Persoverzicht april 2021

sport • DONDERDAG 29 APRIL 2021 hbvl.be s8 N og altijd geen Melson (knie) bij Limburg United, maar ook geen Sacha Massot langs de zijlijn. De Limburgse coach zit sinds maandag in quarantaine omwille van een covid 19-besmet- ting in zijn naaste omgeving. Zijn assistent Raymond Westphalen verving hem woensdag in Meche- len als hoofdcoach en zal dat ook vrijdag thuis tegen Charleroi doen. Zondag in de Alverberg te- gen Leuven leidt Kristof Michiels de ploeg. Overigens heeft de qua- rantaine vanMassot geen invloed op de rest van het team, aangezien zijn isolatie enkel preventief is. Game plan “Iedereen was er op gebrand om die match tegen Aalst recht te zet- ten”, stelde Raymond Westpha- len tevreden vast. “Tegen Ant- werp en Bergen hadden we de toon al gezet. In Aalst lieten we het toch afweten. De ploeg speel- de met heel veel energie. Het game plan werd uitgevoerd en de team defense was uitstekend.” Tot 19-19 hadden beide ploegen om de beurt de leiding. Ham- monds (2x3), Desiron enMitchell sloegen dan een 21-34-kloof (12’). Kangoeroes probeerde tevergeefs aan te klampen via Clark. Desi- ron,Knapke,Depuydt en goodold Mukubudieptende kloof uit naar 34-51 (19’). Rust: 37-53. Het traditioneel dipje in het derde quarter bleef deze keer uit. Inte- gendeel, twee driepunters, een dunk van Knapke plus een bom van Marnegrave deden United al dromen van de zege: 45-66 (24’). “We zijnals coachingstaf nog jong en leren elke dag bij. Dat zwakke derde quarter baart ons al lang zorgen. Maar vandaag zijn we agressief begonnen aan de tweede helft”, aldus Westphalen. Mechelen gaf niet op en kwam te- rug tot 54-68 (28’). Hammonds, Desiron en Depuydt namen de match opnieuw in handen: 54-74 (30’). Knapke diepte nog uit naar 58-83 (34’) waarna vier Limburg United-jongeren leerminutenkre- gen. Ze deden dat uitstekend. “We doen een schitterende zaak met het oog op de vijfde plaats. Donderdag moeten we eerst zor- gen voor een goed herstel en dan stilaan werken richting Charle- roi”, weet Westphalen. “We moe- ten vrijdag met een fris hoofd aan de opworp komen en dan met de- zelfde mentaliteit spelen.” “Donderdag moeten we eerst zorgen voor een goed herstel en dan stilaan werken richting Charle- roi”, weet assistent Raymond Westphalen. FOTO GOYVAERTS/ GMAX AGENCY WEN MUKUBU “Zelfvertrouwen is gebleven” “We hebben zondag slecht gepresteerd tegen Aalst, maar dat heeft geen invloed gehad op ons zelfvertrouwen”, aldus Mukubu. “Je ziet dat ook aan het veel hogere shotpercentage. Het kan altijd gebeuren dat je een offday hebt. Misschien kan dat dit seizoen nog eens gebeuren, maar vandaag leverde iedereen een goede prestatie. Een collectief sterke inspanning, zowel in verdediging als in aanval. De transitie gebeurde zoals het moet en het roteren liep perfect. We hebben geantwoord zoals de coachingstaff het van ons verwacht. Het was geen probleem dat we voor de wedstrijd te horen kregen dat Sacha Massot niet kon coachen. Ik hoop dat alles goed gaat met zijn familie en alles opnieuw in orde komt.” (jope) Geen wedstrijden meer uitgesteld Wedstrijden van de competitie en de play-offs zullen vanaf 1 mei niet langer uitgesteld kunnen worden omdat drie of meer spelers onbeschikbaar zijn vanwege coronagerelateerde redenen. Indien een club niet speelt, zal de wedstrijd als verloren beschouwd worden. Voor de wedstrijden van het reguliere seizoen houdt dat in dat de club één punt krijgt in het klassement. Het normale testritme zal verhoogd worden naar minstens drie testen per week. Hoe dan ook is er altijd een test de dag voor de wed- strijd. Coronagerelateerde afwezigheden maakten het reglementair al mogelijk om af te wijken van de verplichting om minimum tien spelers op een wedstrijdblad in te schrijven en in die zin ook af te wijken van het quotum voor home grown players. Er moeten wel minstens vijf spelers zijn om de wedstrijd te starten. (jope) EM LEAGUE FASE 2 Mechelen - Limburg United 66-89 1 Oostende 19 16 3 914-758 35 2 Bergen 20 15 5 892-875 35 3 Antwerp Giants 21 13 8 1101-1035 34 4 Okapi Aalst 21 12 9 1129-998 33 5 Limburg United 21 11 10 1001-1012 32 6 Leuven 21 9 12 1024-1017 30 7 Charleroi 21 9 12 984-1031 30 8 Mechelen 19 8 11 839-855 27 9 Brussels 22 4 18 1037-1191 26 10 Luik 19 5 14 778-927 24 Bocholtse handbalster trekt naar team Mettepenningen Moors is hiermee de tweede vrou- welijke cyclocrosser in het team van Jurgen Mettepenningen na eliterenster Laura Verdonschot. Dat de naam Fleur Moors u niet bekend in de oren klinkt, is nor- maal: ze deednogniet aan compe- titieveldrijden. “Ik heb altijd gehandbald. Tot mijn broer begon met fietsen en ook ik zo in de sport ben gerold”, stelt de Bocholtse zichzelf voor. “Ik vond het fietsen meteen heel leuk. Eerst het mountainbiken, dan op de weg en nu het veldrij- den.De techniek enhet afzien, dat vind ik zo leuk in deze sport. Ik ben heel erg enthousiast om in deze ploeg te komen. Ik kijk al een hele tijd op naar Denise Betsema. Omdat ze zogoed fietst,maar ook Ooit droomde ze van een glorierijke handbalcarrière. Nu mag de 15-jarige Fleur Moors mijmeren van een roemvolle loopbaan in het veld. Op 1 januari 2022 sluit de Bocholtse als juniore immers aan bij Pauwels Sauzen-Bingoal, waar ze haar opleiding als veldrijd- ster mag voltooien. VELDRIJDEN PAUWELS SAUZEN-BINGOAL Rob Rodiers doorhaar techniek.Heelmooi dat ik nu bij haar in de ploeg kom.” Techniek en durf Het was damesploegleider Tom De Kort die Fleur op het spoor kwam. “Bij toeval kwamenwemet elkaar in contact”, vertelt hij. “Onder- tussen hebben we samen al een viertal trainingen gedaan. En de eerste keer al zag ik dingen waar- van ik dacht: ‘ wow ’. Qua techniek en durf, maar ook fysiek. Van bij de eerste training zijn we puur crosstechnische dingen gaan doen: op en af de fiets springen, de fiets schouderen, maar zelfs bal- ken springenopde fiets. Ikmerkte meteen dat Fleur als een spons de tips opneemt en uitvoert. De weg is nogheel lang,maar ikheb er een goed oog in.” Fleur Moors stapt alvast op 1 ja- nuari 2022 over van het Elboka Cycling Team en zal dan eerste- jaarsjuniore zijn. Ze wordt de tweede juniore binnen Pauwels Sauzen-Bingoal, naast de zeven- tienjarige Nederlandse aanwinst Leonie Bentveld. Het was damesploeglei- der Tom De Kort die Fleur Moors op het spoor kwam. FOTO RR Limburg United houdt de vijfde plaats in het vizier Een collectief en agressief spelend Hubo Limburg United heeft in Mechelen re- vanche genomen voor de slappe vertoning van zondag in Aalst. Een overver- diende zege van de Limburgers , bovendien tegen een rechtstreekse con- current voor de vijfde plaats. KANGOEROES MECHELEN - LIMBURG UNITED 66-89 Raf Comans EUROMILLIONS LEAGUE BASKETBALL sport • DONDERDAG 29 APRIL 2021 hbvl.be s9 Ivo Kwanten HANDBAL - DONDERDAG 20.30 UUR BADMINTON Tan en Van Nieuwkerke stoten door - Lianne Tan (BWF 39) klopte op het EK in Kiev Mikhal- kova met 21-6 en 21-10. In de achtste finales treft ze Mahulette (Ned, BWF 111). Maxime Moreels (BWF 94) werd meteen uitge- schakeld. In het gemengd dubbel wonnen Lanakenaar Van Nieuw- kerke en Jaques met 21-11, 21-11 van een Oekraïense duo. Nu wachten de Russen Alimov en Davletova. (mc) WIELRENNEN Carthy verlengt contract - De Brit Hugh Carthy, die vorig jaar derde eindigde in de Vuelta, heeft zijn aflopende contract bij EF Education-Nippo verlengd. (wvo) McNulty past voor Giro - De Amerikaan Brandon McNulty, eerder aangekondigd als kopman van UAE Emirates voor de Giro, komt dan toch niet aan de start in de ronde van Italië. Mogelijk maakt hij deze zomer zijn debuut in de Tour de France als knecht van Tadej Pogacar. (wvo) BASKETBAL Namur kampioen na forfait van Castors Braine door corona - Namur Capitale is kampioen in de eerste klasse bij de vrouwen. Door een corona-uitbraak bij Castors Braine kon het team uit Eigenbrakel niet aantreden en werd Namur Capitale, conform het afgesproken corona-regle- ment, uitgeroepen tot kampioen. (pcm) TENNIS Gillé en Vliegen krijgen ticket voor halve finales cadeau - Sander Gillé en Joran Vliegen hoefden niet in actie te komen in de kwartfinales op het ATP-tor- nooi in München. Het duo profiteerde van het forfait van de Argentijnen Coria en Pella en zit zo zonder te spelen in de halve finales. (as) Djokovic en Goffin geven forfait voor Madrid - David Goffin (ATP 13) zal volgende week niet deelnemen aan het Masters 1.000-toernooi in Madrid. De Belgische nummer één blesseerde zich vorige week in de achtste finale van het toernooi in Barcelona aan de adductoren. Eerder op de dag gaf ook nummer één van de wereld en titelhouder Novak Djokovic al forfait. (b) SNOOKER Bingham-Selby eerste halve finalist - Op het WK snooker heeft Stuart Bingham zich als eerste geplaatst voor de halve finale, na een overwinning tegen Anthony McGill, die in de vorige ronde O’Sullivan had uitgescha- keld. Bingham schakelde in de voorrondes Luca Brecel uit. PAARDENSPORT BK dressuur uitgesteld - De organisator van de Belgische dressuurkampioenschappen heeft besloten de kampioen- schappen, die zouden gehouden worden in Lier van 20 tot 24 mei, uit te stellen. (jh) EK dressuur verplaatst - De Spaanse plaats Oliva, is de nieuwe organisator van het EK van 5 tot 11 juli. (jh) FC LIMBURG OLYMPIA WIJGMAAL: Olympia Wijgmaal (tweede amateur) heeft Samir Bouhriss (ex-speler SV Belisia en Patro Eisden) en Nicolas Robin (ASV Geel) aange- trokken. (matr) Live op hbvl.be/sport Er is nog steeds geen publiek toegelaten tijdens wedstrijden, maar niet getreurd. Het Belang van Limburg zendt donderdag, in samenwerking met Sportbeat, de derby Sezoens Bocholt - Initia Hasselt rechtstreeks uit. Vanaf 20.20 uur kan u afstemmen op www.hbvl.be/sport (jüs) Initia driemaal op donderdag Initia-trainer Tijl Habraken (foto) kan donder- dag in Bocholt rekenen op zijn volledige kern. De spelers die de voorbije weken besmet geraakten met het coronavirus hebben intussen allemaal negatief getest en kunnen weer voluit gaan. Naast de wedstrijd in Bocholt werkt Initia ook de thuiswedstrijden tegen Pelt (6 mei) en Bocholt (13 mei) op een donderdagavond af. (ik) Loodst Glorieux Bocholt ook voorbij Hasselt? G lorieux begon in Pelt in de basis van Bart Lenders en kreeg daarna geen minuut rust. “De coach zal best tevreden geweest zijn over mijn prestatie”, reageert de 25-jarige hoekspeler. “Coach en ploegmaats geven me ook ver- trouwen. Natuurlijk zijn er nog genoegwerkpunten,maar ikdenk dat ikmijn job inverdedigingnaar behoren vervuld heb. En die zeven doelpunten vanop de linkerflank maakten het debuut alleen maar nog mooier.” Glorieux werd in juni vorig jaar overgenomen van Tongeren als vervanger voor Damian Kedzio- ra. “Het is niet evident om zo iemand te vervangen”, beseft Glorieux. “Kedziora heeft de club aan heel wat prijzen geholpen en verdient in Bocholt een standbeeld. De be- slissing om Tongeren te verruilen voor Bocholt was dan ook moei- lijk. Maar ik wil prijzen pakken. Dus ja, we gaan voor de titel en de eindzege in de beker van België.” Niet stressen Opdeopeningsdagvande compe- titie had Glorieux met zeven tref- fers alvast een ruim aandeel in de nipte zege tegenPelt. “Erwas toch wel wat spanning voor de wed- strijd, maar echt stressen deed ik niet”, geeft hij aan. “Al is het so- wieso aanpassen aan de nieuwe omgeving en de andere aanpak, maar dit spel - vooral gebaseerd op snelheid van uitvoering - ligt mewel.Bovendienwashet eenop- luchting dat die eerste shots tegen Pelt meteen binnen gingen. Ik heb even kunnen genieten van dit ge- slaagd debuut, maar donderdag- avond wacht tegen Hasselt een volgende opdracht. Initia brengt in vergelijking met vorig seizoen een nieuwe en vooral jonge ploeg tussen de lijnen. Stuk voor stuk jongens die zich willen bewijzen. In deze korte competitie kunnen we ons geen dipje veroorloven. Elke wedstrijd presteren en niet verslappen is dus de boodschap. Bovendien geldt het duel tegen Hasselt ook als generale repetitie voor de bekerfinale van 8 mei. Te- genstander Visé geraakte in Ton- geren wel niet verder dan een ge- lijkspel, maar de Luikenaars heb- ben toch indruk gemaakt op mij. Hun remonte in de laatste tienmi- nuten was indrukwekkend. Het bewijst dat deze ploeg fysiek hele- maal klaar is.” Yannick Glorieux: “Het is niet evident om iemand als Damian Kedziora te vervangen.” FOTO DICK DEMEY Donderdag (20.30 uur) staat in poule A de derby tussen Bocholt en Hasselt op het menu. Voor Initia is dit de eerste wedstrijd in deze minicompetitie, Bocholt won haar openingsduel tegen Pelt met het kleinste verschil. Met dank aan nieuwkomer Yannick Glorieux, die zeven goals voor zijn rekening nam. BOCHOLT - HASSELT