Persoverzicht april 2020

sport • DONDERDAG 16 APRIL 2020 hbvl.be s5 PREMIER LEAGUE “Minstens 9 clubs willen seizoen inkorten” - Vrijdag komt de Engelse Liga samen om het verdere verloop van het voetbalseizoen te bespreken. Minstens 9 clubs pleiten om de competitie in te korten en ten laatste 30 juni af te sluiten. (b) ANDERLECHT Edward Still gegeerd als videoanalist - Sportmanager Peter Verbeke deed Edward Still (29) een voorstel om als video- analist voor Anderlecht te werken. In het verleden was hij actief bij STVV, ook als videoana- list, en bij Club Brugge als T3. (jug, bla, svc) WIELRENNEN Rennersvakbond wil 2 extra ploegen in grote wedstrijden - Rennersvakbond CPA wil dat er dit jaar twee extra ploegen in de Tour, Giro en Vuelta starten. “Dan hebben meer teams de zekerheid dat ze ook in 2021 nog bestaan.” Circus-Wanty Gobert en Alpecin-Fenix zijn kandidaat voor de Tour. *** Romain Bardet (AG2R) laat de Giro vallen voor de Tour. *** C hris Froome wil zeker de Tour de France te rijden, en hij overweegt om ook Giro of Vuelta te rijden. (b) ALGEMEEN Herstart sportcompetities in VS enkel zonder publiek - Professionele sportcompetities zullen in de Verenigde Staten deze zomer weer pas kunnen starten als alle wedstrijden zonder fans plaatsvinden. Dat heeft Anthony Fauci, de raadge- ver van het Witte Huis bevestigd. De sporters zullen ook tussen de wedstrijddagen door in isolatie op hotel moeten blijven. (b) HANDBAL Cremers naar Beek - Jordi Cremers keert na acht seizoenen bij Bocholt terug naar Beek. Na Wertelaers, Alberts, Damian Kedziora is de 30-jarige Neder- lander al de vierde speler die vertrekt bij de landskampioen. Belofte Jasper Ritzen (18 jaar) trekt volgend seizoen het shirt van Sasja aan. (ik) Seirekidis weg - Leifterios Seirekidis (24) gaat na twee seizoenen weg bij Tongeren. Het is niet bekend waar de Griek naar toe gaat. (ik) Noordink verlaat Sint-Truiden - Annika Noordink houdt het na één seizoen voor bekeken bij Sint-Truiden. De Nederlandse keert terug naar Geleen. (ik) Louis Marchal naar Tongeren - Handbalclub Tongeren (BeNelea- gue) heeft zich versterkt met Louis Marchal. De 22-jarige jarige opbouwspeler komt over van Visé en tekende een contract voor twee seizoenen. Eerder trok Tongeren ook al Thomas Bolaers (Cesson-Rennes) en Stephane Geradon (Eynatten) aan. Ylias D’Hanis (Hasselt), Eligio Pepels (Pelt) en Leiterios Seirekidis verlaten de club. (ik) VOLLEYBAL LVL trekt Marring aan - Jaraco Ladiesvolley Limburg blijft shoppen in Nederland. Na middenspeelster Kirsten Bröring kondigde de club gisteren de komst van Nova Marring aan. De 18-jarige receptie-hoekspeelster (1m82) komt over van Zwolle. Tot haar zestiende speelde ze voor Sudosa-Desto in Assen. (rkb) Competitiestart boordevol zorgen Als de voetbalcompeti- tie in de zomermaan- den kan beginnen, dan staat het na de jongste Nationale Veiligheids- raad al vast dat de eerste matchen in een leeg stadion zullen plaatsvinden. Heeft dat wel zin? Wat met abon- nementenverkoop? En de bekerfinale? Zelfs het organiseren van een normale voetbal- training zorgt nog voor muizenissen. Dit zijn de problemen van een competitiestart volgens de clubleiders. W achten tot er weer duizenden men- sen in een stadion mogen alvorens het nieuwe sei- zoen af te trap- pen, dat wil niemand. Ja, de ge- zondheid komt op de eerste plaats, maar ook het voetbal snakt naar een hervatting van de competitie. Spelers hebben sinds maart niet meer gevoetbald. Het vooruitzicht dat zemoetenwachten tot septem- ber, of later, zou volgens bonds- voorzitter Mehdi Bayat een psy- chologische uppercut zijn. “En het is economisch en sportief niet te verantwoorden”, zegt een ander vooraanstaand lid van de Pro Lea- gue.“Decompetitiestartkanmaxi- maal naar half augustus worden opgeschoven. We kunnen niet blij- ven wachten.” Onzekerheid over bekerfinale Maar wat dan met de bekerfinale tussen Club Brugge en Antwerp? Die werd numogelijk voorzien be- gin augustus, ter vervanging van de Supercup, omdat de winnaar rechtstreeks naar de Europa Lea- gue-poules mag. Momenteel wil deUEFAtegen3augustus dedeel- nemers kennen. Een finale zonder publiek kan, maar zullen suppor- ters in Antwerpen of Brugge in hun kot blijven als hun club wint? Club wacht een definitieve beslis- sing af. “We hopen nog altijd dat we de finale met fans kunnen af- werken, maar we zijn afhankelijk van de beslissingen van bovenaf. Zolang er geen duidelijkheid is, kunnen we moeilijk reageren”, zegt ook Antwerp. Op de Bosuil staan ze open voor een finale na augustus, zodra er wél met pu- bliek kan worden gespeeld. Maar dan moet wel de verdeling van de Europese tickets al geregeld zijn, zodat die finale puur voor het pal- mares gespeeld wordt. Problematische abonnementenverkoop Een bekerfinalemet of zonder pu- bliek, feit is dat clubs in augustus hun rekeningen weer willen aan- zuiveren. Maar waar komt dat geld straks vandaan? “Normaal hebben we onze abonnementen al voor 90 procent verkocht voor de eerste match wordt gespeeld”, zegt een vertegenwoordiger van een kleinere club. “Maar wie gaat een abonnement kopen als hij niet weet wanneer hij de eerste wed- strijd live kan zien? Ik vrees voor een financiële catastrofe. We zul- len acties op het getouw moeten zetten en rekenen op onze trouwe fans. Zelfs al krijgen we voor- schotten op de tv-gelden, dan nog zullenwe hetmogelijke verlies aan abonnementhouders niet kunnen inhalen.” Er is nog geen duidelijkheid over wat eenmassa-evenement is. Voor de lockdown inging, waren evene- menten boven de 1.000 aanwezi- gen verboden. Is dat een massa- evenement? Sommige clubs ho- pen van wel. Dan kunnen ze nog vips uitnodigendiemet hunmaal- tijden de kas spekken. Zo zouden ook de sponsors kunnen worden geplezierd, want ook zij moeten over de streep worden getrokken nog voor ze weten wanneer ze weer in een stadion mogen. “Al- leen vips toelaten kan niet”, denkt Bayat, naast bondspreses ook al- gemeen directeur van Charleroi. “Matchen zonder publiek zorgen tenminste al voor eenzekere zicht- baarheid. Toegegeven, de recettes van fans zijn belangrijk. Maar als we al op tv komen, kunnen we re- clame-inkomstengenereren.Voor onze sponsors moeten we er het beste van proberen te maken.” Hoe stadions veilig maken? Clubleiders zullen ook moeten nagaan hoe hun stadions veilig kunnen worden gemaakt om pu- bliek te ontvangen. “Als clublei- der onderzoek ik wat het kost om alles te ontsmetten. Plaatsen we handgels?Dragenalle fansmond- maskers? En zullen we hen trace- ren via hun smartphone om ach- teraf in kaart te brengen wie met wie in contact kwam? Alles is mo- gelijk, we moeten voorbereid zijn”, zegt Bayat. Normaal trainen (nog) onmogelijk Dat geldt zeker ook voor de spe- lers. Voor er weer mag worden ge- voetbald, moeten teams de trai- ningen hervatten. “En wanneer kanerweernormaal getraindwor- den?Wanneer mogen spelers weer in contact komen met elkaar”, vraagt Bayat zich af. “Het pro- bleem is dat de resultaten van de huidige testen tijd kosten. Stel dat jeeenspeleropmaandag test enop dinsdag blijkt hij niet besmet. Maar maandagavond kan hij wel een besmetting hebben opgelo- pen. Wat moeten we dan doen? Hem en de rest van de ploeg twee weken tot quarantaine verplich- ten?Enals die nunet eenwedstrijd heeft gespeeld? Geldt dat dan ook voor de tegenstander? Een snelle test zou veel oplossen. Dan kun- nen we spelers testen en hen laten wachten in een gedesinfecteerde zone nog voor ze het veld betre- den. Ja, we zitten met veel vragen. De gezondheid van iedereen staat voorop. Maar de machine mag ook weer op gang komen...” Op 8 maart 2020 speelden Juventus en Inter Milaan hun match voor een leeg stadion in Turijn omwille van de coronapandemie. FOTO AFP VOETBAL 1A Ludo Vandewalle, Koen van Uytvange en David van den broeck “Spelers hebben sinds maart niet meer gevoetbald. Het vooruitzicht dat ze moeten wachten tot september, of later, is een psychologische uppercut” Mehdi Bayat Bondsvoorzitter