Persoverzicht mei 2021

Inde laatstewedstrijd vande poule kon SportingPelt vlot (35-20) af- standnemenvan InitiaHasselt. Met hun tweede plaats startende Noord-Limburgers dinsdagavond de kruisfinales thuis tegenHC Visé. «T1 Bjorn Timmermans schenkt veel aandacht aan de jeugd en de laatste weken kon de talentrijke RobbeSpooren(20) zich indekijker spelen. «Het werd ondanks onze zwakkestartnogeenruimezege te- gen InitiaHasselt», beginthetPeltse jeugdproduct Spoorenzijnanalyse. «Het jonge InitiaHasselt gaat overal gretig van start en net zoals in Bo- cholt kon het na een paar minuten vierdoelpuntenuitlopen. Gelukkig konden we ons snel herpakken en werden na een kwartier spelen de betereploeg. Bij de rust stonder een geruststellendekloof (16-10) ophet bord. Ook na de rust bleef het een leuke partij met veel goals. Uitein- delijkkondenwe ruimzegevieren.» «Ik ben trainer Bjorn Timmermans dankbaar voor de kansen die ik krijg», gaat de spelverdeler voort. «Peltwil de talenten latendoorbre- ken en als we kansen krijgen, moe- ten we die met twee handen grij- pen. Bovendien, ik ben niet alleen, hé. Ook Seppe Vandenboer, Nick Deekens en Door Vandebeeck kon- den zich tonen in deze mini-com- petitie.» Kruisfinales «Iedereenzietdezeminicompetitie als een voorbereiding op volgend seizoen.Wij als spelersdenkendaar anders over. Eens tussen die lijnen wil jeallesgevenomtewinnen.Met onze tweede plaats in de poule moetenwe indekruisfinalesof hal- ve finales Visé bekampen. Ik ver- wacht twee leuke duels. Hoe ik de kansen inschat? Fiftyfifty.» «De Luikenaars hebben een stevig geheel», weet Spooren. «Ze kunnen ook een ruime achterstand recht- zetten.Datbewezenze inTongeren. Anderzijds, dit Pelt is collectief ook sterk enmomenteel weet iedereen dewegnaardenettentevinden. Bo- vendienzijnonzeervarenhoekspe- lers gevaarlijker.» «Ineerste instantiewillenwe trach- ten dinsdagavond een bonus op te bouwenommet eengerusthart za- terdagnaarVisé tekunnenafreizen. Ons doel is minstens de finale spe- len. Tongeren speelt woensdag thuis tegen Bocholt. Die wedstrijd gaan we ook met argusogen vol- gen», besluit de student bouwkun- de inGeel. (GGT) Robbe Spooren (l.) kan ondanks stevig trekwerk van Stijn Gijs (Initia Hasselt) toch uithalen. FotoDemey KRCGenk Ladies is zeker vande eindwinst inPO2. DeGenkieswon- nen thuis tegenCharleroimet 2-1. Omdatmedeleider Eendracht Aalst onderuit schoof inZulteWaregem zijnde Limburgsemeisjes niet meer bij te benen. «Met drie zeges op rij zijnwe de verdiendewinnaar vanplay-off 2», juichte spits Gwen Duijsters, diemet de openingstref- fer eneenassist eengroot aandeel had indeGenkse zege. De nederlaag van concurrent Aalst tegen ZultWaregemwas afgelopen weekend het sein om de play-off in definitieve plooi te leggen. «Voor de wedstrijd wisten we dat Aalst verloren had en dat bij winst de PO2-titel ons niet meer kon ont- snappen», zegt spitsGwenDuijsters. «Wewildendanookdeklusmeteen afmaken en niet wachten tot de ul- tiemeonderlingeconfrontatieopde slotdag. Endat is ons gelukt.» Metdeopeningstreffer eneenassist effende je het zegepad. «Bij het eer- ste doelpunt stuurde Fleur Pauwels de bal ophet juistemoment diep. Ik kapte de Waalse goalie uit en had maar in te tikken. We konden met vertrouwen de pauze in. Net als in deeerstehelftblevenweooknadien de partij domineren en kansen af- dwingen. Jammer dat we tot een kwartiervoor tijdmoestenwachten omde tegenstander helemaal uit te tellen. Het was opnieuw Fleur die mede flankafstuurdeenmijnvoor- zet werd door Hanne Merkelbach binnengeschoven. De buit was bin- nen.» Lijndoorgetrokken Niet alleen een verdiende zege, maar ook een verdiende eindwinst vanplay-off 2. «Zegdatwel.Weheb- ben de lijn van de laatste weken waarin we tien op twaalf pakten, doorgetrokken. Het goede gevoel dat we aan deze reeks overhielden en onze volwassen aanpak gaf de doorslag. En dat met een heel jong team. Toch zetten we vele stappen voorwaarts in onze opleiding. Dit leerprocesgaatGenkLadiesvolgend seizoen nogmeer vruchten opleve- ren. Play-off 1 moet dan het doel worden.» (CLM) Gwen Duijsters (links) en Hanne Merkelbach (midden) zetten hun teamop winst tegen Charleroi. FotoDemey VROUWENVOETBAL SUPER LEAGUE•PO2 HANDBAL BELGISCH KAMPIOENSCHAP Gwen Duijsters (Genk Ladies): «Met drie zeges op rij pakken we verdiend eindwinst» Robbe Spooren (Sp. Pelt): «We zijn klaar voor de komst van HC Visé» BASTIEN TOMA (RCGENK) GEEFT ANDERMAAL VISITEKAARTJE AF «We wilden ons hier graag tonen» VOETBAL EERSTE KLASSE A CHAMPIONS’ PLAY-OFFS Bastien Toma (RCGenk) heeft andermaal zijn visitekaartje af- gegeven. Met een sterke inval- beurt - gekruidmet een goal en een assist - sleepte de Zwitser nog een knappe overwinning uit de brand tegen Club Brug- ge. KJELL DOMS Met een knappe goal zorgde Bastien Toma (21) vooreenzurenootophetBrugs titelfeestje.Devin- nige Zwitser lijkt klaar om volgend seizoen een hoofdrol op te eisen op het Genks middenveld. «Het deed deugd omnog eens op het veld te staan én te scoren», lachte Toma. Eenmandie doorgaans uitblinkt inhet geven van de laatste pas. Opgelet, ook dát deed Toma in Jan Breydel, hoor. Met eendiepe bal opCyriel Dessers lag hij mee aan de basis van de strafschop die Ra- cingGenkuiteindelijkdezegezoubezorgentegen Club Brugge. «De bal was misschien niet perfect, maar Cyriel deedhet prima en ik denk dat hetwel degelijkstrafschopwas.Wewildendezepartij ab- soluutwinnen», vervolgdeToma. «Bruggewasdan al wel kampioen, wij wilden ons hier toch graag tonen. En onze schitterende play-offs met knal- prestatie afsluiten.» Meer tonen Missie volbracht dus voor Genk en Toma. De 21- jarige Zwitser sluit zijn eerste seizoen in België af met tweedoelpuntenenéénassist in21wedstrij- den. In de Genkse bestuurskamer zijn ze gek van Toma, deverwachtingenvoorvolgendseizoen lig- gen bijzonder hoog. «Ik hoop dat ik mij nog meer kantonen,maardeploegheefthetdevoorbijewe- ken gewoon schitterend gedaan. Het is voor een voetballernooit leukomopdebanktezitten,maar als de ploeg presteert, is het toch iets makkelijker te aanvaarden. Dat neemt niet weg dat ik volgend seizoenmeermijn stempel wil drukken.» Het is wel afwachten hoe Van den BromToma in- gepast krijgt inzijnmiddenveld. ZekernuKristian Thorstvedt zichopeengeweldigemanierontwik- keld heeft. «Ik heb een totaal ander profiel dan Kristian natuurlijk», gaat Toma voort, «maar we hebben allebei onze kwaliteiten. Voor een ploeg is het altijd goed om verschillende profielen voor dezelfde posities te hebben. Die flexibiliteit kan een wapen zijn. We zien wel hoe het loopt. Nu is het eerst tijd voor vakantie.» Bastien Toma zorgdemet een knappe goal voor een zure noot op het Brugs titelfeestje. PhotoNews «Voor een ploeg is het altijd goed om verschillende profielen voor dezelfde posities te hebben» BASTIEN TOMA BASKETBAL PLAY-OFFS EUROMILLIONS LEAGUE WENMUKUBU- LIMBURGUNITED «We geloven in onze kansen» LimburgUnitedheeft de nederlaag vanhet eer- ste duel inAalst op een schitterendemanier rechtgezet. Vrijdag,met hetmes opde keel, werdknap gewonnen (86-81) enopPinksteren inhet Forumkondende boys van coach Sacha Massot, zichna eennagelbijter verdiendkwali- ficeren (85-90) voor de halve finales vande play-offs tegenFilouOostende. «OpdepersconferentieeenglunderendeSacha Massot. «Vrijdagavondspeeldenweonzebeste wedstrijdvanhet seizoenmet eenglansrol voor WenMukubu (25ptn, 8 rebounds en3steals, red.) . InAalst haddenwe indeclubgeschiedenisnog maar éénkeer gewonnen.Demeestengavenons geenschijnvaneenkans. Ergens logisch,want in de regulierecompetitiekregenwe inhet Forum eenpatat omdeoren.Onder impuls vanSilasMel- son (28ptn) kondenweeen thriller triomfantelijk naar onzehandzetten.» «Ikmoetmijn jongensproficiatwensen.Onze bommenvallende laatstematchenbinnenmet de ogendicht. Bovendienhebbenonzeervarenspe- lers een levensbelangrijke rol gespeeld indefense metNielsMarnegraveenCliffordHammonds.Dit is eenmooi resultaat voor LimburgUnitedomin eenseizoenmet ups endownsknap indehalve fi- nales te staan.Wat ikverwacht tegenOostende? Latenweeerst genietenvandezeverdiendekwali- ficatie», besluitTongerenaarMassot. «Ditwasbasketbal omvan te smullen», stelde WenMukubu, dievolgendseizoensamenmetT3 KristofMichielsnaarKangoeroesMechelengaat. «Thuis tegenAalstmoestenweabsoluutwinnen omeenbelle tekunnenafdwingen.We speelden met hoge intensiteit endevechtlustwas enorm. Dit is eenprachtig teamendatwildenwe inhet Fo- rumopnieuwtonen. Beide teamswarenaanel- kaar gewaagd, datwistenweopvoorhand,maar inAalst schotenwehet best uit de startblokken. Eenuitstekende IvanMaras (20ptn, 10 rebounds, red.) hielddeAjuinen indewedstrijd.De slotmi- nuutwas slecht voor hartlijders.Okapi klomop voorsprong,maar SilasMelsonkonverdiendhet lakennaar ons toetrekken.» Filou Oostende «WoensdagwachtOostendeopons indehalve fi- nales»,weetMukubu. «Ach, eerst nu rustenende batterijenopladen.Het zal nodigzijn,maarwezit- ten ineengoede flow. Wegeloven inonzekansen, anderskunnenwebeter forfait geven», besluit de 37-jarige forward. (GGT) WIELRENNEN PROFS RONDE VAN LIMBURG MILANMENTENPAKTZESDEPLAATS «Ja, ik heb heel erg genoten» MilanMenten (Bingoal Pauwels SauzenWB) was de beste Limburger indeRonde van Lim- burg. De snellemanuit Rosmeer pakte de zesde plaats nadat zijnploeg inde finale hemals ver- vanger voor TimothyDupont naar voor loodste. «Ik zat inde slotfase net niet goed genoeg om echtmee te kunnen spurten. Ikkan levenmet de zesde plaats», zegtMenten. MetTimMerlier (AlpecinFenix) kreegdeRonde vanLimburgeenmooiewinnaar, ookal zaghet er tot500mvoor de finishnaar uit datBrentVan Moer (LottoSoudal) eenknapnummer konop- voeren.De leider volgde jammer genoegdeaflei- dingvandeauto’swaardoor het achtervolgende pelotonvoor dewinst kongaan.AmauryCapiot (TeamArkeaSamsic) zetteopdatmoment ploeg- maatDanielMcLayaf voor de sprint,MilanMen- tenkon inde slotfase rekenenop JelleVanendert. «Ikkenhet parcours en ikwist dusdat jeniet af- wachtendmoest rijden. Ikhebdeheledagopde eerste rij gekoerst. Indienst vanTimothyDupont, maar diegaf aangeenal tegoedebenen tehebben en toenkreeg ik tehorendat allesopmij gezet zou worden. Ikzat goed, alwasdekoersopanderhalve kilometer vandemeet bijnaafgelopen. Ikmoest vol inde remmenomdat er eenseingevermidden opdewegstond. Ikheballesmoetengevenom weer vooraan tekomen», zegtMenten. Feestdag op gekende wegen DeBilzenaar draaideals vijfdede laatste rechte lijnop,maar hij zagal snelMerlier enMcClaypas- seren. «Ikhad teweinigsnelheid. Jammer,maar ik kan levenmet dezesdeplaats. Ikhebdevoorbije dagenantibioticageslikt, nietmeteendebeste voorbereidingdus.Maar ikheber geenmoment aangetwijfeldomniet te rijden. Ja, hetwas een feestdag, ikhebheel erggenoten. Spandoeken metmijnnaam, jenaamgescandeerdhorenwor- den. Endannogeensals vanoudskoersen: af- wachtenensprinten.» (KWP) LI 36 SPORT dinsdag 25 mei 2021 Limburg MEER REGIOSPORTNIEUWS OP HLN.BE > SPORT > SPORT IN DE BUURT