Persoverzicht mei 2021

sport MAANDAG 31 MEI 2021 hbvl.be s15 N ochtans deed Tonge- ren het in het eerste kwartier uitstekend. Ondanks de rode kaart voor Thomas Bolaers klampten de bezoekers aan tot 9-8. Doelman Arjan Versteijnen eiste dan een hoofdrol op. De Nederlander maakte vuurpijlen van Marchal, Devisch en Qerimi onschadelijk, scoorde zelf vanuit zijneigendoel- gebied en zette Glorieux vrij voor de Tongerse doelman. Bocholt bij 13-9 aan de rust in ie- der geval op rozen. En die domi- nantie zette zich ook in de tweede helft voort. “In vergelijking met de heenwedstrijd gaven we nu wel thuis in verdediging”, legt Bart Lenders uit. “Nu wel snelle om- schakelingen en gemakkelijke doelpunten en zo krijg je een te- genstander als Tongeren op de knieën.” Diep in de tweede helft bedroeghet verschil zelfs even tien doelpunten. Het slotwoord in deze halve finale was voor Tho- mas Driesen die met drie heerlijke treffers vanop links de eindstand op 29-21 bepaalde. “En daarmee zittenweverdiend inde finale”, al- dus Serge Spooren. “In tegenstel- ling tot de heenwedstrijd waren wij het diehet tempobepaaldenen al snel bleek dat de tegenstander niet mee kon.” “We hadden stiekem gehoopt op een plaats in de finale, maar erop rekenen deden we zeker niet”, gaf Jean-Luc Grandjean van Tonge- ren toe. “Het gelijkspel in de heen- wedstrijdwas een kunststukje van onze kant. In de return verliezen we dan al snel Thomas Bolaers met een rode kaart en toenwas het al einde verhaal.” Visé Tegenstander vanBocholt inde fi- nale wordt nog maar eens Visé. Een vierde finale op rij tegen de Luikse tegenstander. De finale wordt zaterdag aanstaande in Hasselt gespeeld. In tegenstelling tot de voorbije jaren geen best of three, maar één wedstrijd die over de hoofdprijs beslist. Verlengin- gen en de beslissing na het nemen van strafworpenbehoort allemaal tot de mogelijkheden. BOCHOLT: Leroy, Versteijnen 1, Winters 3, Kooijman 2, Wauters 1, Glorieux 4, Jaeken, Spooren 5, Valkenborgh 1, Lamers 1, Driesen 3, Roelants, Claessens, Colman 2, Rola 6. TONGEREN: De Knegt, Vanhove, T. Bolaers, Devisch 2, Geradon 1, Rodado, Merken, Marchal 1, F. Glesner 6, Gevers 2, N. Bolaers 2, Qerimi 2, C. Glesner 5. SCHEIDSRECHTERS: Peeters en Van Loock. Bocholt bekroont dominantie met finaleplaats Bocholt heeft zich geplaatst voor de Belgische titelfinale. De heenwedstrijd in Tongeren eindigde afgelopen woensdag op een gelijkspel (26-26) maar in de return was Bocholt een maatje te groot voor de Zuid-Limburgers. Serge Spooren (Bocholt, centraal): “Wij bepaalden het tempo en de tegenstander kon niet mee.” FOTO DICK DEMEY DICK DEMEY ACHILLES BOCHOLT 29 HC TONGEREN 21 HANDBAL Ivo Kwanten HC VISÉ 33 SPORTING PELT 31 Visé staat in de finale HC Visé heeft zich geplaatst voor de finale van het Belgisch kampioenschap. De Luike- naars, die eerder al de heen- wedstrijd in Pelt wonnen, waren ook in de thuiswedstrijd te sterk voor de Limburgers. Maar de overwinning hebben ze niet cadeau gekregen. Pelt was in de eerste helft, die met 13-15-cijfers werd afgesloten, en in de eerste tien minuten van de tweede helft zeer goed bij de les. “Op dat moment hadden we bij een 19-22-score zelfs uitzicht op een plaats in de finale”, sakkert T1 Bjorn Timmermans. “Helaas doen we het dan even minder. We pakken dom balverlies, lopen tegen snelle counters aan en geven de organisatie in verdedi- ging weg. En zo heeft Visé het natuurlijk graag.” Van 19-22 ging het inderdaad snel naar 26-23 (50’) en was het einde verhaal voor Sporting Pelt, dat zaterdag in Hasselt tegen Tongeren mag spelen voor de derde plaats. “Natuurlijk zijn we blij met die plaats in de finale”, haalt Korneel Douven van Visé opgelucht adem. “Zeker toen Danesi geblesseerd uitviel kreeg ik het even benauwd. De spoeling op de bank is al erg dun, maar nog maar eens kwam tot uiting dat mijn ploeg conditioneel in orde is en dat ook het tactisch plannetje - zeker in de tweede helft - werkte. (ik) VISÉ: Bello 3, Brixhe 4, S. Danesi 3, Kedziora 1, Vancosen 6, Gava 3, Hadzic 8, Cusumano 1, Lahonda 3, Massat 1. PELT: Vansloot 2, Falke 2, Jerry 8, Tasevski 3, Vernooy 1, Köhlen 7, Pepels 4, Pedic 2, D. Vandebeeck 2. SNOOKER Alle Belgen uitgeschakeld in eerste toernooi Q School Geen van de vier Belgische deelnemers overleefde de tweede ronde van het eerste Q Schooltoernooi in Sheffield. BenMertens verloor zijn eerste wedstrijd tegen Stephens op zwart (3-4). Julien Leclercq, Daan Leyssen en Hans Blanckaert moesten na een zege in de eerste ronde de dui- men leggen voor de ex-profs Cahill, Page en Castle. De vier Belgen krijgen de volgende we- ken nog twee kansen om een van de veertien beschikbare proftickets te pakken. Ben Mertens. FOTO RAYMOND LEMMENS ATOMIX - HASSELT 27-36 Vijfde plaats voor Hasselt Initia Hasselt legde beslag op de vijfde plaats in de Belgische competitie. Initia won na de heenwedstrijd (27-25) ook de return op het veld van Atomix Haacht met overtuigende 27-36-cijfers. De Belgische nationale man- nenploeg werkte dit weekend nog twee wedstrijden af in de European Golden League. Na de overwinning van vrijdag te- gen Letland pakten de Dra- gons zaterdag ook knap de scalp van Spanje (1-3). Zondag gaven de troepen van Fernan- do Munoz gastland Estland partij. Met Limburgers Mar- tijn Colson en Liam McClu- skey in de basis pakten de Bel- Red Dragons kloppen Spanje, maar buigen voor Estland gen vlot de eerste twee sets. Maar Estland, met onder andere Tam- memaa en Aganits (ex-Maaseik) tussende lijnen, snoeptedeBelgen de zege nog af in een spannende VOLLEYBAL EUROPEAN GOLDEN LEAGUE tiebreak (16-18). De Belgische selectie reist nu af naarLetland.Daar gevenze inhet weekend dezelfde drie tegenstan- ders partij. (rkb) Red Dragon Liam McCluskey speelt bij Greenyard Maaseik. FOTO BELGA