Persoverzicht april 2020

sport • WOENSDAG 15 APRIL 2020 hbvl.be s6 HANDBAL Ivo Kwanten Jean-François Hannosset nieuwe voorzitter Belgische handbalbond Jean-François Hannosset (foto) volgt per 1 augustus Piet Moons, die een jaar geleden om gezond- heidsredenen zijn afscheid aankondigde, op als voorzitter van de Belgische handbalbond. De Luikenaar (50) begon zijn spe- lerscarrière bij Villers. Later werd hij trainer en technisch directeur bij Waterloo. Hannosset maakte sinds 2013 ook deel uit van de technische staf van de nationale ploeg. Op bestuurlijk vlak kan Hannosset negen jaar ervaring voorleggen bij de Waalse hand- balfederatie en zetelde hij zes jaar in het Paritair Uitvoerend Comité van de Belgische handbalbond. Samenwerking Hannosset looft het werk van voorganger Piet Moons en wil op de ingeslagen weg verder. “Ik hoop dat de Vlaamse en Waalse federatie onder mijn leiding ver- der uitstekend zullen blijven sa- menwerken”, geeft de Luikenaar aan. “Meer jongeren aan het handballen krijgen en een verder ontwikkeling van het jeugdhand- bal zijn andere prioriteiten.” Gaastra hoopt nog op Timmers Opluchting bij ’s lands topzwemmers. Vanaf maandag mogen zij opnieuw het water van het olympische We- zenbergzwembad in Antwerpen in- duiken. Hun per- spectieven? In het beste geval: het EK in augustus. “Ieder- een hoopt dat ook Pieter Timmers daar nog bij is”, zegt coach Gaastra. Een loper kan lopen, een coureur kan fietsen, maar hoe traint een zwemmer zonder zwembad? Ronald Gaastra: “Iedereen heeft een thuisprogramma meegekre- gen. Nogal wat atleten zijn flink beginnen te joggen en fietsen. Tot honderdkilometer zelfs.We infor- meerden hen over gezonde voe- ding en werkten met pedagogi- sche ondersteuning. Op allerlei manierenprobeerdenwe ze vast te houden. Alleen: zwemmers zijn pasblij als je ze inhetwatergooit.” Vanaf maandagkan dat dus weer. “De groep blijft beperkt tot het dozijn jongens en meisjes dat in aanmerking komt voor het EK of de atletendie naar eenolympische limiet streven. Voorlopig trainen we één keer per dag. Vanaf 4 mei willen we het normale regime weer oppakken.” Met een batterij voorzorgen? “Uiteraard. Eén zwemmer per baan, eendoorgedrevenhandhygi- ene, afscheiding in de kleedka- mers, opwarming bij voorkeur thuis envijfmeter afstandhouden. Het voordeel bij zwemmen is wel dat het chloor veel schoonmaakt.” Het EK staat gepland op 20 augustus in Boedapest. Wat als ook dat evenement wegvalt? “Je kan die inspanningen inder- daad pas doen als je een echt doel voor ogen hebt. Als dat EK naar 2021 verschuift, mikken we met onze groep op de wereldbeker- wedstrijden in klein bad eind ok- tober. Mijn ideale scenario is dat wedaar sterkpresteren,waardoor we met een supergemotiveerde groep richtingTokio2021kunnen trekken.” Hoe gaat het ondertussen met je poulain Pieter Timmers? Hij gaf vorige maand aan dat Tokio 2021 niet haalbaar is voor hem. “Dat olympische uitstel was een ferme tegenslag. Zolang hij niet communiceert over zijn toe- komstplannen, lijkt me nog niets beslist. Momenteel bespreken we een aantal opties. Zoals hij zelf al heeft aangegeven, zit hij in een erg moeilijke situatie. Pieter heeft een huis gekocht inde buurt vanBrus- sel. Kan je dat combineren met trainingen inAntwerpen, elke dag heen en weer?” Huur dan een jaar lang een appartement in de buurt van het zwembad. “Dat is eenoptie,maar dannog zit jemet het feit dat zijndochtertje in Humbeek naar school zal gaan en dat zijn vrouw inBrussel werkt. Ik heb op dit moment geen aanwij- zingen dat zijnmening veranderd. Tegelijkertijdheeft hij de deur nog niet helemaal gesloten. Als coach blijf ik hopen dat hij doorgaat, net zoals de Vlaamse Zwemfederatie en aflossingsploegen dat hopen.” Een moeilijke keuze. “Absoluut. Op je 32ste en met een gezinsta je tochanders inhet leven. En je verdient als zwemmer ook geen 20.000 euro per maand...” Timmers heeft zijn ticket voor Tokio al op zak. Gun hem een break van een half jaar, waarna hij vanaf januari 2021 weer vol gas kan gaan? “Geen optie. Zelfs een topper als Pieter heeft tien, elf maanden no- dig om in zijn allerbeste conditie te raken. Voor een tijd van 48”50 doen we het niet. Met zijn talent kan hij op één maand ergens laag in de 49 seconden raken. Drie bij- komende maanden brengen hem naar die 48”50, maar omnog eens een halve seconde te winnen en onder de 48 seconden te duiken, moet je acht bijkomende maan- den rekenen.” Ook Kimberly Buys snakt naar de heropening van het bad. “Wat wil je? Zij woont op haar eentje op een appartement. En ze traint enorm graag, verliefd als ze is op haar sport. Ze wil haar loop- baan niet afsluiten met dat tegen- vallendeWKvan2019.Datmoest met een derde olympische selectie gebeuren, of dat nu in de zomer van 2020 danwel 2021 is. Kimber- ly wil niet de rest van haar leven spijt hebben dat ze het toch niet geprobeerd heeft, zelfs al moet ze zonder contract bij Sport Vlaan- deren haar spaarcentjes aanspre- ken. Als er nog ergens een vuurtje smeult, mag je niet stoppen. Dat heb ik ook tegen Pieter gezegd. Anders moet je nog zestig jaar le- ven met dat knagende besef.” Gaat Beringenaar Pieter Timmers nog door tot Tokio 2021? FOTO BELGA ZWEMMEN Marc Vermeiren STVV Ex-Kanarie Henri Lenaerts overleden - Dinsdag is de oudste nog levende ex-STVV’er Henri Lenaerts (foto) overleden. Lenaerts was 93 jaar en ver- scheen het jongste decennium nog regelmatig op Stayen bij huldigingen. Lenaerts verloor de strijd tegen corona. (gus) Teixeira papa - Jorge Teixeira is papa geworden. Zijn vrouw beviel dinsdag van een dochtertje: Kiara. (gus) ANDERLECHT Doelman Vanhamel in vizier - Anderlecht ziet in Mike Vanhamel (30) van Beerschot een potentiële nieuwe doelman. RSCA zoekt keepers, want Van Crombrugge is gegeerd, Boeckx stopt, Didillon blijft liever bij huurclub KRC Genk en Roef heeft een principe- akkoord met AA Gent. (jg/sc) OOSTENDE Licentie Anderlecht niet langer aanvechten - KV Oostende heeft besloten om de proflicentie van Anderlecht niet langer aan te vallen voor het BAS. De kustclub is nog steeds niet akkoord met het oordeel van de licentiecom- missie dat Anderlecht-voorzitter Marc Coucke als schuldeiser geen significante invloed heeft op KVO, maar wil zijn ex-preses niet langer aanpakken. KVO gaat bij het BAS uiteraard wel in beroep tegen het niet verkrijgen van zijn eigen licentie. (jug) LICENTIES Ook Tubeke en Winkel Sport naar BAS - De vier clubs uit de eerste amateurklasse die hun licentie niet behaalden, tekenden intussen beroep aan bij het Belgisch Arbitragehof voor de Sport (BAS). Na Patro Eisden en Seraing bevestigden ook Tubeke en Winkel Sport maandagavond naar het BAS te stappen. (b) BUITENLAND Liverpool-aanvoerder Jordan Henderson (29) heeft onder de noemer Players Together een noodfonds helpen oprichten om de zorgsector in Engeland financieel te helpen. Bedoeling is om de komende weken al miljoenen ponden aan de Engelse National Health Service te geven. *** De UEFA en de European Club Association (ECA) overwegen de Champions League te laten beslissen met een Final 8 op neutraal terrein. Volgens Spaanse kranten zijn beide organisaties op zoek naar een geschikte locatie waar teams geïsoleerd kunnen worden tijdens de competitie. Volgens de Spaanse media overweegt men de kwart- en halve finales in één wedstrijd te laten doorgaan. De finale kan mogelijk nog zoals voorzien in Istanboel worden gehouden. *** De meeste interlands zullen verschoven moeten worden naar 2021 wegens reisbeperkingen, zo denkt FIFA-vicevoorzitter Montagliani. (b)