Persoverzicht maart 2021

sport • MAANDAG 29 MAART 2021 hbvl.be s15 Vierde verlies op rij voor United Hubo Limburg United is er ook tegen ploeg in vorm Leuven Bears niet in geslaagd om weer met de overwinning aan te knopen. Opnieuw viel de beslissing in de tweede helft. Het is de vierde nederlaag op rij voor United. “Eén detail vind ik heel belang- rijk”, stelde Leuven-coach Eddy Casteels na afloop. “We zijn de laatste weken conditioneel goed aan het werken. We hadden een dag rustminder en een zwarewed- strijd tegen Oostende achter de kiezen en toch werden we op het laatste alleen maar sterker.” “Dat is bij ons momenteel een probleem. Samen met het zelfver- trouwen”, gaf coach Sacha Mas- sot in het verliezende kamp toe. “Of we dat kunnen oplossen? We moeten blijven werken. Iedere ploeg heeft zijn problemen. Ook wij zijn daar niet van gespaard ge- bleven.” Individuele fouten Melson kreeg zoals verwacht van zijn bewakers Heath en Bernard geen spatje ruimte na zijn knal- prestatie donderdag in Charleroi. Kriener enDesironhielden elkaar heel de eerste helft in evenwicht. Limburg United sloeg een eerste kloofje langs Depuydt, Mukubu enKnapke (6’ 8-13). Kriener, Ber- nardenD’Espallierhersteldenhet evenwicht (14-13). De bezoekers namen opnieuw over (14-20) en leidden tot aan de rust, weliswaar op de hielen gezeten door Heath en Kotrulja. Rust: 35-37. “De eerste helft speelden we goed mee en voerden we ons wedstrijd- plan goed uit. Er werd ook agres- sief verdedigd”, aldus Massot. “Inde tweedehelft ginghet niveau van Leuven omhoog en dat van ons omlaag. We maakten indivi- duele fouten, terwijl daar afspra- ken over gemaakt waren. Leuven speeldedanweermet veel vertrou- wen. Iets wat bij ons momenteel ontbreekt.” Sterke Kriener Na de pauze waren de rollen dus omgekeerd. Kriener toonde wat hij in zijn mars heeft - 20 punten in de tweede helft - en onder zijn impuls namen de Bears de lei- ding over. Voor United was het aanklampen geblazen. Tot 52- 49 slaagde het daarin, maar dan duwden Delalieux en Kotrulja door naar een tienpuntenkloof: 61-51 (29’). Leuven zat nu in een zetel. Jongeren Dammen en Vanderhoydonck smeten zich, maar dichter dan 67-62 geraak- ten de Limburgers niet meer. “Verliezen is nooit leuk. Het eni- ge wat we kunnen doen, is leren uit onze fouten. Concreet wil dat zeggen dat we geconcen- treerder uit de kleedkamer moe- ten komen en de intensiteit 40 minuten moeten aanhouden”, zei Yannick Desiron. “Kriener? Leuven draait goed en Kriener is de persoon die het team ener- gie geeft.” QUARTERS : 17-20, 18-17 (35-37), 26-14 (61-51), 18-17. LEUVEN BEARS: HEATH 8+2, KOTRULJA 10+8, DELALIEUX 2+5, D’ESPALLIER 2+6, KRIENER 8+20, Bernard 2+3, Stith 0+0, Bucumi 0+0, Willems 3+0. HUBO LIMBURG UNITED: MELSON 5+14, MARNEGRAVE 2+2, DEPUYDT 2+3, DESIRON 11+4, KNAPKE 6+5, Vanderhoydonck 0+0, Mukubu 5+1, Lesuisse 2+0, Dedroog 0+0, Dammen 0+0, Leemans 0+0, Mullings 4+2. Desiron wordt op de huid gezeten door Bertrand en Kriener. FOTO SERGE MINTEN LUMMEN-KORTRIJK 78-71 TOP DIVISIE VROUWEN 1 Raf Comans/Johnny Peeters Lummen neemt revanche, Celus stopt na dit seizoen Een collectief sterk Lummen heeft zijn vierde overwinning te pakken. De Kortrijkse scalp is ook een stevige revanche voor de zware 84-54-nederlaag in de heenmatch. “Ik heb heel de match het ge- voel gehad dat wij de boven- handhadden”, zei IneVander- hoydonks. “We bleven rustig ons spel spelen.” Na een ruime studieronde nam Lummen met een 11-0 de match in handen (6’ 11-1). Kortrijk knokte zich terug in de wedstrijd en klom diep in het tweede kwart op voorsprong: 27-29 (19’). Su- blieme flitsen van Knaepen hiel- pen de Athenas weer overeind: 33-30 (rust). “Wij hadden even eenminder moment. Het was aan ons om ons te herpakken en op- nieuw te pushen”, aldus Merel Knaepen. De thuisploeg geraakte na de kampwissel moeilijk uit de start- blokken en de Spurs bogen om naar 36-38 (24’). Spelverdeelster Miete Celus (29) - die na dit sei- zoen de schoenen aan de haak hangt - ontbond dan haar duivels en loodste Lummen naar een nieuwe 46-43-voorsprong. Van Heukelom diepte uit naar een maximumverschil bij 64-51 (36’). Celus en een sterke Vanderhoy- donks hielden een aandringend Kortrijk daarna af vanop de vrij- worplijn. “Ofwe dematchgewon- nen hebben in verdediging of in aanval?Met onzedefensiehebben we het Kortrijk aanvallend moei- lijk gemaakt. Dat zorgde ervoor dat wij zelf gemakkelijker konden aanvallen”, besloot Vanderhoy- donks diplomatisch. QUARTERS : 13-10, 20-20 (33-30), 13-13 (46-43), 32-28. LUMMEN: VANDERHOYDONKS 9+8, CELUS 5+15, SCHILLEBEEKS 3+0, CEULEERS 2+0, VAN HEUKELOM 2+13, Starckx 0+0, Verdonck 0+2, Hendriks 0+0, Denys 0+2, Knaepen 12+5, Rigouts 0+0. KORTRIJK SPURS : HEYSE 0+0, GASPAR 7+10, E. DEVLIEGHERE 4+3, S. DEVLIEGHERE 5+15, VAN THUYNE 0+5, Leire 0+0, Storme 3+2, Ducoulom- bier 2+0, Foucart 7+4, Duhamel 2+0. HANDBAL Bocholt klopy Pelt - Bocholt won zaterdag een oefenwedstrijd in Pelt: 26-29. Bocholt kreeg in het vooruitzicht van de competi- tiestart ook slecht nieuws: Tongeren annuleerde de oefen- wedstrijd van dinsdag in Bocholt en haakt ook af voor de thuis- wedstrijd van zaterdag. (ik) VOLLEYBAL Herbots klopt Aelbrecht - Britt Herbots (Novara) heeft in de kwartfinales van de Italiaanse play-offs (best of three) het eerste Limburgse onderonsje tegen Freya Aelbrecht (Perugia) gewonnen. Novara - met Herbots slechts één set in actie - kwam 0-1 achter, maar stelde daarna orde op zaken: 3-1 (18-25, 25-22, 25-20, 25-17). (jüs) Heynen op één zege van finale - Het Perugia van Vital Heynen heeft in Italië een eerste stap richting finale van de play-offs gezet. De ploeg van de Maaseik- se coach won in de eerste wedstrijd van de halve finale (best of three) met 3-2 van Monza (21-25, 25-21, 25-19, 23-25, 15-12). (jüs) MOTORSPORT Viñales beste in Qatar - Maverick Vinales (Yamaha) heeft in Losail de openingsmanche van de MotoGP gewonnen. De 26-jarige Spanjaard haalde het met iets meer dan een seconde van Johann Zarco. In de Moto2 was de winst voor Sam Lowes. Barry Baltus verscheen niet aan de start. Onze landgenoot brak zaterdag bij een val in de derde vrije training zijn linkerpols. (b) PAARDENSPORT Deusser wint GP Wellington - Daniel Deusser won in Wellington de vijfsterren GP. De Mechelaar was met Tobago Z in de barrage een fractie sneller dan Daniel Bluman. Harrie Smolders vervolledigde de top drie. (jh) Weer internationale wedstrij- den - Aangezien het aantal rhino-besmettingen afneemt, kunnen er in Europa over twee weken (12 april) mogelijk weer internationale wedstrijden verreden worden. De FEI besliste daarom dat er geen entplicht zal zijn, maar wel strengere veteri- naire controles bij aankomst. (jh) MMA Szczepaniak hervat - Ruim een jaar na zijn laatste kamp tegen Ezim Mahmud Jaja zal de Genkse MMA-prof Artur Szczepaniak op 24 april in het German Champi- onship het opnemen tegen Stephan Janssen (7-1-0). (frba) SQUASH Exit Hannes - Hugo Hannes (pensioen) is niet langer voorzitter van Squash Vlaanderen. Dave De Beule werd verkozen als nieuwe voorzitter. Alkenaar Jo Roggen, enige Limburger, is secretaris en bestuurslid. (frba) TAEKWONDO Bonnez verovert brons - De Diestse Axelle Bonnez veroverde op de online Belgian Open Poomsae een bronzen medaille in de klasse U30. Bij Poomsae worden bewegingen uitgevoerd volgens een bepaald patroon en door een jury beoordeeld. (frba) FC LIMBURG Park Houthalen: nieuwe T1 - Park Houthalen (2A) stelde in opvolging van de gestopte Ronny Achten Patrick Monnissen als nieuwe T1 aan. (gesi) Raf Comans LEUVEN - LIMBURG UNITED 79-68 BASKETBAL EUROMILLIONS LEAGUE EM LEAGUE GROEP B Aalst - Luik 91-80 1 Limburg Utd 8 6 2 625-574 14 2 Bergen 7 6 1 521-484 13 3 Aalst 7 3 4 525-499 10 4 Luik 8 2 6 578-631 10 5 Leuven 8 2 6 564-625 10 EM LEAGUE FASE 2 Leuven - Limburg United 79-68 Antwerp Giants - Charleroi 74-77 Oostende - Mechelen uitg 1 Antwerp Giants 15 11 4 636-552 26 2 Bergen 14 11 3 509-509 25 3 Oostende 13 10 3 480-416 23 4 Okapi Aalst 14 8 6 618-558 22 5 Leuven 15 6 9 549-536 21 6 Charleroi 15 6 9 536-554 21 7 Mechelen 13 7 6 477-440 20 8 Brussels 16 4 12 595-654 20 9 Limburg United 13 6 7 375-416 19 10 Luik 16 3 13 536-676 19