Persoverzicht juni 2020

SPORTREGIO Heeft u nieuws? Mail naar Jos Huysmans sportlimburg@nieuwsblad.be LIMBURG VOETBAL VOETBAL VLAANDEREN Vlaamse amateurclubs dreigen met uitstel van competitiestart Gaat de bal op 5 september weer aan het rollen in eerste nationale en in tweede en derde amateurklasse van Voetbal Vlaanderen? Lang niet zeker. “Het is absoluut onduidelijk hoe in de huidige omstandigheden de volksge- zondheid kan gegarandeerd worden”, verduidelijkt Ste- ven Van Geeteruyen. “We willen wel, maar kun- nen niet. Het lijkt me bijvoor- beeld quasi uitgesloten dat je er met enkele vrijwilligers in de kantine voor zorgt dat ie- dereen op een veilige afstand blijft. Vanaf 1 juli zijn evene- menten met 400 personen mogelijk. Ik zie niet in hoe we dat goed kunnen managen.” De voorzitter van Heur- Tongeren benadrukt dat de coronacrisis niet de oorzaak is van de huidige problemen, maar ze wel exponentieel heeft doen toenemen. “De ge- middelde club begint pas van- af maart break-even te draai- en, maar sinds het uitbreken van Covid-19 zijn alle inkom- sten volledig weggevallen. Toegangsgelden, kantine-op- brengst, jeugdtoernooien: al- lemaal weggevallen. En dat bedrijven vandaag niet staan aan te schuiven om een voet- balclub te sponsoren, hoef ik nauwelijks te zeggen. De ho- reca werd ondersteund met premies, maar wij hebben van niemand iets gehoord.” Tv-contract De grieven van de amateur- clubs gaan onder meer rich- ting Pro League. “Het nieuwe tv-contract zorgt voor een fi- nanciële injectie van 82,5 miljoen bij de profclubs. In Nederland krijgt het ama- teurvoetbal een deel van de pot, wij werden niet eens ge- raadpleegd. Als er op zaterdag en zondag drie matchen wor- den uitgezonden, gaan de sla- bakkende toe- schouwersaan- tallen in de provinciale en amateurreek- sen nog verder achteruit. De solidariteit tus- sen de Pro Lea- gue en het ama- teurvoetbal is zo goed als on- bestaande.” Transfers “In Vlaanderen zijn er 35.000 jeugdspelers. Onnodig te zeggen dat de sociale func- tie van het voetbal ontzettend groot is, maar het profvoetbal neemt daarvan slechts een klein voor zijn rekening. De Pro League geeft weliswaar een bedrag voor jeugdoplei- ding aan Voetbal Vlaanderen, maar daar zien de clubs niets van. Nochtans komen de profclubs de beste spelers wegplukken bij de amateur- clubs en als ze daar niet goed genoeg worden bevonden, zijn wij het vangnet. Met veel plezier, hoor, maar de liefde moet van twee kanten ko- men.” Licentievoorwaarden “Het licentiesysteem voor amateurclubs moet drastisch herzien worden. Het is niet relevant, administratief zwaar en financieel oneven- wichtig. Het is te gek voor worden dat THES niet mag promoveren omdat het niet beantwoordt aan de licentie- voorwaarden. Voorzitter Wendy De Wit vertelde me dat zij zo’n driehonderd toe- schouwers minder hadden vanaf het moment dat bekend raakte dat de promotie niet kon doorgaan. Dat de kampi- oen om administratieve rede- nen niet mag doorstoten naar een hogere reeks, is een aan- fluiting van de sportieve logi- ca. Hoe mooi zou het niet zijn als een amateurclub kon pro- moveren naar 1B? Nu is die reeks hoofdzakelijk een speeltuin voor buitenlandse investeerders.” Eisenpakket “Als de Pro League en Voet- bal Vlaanderen ons blijven uitlachen, moeten we op ze- ker ogenblik ‘Sorry, jongens’ zeggen. We gaan nu een con- structief eisenpakket voor- leggen”, zo gaat Steven Van Geeteruyen verder in zijn be- toog. “Daarin pleiten we onder meer voor een grotere unifor- miteit op het vlak van fiscale en sociale verplichtingen: het onbelast bijverdienen en de vrijwilligersvergoeding bij sportclubs, BTW op gratis drankbonnetjes bij de jeugd en voor vrijwilligers, op de aanleg van kunstgrasvelden, op de kledij van jeugdspelers en op het lidgeld, RSZ enzo- voort. Daarom gaan we een werkgroep oprichten met vertegenwoordigers uit de drie reeksen.” Het charter gooit dus met- een heel wat eisen op tafel. Afwachten ondertussen of de soep zo heet wordt gedronken als ze opgediend wordt. Maar dat er heel wat spanningen zijn, dat is wel duidelijk. Alle betrokkenen hebben nog een paar maanden de tijd om die alvast voor een stuk weg te nemen. Ploegen maken via gemeenschappelijk charter tal van grieven kenbaar Er is groot ongenoegen in het Vlaamse amateur- voetbal. Bijna alle clubs uit eerste nationale en tweede en derde afdeling ondertekenden een char- ter waarin ze hun grieven kenbaar maken. “Als er niet naar ons wordt ge- luisterd, is het niet uitge- sloten dat we op 5 sep- tember niet aan de com- petitie beginnen”, zegt woordvoerder Steven Van Geeteruyen. Rudi Smeets Een beeld uit Termien tegen Heur-Tongeren, de laatste Limburgse derby in 3de B voor de corona-break. DICKDEMEY STEVENVANGEETERUYEN WOORDVOERDER VLAAMSE CLUBS “Geen solidariteit tussen Pro League en het amateurvoetbal” “Dit weekend en volgende dinsdag hebben we een over- legvergadering met de amateurclubs ge- pland”, reageert Benny Mazur, secre- taris-generaal van Voetbal Vlaanderen. “Ik heb er echt geen probleem mee dat de amateurclubs hun problemen aankaar- ten, maar ik vraag wel een beetje be- grip voor het beleid dat we de laatste ja- ren hebben uitge- stippeld.” “Ze zouden zich eerst eens moeten afvragen vanwaar bepaalde beslissin- gen komen. Over de licentievoorwaar- den, bijvoorbeeld. Je kan toch geen com- petitie organiseren zonder wettelijk ka- der? Wij zijn er voor de clubs, maar we verwachten van hen ook een beetje rea- lisme.” Verdeelsleutel Anderzijds is het ze- ker niet zo dat de problemen van de amateurclubs bij Voetbal Vlaanderen onbekend zijn. In het welkomst- woord van de buiten- gewone algemene vergadering, die plaatsvond op 15 ju- ni, wees voorzitter Marc Van Craen on- der meer op de pro- blemen ten gevolge van de coronacrisis. Hij sprak eveneens over de solidariteit tussen amateurs en profs, de recht- streekse tv-uitzen- dingen van profwed- strijden, de gevolgen daarvan voor het amateurvoetbal en de verdeelsleutel van de winsten na een groot tornooi van de Rode Duivels. “De problemen be- noemen is één zaak, er iets aan doen een andere”, zo reageert Steven Van Geete- ruyen laconiek. Hij verwacht integen- deel wel de nodige daadkracht. (rusm) SECRETARIS-GENERAAL BENNY MAZUR: “DIT WEEKEND AL EERSTE OVERLEG” VOETBAL ESPERANZA PELT Esperanza Pelt bereikte een akkoord met Gian- luca Maria (27). De Nederlands-Cu- raçaos uit Venray tekende voor één seizoen en is de vervanger van Tho- massen. Maria speelde bij PSV, MVV, Waalwijk, Hapoel Ashkelon en Cuijk. Op De Roosen stoppen de trainingen tot 23 juli. Daarna her- vatten ze op Damsheide. De eerste oefenpartij is op 1 augustus thuis te- gen Zonhoven. (path) SPOUWEN-MOPERTINGEN De spelers verzamelen een eerste keer op 20/7. (rusm) Oefenwedstrijden: 30/7: H.-Millen - Spomo (19u30), 1/8: Spomo-belof- ten STVV (19.30 uur), 6/8: Herk FC - Spomo (20 uur), 9/8: Spomo-FC Landen (19.30 uur), 13/8: Bilzen- WW - Spomo (20 uur), 19/8: Ter- mien-Spomo (19.30 uur), 26/8: Spo- mo - KVK Beringen (20 uur), 29/8: KVK Wellen - Spomo (20 uur). (rusm) MUNSTERBILZEN Munsterbil- zen (3A) en coach Patrick Hensen, die er aan zijn derde seizoen zou be- ginnen, zetten in onderling overleg de samenwerking stop. (gesi) Serge Spooren volgt zichzelf op als Speler van het Jaar. De 26-jarige opbouwspeler van Achilles Bocholt haalde het met grote voorsprong van Vancosen (Visé) en ploegmaat Colman. “Ik had er stiekem op gehoopt”, bekent Spooren. “Dat de pers- prijs daar aan toegevoegd wordt, is een mooi extraatje. Het was een bizar seizoen. Geen finales gespeeld, geen Belgische titel en geen Belgische beker in de prijzenkast. We werden wel uitgeroepen tot kampioen van de BeNeleague, zonder evenwel de Final Four te moeten spelen. Allemaal door die verdomde coronacrisis en de lockdown. Mijn verloofde Tori en ik wo- nen in Nederland en konden de grens niet over. We zaten echt in afzondering. Gelukkig mocht ik van het clubbestuur een trai- ningsprogramma voor de belof- ten online zetten.” Spooren, die wegens professi- onele redenen moest passen voor de vorige campagne van de Red Wolves, is nu wel weer be- schikbaar. “In België heb ik al- les gewonnen en de BeNeleague staat ook op mijn palmares. Nu wil ik me tonen als internatio- nal.” (ik) HANDBAL SPELER VAN HET JAAR Serge Spooren: ‘Me tonen als international” Bij de vrouwenwas het eindelijk prijs voor Sara Marteleur. De 28- jarige spelverdeelster van Sint- Truiden liet CélineClermont (Vi- sé) enEdel Robyns (Hasselt) ach- ter zich. “Dit voelt goed. Zeker als je in het verleden steeds genoe- gen moest nemen met ereplaat- sen. Dat zijn en blijven troost- prijzen”, zegt Marteleur. Nu is het wel raak. “Dit is de kers, maar de taart ontbreekt. We waren met Sint-Truiden op weg om voor de eerste keer in de ge- schiedenis de dubbel in de wacht te slepen. Prijzen pakken als ploeg geeft meer voldoening.” (ik) HANDBAL SPEELSTER VAN HET JAAR Sara Marteleur: “Kers op de taart ontbreekt”