Persoverzicht oktober 2020

Sportregio WOENSDAG 21 OKTOBER 2020 12 S VOETBAL 1STE NATIONALEGAAT DOOR Rupel Boom De competitiein eerste nationale (de hoogste amateurreeks, met Dessel Sport, Rupel Boomen Heist) gaat door. Vorig weekend werden nog vijf van de zeven wedstrijden uitgesteld wegens corona, maar tot nader order komt er geen stopzetting van de competitie.”In deze coronatijden kan alles altijd veranderen, maar tot nader order wordt de volgende speeldag in eerste nationale volgend weekend afgewerkt”, aldus Pierre Cornez van de KBVB. “We wachten uiteraard ook de coronabarometer en sportprotocollen af. Als er een wijziging komt in de planning, dan zullenwe dat zo snel mogelijk communiceren.” (rome) PAARDENSPORT Finale Elite Cup 2020 afgelast Zowel de twee selectiewedstrijden als de finale van de Elite Cup 2020 worden afgelast, door de wijzigingen die plaatsvonden bij de organisatie van JumpingMechelen. (jh) IndoorMastersjumping op 25 november in Massenhoven De IndoorMastersjumpingvan 25 november verhuist van Hasselt naar de Kanaalstraat in Massenhoven. (jh) SNOOKER Competitiestilgelegd Door strengere coronamaatregelen en de sluiting van de horeca is de competitiestilgelegd.Eerstdaags volgt een beslissingover het verdere verloop. (sb) TENNIS ITFMONASTIR EliessaVanlangendonck Eliessa Vanlangendonck(WTA 718) heeft zich geplaatst voor de tweede ronde. De Antwerpse klopte de Letse Marijal Semenistaja met 61/61. In het dubbel plaatste Vanlangen­ donck zich met Bojana Marinkovic (Servië) voor de kwartfinales. Ze wonnenmet 75, 46, 108 van Elena Malygina (Estland) en Darja Semenis­ taja (Letland). (cpm) Bij de Antwerpse eerstenationalers Merksem en Sasja reageren ze gelaten op de genomen beslissingen. “Het opnieuw onderbreken van de com- petitie is voor spelers en supporters bij- zonder jammer, maar voor de gezondheid was dit zeker verantwoord”, zegt Guido Hens, de voorzitter van Merksem. “Als we pas in januari opnieuw voluit mogen trainen en oefenwedstrijden spelen, kun- nen we pas in februari echt weer aan com- petitie gaan denken. Het wordt dus moei- lijk om een volledige competitie af te wer- ken. Ook wij werden al met corona geconfronteerd. De maandag na de match tegen Doornik, die op zaterdag 10 oktober werd gespeeld, kregen wij van de Hene- gouwers te horen dat een van hun spelers de week voordien positief op corona had getest. Daardoor moest heel onze ploeg een week in quarantaine. Ondertussen zijn onze spelers ook getest. Ze waren al- lemaal negatief, al wachten we nog op het resultaat van twee spelers.” “Het was een wijze beslissing om de com- petitie meteen te onderbreken”, zegt Alex Jacobs, de T2 van Sasja. “We beperken onze trainingen nu tot techniek, kracht en fysiek. Dat volstaat zeker om onze jon- gens verantwoord en gemotiveerd bezig te houden. De competitie 2020-2021 zal een soort sabbatjaar worden waarin we tevreden zullen moeten zijn met een fel verkorte versie. Voor onze allerjongsten (geboortejaar 2008) blijven de trainingen en wedstrijden gelukkig onveranderd doorgaan.” (midc) “Het wordt heel moeilijk om een volledig seizoen af te werken” Na amper één speeldag ligt het handbal alweer stil. Vorige week werd de competitie op alle niveaus door de afgekondigde coronamaatregelen opnieuw stilgelegd. De nationaal en regionaal spelende clubs zullen ten vroegste in januari 2021 weer hervatten, de Beneliga werd voorlopig tot 15 november on hold gezet. Handbal 1ste nationale (m) Competitie al na één wedstrijd stopgezet tot minstens januari 2021 Een titel, maar dus geen promotie. Voor Mortsel Stars zou het alvast een spijtige zaak zijn. “Het reglement zegt inderdaad dat er na dit seizoen geen stijgers of da- lers worden aangeduid, maar we hebben vastgesteld dat er in de Gold Division toch heel wat problemen waren”, legt Stars-voorzitter Damon Baesen uit. “Zo gaf Merchtem Cats bijvoorbeeld voor de helft van de wedstrijden forfait en trok Merksem Greys op een bepaald ogenblik hun ploeg terug uit competitie. Ik ben er- van overtuigd dat zoiets bij ons nooit zal gebeuren. Wij hopen echt te mogen pro- moveren. Half januari kunnen de clubs zich inschrijven en worden de beslissin- gen genomen. Voor ons wordt het dus tot dan afwachten.” Mortsel Stars bestaat intussen zeventig jaar. Daarvan speelde de club 68 jaar op het hoogste niveau. In 2000 vierden de jongens uit Mortsel nog de landstitel. “Ik denk dat wij onze plaats op het hoogste niveau zeker wel verdienen. Als we mogen promoveren, zullen we enkele buitenlanders aantrekken, maar wij be- steden ook zeer veel aandacht aan onze jeugd. In totaal tellen we 120 leden, al schommelt dat aantal ieder jaar een beet- je. We zijn in ieder geval een gezonde club en dat zouden we volgend seizoen ook graag bewijzen in de Gold Division. We hebben nu twee seizoen in eerste divi- sie achter de rug. Die bladzijde willen we omslaan. We willen ons weer kunnen me- ten met de beste baseballclubs van België.” (jbr) “Ik denk dat wij onze plaats op het hoogste niveau zeker verdienen” Mortsel Stars heeft de competitie in de eerste divisie op een eerste plaats afgesloten. De club hoopt nu dat de promotie naar de Gold Division volgt, al is dat absoluut nog niet zeker. Het reglement schrijft immers voor dat er na het aparte seizoen wegens de coronapandemie geen stijgers of dalers zullen zijn. Baseball 1ste divisie: Mortsel Stars ClubvanvoorzitterDamonBaeseneindigt opeersteplaatsenwilweer hogerop Na twee verloren seizoenen bij Zwarte Leeuw en Vosselaar was Hairemans nochtans vol goede moed aan zijn avontuur bij Hoog- straten begonnen. Zijn knie hield ook stand, maar de motivatie bleek niet groot genoeg meer te zijn. “Ik ben twee jaar out geweest met een knieblessure en had echt het gevoel dat ik het voetbal mis- te”, vertelt Hairemans. “Ik dacht dat ik er alles aan zou doen om weer fit te geraken, maar op dit niveau was dat blijkbaar toch te hoog gegrepen. Het zou te lang duren en ik had het er niet meer voor over omvier keer perweek te trainen. De vrijheid om in het weekend en tijdens de week te doen wat ik wilde, was helemaal weggevallen. Dat had ik toch on- derschat.” Sinds een week voor de competitiestart daagde Hairemans dan ook niet meer op bij Hoogstraten. Hij had nochtans het grootste deel van de voorbe- reiding meegedaan en scoorde onder meer twee keer in een oe- fenmatch tegen De Kempen. “Het ging inderdaad niet slecht, maar hetwasmijnkeuzeomtestoppen. Ik heb nog enkele berichtjes ge- had van spelers die me probeer- den te overtuigen omtochdoor te gaan, maar mijn keuze was ge- maakt. Het heeft ook niets met Hoogstraten temaken, alles bij de clubwas dik inorde. Ikhadechter een serieuze achterstand. Mis- schien had ik meer geduld moe- ten hebben, maar het hoeft ge- woon niet meer voor mij. Ik kan me net zo goed in derde of vierde provinciale gaanamuseren.” Vriendenploeg S.A.V.A. Helemaal stoppen met voetbal- len wil Hairemans nog niet doen. Hij zou graag op een lager niveau spelen, puur voor het plezier. “Ik ben aan het nadenken wat het beste is: dit seizoennog ergens te- kenen of wachten tot volgend sei- zoen. Er hebben al wel enkele ploegen gebeld, maar ikweet niet of Hoogstratenmij zal laten gaan. Nu speel ik elke zaterdagnamid- dag bij een vriendenploeg, S.A.V.A. Mijn schoonbroer Lee Colin speelt daar ook. Daar kan ik lachenenmeamuseren.Nuhebik ook weer de tijd om alle matchen van mijn tweelingbroer Geoffry (die bij KV Mechelen speelt, nvdr.) te bekijken. Dat deed ik de voor- bije twee seizoenenook al.” “Ik kan me net zo goed in provinciale amuseren” Hoogstraten zal na de coronabreak niet meer kunnen rekenen op Dimitri Hairemans. De 29-jarige aanvaller vindt de motivatie niet meer om terug te keren op nationaal niveau en overweegt nu een verdere carrière in het provinciale voetbal. 29-jarige Dimitri Hairemans geeft het voetballen in de nationale afdelingen op Voetbal 2de afdeling VV B: Hoogstraten Dimitri Hairemans in het shirt van Hoogstraten. Het is een zeldzaam beeld, want Hairemans speelde alleen maar enkele vriendschappelijke wedstrijden voor de club. FOTO SMB STEVEN ROSIERS