Persoverzicht mei 2021

LI SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Jos Huysmans sportlimburg@nieuwsblad.be LIMBURG den op de teller.” Kristof Meers vlagde aan de zijde van onder meer Luc Wouters, Christophe Virant en Alexandre Boucaut in Bel- gische toppers, de bekerfina- le en WK-kwalificatiewed- strijden. Toch blijft hij er nuchter onder. “Er is geen wedstrijd die er- boven uitsteekt. Ik vlag op elk niveau even graag”, aldus Kristof Meers. (bl) Kristof Meers vlagde aan de zijde van collega Jeroen Walschap en scheidsrechter Bert Put zijn laatste wedstrijd op het hoogste niveau. RR je niet wat de fans roepen, dat is in de lagere reeksen wel zo”, beseft Kristof Meers. Toch kijkt de Bilzenaar uit naar de nieuwe stap in zijn carrière. “Als prof moet je vijf tot zes keer per week trainen door weer en wind, mijn lichaam zag dat niet meer zitten.” De bijnaam van Kristof Meers is Golden Flag , zijn collega-scheidsrechters ga- ven hem die omwille van zijn sterke inschattingsvermogen van buitenspelsituaties. Dat zal van pas komen in de amateurreeksen waar de VAR ontbreekt. “Sinds de VAR hebben we de opdracht gekregen om de vlag naar beneden te houden bij twijfelgevallen, in de la- gere afdelingen is dat niet langer het geval.” “Ik heb een Excel-bestand waarin al mijn wedstrijden staan. Ik ben daarmee begon- nen na mijn eerste wedstrijd bij de miniemen in 1997 en ga er nu nog steeds mee door. Ik heb al 890 wedstrij- Afgelopen zondag tijdens KV Mechelen-Standard stak Kristof Meers voor het laatst zijn vlag in de lucht als pro- fessioneel lijnrechter. Hij ruilt een groot stadion met duizenden toeschouwers voor kleinere tribunes met tientallen supporters van een amateurclub. “Ik zal me moeten aanpas- sen. In het profvoetbal hoor Na 290 wedstrijden in het profvoetbal en 29 Europese matchen doet lijnrechter Kristof Meers een stap te- rug. De 41-jarige Bilzenaar gaat aan de slag in de ama- teurreeksen. “Lijnrechter zijn was mijn tweede be- roep, nu zie ik het weer als een hobby”, zegt Meers. Lijnrechter Kristof Meers zegt profvoetbal vaarwel: “Ik wil weer genieten” KRISTOFMEERS LIJNRECHTER UIT BILZEN “Lijnrechter zijn was mijn tweede beroep, nu zie ik het weer als een hobby” VOETBAL PRO LEAGUE BASKETBAL LIMBURG UNITED Drie jaar nadat Cuva Houthalen ophield te bestaan en overgenomen werd door Limburg United, worden de zeven provinciale jeugdploegen van de eersteklasser weer Houtha- len. “Die provinciale jeugdploegen heb- ben dat zelf gevraagd”, geeft Lim- burg United-voorzitter Maarten Bostyn aan. “Ze hebben een grote- re link met Houthalen dan met Lim- burg United. We hebben daar in al- le openheid over gepraat. Het is dus niet zo dat wij iemand op straat zetten.” De nieuwe thuis van die zeven ploegen wordt de vrouwenploeg van DBC Houthalen. “We gaan de clubstatuten na het seizoen aan- passen aan de nieuwe situatie. We zijn ook bezig met een nieuwe naam en een nieuw logo”, aldus DBC-voorzitter Patrick Pollers. “Voor de spelers die er nu al zijn, verandert er niets. We gaan in sommige jeugdcategorieën twee ploegen hebben.” De landelijke jeugd van Limburg United verhuist naar Hasselt met Kuringen als thuisbasis. “Dat gaat enkel over de U16 en de C-ploeg, die in feite de U18 zijn”, stelt Bos- tyn. “Er komt ook een samenwer- king met Hasselt BT en Bree, maar daar gaan we later over communi- ceren.” (rac) VOETBAL PATRO Flankverdediger Henk Dijkhuizen (28) verlengde zijn con- tract met één jaar. De Hagenees en oud-Roda-speler kwam vorig sei- zoen over van TOP Oss om de zwa- re blessure van Raoul Kenne op te vangen. (jmi) HANDBAL TOM ROBYNS In de Franse tweede klasse is de strijd gestre- den. Het Saran van Hasselaar Tom Robyns, die vrijdag zijn dertigste verjaardag vierde, won op het veld van Nancy met 29-32. Goed voor de titel en de promotie naar eerste klasse. Robyns nam drie doelpun- ten voor zijn rekening. (ik) VOLLEYBAL LVL Receptie-hoek Elisa Wijers (17 jaar, 1,83m) speelt volgend sei- zoen voor Ladies Volley Limburg. Wijers, afkomstig uit Ternat, train- de in Genk al een poosje mee in de Academy. Zij stapt nu net als Laura Meynckens in het A-project. (rkb) Yannick Desiron begint vol vertrouwen aan eindronde: “Intensiteit en focus de sleutelwoorden” Toch zal Limburg United minstens één keer moeten winnen in het Forum. De geschiedenis leert dat dat niet evident is. De eerste en de laatste keer dat Limburg United in Aalst kon winnen, was op 11 maart 2017. Van de huidige kern waren Mu- kubu en Desiron er toen bij. Ze droegen elk zes punten bij in de 83-88-zege. Aalst is dus het zwarte beest van de Limburgers. “We zijn goed voorbereid en weten wat we moeten doen. We gaan met volle vertrouwen naar die wed- strijden toe”, is Yannick Desiron niet onder de in- druk van de statistieken uit het verleden. “In een best-of-three moet je twee keer winnen. Als we dus naar de volgende ronde willen, moeten we hen één of misschien zelfs twee keer in eigen huis verslaan. Ik denk dat er voor de eerste wedstrijd meer druk is bij hen dan bij ons.” “Intensiteit en focus zijn de twee sleutelwoorden. Dat is al het hele seizoen de reden waarom we soms heel goed en op andere momen- ten slecht zijn. Als die op punt staan, hebben we een heel goede ploeg.” Limburg United eindigde in het verleden drie keer als vierde en evenveel keer als zesde. “Ik denk dat we met de vijfde plaats van dit jaar te- vreden mogen zijn. Als we iets sneller ons spel en de flow gevonden hadden, zat de vierde stek er misschien wel in. Maar voor die vijfde plaats hebben we hard ge- vochten en het is toch een goede uitgangspositie voor de play-offs. Ook al verlo- ren we in de reguliere com- petitie twee keer in Aalst, waarvan één keer stevig. De play-offs zijn een andere competitie. Alles ervoor telt niet”, vindt Yannick Desi- ron, die in Oostende de be- tere, zo niet de beste Lim- burger was. Nochtans had de 2,08m grote center de voorbije maanden geregeld een dip- je. “Klopt. Die wisselvallig- heid is iets waar ik moet aan werken”, besluit hij eerlijk. “De druk ligt bij Okapi Aalst.” Dat zegt Yannick Desiron in de aanloop naar de kwartfinales van de play-offs, die vanavond van start gaan. RAF COMANS YANNICKDESIRON CENTER LIMBURG UNITED “We zijn goed voorbereid en weten wat we moeten doen” Yannick Desiron: “Mijn wisselvalligheid is nog iets waaraan ik moet werken.” SERGE MINTEN BASKETBAL EUROMILLIONS LEAGUE - PLAY-OFFS (KWARTFINALES) OKAPÎ AALST - LIMBURG UNITED