Persoverzicht mei 2021

LI SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Jos Huysmans sportlimburg@nieuwsblad.be LIMBURG Niels Marnegrave gelooft in kansen: “We zijn gegroeid” “Ik hoop mijn spelerscarriè- re op een zo mooi mogelijke manier te beëindigen”, zegt de 33-jarige Marnegrave. “Ik wil van elke wedstrijd die nog volgt profiteren en genieten. Dat mogen er nog veel zijn. Niemand had ons een kans gegeven om zo ver te geraken, maar zelf hebben we er altijd in geloofd. We zijn gegroeid naar dit niveau. Al komt het in de play-offs vaak aan op details. Als Knapke in de slot- fase in Aalst de aanvallende rebound niet gepakt had en Melson meteen daarna zijn driepunter niet binnenge- gooid had, had het er heel an- ders kunnen uitzien. Dat zal tegen Oostende ook zo zijn. Alleen straft een ploeg als Oostende elk foutje zonder genade af. Toch ga ik er op- nieuw vanuit dat onze kan- sen 50-50 zijn om ook Oost- ende uit te schakelen. Het vertrouwen is heel groot, dat is een groot verschil met en- kele weken geleden.” Onzekerheid Marnegrave was van 2014 tot 2016 telkens kampioen met Oostende. “Dat was de mooiste periode uit mijn car- rière. We pakten niet alleen de titel, maar ook de beker. Het is heel uitzonderlijk dat je zoiets als speler kan mee- maken, net als de Europese campagne. We hebben heel hard gewerkt op training en tijdens de wedstrijden, maar we hebben ook veel gela- chen.” Sinds hij besliste te stoppen, begon hij steeds beter te spe- len. “De onzekerheid over wat ik volgend seizoen ging doen, zorgde toch wat voor extra druk. Maar nu ik de kans krijg om assistent- coach te worden, is die druk helemaal weg. Ik ben enorm blij dat ik actief kan blijven in de basketbal en iets kan doen wat ik graag doe en waarvan ik altijd gedroomd heb. Het is ook interessant dat ik met het project van de Limburg United Academy kan helpen en coach word van de C-ploeg in eerste landelijke. Zelf heb ik ook ooit als 18-jarige in Bergen mijn debuut gemaakt in eerste regionale. Ik kan nu mijn ervaring doorgeven aan de jongeren. Ik wil hen tonen hoe je moet werken om ooit op het niveau van eerste nati- onale te kunnen spelen.” Limburg United staat voor de derde keer - na 2016 en 2019 - in de halve finale van de play-offs te- gen Oostende. “We heb- ben 50 procent om Oost- ende uit te schakelen”, bedenkt Niels Marnegra- ve, die driemaal kampi- oen werd met de kust- ploeg en nu bij United aan zijn laatste wedstrij- den bezig is als speler. JOHNNY PEETERS Niels Marnegrave: “Ik wil van elke wedstrijd die nog volgt profiteren en genieten.” SERGE MINTEN BASKETBAL EUROMILLIONS LEAGUE - PLAY-OFFS - HALVE FINALES OOSTENDE - LIMBURG UNITED Versteijnen niet Bij Achilles Bocholt testten in de week na de bekerfinale vier spelers positief op corona. Gij- bels, Ceyssens, Koninkx en Versteijnen hebben intussen allemaal een negatieve test af- gelegd. Voor Versteijnen zit de quarantaineperiode er nog niet op, hij moet dus passen voor de wedstrijd in Tongeren. (ik) Arber Qerimi: “Je merkt bij ons dat wissels doorvoeren neerkomt op kwaliteitsvermindering.” DICK DEMEY nu niet meer, maar conditio- neel staan we niet waar we moeten staan. En dat is tegen een ploeg als Bocholt, dat wis- selmogelijkheden zat heeft, om problemen vragen. We gaan er alles aan doen om er een echte wedstrijd van te maken, maar je merkt ook dat wissels door- voeren bij ons neerkomt op kwaliteitsvermindering. Dat kostte ons met zekerheid de overwinning voor eigen pu- bliek tegen Wezet.” Top drie Tongeren heeft Joris Gillé zien vertrekken naar Bevo, Glenn Gevers gaat naar Has- selt en Nick De Knegt zet een punt achter zijn carrière. Ke- vin Siraut (Wezet) en Brian Meulders (Atomix) komen de rangen versterken, maar Qeri- mi hoopt dat de club nog verse krachten zal aantrekken. “De club heeft de ambitie uit- gesproken om volgend seizoen een rol van betekenis te willen spelen in de BENE-League”, aldus de 30-jarige internatio- nal. “Onze spelerskern is mis- schien niet meer zo jong, maar wel zeer ervaren maar helaas ook veel te smal. Jeugd- en li- gaspelers zijn niet klaar om de stap naar de A-kern te zetten. Wordt deze groep niet aange- vuld met bijvoorbeeld een cir- kelspeler en een extra opbouw- speler, dan wordt het volgend seizoen een strijd tegen de de- gradatie. Wordt er wel extra talent in de groep gepompt en krijgen we zo een dubbele be- zetting op elke positie, dan doen we mee voor een plaats in de top drie.” Tongeren plaatste zich voor de halve finales dankzij een ge- lijkspel tegen Wezet en twee zeges tegen Atomix, maar lijkt toch niet klaar voor de duels tegen Bocholt. “Natuurlijk zijn we niet klaar”, zegt spelverdeler Arber Qerimi. ”Nathan Bolaers en Julien Devisch zijn gebles- seerd, enkele andere jongens geraakten tijdens de voorbe- reiding besmet met het coro- navirus. Besmettingen zijn er Tongeren en Bocholt ma- ken onder mekaar uit wie doorstoot naar de finale van het Belgisch handbal- kampioenschap. Vanavond vindt het eerste luik van hun kruisfinale plaats in Tongeren, de return wordt zaterdag in Bocholt afge- werkt. Tongerse spelmaker Arber Qerimi staat voor onmogelijk opdracht: “Conditioneel staan we niet waar we moeten staan” HANDBAL KRUISFINALES BK TONGEREN - BOCHOLT De Averbodenaar leerde de Ko- reaanse vechtsport op jonge leef- tijd bij taekwondoschool Keum- gang uit Diest en maakte op zijn achttiende de overstap naar het Vlaamse topsportteam. Daarin liet hij zich opmerken met een aantal knappe prestaties op we- reldniveau. Zo veroverde Corten in zijn topjaar 2016 brons op het EK en goud op de US Open in de klasse -74. Op het Europese kwa- lificatietoernooi inmei 2021mis- te Corten nipt de kwalificatie voor de Olympische Spelen in de klasse -80. “Mijn grote doel in mijn sport- carrièrewas eendeelname aande Olympische Spelen. Ik was er zeer dichtbij, maar het is jammer genoeg net niet gelukt (Corten verloor in de kwartfinales pas in de verlenging van het Italiaanse reekshoofd Simone Alessio, die zich ook kwalificeerde voor de Spelen, nvdr). Ik kan mij niet op- laden voor een nieuwe olympia- de. Dat zie ik niet meer zitten. Dan ben ik 27 jaar”, aldus Corten. “Ik heb topsport tot nu gecombi- neerd met een online opleiding informatica, maar vanaf komend academiejaar wil ik voltijds gaan studeren ofwel werken in de IT- sector en mijn studies doen in avondschool”, blikt Corten voor- uit. “Of ik volledig kap met tae- kwondo? Ik heb de voorbije ze- ven jaar vijf keer per week in een dojang (trainingszaal, nvdr) hard labeur geleverd. Ik ga nu een klei- ne pauze nemen en daarna zien we wel weer. Natuurlijk zijn er dingen die ik ga missen. Ik hield van de adrenaline die topsport met zich meebracht. Ik heb ook een groot stuk van de wereld ge- zien door mijn sport. Maar nu is het tijd voor iets anders.” (fbr) Nicholas Corten (24) zet punt achter carrière Nicholas Corten (24) heeft een punt gezet achter zijn topsportloopbaan. “Mijn droomén doel was omop de Spelen te geraken. Dat is net niet gelukt. Ik kanmij niet opladen voor een nieuwe olympiade”, zegt Corten. TAEKWONDO VOETBAL PATRO Youngster Baud Terwin- gen (18), die net vóór de corona- pandemie nog succesvol debuteer- de, speelt ook komend seizoen voor Patro. Vanaf september verhuist de jeugdwerking van Patro vanuit het oude complex en terreinen aan de Louis Mercierlaan naar het sport- park. Operatie die ook in het teken staat van de bouwplannen van een nieuw jeugdgebouw in dat sport- park. De club werkt ook aan een re- organisatie in de jeugdwerking. (jmi) ESP. PELT D’Angelo wordt, als opvolger van Werner Follon die naar Hamont verkast, de nieuwe T2 van Esperanza Pelt (3de afdeling). D’Angelo (39) is ex-speler van Ra- cing Genk en Heusden Zolder komt over van Calcio Genk waar hij spor- tief verantwoordelijke was. (path) KSK MEEUWEN KSK Meeuwen (2A) heeft een akkoord bereikt met spits William Niessen (Geleen- Zuid) voor volgend seizoen. (bs) PIRINGEN Piringen (3C) heeft zich versterkt met Laurent Raxhon (Recheine- ment), Bernard Vandebroeck (Heur-Tongeren B), Kevin Jans (Sluizen), Manu Jacobs (Sluizen), Dorian Delcour (Stavelot), Jennis Thyssen (KMR Biesen), Tayfur De- mirkazan (Welkenraedt), Jelle Bel- lefontaine (Kortessem) en Robby Hermans (vrij). Vertrekkers zijn Dennis Heyninck (Sluizen), Manu Moermans (’s Herenelderen) en Tom Crommen (stopt). Kevin Dewil- de wordt de nieuwe T2, hij vervangt Steve Heyninck . (fava) HANDBAL HASSELT De wedstrijden voor de vijfde plaats tussen Hasselt en Atomix zijn ook ingepland. De heenwedstrijd gaat woensdag (20.15u.) door in Hasselt. Zaterdag (20.00u.) wordt de return gespeeld in Wespelaar. Initia-coach Tijl Ha- braken hoopt Bram Versteegden te recupereren. Voor Stijn Gijs worden het de laatste wedstrijden in het shirt van Hasselt, dat zijn eerste ze- ge van het seizoen wil behalen. (ik) BASKETBAL LIMBURG UNITED B Na Joris Fauconnier komt ook de 23-jarige en 1.96 m grote forward/center Cé- dric Blanchart van de Leuven Bears de Limburgse ploeg in Top Divisie 1 versterken. (rac)