij Mutsch. Vic Igodt haalde het met 3-4/1-4 van Mathis Henry en speelt tegen Pauwels. In J13 ging Nand Vandepoele voorbij Nik Denotté (5-7/6-4/6-2) naar de halve finale. Noor Ceulemans haal- de het in M10 met 4-2/4-0 van Pauli- ne Hua. Nu wacht Zineddine. (bl) VOETBAL 2DE PROVINCIALE FC POPERINGE vond met Sulaiman Shabi (30) een nieuwe spits. De ex- speler van KV Oostende, FC Turn- hout, Kapellen en Duffel zat sinds vorig seizoen zonder club. (av) 4DE PROVINCIALE B VC WINGENE SINTJORIS SPORTIEF 21 Doelpunten: 15’ Deconinck 10, 17’ Vanoosthuyse 11, 83’ Standaert 21. HANDBAL 1STE NATIONALE Luc Vercauteren (Apolloon Kortrijk): “Vechten voor plaatsje in de play-offs” “Het voorbije jaar hebben we weinig samen getraind”, kijkt trainer Luc Vercauteren terug op de voorbije periode. “In mei en juni hebben de spelers vo- lume gekweekt en gewerkt aan hun conditie. Sinds eind juli zijn we begonnen aan de voor- bereiding van het nieuwe sei- zoen met wekelijkse trainin- gen en oefenwedstrijden.” “Weinig ploegen zullen er klaar voor zijn”, denkt de Kortrijkse trainer. “Zo veel maanden inactiviteit, dat maak je niet zomaar goed. Dat zag je bijvoorbeeld in de be- kerwedstrijd tegen Izegem. 5-5 na twintig minuten, dat is in handbal abnormaal.” “Spelers zijn nog onwennig en het balgevoel is zeker nog niet top. Het zal tijd kosten om een aanvaardbaar peil te be- reiken. Uiteraard merk je toch wel progressie, maar de coro- nasituatie heeft gevolgen in al- le geledingen. Zeker ook in de jeugdploegen. 18-jarigen bij- voorbeeld moeten meteen overstappen naar de eerste ploeg of naar de ligaploeg. Dat is niet evident.” Apolloon werd uitgeschakeld in de beker. “Klopt,” reageert Vercauteren. “De omstandig- heden zaten ook tegen en we hadden ongelooflijke tegen- slag. Spelers vielen door bles- sure of door corona uit en we hebben nauwelijks de partij kunnen voorbereiden. In de competitie is één van onze doelstellingen om de play-offs te halen. Dat moet haalbaar zijn, maar we zullen er wel el- ke week voor moeten voor knokken.” (jak) Voor Apolloon Kortrijk is het nog een weekje wach- ten voor de aanvang van de competitie. Apolloon, vori- ge week nog in de beker van België uitgeschakeld door Izegem, is op de eerste speeldag bye. Wim Vandewalle (HBC Izegem): “In beker vertrouwen getankt voor de competitie” “De kern is kwalitatief ge- lijk gebleven”, zegt voorzit- ter Wim Vandewalle. “Er zijn nauwelijks wijzigingen. Een aantal jongeren trainen nu met de eerste ploeg. Zij zullen zeker hun kans krij- gen. In elk geval is onze kern breed genoeg om eventuele blessures op te vangen.” “Het voorbije jaar hebben onze spelers individueel ge- traind of in kleine groepjes. Sedert mei trainen we weer in de zaal. Wat je merkt, is dat de conditie goed is. De spelers hebben goed ge- werkt. Maar het balgevoel, dat is iets anders. Zo veel maanden zonder bal trainen is vanzelfsprekend nefast. Dat geldt uiteraard ook voor onze tegenstanders. Ik denk wel dat er op die manier wat kwaliteit verdwenen is in het handbal. Toch maak ik me sterk dat die kwaliteit bij Izegem zeker gebleven is.” “Zo zag ik een gretige spe- lersgroep in onze bekerwed- strijd bij Apolloon Kortrijk”, aldus Vandewalle. “De hon- ger naar de nieuwe competi- tie is heel groot. In onze voorbereiding speelden we vier wedstrijden tegen ploe- gen uit eerste nationale. Daarvan wonnen we er drie. En we klopten zondag in de Beker van België ons ‘zwarte beest’ Apolloon Kortrijk na een solide partij. Uit die overwinning tanken we het nodige vertrouwen voor de nieuwe competitie.” “Onze ambitie moet een plaats in de top zes zijn”, voegt Vandewalle er nog aan toe. “Dat is absoluut haal- baar. We zien later of we eventueel die ambitie nog moeten bijsturen, maar ik ben vrij zeker dat ons sei- zoen zal duren tot half mei, met het spelen van de play- offs dus.” Apolloon Kortrijk-HBC Izegem 19-20: Aaron Vandewoestijne scoort tussen thuisspelers Thiers en Beke door. BART VANDENBROUCKE ZaterdagbegintHBC Ize- gemmet een jaar uitstel aan een nieuwavontuur in eerste nationale.Blijft de vraag hoe de club het voorbije jaar is doorgeko- men en hoe sterk de ploeg zal zijn. De Izegemsevoor- zitterWimVandewalle lijkt er redelijkgerust in. HANDBAL 1STE NATIONALE WIMVANDEWALLE VOORZITTER “Onze ambitie moet een plaats in de top zes zijn” JAN DEPOORTERE VDB