Persoverzicht april 2021

MEER REGIOSPORTNIEUWS OP HLN.BE > SPORT > SPORT IN DE BUURT WIELRENNEN PROFS SEANDEBIEKIJKTUITNAARRONDEVANHONGARIJE VROUWENVOETBAL SUPER LEAGUE LUNAVANZEIRENOHLTREKKENNAARGENT «Zeker een bepalende wedstrijd» Met de knappe prestatie tegenAnderlecht (0-0) inhet achterhoofdmakende vrouwenvanOud-Heverlee Leu- ven zichop voor de verplaatsingnaar Gent. Beide ploegen lietenal ziendat ze de juiste vormte pakkenhebbenen doennog volopmee voor plaats twee inplay-off 1. Het be- looft vanavonddus een interessant duel teworden. VorigweekendkwamOHLniet inactie. «Of dat ambetant was?Neen,wemogendat eerder zienals een rustmoment. Zokunnenweonsnogmeer focussenopditweekend», stelt LunaVanzeir. Nahet gelijkspel tegenOHLwistAnderlechtwel vlot (6-0) te winnenvanStandard. «Dat ditonzeprestatienogmeer inde verf zet? Jemaggeenenkelewedstrijdvergelijken.Hetwas sowiesoanders.Misschienzit Standard ineendipje.Wemo- gengewoon tevredenzijnover onzeprestatie.» Standard (24punten),Gent (23) enOHL (21) staanheel dicht bij elkaar inhet klassement.Gent enOHLhebbeneen wedstrijdminder gespeeld. «Het klopt dat allesopeenzak- doekstaat,maarweblijvenbij onzedoelstellingendat isde vierdeplaats.» Statistieken opkrikken TegenAnderlechtwerdVanzeir alsdiepe spitsuitgespeeld. Zedeedhet niet onaardigenkreegook lof van trainerCoen- raets. «Ikwist opvoorhanddat ikeenandere rol zoukrijgen, waardoor ikmegoedkonvoorbereiden.Normaal komikheel veel aandebal enmoet ikhet spel verdelen.Numoest ikde rust indeploeghoudenals ikdebal had. Inprincipewasdat niet de leukstewedstrijd,maar ikhebmegeamuseerd. Ikben heel content overmijnprestaties tot dusver enhoopdat ikdie lijnkandoortrekken. Inde resterendematchenwil ikgraag mijnstatistiekenopkrikkenenze ietsmeer indeverf zetten.» Vanzeirweet goedwat er zaterdagophet spel staat. «Het is eenheel belangrijkduel en jemaghet zeker zienals eenbepa- lendewedstrijd.Het zijn tweeconcurrenten tegenelkaar. Ie- dereen isgefocust enwekijkenernaar uitomdezewedstrijd aan tevatten.Gent isheel goedbezig,maarwij ook.Wemoe- tende rust bewarenenons eigenspel spelen.» (DCO) HANDBAL KRISTOFBRIERSRECUPEREERTMET ATOMIXHAACHTENKELESPELERS «Spoeling minder dun» De 40-29-verliespartij inHCVisé opde openingsspeeldag vanhet Belgisch kampioenschapbehoort tot het verle- den. Bij AtomixHaachtmaken ze zich sterkdat ze na twee extra trainingswe- kenditweekend sterker voor de dag zullenkomen tegenHandbalclub Ton- geren. «Devoorbereidingverloopt voorspoedig enwemogen tevredenzijnvanhet gele- verdewerkop training», steektT2en sportief verantwoordelijkeKristofBriers vanwal. «We recupereren twee spelers: middenspelerBenSchrovenmaakt na eenknieblessurezijnheroptredenenook onzeServischepivotNemanjaNesovan- ovic is er opnieuwbij, nadat hij devoor- bijemaanden revalideerdevancompli- catiesdiehij opliep toenhij besmet ge- raaktemet het coronavirus.» «We staannognietopvolle sterkte, maarwedoenal beter dan indeope- ningsmatch tegenVisé, toenwe slechts negenveldspelers totonzebeschikking hadden.De spoelingzalminder dunzijn. Ondertussenhebbenwe tweeextra trai- ningsweken indebenen,wat jenietmag onderschatten. Ikdenkdatweditweek- endal eenanderematchzullenzien.» De tegenstander luistert naarHandbal- clubTongeren. «Dieploegkondenwedit seizoenal tweekeer kloppen. Eenmaal in devoorbereidingende tweedekeer op wat toendeeersteofficiëlecompetitie- wedstrijdwas inoktober, net voor de tweedenationale lockdownopnieuw roet inhet etengooide. Ze speeldenaf- gelopenweekend20-20gelijk tegen Visé, eenscorediemewat verbaast. Tochschat ikdekansen fiftyfifty. Tonge- ren isnet alsAtomixeenploeg in transi- tieenwezullenzeker kansenkrijgenom devollebuit tepakken», besluitBriers. AtomixHaacht sloegafgelopenweek- endeenoefenmatch tegenHasselt over omdat deLimburgseclubnog temaken hadmet enkelecoronagevallen. Voorts kondigdeAtomixde transfer aanvan RomualdMurera, een22-jarigeLuxem- burger dieoverkomt vandehoogstena- tionaledivisie inLuxemburg.De linker- flankspeler is speelgerechtigdvanaf vol- gendseizoen. (BDV) Jonathan Sacoor vier keer in actie in Polen? Uitgerust zal Jonathan Sacoor ditweekend naar allewaarschijnlijkheidniet aande slag gaan tijdens deWorld relays inhet Poolse Sile- sia. Hij heeft er inderdaad een lange tripuit de Verenigde Statenopzittenendaarbij nog eens eenpaar uur tijdsverschil. Toch ziet het er naar uit dat hij drie –misschienwel vier –keer zal moetenaantreden. TijdensdezeWorldrelaysvallenniet alleenme- dailles te winnen, er kan ook voor tien landen zekerheid komen over de deelneming aan het WKvanvolgend jaar inhet AmerikaanseEuge- ne. «Door ons daarvoor nu al te kwalificeren, kunnenwedealtijdzenuwachtige jacht opeen limiet of een scherpe tijd omzeilen», wist trai- ner Jacques Borlée. «Met slechts vier beschik- bareatletenwordthetnatuurlijkmoeilijk. Zo is er zaterdagavond maar één uur en een kwart tussen de reeksen van de 4x400mmannen en de gemengde.» Jonathan Sacoor landde woensdagmorgen uit de States en vertrok een dag later al met de an- dere Tornado’s en de Cheeta’s naar Polen, on- getwijfeldmet een tekort aan slaap. «In een af- lossing loop je voor het team en dan kan ik meestal ietsmeer», zei de atleet vanOEH. In eigen land had het eerste weekend van mei deaanzet vanhetnationaleseizoenmoetenbe- tekenen. Spijtig genoegwerd ook dat tenietge- daandoor depandemieregels. ZokanExcelsior zondag de Grote PrijsMingels niet organiseren in het Koning Boudewijnstadion. De meeting werdverplaatstnaar15augustus indehoopdat tegen dan demeerderheid in ons landje gevac- cineerdgeraakt.Ookde jeugdinterclubsvandat weekendwerdengeschrapt, net alsdievooralle categorieënhetweekenddaarop. Al de reglementeringenbrengenookVilvoorde AC inverlegenheid. «Wij vierenons75-jarigbe- staan, maar durven nog geen vaste kalender meedelen. Onze topwedstrijd op de piste, de Gouden 1.500m, is voorzien op 21 augustus», zei secretaris YvetteDe Schutter. OndertussenpaktVACuitmet eenorigineel ini- tiatief, deVAC75-DrieFonteinenBinnenstebui- ten-Challenge. «Debedoeling is7.500kmtebe- reiken van 14/4 tot 25/9 in het domein, uiter- aardmet verschillende lopers.» (HML) ATLETIEK WORLD RELAYS TENNIS Jonathan Sacoor (m.): «In een aflossing kan ikmeestal ietsmeer.» Foto Belga BARTDEKEERSMAEKEROVERGAMECHANGERS-CAMPAGNE «Trainer dikwijls eerste aanspreekpunt» Vorigeweek lanceerde Tennis VlaanderendeGamechangers- campagne. Doel: het belang vande tennistrainer inde verf zettenén tennissers inspireren omzelf trainer teworden. «Topspelers sprekennog dik- wijls over huneerste trainer. Datwil zeggendat diemensen eenblijvende indruknalaten», zegt Bart DeKeersmaeker. Sedert vorig jaar vormen Tom Devries en Bart De Keersmae- ker het Technische Directie- teamvanhet Topsportcentrum Tennis Vlaanderen. Devries als Sportief Directeur, De Keers- maeker alsOperationeelDirec- teur Topsport. Oost-Vlaming DeKeersmaeker startte zeven- tien jaar geleden – toen als be- geleider van de piepjonge Ru- benBemelmans – als trainer in het Wilrijkse Topsportcen- trum. «Met Tomvormik een comple- mentair duo», zegt De Keers- maeker. «Tomhoudt zichvoor- al bezig met de ontwikkeling van de spelers en de opvolging van het trainersteam. Ik zorg voor de operationele werking van het Topsportcentrum, leg contacten met onder meer Sport Vlaanderen en het BOIC enbenzeerbetrokken indeop- leidingscursussen voor trainer A en trainer B.» Het isvooral indie laatste func- tiedat deGamechangers-cam- pagne De Keersmaeker na aan het hart ligt. «We voerden een clubenquête uit en daaruit blijktdatdevraagnaar trainers groter is dan het aanbod. Bin- nen de club informeert een startende tennisser steevast naar de lessen. Een trainer is dikwijls het eerste aanpreek- punt.Wewillenmetdezecam- pagneookdeslapende trainers wakkermaken.» Mini-campagnes Onder meer met een inspire- rende Gamechangers-video, een Instagramkanaal voor ten- nistrainersenpodcastswerdde campagne op gang geschoten. «Ervolgenooknogapartemini- campagnes. Dat kan met een internationale trainer zijn, zo- alsWimFissette,maarookmet vooraanstaande Kids Tennis- trainers, trainers die zichmeer toeleggen op tennis voor vol- wassenen of conditietrainers. Het Instagramkanaal is vooral inspirerend voor de huidige trainers. We moeten hen aan- moedigen om verder te zetten wat we nu doen. Onze oplei- dingscursussen staanop inter- nationaal vlak trouwens zeer hoog aangeschreven.» (WWT) Bart De Keersmaeker is sedert vorig jaar Operationeel Directeur Topsport bij Tennis Vlaanderen. Foto Belga SEPPE D’ ESPALLIERMET LEUVENBEARSNAAR LIMBURG Sportoasedoordegrotepoort zal verlaten. «In januari en februari lukte het persoonlijk wat minder. Enkeleblessures speeldenmeparten. Dat is nog altijd het geval, maar ze belemme- renme niet omvoluit te gaan.» Boost «De recente zeges tegen Bergen en Antwerp Giantshebbenonseenboostgegeven.Dat zijn vastewaarden in de top drie. We hebben alle toppers uit de top vijf minstens één keer ver- slagen dit seizoen. De ene ploeg waartegen we indecompetitienogniet kondenwinnen, isMechelen. De komendewekenwordenbe- langrijk. Zesde, zevende of achtste worden? Het lijkt een klein verschil in de rangschik- king,maar indeplay-offskanhet grotegevol- genhebben. Daar zijnwe ons vanbewust.» BASKETBAL EUROMILLIONS LEAGUE LeuvenBears staat voor drie crucialeweekends. Vanavond zoude ploeg aantreden tegenkampi- oenOostende,maar corona teisterde de kust- ploeg. Dematchwordt op14mei gespeeld. Zon- dag trektmennaar LimburgUnited. Dat duel is zeer belangrijkmet het oog opde uitgangspositie inde play-offs. Voor SeppeD’ Espallierwordenhet nog enkele bijzondereweken. ERIK VANDEWEYER Speelde Seppe D’ Espallier vorig weekend (Ant- werp Giants) tegen zijn nieuwe ploeg, of zou het ditweekend gebeuren (Oostende)?De Leuvenaar is intelligent genoegomde strikvraag tedoorzien. «Stamij toegeenantwoordtegevenopdezevraag- stelling. (glimlacht) Ik kan wel bevestigen dat ik het bestuur van LeuvenBears heb latenwetendat ik op het einde van dit seizoen mijn contract niet zal verlengen. Dat leek me correct. Ik heb alle jeugdreeksen van de club doorlopen en de kans gekregen omme te ontwikkelen tot een volwaar- dige speler in eerste klasse. Daar ben ik dankbaar voor.De focus ligtopdekomendeplay-offs. Leuven kandaarvoorhet eerst injarenweereenechtever- rassingworden.Daarwil ikvoluit aanmeewerken. Nadeplay-offs zal ikmijnbeslissingopenbaarma- ken. Omterug te komen op uwstelling, ik zal Leu- venuiteraardniet verlatenals ikmenietwezenlijk kanverbeteren.Wiede rangschikkingbekijkt, be- seft dandat erweinig clubs overblijven.» (lacht) Het ziet er sterk naar uit dat Seppe D’ Espallier de Seppe D’ Espallier (l.) blijft een Leuvens voorbeeld op het vlak van inzet. Foto Vertommen «Focus ligt op komende play-offs» «Knieproblemen zijn helemaal van de baan» De voorbijewekenbleef het opvallend stil rond SeanDe Bie. De renner vanBingoal- Wallonie Bruxelles kende dit jaar nogniet bijster veelmee- val. De coronaperikelen zorg- denervoor dat de ploegniet alle voorziende koersenkon afwerken. Daarnaast sukkelde De Bie zelf met de knie. Sean De Bie heeft nog niet veel koerskilometers op de teller staan. Eenzucht volgt. «Tijdens de Spaanse stage in januari raakte mijn knie overbelast. Dat was het gevolg van een nieuwe fiets. Het zadel stond anderhalve centimeter te hoog. Ik was al opnieuw thuis, toenikerachterkwamdatmijn positievolledig foutwas. Intus- sen had ik wel al mijn knie ka- potgereden en dat was verve- lend. Drie weken rust waren het gevolg. Ikmoestopbouwen enmiste een aantal koersen.» Ronde van Turkije DeRondevanTurkijekwamals geroepen. Hoewel de Turkse rittenwedstrijd niet meteen beantwoordt aan de profiel- wensen van Sean De Bie, kon hij erwel opnieuwinhet ritme komen. «De Ronde van Turkije was inderdaad ideaal omweer aan te knopenmet het compe- titiegevoel. Veel ritten eindig- den op een massasprint. Met de Poolse kampioen Stanislaw Aniolkowski hadden we een sprinter inhuis diemet Caven- dish en Philipsen op het podi- ummocht. Sportief zat het dus goedvoorhet team. Ikhebvoor hem gewerkt en dat gaf me veel voldoening. Ikkonervaren dat de knieproblemen hele- maal vandebaanzijn. Ikkwam nooit in de problemen en had een goed gevoel opde fiets.» De komende twee weken traint SeanDeBie ineigen land voort. Nadien wordt het druk. «De Ronde van Hongarije (12 tot 16 mei) is de volgende op- dracht. Ook daar zal ik niet on- middellijk een parcours aan- treffen dat op maat gesneden is. Vier rittenzullenwellichtop eensprint eindigen, devijfde is danweer echt zwaar. Die Hon- gaarse meerdaagse moet me toelatenomnadienvoluitweer aan de slag te gaan. De Tour du Finistère (22 mei), les Boucles de la Mayenne (27 tot 30 mei) enDwarsdoorhetHageland (5 juni) bieden mogelijkheden. Vooral naar die laatste koers kijk ik uit.» (EVL) BA 37 SPORT vrijdag 30 april 2021 Leuven -Hageland