Persoverzicht maart 2020

sport • WOENSDAG 1 APRIL 2020 hbvl.be s6 BUITENLANDS VOETBAL Kabinet premier Rutte: ‘geen profvoetbal tot 1 juni’ en ‘amateurvoetbal stopt’ - In Nederland liggen de eredivisie en eerste divisie tot minimaal 1 juni stil. Het amateurvoetbal wordt onmiddellijk stopgezet zonder eindstanden. Er zijn dus ook geen kampioenen, promo- vendi en degradanten, in tegenstelling tot bij ons. (b) WAASLAND-BEVEREN Club vraagt technische werkloosheid aan voor spelers - Het is nog niet officieel en de Pro League raadt het af omdat profclubs al veel fiscale voorde- len hebben, maar Waasland-Be- veren is de eerste eersteklasser die technische werkloosheid heeft aangevraagd. De voetbal- lers vallen dan terug op een uitkering die minder dan 2.000 euro bedraagt. In 1B deed het noodlijdende Lokeren dat al. Clubs als Lommel en Zulte Waregem spraken erover, maar ondernamen nog geen stappen. Anderlecht en Oostende vragen loon in te leveren. (dits, jug) ROESELARE In slechte papieren - Roeselare (1B) moet voor morgen gered worden. De Chinese en Braziliaanse eigenaars onderhan- delen met lokale ondernemers om de club over te nemen. Er moet in eerste instantie 1,2 miljoen euro op tafel komen. (kv) FORMULE 1 F1-renstallen mogen in 2020 niet werken aan bolides van 2022 - De Formule 1-renstallen mogen dit jaar niet werken aan de bolides waarmee ze zullen aantreden in 2022, het jaar waarin het technisch reglement wordt gewijzigd. Op die manier kunnen teams bezuinigen. Dat is één van de maatregelen die de FIA heeft aangekondigd als antwoord op de coronacrisis. (b) ROEIEN EK roeien geannuleerd - Het EK roeien, dat van 5 tot 7 juni zou doorgaan in het Poolse Poznan, wordt geannuleerd. De FISA, de European Rowing Board en het organisatiecomité gaan op zoek naar nieuwe data in september en oktober 2020. (b) KORFBAL Korfbalbond annuleert veld- competitie - De veldcompetitie korfbal 2019-2020 wordt geannuleerd. Er wordt geen kampioen uitgeroepen. (b) BASKETBAL BILZERSE: De uit de Domini- caanse Republiek afkomstige Matthew Jr Yangbo (18) wordt de nieuwe guard van eersteprovinci- aler Bilzerse. Vorig seizoen was hij actief bij Atlas Luik in 2de landelijke. (guvo) HANDBAL Chiara Nusser naar Hasselt - Initia Hasselt (vrouwen eerste nationale) heeft na Céline Clermont (Visé) nu ook Chiara Nusser aangetrokken. De 23-jarige Nederlandse speelde de afgelopen zes seizoenen voor Venlo. (ik) Pallen terug naar Kortessem - Arne Pallen speelt volgend seizoen opnieuw voor Kortessem (liga 3). De 24-jarige Pallen zette in 2016 de stap van Kortessem naar Tongeren. Vorig seizoen kwam hij uit voor tweedeklasser Sint-Truiden. (ik) H et olympische uitstel had voor enige ondui- delijkheid gezorgd. Vorig jaar had McLe- od aangekondigd om na de zomer van 2020 een sabbatjaar te houden in zijn vaderland Nieuw-Zeeland. De Belgische hockeyfederatie had de Nederlander Michel van den Heuvel, huidigT3 vandeLions, al aangeduid als opvolger. Die con- structie schuift nueen jaar op.Van den Heuvel zal in de herfst van 2021 overnemen en de nationale ploeg naar Parijs 2024 leiden. Tot dan blijft McLeod hoofdcoach. Never change a winning team: dit lijkt een logische beslissing. Shane McLeod: “Dat denk ik ook. Alle betrokkenen wilden de succesvolle dynamiek tussen coa- chingsstaf en spelersgroep behou- den. De federatie wist natuurlijk van mijn geplande sabbatjaar, maar beslistede situatie tehouden zoals ze nu is. En ik wil graagmijn missie afmaken. Dus kwamen we snel tot een overeenkomst.” Heeft u overlegd met uw familie? “Mijn familie – met mijn moeder en mijn tante op kop – weet hoe belangrijk de Spelen en dit project zijn voor mij, waardoor ze het aanvaarden. Ik ben heel closemet mijn tante die samen met mijn moeder leeft.Als tachtigers zijn ze te oud om straks naar de hitte van Tokio af te reizen, maar ze staan wel in het holst van de nacht op omnaar onze matchen te kijken.“ Hoe reageerden de spelers? “De federatie heeft blijkbaar veel jongens gehoord die wilden dat ik bleef. En tot mijn grote voldoe- ning heb ik zelf ook dergelijke be- richten ontvangen. Het heeft ja- ren geduurd om de band tussen groep en staf oppunt te stellen.De spelers wilden dat delicate even- wicht beschermen en wij als staf wilden dat ook. Het alternatief was omMichel zo snel mogelijk te laten overnemen, maar zo’n revo- lutie wil je niet een half jaar voor de Spelen doorvoeren.” België is wereldkampioen en nummer één op de ranking. Jullie wilden graag in 2020 spelen. “Absoluut. We hebben een voor- sprong ten opzichte van de con- currentie. Ikwil niet arrogant zijn, maar als ik naar onze plek in het mondiale hockey kijk, lagen wij voorop. Australië was twee jaar geleden grote stappen aan het zet- ten, maar zij blijven hangen. Ter- wijl wij wel nog steeds groeiden. Wij waren echt op het juiste pad voor Tokio 2020. De verschuiving naar 2021 betekent dat andere landen de kans krijgen omdichter te komen. Als deze ellende voorbij is, moeten we hard werken om die voorsprong weer tot stand te brengen.” Hoe gedragen uw spelers zich ondertussen? “Het is niet makkelijk voor men- sen die constant samen optrekken om nu in eenzame omstandighe- den te vertoeven. Sommigen hou- den zich met Netflix bezig. Ande- ren volgen online cursussen. Maar ik ben wel onder de indruk van de discipline waarmee ze zich aan de voorschriften houden.” U bent vader van drie piepjonge kinderen. Hoe ziet uw leven er momenteel uit? “Als bondscoachben ikde jongste jaren vaak voor lange periodes van huis geweest, nu ben ik bijna voltijds vader. Dat is even heerlijk als vermoeiend. ( lacht ) Het coa- chen van een olympisch hockey- team is een stuk makkelijker dan een huishouden runnen met drie kinderen onder de vijf jaar. Is dat sabbatjaar nu uitgesteld? “Nu de Spelen vastgelegd zijn, kunnen we beginnen te puzzelen. Misschien kom ik later weer in de staf vandeLions terecht ineenan- dere rol. We moeten ook rekening houdenmet de loopbaanvanmijn vrouw, Ann-Sofie. Ze werkt als dokter in een Antwerps zieken- huis en draait door de coronacri- sis extra shifts. Op een bepaalde manier is zij nu aan haar Olympi- sche Spelen bezig. Ik zie parallel- len met de manier waarop atleten extreemgefocust zijn op hun pres- taties. Normaal kan ze thuis bij haar gezin makkelijk het knopje omdraaien, maar dezer dagen gaat ze gebukt onder de zorgen van het werk. Mijn bewondering voor haar en haar collega’s is al- leen maar gestegen.” “Ik wil mijn missie afmaken” Ook volgend jaar in Tokio mikken de Red Lions naar olympisch goud met Shane McLeod als hoofdcoach. De 51-jarige Nieuw-Zeelander had eerder nochtans aange- kondigd na de zomer van 2020 een sabbatjaar te houden, maar dat stelt hij nu uit. Shane McLeod spreekt zijn Lions toe. FOTO BELGA HOCKEY OLYMPISCHE SPELEN Marc Vermeiren CORONACRISIS Thomas De Gendt trapt te hard voor Zwift Thomas De Gendt (33) onder- houdt zijn conditie net als veel renners op de populaire app Zwift. Maar het systeem van virtuele races blokkeerde de renner van Lotto-Soudal omdat hij onrealistische waarden produceerde in een koersje. WIELRENNEN VIRTUAL REALITY Joost Marynissen “Ikwerduit een race geflikkerd door mijn bovenmenselijke krachten. Kan je de instellin- gen aanpassen voor mij, Zwift?” vroegDeGendt zichaf opTwitter. Wie vals speelt of onrealistische waarden produceert, wordt een halt toegeroepen. De Gendt kreeg danookdemelding: “Ofwel heb je uw roeping als prof gemist, of er is iets mis met één van uw devices.” Maar De Gendt is natuurlijk een profrenner en hij kan die waarden wel trappen: “Ik was samen met Tim Wellens eens aan het testen, die had dat nog nooit gedaan. Hij vroeg mij om het eens te tonen, omdat we met Lotto-Soudal bin- nenkort een paar sponsorritjes gaan doen op Zwift. Op een klim reed ik gewoon de waarden die ik inkoersminofmeer ookduw.Op- eens werd ik door het spel geblok- keerd en geneutraliseerd. Je mag dan nog zo hard trappen, je wordt toch op een lage snelheid gezet. Dat is wel een beetje lullig als je in een koersje zit.” De koersen op Zwift zijn voor de ontsnappings- koning een ideale trainingsvorm om zijn periode in quarantaine door te komen. “Het blijft maar een spel natuurlijk opZwift, maar ik hoop dat ze die waarden een beetje kunnen opkrikken.” De Gendt wordt geblokkeerd op Zwift. FOTO TWITTER