Persoverzicht juni 2020

LI SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Jos Huysmans sportlimburg@nieuwsblad.be LIMBURG VOETBAL PROXIMUS LEAGUE LOMMEL SK “In eerste spelen, op 10 kilometer van mijn deur? De ultieme droom” Groen-wit klopte zich fier op de borst bij het contracte- ren van Stijn Wuytens, de eerste zomeraanwinst van de Noord-Limburgers. “Dit is in- derdaad een statement naar onze achterban en bij uitbrei- ding Noord-Limburg”, aldus technisch directeur Ronny van Geneugden. “Ook in het City-verhaal blijven we rekening houden met lokale verankering. De regio hunkerde hier al lang naar. Ik ben ervan overtuigd dat Stijn een match is, zowel op als naast het veld. Stijn is één van de mannen die de jonge garde naar een hoger niveau zal moeten stuwen. Al wil ik hiermee zeker niet alle druk op zijn schouders leg- gen, het is een gedeelde ver- antwoordelijkheid. Stijn is met zijn spel en persoonlijk- heid een naam in het Neder- lands voetbal en we zijn trots dat hij voor ons gekozen heeft. Dit is een eerste kwali- teitsinjectie, maar er zullen er nog volgen. Dit wordt een mooi verhaal.” Unieke kans Verhalen worden natuurlijk op het veld geschreven. Wuy- tens moet daarop één van de steunpilaren worden. “Ik kon deze unieke kans niet laten schieten. Er staat achter de schermen heel wat te gebeu- ren en ik moest nu op deze trein springen. Ik kwam als klein mannetje al kijken aan de Gestelsedijk tegen KRC Genk en nu is voor mij de cir- kel rond. De ambitie om te promoveren is met mijn komst wel duidelijk gewor- den. Eersteklassevoetbal op 10 kilometer van mijn deur zou de ultieme droom zijn. Een vijfjarig contract is extra mooi, maar ook na mijn car- rière wil de club meedenken aan mijn verdere ontwikke- ling in het voetbal. In welke rol dat zal zijn, is nog niet be- kend. Ik ga vanalles proberen en kijken waar mijn kracht ligt. De toekomst zal uitwij- zen of dat het trainerschap of een andere functie in het voetbal wordt. Ik ga sowieso een trainersopleiding volgen. Ik hoop door mijn komst an- dere spelers over de streep te trekken om ook voor Lommel te kiezen.” Australië of Amerika De inwoner van Overpelt legde zelfs finaal een aanbie- ding van een Belgische 1A- club naast zich neer. “KV Me- chelen was op korte termijn financieel wel interessanter, maar ik heb niet naar het fi- nanciële plaatje gekeken. Het Lommelse verhaal sprak mij het meeste aan. Ik ben nog steeds brandend ambitieus en wil mij iedere dag meten met de besten”, besloot Wuy- tens, die uiteraard nog geen contact heeft gehad met de nieuwe hoofdtrainer. “Ik hoop dat de nieuwe T1 aan- sluit bij mijn gedachtegang over het voetbal. Het sportie- ve plaatje van Lommel SK was doorslaggevend in mijn keuze. Nu ik onderdeel ben van City Football Group is het trouwens niet uitgesloten dat ik ooit in Australië of Amerika mijn actieve carriè- re zal beëindigen”, zo besluit Wuytens. Stijn Wuytens verkoos Lommel boven KV Mechelen Contractvoorstellen van KV Mechelen en enkele zandbakclubs werden ver- ticaal geklasseerd. Pelte- naar Stijn Wuytens (30) moet de komende vijf sei- zoenen hét uithangbord van het new look Lommel SK worden. “Als klein mannetje kwam ik al kij- ken aan de Gestelsedijk en nu is de cirkel rond”, glundert de centrale ver- dediger. SVEN CLAES STIJNWUYTENS LOMMEL SK “Ik hoop dat ik ook anderen over de streep kan trekken” Stijn Wuytens: “Als kleine jongen kwam ik al kijken aan de Gestesedijk, nu is de cirkel rond.” JEFFREYGAENS HANDBAL MANNEN COACH VAN HET JAAR Bart Lenders (Achilles Bo- cholt) werd voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot Trainer van het Jaar bij de mannen. Voor het derde jaar op rij ver- wees hij Korneel Douven (HC Visé), die nog zijn assistent bij Bocholt was, naar de tweede plaats. Van een huzarenstuk van formaat gesproken. “Met dank aan de club en de spelers”, reageerde Bart Len- ders bescheiden op de felicita- ties. “We hebben de BeNeleague gewonnen, maar kregen door de coronacrisis helaas niet de kans om onze landstitel te her- nieuwen en nog maar eens de Belgische beker te winnen.” Hij zat dus ergens wel met een dubbel gevoeld. Intussen heeft Bocholt de trainingen hervat. “We komen inderdaad weer samen. De voorbereiding op het nieuwe seizoen loopt.” Net als ieder- een hoopt Bart Lenders op een vlot seizoen, zonder verstoring van het virus. Bart Lenders haalde in totaal 784 punten. Korneel Douven scoorde 642 punten. Lars Ber- tels van Atomix werd derde met 209 punten. (ik) Vier op een rij voor Bart Lenders (Bocholt) HANDBAL VROUWEN COACH VAN HET JAAR Richard Curfs nam voor de start van het seizoen 2019-’20 bij Sint-Truiden de fakkel over van Jo Delpire. “Het heeft toch wel wat moeite gekost om me te overtuigen om die stap te zetten”, geeft de Nederlander aan. “Maar nu ben ik blij dat ik die keuze gemaakt heb”, aldus de laureaat, die de spannende strijd uiteindelijk in zijn voor- deel beslechtte. “Sint-Truiden is een fijne club om mee in zee te gaan en ik heb een dankbare groep om mee samen te werken. Het voelde vanaf minuut één goed. De meiden willen investeren in hun sport. Per slot van reke- ning valt of staat daar alles mee. Helaas hebben we in het seizoen 2019-”20 ons werk niet kunnen afmaken, maar er liggen voor deze jonge ploeg nog mooie uitdagingen klaar”, zo blikt Richard Curfs al hoop- vol vooruit. Curfs behaalde 468 punten, ééntje meer dus dan Rik Stryc- kers van Antwerpen na een toch wel heel spannende be- doening. Aydin Tekin van Ui- lenspiegel eindigde derde met 282 punten, op ruime afstand dus. (ik) Richard Curfs (Sint-Truiden) nipte laureaat Het had wat voeten in de aar- de, maar Filip Krastev is van Lommel SK. De 18-jarige mid- denvelder van het Bulgaarse Slavia Sofia gaat een vijfjarig contract tekenen bij de City Group, dat volgens plaatselijke media zo’n 2,75 miljoen euro op tafel legt. Krastev gaat niet naar Manchester City maar wel rechtstreeks naar Lommel. Slavia-voorzitter Ventsi Ste- fanov eerder op de dag: “Kras- tev heeft al succesvol zijn me- dische testen afgelegd en zal nog tot het einde van het jaar in Sofia blijven. Daarna gaat zijn contract bij Manchester City in en zal hij worden uitgeleend aan Lommel SK.” Die construc- tie wijzigde dus later op de avond met een rechtstreekse verkoop aan de Limburgers uit Lommel. (svc) VOETBAL PROXIMUS LEAGUE Bulgaar Filip Krastev verkast naar Lommel SK BASKETBAL Maarten Bostyn wordt ondervoorzitter van Pro Basketball League LIMBURG UNITED De Algeme- ne Vergadering van de Pro Basket- ball League (PBL) heeft het man- daat van voorzitter Arthur Goethals en zijn dagelijks bestuur verlengd met één seizoen. De verkiezing van een nieuwe voorzitter wordt uitge- steld naar juni 2021. Binnen het da- gelijks bestuur - samengesteld uit Thierry Wilquin (manager Mons- Hainaut), Maarten Bostyn (voorzit- ter Hubo Limburg United) en André Dekandelaer (voorzitter Brussels) - werd Bostyn als vicevoorzitter be- noemd in de plaats van André De- kandelaer. Voorts legde de Algemene Vergade- ring voor het nieuwe seizoen zowel de competitieformule als de start- datum van 2 oktober formeel vast. Als een later begin zich opdringt, kan uitgeweken worden naar 16 ok- tober of 6 november. Er wordt ook aan een protocol gewerkt zodat clubs opnieuw fans mogen verwel- komen in een coronaveilige omge- ving. Ook de nieuwe formule van de Beker van België werd definitief goedgekeurd. (rac) HANDBAL CLEM LEROY Clem Leroy (Bo- cholt) werd voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot beste doelman in de Belgische competitie. “En ik werd ook opgenomen in het dream- team van de BeNeleague”, zegt Le- roy, die nu ook bij de nationa+++le ploeg punten wil scoren. “In het verleden heb ik de boot bij de Red Wolves afgehouden, maar ik heb gevoel dat ik daar nu klaar voor ben. De wedstrijden tegen Frankrijk, Servië en Griekenland wil ik niet missen. De volgende stap? Mis- schien het buitenland.” (ik) EDITH COCHICI De verkiezing van Doelvrouw van het Jaar was een erg spannende bedoening. So- fie Nouwen (DHW Antwerpen) haal- de het uiteindelijk nipt van Edith Co- chici (Sint-Truiden). “Toch wel wat verrassend”, geeft Nouwen toe. De doelvrouw van Antwerpen gaat volgend seizoen opnieuw de kleu- ren van Hasselt verdedigen. “Voor zo’n individuele prijs speel je eigen- lijk niet, maar het geeft een seizoen toch een beetje kleur.” (ik)