Persoverzicht oktober 2020

AM SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Franky Clemminck sportantwerpen@nieuwsblad.be MECHELENLIER VOETBAL 1B PRO LEAGUE LIERSE KEMPENZONEN “We legden Union te weinig in de weg” De best wel sterke competi- tiestart van Lierse deed even anders vermoeden, maar intus- sen weten ze het wel daar op het Lisp na de recente nul op negen. Het behoud verzekeren belooft de komende maanden een hele klus te worden. De hoerastemming van de eerste wekenmoet steeds meer plaats ruimen voor bitter realisme. Zondag moesten de Pallieters pijnlijk de wet van de sterkste ondergaan tegen Union. Zon- der een overdosis mentaliteit was het vooral in de eerste helft David tegen Goliath. “Unionwas een heel sterke te- genstrever, maar zelf hebben we het dit seizoen ook al beter gedaan”, zegt Jo Gilis. “Ik was zelf blij terug op het veld te staan na mijn blessure, maar mijn prestatie was evenmin top. Het verschil tussen beide ploegen was heel groot, maar daarin treffen ook wijzelf schuld. We hebben Union veel te weinig in de weg gelegd, maakten het hen veel te ge- makkelijk. En dan spreek ik vooral over de eerste helft. Na de rust kwamen we iets beter voor de dag.” Al kon Lierse ook dan nooit de indruk wekken de Brusselaars wat in de weg te zullen leggen. “We misten weer dat tikkeltje kwaliteit om de vonk opnieuw in de match te krijgen. De klei- ne kansjes die je krijgt, moet je benutten. Dat deden we niet. We drongenwel aan, maar zon- der de aansluitingstreffer kon Union rustig achterover leu- nen. Kortom, we konden geen aanspraakmaken op punten en gingen terecht onderuit.” De derde nederlaag op rij voor de Lierenaars, die steeds ver- der wegzakken in het klasse- ment. Zaterdag op bezoek bij RWDM is een wederopstan- ding stilaan absolute noodzaak. “Het is geen wedstrijd op le- ven of dood, maar we moeten die negatieve curve wel snel stoppen, al mag deze situatie ons nu ook weer niet dermate verontrusten. We wisten voor- af dat we dit seizoen moeilijke momenten zouden kennen. Het is zaak om er snel uit te ge- raken en daar is onze groep toe in staat, denk ik. We kregen een ferme uppercut van Union, maar moeten nu snel weer recht en de focus op RWDM houden. Er volgen nu enkele afspraken met ploegen van ons kaliber. Dan moeten we abso- luut en bloc bij de pinken zijn.” Jo Gilis slaat mea culpa na derde nederlaag op rij Geen stunt voor Lierse Kempenzonen zondag- avond in de thuismatch te- gen Union. Integendeel, de Pallieters werden met de harde realiteit geconfron- teerd dat de overlevings- tocht in 1B nog heel veel zweet zal kosten. Na drie nederlagen op rij is een re- set overigens aan de orde. KURT GULDENTOPS JOGILIS SPELER LIERSE KEMPENZONEN “We moeten die negatieve curve snel stoppen” Een beeld uit de wedstrijd van Lierse Kempenzonen tegen Union van zondagavond waarbij Jo Gilis foutief wordt afgestopt door Mathias Fixelles. BELGA Herakles ging zondag met 3-1 onderuit bij Daring. Enkele dagen voordien hadden de Lie- renaars dan weer een belang- rijke overwinning bij Braxgata gevierd. Een zes op zes had voor de Lierenaars zeker ge- mogen. Op het veld van Brax- gata kwam Herakles 2-0 ach- ter. Met doelpunten van Nick Haig, Jack Vloeberghs en Amaury Keusters werden de drie punten toch nog binnen- gehaald. “Door die zege tegen Braxgata waren we met vertrouwen naar Daring, een rechtstreekse concurrent voor een plaats bij de eerste acht, afgereisd”, ver- telt Nicolas De Kerpel. “We hadden daar nooit mogen ver- liezen. Het was voor ons een zespuntenwedstrijd. De kan- sen waren er zeker, maar ze gingen er niet in. Jammer, want normaal zijn wij toch be- ter dan Daring.” HOCKEY AUDI HOCKEY LEAGUE NICOLAS DE KERPEL HERAKLES “Kans op zes op zes gemist” De Red Lion van Herakles be- seft maar al te goed hoe be- langrijk straks die plaats bij de eerste acht voor de club is.. “We hadden een zeer goede zaak kunnen doen in het klas- sement. Nu veel punten pak- ken, is zeer belangrijk, zeker omdat iedereen zich zo vlug mogelijk van een plaats bij de eerste acht wil verzekeren. Als je er niet bij bent, speel je voor het behoud en dat brengt toch altijd enige stress met zich mee.” Twee belangrijke wedstrijden Herakles staat nu alweer voor twee belangrijke wedstrijden. Eerst komt Antwerp op be- zoek en dan volgt een bezoek aan Dragons. “Dat worden opnieuw twee wedstrijden die niet gemakke- lijk zijn, maar voor dat geldt ook voor onze tegenstrevers, natuurlijk. Wij geloven zeker dat het kan om bij de eerste acht te eindigen. En het be- houd moeten we al absoluut verzekeren”, besluit Nicolas De Kerpel. (jbr) De 53-jarige Kathleen De Wolf won op de meeting in Eeklo za- terdag het gewichtwerpen bij de masters met 12m90. In het ha- merslingeren moest ze nipt de duimen leggen voor haar eeuwi- ge concurrente Ingrid Vos. Het gewichtwerpen voor vrouwen gebeurt met een gewicht van 7,26kg met handvat. De Wolf’s tuig landde het verst: 12m90. Ingrid Vos (11m92) werd twee- de. In het hamer waren de rol- len omgekeerd: 37m62 voor Vos en 37m32 voor De Wolf. “Ik ben heel blij dat ik nog eens een aan- vaardbare prestatie in het zwaargewichtwerpen heb neer- gezet”, zegt Kathleen De Wolf. “Met mijn prestatie in hamer kan ik ook wel leven. De vorige meetings begon ik systematisch verder te gooien, maar ik had gehoopt om stilaan opnieuw 38 à 39m op het bord te zien. Wie weet zit de komende weken de 40m er nog in.” ATLETIEK WERPMEETING EEKLO KATHLEEN DE WOLF RAM “Prestaties gaan in stijgende lijn” De vorm van de Mechelse gaat in stijgende lijn na een mindere periode. “In januari zat ik rede- lijk in vorm. Dan was ik even wat ziek, waardoor de indoor- prestaties in februari tegenvie- len. Daarna kwam de coronape- riode waarin het enorm druk was op het werk. Ik moest wer- ken aan 200%waardoor ik er fy- siek een beetje onderdoorging. De eerste wedstrijden na de heropstart waren ronduit slecht, maar het gaat nu in stij- gende lijn. Iedere week gooi ik wat verder. Ik plan nog een wedstrijd in Luxemburg en ko- mend weekend doe ik nog de werpvijfkamp in Sint-Niklaas. Ik zou heel graag tonen dat ik dat toch nog kan. Als ik nu nog een weekje goed recupereer, komt er daar hopelijk nog iets moois uit de bus.” Naast atlete is ze ook een ge- dreven trainster. “Daar steek ik ook veel tijd in. Ik geef training aan een groep werpers van OL- SE Merksem en aan de jeugd van RAM. Dat gaat wel wat ten koste van mijn eigen trainingen. Bij RAM hebben we bij de pu- pillen trouwens enkele zeer jon- ge talenten die erg goed bezig zijn en dat is fijn.” (basp) VOETBAL 3DE AFDELING VV B RC MECHELEN RC Mechelen traint voorlopig twee keer in plaats van drie keer per week, telkens op dinsdag en op donderdag. Oefenwedstrijden last Racing niet in. Dat kan veranderen als er een datum voor de herop- start van de competitie gekend is. (gf) ATLETIEK BK SNELWANDELEN ZILVER VOOR LIESBET DE SMET Liesbet De Smet haalde zondag zil- ver op het Belgisch kampioen- schap 10km snelwandelen in Cha- relroi. Ze had 1u01’08” nodig voor haar 25 baanrondjes. (basp) BILJART 1STE AFDELING NIDM MISTER 100 LIER EN OP DE MEIR Op de vierde speeldag in eerste af- deling interclub drieband won Mis- ter 100 Lier 1 met 6-2 van Kortrijk- se 1. Op De Meir 1 Emblem ver- sloeg De Witte Molen Sint-Niklaas met 6-2. Op De Meir en Mister 100 delen de leidersplaats met zeven punten. (gf) HANDBAL HEIST EN WELTA MECHELEN Heist en Welta Mechelen spelen dit kalenderjaar geen wedstrijden meer. Als de coronacrisis het toe- laat, worden de regionale en de nationale competities in januari 2021 hervat. (gf) KORFBAL PUTSE/BORNEM/JOKI De korfbalbond liet de clubs vrij te beslissen of zij al dan niet de ge- plande wedstrijden zouden spelen. Zowel Putse als de tegenstander van Bornem, met name RKC uit Re- tie, vonden dat niet aangewezen. Hun wedstrijden worden op een la- tere datum gespeeld. Joki Itegem had sowieso een vrij weekend. (lce) ROEIEN BK IN HAEWINKEL LOIC PEETERS Op het BK roeien in Hazewinkel be- haalde Mechelaar Loic Peters (ARV) in de A-finale juniores in dubbel twee een tweede plaats op de 2000 meter. In dubbel vier werd Peters met zijn team vierde op de 2000 meter. (gf) WIELRENNEN BK TIJDRIJDEN GEANNULEERD TOON STIPPELMANS Het Belgisch kampioenschap tijd- rijden voor de jeugd van zaterdag in Borlo werd door de verstrengde coronamaatregelen geannuleerd. Toon Stippelmans, die even met het idee speelde om er aan deel te nemen maar daar bij gebrek aan een tijdritfiets aan twijfelde, hoeft zich daar nu niet verder om te be- kommeren. (lce) VOLLEYBAL GRIEKSE LEAGUE CUP BRAM VAN DEN DRIES heeft met PAOK Thessaloniki het voor- bije weekend een goede start ge- nomen in de Griekse League Cup. PAOK, met een sterke Van den Dries, won zijn twee wedstrijden in de groepsfase van de League Cup met 3-0. Iraklis en Filippos gingen voor de bijl. Door de twee zeges is PAOK al zeker van een plaats in de halve finales van de League Cup. (mabe)