Persoverzicht mei 2021

sport ZATERDAG 22, ZONDAG 23 EN MAANDAG 24 MEI 2021 hbvl.be s18 W eliswaar niet in een volledige omkadering, maar als teste- vent énuiteraard onder strikte voorwaarden en reglementering. Ongeveer 250 atleten, waarvan een 25-tal uit Limburg, zullen lo- pen, werpen, springen en slinge- ren om de medailles. Het hoeft dus niet te verbazen dat hinkstapspringster Margot Del- bare (20) depiste zondag“met on- gelooflijkveel goesting” zal betre- den. “Mijn laatste meeting da- teert al van 3 oktober vorig jaar”, duikt zebijnaachtmaanden terug in de tijd. Een wedstrijd, waaraan de Has- seltse met veel trots terugdenkt. “Ik sprong toen met 12m03 een persoonlijk record, wat meteen ook een nieuw Limburgs record bij de juniores was. Dit jaar ben ik belofte geworden en één van mijn doelen is omook indeze categorie het Limburgs record op mijn naam te schrijven. Voorts zou ik dit jaar graag 12,5meter of verder willen springen. Wat ik zondag verwacht?Het is afwachtenhoede omstandigheden zullen zijn. Ook zal het opnieuweenbeetjewennen zijnaandewedstrijdsituatie,maar ik zou toch graag rond mijn per- VLAAMS KAMPIOENSCHAP IN LEBBEKE Gert Sillen soonlijk record of verder willen springen”, pronostikeert de stu- dente interieurarchitectuur. “Sinds ik tweedejaarskadet ben, doe ik aan hinkstapspringen. Het onderdeel de stap beheers ik het beste, maar eigenlijk zijn bij mij alle onderdelen evenwichtig ver- deeld.” Vriendinnen Eerder deze week scheurde twee- voudig olympisch kampioen Christian Taylor in Ostrava zijn ATLETIEK Limburgers naar Lebbeke voor Vlaams kampioenschap, dat als testevent geldt De atleten hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is het zover. Pinksterzondag vindt het Vlaams kampioenschap alle categorieën plaats in het Oost- Vlaamse Lebbeke. achillespees af. “Hinkstapsprin- gen is inderdaad een blessurege- voelige sport, maar gelukkig ben iker tot nu toevangespaardgeble- ven.” Op de inschrijflijst staat Delbare met 12m03 op de eerste plaats, de nummer twee op deze ranglijst is AVT-clubgenote Mirthe Vansim- psen. “Of we concurrenten zijn? Natuurlijk, want je wil zo ver mo- gelijk springen. Maar meer dan concurrenten zijn we vriendin- nen. Op en langs de piste. We trai- nen samen, motiveren elkaar voortdurend en peppen elkaar op als het wat minder gaat.” Limburgse delegatie Niet alleen in het hinkstapsprin- gen komt eenLimburgs duo op de proppen. Op de 100m beconcur- reren Niels Kerkhofs en Lamine Guisse elkaar. Aron Claesen en Simon Ferson zullen in elkaars spoor lopen op de 1.500m. In het verspringen wordt het een Lim- burgs onderonsje tussen Bo Nijs en Elodie Francart. Fien Peusens en Paulien Nelissen strijden op de 1.500m om de Limburgse eer. GENK-clubgenoten Anne Schreurs en Ethyl De Cock zullen lief en leeddelenopde 5.000m. En op de 100m horden komen Lore Oosterbos enLore Boonen tegen- over elkaar uit. Clubgenotes Mirthe Vansimpsen (l.) en Margot Delbare: “Meer dan concurrenten zijn we vriendinnen.” FOTO SD Pelt niet van plan om met twintig doelpunten verschil te verliezen “We zijn inderdaad niet van plan om met twintig doelpun- ten verschil van Hasselt te ver- liezen”, vult Robbe Spooren meteen aan. Spooren (20) is één van de jon- geren, die in deze minicompeti- tie hun doorbraak proberen te realiseren. “Ik krijg net als Sep- pe Vandenboer, Door Vande- beeck en Nick Deekens ruim- schoots mijn kans. Dan is het zaak om in die minuten te over- tuigen.” Met vijf treffers tegen Hasselt en drie goals tegen Bocholt deed Spooren dat alvast ruim- schoots. “Al stellen die treffers te- gen Bocholt weinig voor”, nuan- ceert hij. “Daar ben ik samen met de hele ploeg kopje-onder gegaan. Vanaf minuut één waren we niet bij de les en dat kan je je tegen een ploeg als Bocholt niet permitte- ren. Het was een les, met het oog op de dubbele confrontatie met Visé in de kruisfinales.” Pelt gelooft alvast in een plaats in de titelfinale. “Er wordt wel eens gefluisterd dat deze minicompeti- tie perfect kadert in de voorberei- ding op het seizoen 2021-22, waarin we echt voor de prijzen gaan”, weet ook Spooren. “Maar we zijn allemaal sportmannen en eens tussen de lijnen telt alleen winnen. Dus ja, we gaan voor een plaats inde finale. Endiewillenwe winnen ook. We nemen na dit sei- zoen afscheid van Ephrahim Jer- ry. Onze spelverdeler was de voor- bije seizoenen erg belangrijk, maar een trofee pakken deed hij niet. Wel, we willen hem allemaal een afscheidscadeau bezorgen, in de vorm van een Belgische titel.” Mathematisch is Sporting Pelt nog niet zeker van een plaats in de kruisfinales van het BK handbal, maar de kans dat het zaterdag (20.15u) tegen Initia Hasselt nog fout loopt, is wel heel erg klein. Live op hbvl.be/sport Er is nog steeds geen publiek toe- gelaten tijdens wedstrijden, maar niet getreurd. Het Belang van Limburg zendt zaterdag, in sa- menwerking met Sportbeat, de derby Pelt-Hasselt rechtstreeks uit. Vanaf 20.15u kan u afstem- men op www.hbvl.be/sport Ook de wedstrijd Tongeren-Atomix kan u zaterdagmiddag (15.30u) live volgen op onze website. HANDBAL Robbe Spooren: “Ik krijg in deze minicompetitie ruimschoots mijn kans, dan is het zaak om in die minuten te overtuigen.” FOTO DICK DEMEY Tongeren houdt generale repetitie De thuiswedstrijd tegen Atomix (zaterdag 15.30u) is voor HC Tongeren de generale repetitie voor de kruisfinales tegen Bocholt. Trainer Jean-Luc Grandjean van Tongeren tilt alvast niet zwaar aan de forse nederlaag in Visé. “Van bij de start van deze minicompeti- tie hebben we gezegd dat we deze zes wedstrijden meepakken in de voorbereiding op het seizoen 2021-22. We hebben de nederlaag in Visé geanalyseerd. De eerste helft speelden we zeer degelijk, maar meteen na de koffie gaven we niet thuis. We slikten zes doel- punten op rij, dan weet je dat het tegen eenploeg alsVisé over enuit is. Zaterdag gaan we tegen Ato- mixvol voordeoverwinning.Om- dat het resultaat niet meer belang- rijk is, zullen alle jongens speelge- legenheid krijgen. De kruisfinales tegenBocholtwordeneenheel an- der verhaal. Willen we tegen de bekerwinnaar - die bovendien over een bredere kern beschikt dan Tongeren - een kans maken, dan moeten we vanaf minuut één bij de les zijn.” (ik) ZATERDAG 15.30U: TONGEREN-ATOMIX (POULE B) ZATERDAG 20.15U: PELT-HASSELT (POULE A) Ivo Kwanten