Persoverzicht april 2020

sport DINSDAG 14 APRIL 2020 hbvl.be s7 HANDBAL BeNeleague met elf? - In Nederland vindt men geen ploeg om Houten, dat zijn BeNeleague-licen- tie vrijwillig inleverde, te vervangen. De kans dat er volgend seizoen met zes Belgische en vijf Nederlandse teams gespeeld wordt neemt toe. In België gaat Visé op BeNeleague-niveau verder maar voorzitter Hoge trekt de tweede ploeg, die in eerste nationale uitkomt, terug uit competitie. (ik) FC LIMBURG Stijnen vrijuit in geschil met Sporting Hasselt - De burgerlijke rechtbank in Hasselt heeft Patro- trainer Stijn Stijnen vrijgesproken in een geschil met Sporting Hasselt. De club verwijt Stijnen - die er voorzitter en trainer was - contractuele wanprestaties, achterstal in RSZ-bijdragen, personenbelasting en btw. Er werd een schade- vergoeding gevraagd van ruim 68.000 euro. De rechtbank vond dat de club geen bewijzen kon voorleggen en sprak Stijnen en een tweede voormalig bestuurslid vrij. Stijnen moet zich wel nog verantwoorden voor belaging van twee bestuursleden van Sporting. Deze zaak wordt op 4 juni door een correctionele rechter behandeld. (b) PATRO: Aanvaller Rune Lenaerts (19) komt over van Hades en tekende een contract voor twee jaar. Ook doelman Jordi Belin blijft en bereikte een akkoord voor volgend seizoen. (jmi) SP. HASSELT: Sporting heeft volgende inkomende transfers gerealiseerd: verdediger Berkay Demiroy (Heist), middenvelders Sean Aerts (Sp-Mopertin- gen), Stef Heeren (Wellen) en flankspelers Devon Maes (Bocholt) en Taric Tarcan (Hoogstraten). Ruben Janssen (Bocholt), Yassin Gueroui en Mehdi Bounou (beiden Patro) verlaten de club. Tekenden bij: Ghijsens, Jaspers, Wijnen, Boosten, Bracké, Deville, Haenen en Samura. Ofori had nog een contract voor komend seizoen. (frba) BOCHOLT: Ruben Janssen (kapitein van Sp. Hasselt) is de eerste aanwinst. (edst) ZEPPEREN BRUSTEM: Zohra Eloyan verlaat Herk FC en trekt naar Zepperen Brustem. (jc) ZONHOVEN UNITED: United heeft twee jongeren aan zijn kern toegevoegd. Gille De Bruyne, een 18-jarige verdediger uit Zolder, komt over van Westerlo. Bij Hades is de 17-jarige doelman Toon Germeys op de kop getikt. Met Dries Busschots, Tuur Nulens, Arno Velaerts, Dylan Huveneers, Xander Thomassen, Sander Ezaitouni, Dries Croonen en Joost Vaes worden er acht jeugdspe- lers overgeheveld naar de beloften. (jc/divu) VLIJTINGEN: Jorn Claesen (Bilzen-WW), Tjorven Dewilde (Heur-Tongeren), Aram Gerits (Linden/Mi- nor Nuth), Bram Nicolaers (U21), Emir Özmen (Scharn), Ben Peters (U21), Luca Rigo (U21), Niels Schoubs (Spomo), Geraldo Shehu (Munsterbilzen), Nick Slangen (Spomo), Christophe Snyders (H-Millen), Dieter Thoelen (Hoeselt), Michiel Verjans (‘s Herenelderen) en Justin Willems (U21) versterken de A-kern van Vlijtingen. Dries Beerts (?), Simon Beuls (Zutendaal), Maarten Boelen (Landen), Luca Concordia (Lanaken), Maarten Gielen (?), Xander Meyers (?), Luca Nulens (Membruggen), Robin Schoubs (?) en Christiaan Verbruggen (Zutendaal) verlaten de club. (matr) OPITTER: Bram Hoydongs (Reppel), Jordy Leekens (As-Niel), Jarno Meus (Reppel), Gertjan Slegers (Molenbeersel), Jeroen Vandewaerde (Bree-Beek) en Liam Vangeenen (Elen) zijn de nieuwkomers. Jeroen Schrooten vertrekt naar Grote Heide. (edst) MOELINGEN: Moelingen heeft nog enkele versterkingen vastgelegd voor volgend seizoen. Christophe Frédérick komt over van Racing Ans Montégnée, Nicolas Dalem komt over van FC Barchon en Kevin de Vito van Gold Star Liège. (nm) ZONHOVEN UNITED B: Zonhoven United B heeft met Kenneth Thijs, Melih Yetik, Wout Jonckers en Jarne Vanhex een aantal jeugdspelers overgehe- veld naar de kern voor volgend seizoen. (bsa) MOLENBEERSEL: Molenbeersel heeft zich versterkt met Mike Bobik (Opoeteren). (bsa) PAAL-TERVANT B: Glen Vandebroek blijft ook volgend seizoen trainer van Paal-Tervant B. (bsa) WATERSKI Afgelastingen - Door de coronacrisis zijn heel wat wedstrijden afgelast: de openingsrace van het BK op 1 en 3 mei in Beringen, de wedstrijd in Hasselt op 21 juni, de Diamond Race in Viersel op 28 juni en het EK in Beringen en Cheratte in augustus. (pomo) bezig geweest met de montage. ’s Morgens heeft Museeuw die fiets voor het eerst even kunnen tes- ten op de parking van het hotel. Ik heb het nooit begrepen hoe dat toen allemaal gelopen is. Het was gedoemd om te mislukken.” “Omdat zelfs na die eerste breuk de Italianen toch nog lichter materiaal wilden gebruiken dan wat ik had voorgesteld”, zegt Harvey nog. “Het was Pa- rijs-Roubaix, hé, geenAlpenrit. Wat kwamhet op een kilo meer? Maar neen. Hadden ze naar mij geluisterd, danwas die fiets niet gebroken. En dan was er nooit dat pijnlijk moment geweest waarbij Museeuwmoest wisselen. Dat beeld nestelde zich in het collectieve geheugen. Het beeld van de mis- lukte fiets. Jammer, want er zat potentieel in. Iets te vroeg voor zijn tijd, maar zeker bruikbaar. Het idee was echter zodanig verbrand dat niemand ooit nog durfde zoiets te ontwerpen voor Rou- baix.” “Maar Museeuw wil dus weten waar hij is? De fiets is zeker niet weggegooid. De eerste jaren lag hij ergens ver weg onder het stof. Daarna is hij hersteld en ging ie naar beurzen als showmodel. Zo is hij in Canada beland en volgens het gerucht dat ik jaren geleden hoorde, er ook gebleven. Bij iemand die daar voor Bianchi werkte en hem ver- gat terug te sturen. Ik ken die man niet, maar ik vind zijn naam wel terug.” De echte of niet? “Robert MacNeill”, klinkt het even later. Op Google vind je inderdaad een kleine foto waarop iemandmet die naam inwieleroutfit poseert bij dé fiets.Vandaag isRobert fotograaf. “Ikhebdie fiets niet en ik heb intussen ook niets meer te maken met Bianchi”, reageert hij kort maar vriendelijk. Wel bevestigt hij dat de fiets via beurzen de ronde deed en zo ook in Canada passeerde. Maar daar niet bleef hangen. “Vijftien jaar geleden hadden zij hem nog.” Met “zij” bedoelt hij Bianchi. Dan maar een mailtje naar het fietsenmerk zelf. “We kunnen bevestigen dat er in ons hoofdkwar- tier zo’n fiets staat”, klinkt het een dag later. “ Al weten we niet of het die is waarop Museeuw toen reed of de reservefiets die op het dak van de auto stond.” “Er wás geen reservefiets”, zegt mecanicien Pa- trickVermeulen. “Het moet de echte zijn. De fiets die ik van de Italianen in allerijl in de vrachtwagen heb moeten stoppen. Ver weg van de fotografen, want ze wilden niet dat er foto's van het kapotte kader werden gemaakt. Hij kon niet snel genoeg verdwijnen.” In normale tijden stapten we nu op het vliegtuig. Met Museeuw. Om hem voor het eerst in 26 jaar samen te brengen met de fiets. Maar niets is dezer dagen normaal. Dus blijft het bij nog een mail naar Bianchi voor foto’s en de vraag of ze de fiets niet van de hand doen. “Er zijn geen plannen om hem te verkopen”, klinkt het. “Maar Johan mag onswel altijdcontacterenalshij ernog ietsoverwil weten.” “Dat ze hem niet verkopen, is jammer”, reageert Museeuw. “Maar ik ben wel blij dat de fiets nog bestaat. En vooral dat hij in goeie handen is. Al zal ik ze misschien wel eens contacteren. Al is het maar om er in betere tijden toch nog één keer op te kunnen rijden. Want eerlijk, op de kasseien zat die echt wel goed.” Johan Museeuw is op zoek naar zijn experimentele Bianchi-fiets uit Parijs-Roubaix in april 1994. FOTO ARCHIEF MARK VAN HAMME Een paar dagen voor de wedstrijd werd de fiets in allerijl afgewerkt. FOTO MATT HARVEY